Aangaloperen

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

xMarjolein

Aangaloperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-19 22:35

Hoi Bokkers,

Ik rijd nu een halfjaar een super leuk paard bij. Hij is erg gevoelig en wakker. Nu lopen we afentoe tegen een probleempje aan. Als ik wil aangaloperen spant hij enorm aan, kan ik er amper opzitten, en valt eerst enorm met zn schouder naar binnen. Na een Volte is hij wel weer te corrigeren.

Iemand tips om een betere overgang te kunnen rijden? Vanaf stap naar galop gaat dit al veel beter.

xMarjolein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-19 22:40

nine1987 schreef:
Komt de dooddoener weer:

Wat zegt je instructeur ervan?

Als hij weer netjes galopeerd weer terug nemen en opnieuw proberen. Soms gaat dat beter. Ik heb het gevoel dat hij de aanzet van draf naar galop erg moeilijk vind en zijn balans even kwijt is.

xMarjolein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-19 22:48

Saaandraa_X schreef:
Ik zou zeggen, hand laag, en hand ontspannen. Probeer het op je stem te doen en niet te gaan klemmen met je benen. Maaaar ; Je hebt wel les toch?

Ja ik heb les, maar ik dacht vragen om wat extra tips kan nooit kwaad. :)

Op stem ga ik eens proberen, aan de longe is hij erg scherp op stem namelijk

Edit, typo

xMarjolein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-19 20:09

Janneke2 schreef:
"Wat zegt je instructeur ervan?

Als hij weer netjes galopeert weer terug nemen en opnieuw proberen."

Ge-wel-dig, zo'n instructeur!
Als je het probleem hebt opgelost, herhalen.
Diploma bij het pakje boter gehad...?

Balansproblemen komen vaak voor en het is net niet alleen een kwestie van kracht.
Maar: "je moet zorgen dat de juiste spieren sterker worden."
Volgende vragen : wat zijn de juiste spieren en hoe doe je dat?

Tip 1: werk aan de verticale balans, gelijkelijk gewicht op beide voorbenen.
Stel dat je dier gewicht geeft op links als je de teugel in contact neemt :
blijf van de linkerteugel af,
zit op rechts en
neem de rechterteugel - 1 gram is zat - in contact.

En het leuke van verticale balans is, dat het dier vanzelf ontspannen wordt, de rug gaat bollen en vaak al op het bit gaat kauwen ("helemaal vanzelf").

Tip 2: kijk tijdens het rijden naar de spieren pal voor het zadel, bij de halsaanzet. Daar hoort je diermte werken, na afloop hoort het daar warmer te zijn dan bijvoorbeeld halverwege de hals aan de onderkant (de spieren die met 'rug wegdrukken' te maken hebben) of de spieren pal achter het hoofd, naast de nek ("bodybuilding met het bit" geeft hier warmte).

De overgang stap-galop is vooral krachtpatsen met de duw- en draagspieren: nuttige oefening.
Werken aan verticale balans is vooral zwaar voor de rompspieren, die zijn belangrijk genoeg, maar worden getraind door in balans te draven (en te stappen en na een goede overgang te galopperen).

Bedankt voor je tips, ik vind het alleen niet echt netjes dat je bij één zin over mijn instructeur, hem helemaal afstreept, maar dat terzijde.

Wij hebben een passende oplossing gevonden voor het training, dus op dit topic kan een slot.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie