Angstige ruiter versus groen ondeugend paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Re: Angstige ruiter versus groen ondeugend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 18:00

Een paard is jouw spiegel.
Als jij angstig en onzeker bent voelt dat paard het ook.

Dat ie bij je instructrice loopt te bokken en steigeren. Komt dat ie zich verzet , hij word ff aangepakt en dat is hij niet gewend.

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 18:05

Kelly_ann schreef:
'Er doorheen rijden' en 'slecht gedrag negeren' hoeft niet persé slecht te zijn hoor. Soms mist de ruiter even wat skills en dan kan je als ervaren ruiter wel door het moeilijke stukje komen. Puur omdat je meer gevoel, kennis en kunde hebt en: geen angst in dit geval.

Slecht gedrag negeren is gedragskundig wel logisch. Dus het paard niet belonen of aandacht geven bij slecht gedrag. Maar als instructeur en ruiter moet je zelf wel nadenken over dat gedrag. Waarom? En kan ik er iets aan doen om de situatie anders te maken?


Dat wil ik zeggen. Kijk eerst naar de oorzaak ipv door te vliegen naar de oplossing!
Soms zit het ergens waar je het niet verwacht. Maar ik las dat het paard nagekeken word dus dat is fijn

Benzz
Berichten: 2887
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Angstige ruiter versus groen ondeugend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 18:09

Als ik het zo lees is je paard niet voorwaarts en heeft je instructeur het paard aan het been gemaakt, vaak gaat dat niet zonder slag of stoot ( verzet van het paard) dus het is niet raar dat hij daar even op heeft geprotesteerd. Kunst is nu, dat die instructeur jou gaat begeleiden om het paard ook voorwaarts te krijgen. Als jij je teugels op maat neemt en hij stop direct, ben je waarschijnlijk iets te strak in je hand, maar ook is het paard niet vooruit. Dus eerst in de vooruit, daarna kun je wel weer wat met je hand doen.

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 18:22

Vos123 schreef:
Zijn vriendjes staan sinds kort terug op het gras. En hij krijgt een vitamine E kuur door een tekort. Voor de rest is er niets veranderd. Ik vind het niet fijn meer..


Hij blijkbaar ook niet! Waar staat hij als zijn vriendjes op het gras staan?
Is het tekort al aangevuld?

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Re: Angstige ruiter versus groen ondeugend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 22:12

Lees nu het vit E tekort pas.
Paarden met vit E tekort hebben vaak last van de spieren: spierpijn en stijfheid.
Eerst dat probleem fixen, dan weer verder. Je kunt het hem iig niet kwalijk nemen

Vos123
Berichten: 18
Geregistreerd: 15-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-19 06:41

Amalarab schreef:
Vos123 schreef:
Zijn vriendjes staan sinds kort terug op het gras. En hij krijgt een vitamine E kuur door een tekort. Voor de rest is er niets veranderd. Ik vind het niet fijn meer..


Hij blijkbaar ook niet! Waar staat hij als zijn vriendjes op het gras staan?
Is het tekort al aangevuld?


hij krijgt een kuur vitamine E sinds een dag of 10, weet niet wanneer dat zijn werk begint te doen.
Hij staat mee op de weide samen met zijn vriendjes, als ik aankom haal ik hem er max 2uurtjes af. en dan mag terug op het gras.

Vos123
Berichten: 18
Geregistreerd: 15-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-19 06:50

Benzz schreef:
Als ik het zo lees is je paard niet voorwaarts en heeft je instructeur het paard aan het been gemaakt, vaak gaat dat niet zonder slag of stoot ( verzet van het paard) dus het is niet raar dat hij daar even op heeft geprotesteerd. Kunst is nu, dat die instructeur jou gaat begeleiden om het paard ook voorwaarts te krijgen. Als jij je teugels op maat neemt en hij stop direct, ben je waarschijnlijk iets te strak in je hand, maar ook is het paard niet vooruit. Dus eerst in de vooruit, daarna kun je wel weer wat met je hand doen.


Als ik begin met rijden doe ik eerst een paar rondjes aan de lange teugel, zowel stap als draf zodat hij zich kan opwarmen. een harde hand is het niet maar ik heb wel een elleboog die heel gespannen staat ( mijn onzekerheid denk ik) dus ja dat zou best kunnen. Ook durf ik mijn bovenbenen erg opspannen maar daar ben ik mezelf van bewust dus daar let ik heel erg op. en ja! hij was tot voor kort nogal lui en reageerde nauwelijks op het been. Nu moet je even wiebelen en zou hij haast in galop aanspringen.

Vos123
Berichten: 18
Geregistreerd: 15-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-19 06:58

jansje73 schreef:
TS, wat voor paard heb je?

Ik vind het nogal wat als een keer je instructeur erop gaat rijden dat je paard nu niks meer doet. Hoe is je paard dan gereden? Wat moeten we verstaan onder een ouder paard?


Hij is 10 word dit jaar 11. en een BWP. door omstandigheden is er bij de vorige eigenaar niet veel mee gedaan.
en ook nog eens klophengst.
Hij is op de grond ontzettend lief en ik kan er alles mee, grondwerk vrijheidsdressuur en lekker gaan stappen in het bos.( dat ging eerst ook echt niet) echt een knuffelbeer is hij! Enkel het rijden loopt fout puur door de onzekerheid denk ik, hij zal het verschil ook wel merken dat vanaf de moment ik op het krukje sta om op te stijgen het zweet me uitbreekt. ( ben al HEEL veel gevallen Maar 1 keer serieus en fan is het hele spel begonnen ik heb niet alleen op hem bang. echt van eender welk paard als ik er op moet)

Yellowbird

Berichten: 778
Geregistreerd: 05-09-09

Re: Angstige ruiter versus groen ondeugend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 07:47

Wat zegt de eigenaar hier van? Want ik begrijp dat het niet jouw paard is.
Wie heeft het paard ingereden? Je instructeur, de eigenaar of Jij?

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 09:03

Vos123 schreef:
Benzz schreef:
Als ik het zo lees is je paard niet voorwaarts en heeft je instructeur het paard aan het been gemaakt, vaak gaat dat niet zonder slag of stoot ( verzet van het paard) dus het is niet raar dat hij daar even op heeft geprotesteerd. Kunst is nu, dat die instructeur jou gaat begeleiden om het paard ook voorwaarts te krijgen. Als jij je teugels op maat neemt en hij stop direct, ben je waarschijnlijk iets te strak in je hand, maar ook is het paard niet vooruit. Dus eerst in de vooruit, daarna kun je wel weer wat met je hand doen.


Als ik begin met rijden doe ik eerst een paar rondjes aan de lange teugel, zowel stap als draf zodat hij zich kan opwarmen. een harde hand is het niet maar ik heb wel een elleboog die heel gespannen staat ( mijn onzekerheid denk ik) dus ja dat zou best kunnen. Ook durf ik mijn bovenbenen erg opspannen maar daar ben ik mezelf van bewust dus daar let ik heel erg op. en ja! hij was tot voor kort nogal lui en reageerde nauwelijks op het been. Nu moet je even wiebelen en zou hij haast in galop aanspringen.


Ik ben het met Benz eens, wel met de kanttekening dat er waarschijnlijk teveel gevraagd is van het paard en deze spierpijn/ verzuring opgelopen heeft.
Daarnaast zou ik dit paard ook even door laten rijden door een ervaren persoon, en wellicht kun je zelf wat lessen nemen op een al braver doorgereden paard.

Angstig versus groen is meestal geen verstandige combinatie.

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Re: Angstige ruiter versus groen ondeugend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 09:09

Klophengsten willen ook wel onrustig worden, hormonaal, en tis nu lente.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34629
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 09:28

Daar moest ik ook gelijk aan denken. De seizoenen spelen ook mee. En klophengsten zijn sowieso onvoorspelbaarder qua gedrag.

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 20:56

Even afgezien van of je paard iets mankeert of theater maakt, je instructrice heeft een foute aanpak gedaan met het 'door pakken'. Voor angstige ruiters is het verstandig om nooit iets aan te gaan wat je niet kan oplossen en ten tweede is het verstandig als je instructeur dat ook niet doet om te zorgen dat jij niet in de problemen komt. Het klinkt mij in de oren alsof er ergens aan gepeuterd is waar je steeds vanaf was gebleven en nu is hij dwars. De bedoeling is niet eens verkeerd, maar de aanpak wel omdat je instructrice wat stappen heeft overgeslagen en je nu dit weer moet oplossen. Er is iets geknakt in het vertrouwen bij je paard en jou en dat is wel vervelend. Het komt wel weer goed, maar je zult geduld moeten hebben. Ik heb hetzelfde doorgemaakt en het duurde toch wel weer een aantal weken voordat het weer goed was.
En ik ben ook nog nieuwsgierig wat er in de omgeving is veranderd?