Angstige ruiter versus groen ondeugend paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Vos123
Berichten: 18
Geregistreerd: 15-10-18

Angstige ruiter versus groen ondeugend paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-19 05:01

Hoi iedereen,

een tijdje geleden had ik een post geplaatst over een ouder paard dat doorgereden word, nu rijd ik nog steeds met hem en het ging allemaal heel erg goed... een beetje te goed blijkbaar. Vorige week is mijn lesgeefster eens opgestapt om hem wat losser te maken en hem eens goed "door te rijden" ging allemaal goed. weliswaar met de nodige protest bokjes en steigertjes.
Erna zelf nog even op gestapt en het ging allemaal goed. ( ik mega blij) De eerstvolgende keer ging het al niet zo lekker meer, maar toch even doodgebeten. Nu de laatste keer ging het helemaal mis. Wilde plots niks meer doen, voelde ZO gespannen aan. niks dan protest en ik dus lekker bang terug De dierenarts komt van de week voor een volledige check up. en hij is vorig jaar 2 keer langst de osteo gepasseerd en de tandarts. Wat wil dit nu zeggen? Pak ik het zo verkeerd aan of is hij puur aan het klieren?
Zijn vriendjes staan sinds kort terug op het gras. En hij krijgt een vitamine E kuur door een tekort. Voor de rest is er niets veranderd. Ik vind het niet Fijn meer.. t zou al de 3x zijn dat we terug van 0 moeten beginnen, dus ik ben even door mijn Latijn heen. Ik zet er dus ook niemand anders meer op buiten mijn lesgeefster misschien. Maar wat ben ik met een paard dat braaf in bij de instructeur en niet bij mij

Een oplossing verwacht ik niet! Maar wel wat tips of tricks de DA k0mt zoiezo van de week kijken en dan weet ik meer (stout of pijn)

Groetjes


Vos123
Berichten: 18
Geregistreerd: 15-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-19 05:24

Kelly_ann schreef:
Ik snap je verhaal niet zo goed???

Dus hij is gek gaan doen sinds je instructeur erop heeft gezeten? Of daarvoor ook al?

Daarvoor had jij geen problemen met het paard? Of wel?

En bij je instructeur ging hij wat bokken en protesteren en daarna heel braaf? En later weer niet braaf?

Wat is het voor protest? Bij welke oefening? Hoe uit zich dit? Wat moet je eraan doen van de instructeur?

Dan heb je misschien de verkeerde instructeur?

Een instructeur hoort jou en je paard vooruit te helpen, dus wellicht werkt deze aanpak niet bij dit paard.


Ik heb vooral problemen met mezelf (beetje bang/onzeker) maar hij ( paardlief) was wel braaf. sinds de instructeur erop heeft gezeten niet meer. er is ook wel wat veranderd in de omgeving. Mijn instructeur zegt dat ik zijn slechte gedrag moet negeren en het goede gedrag belonen.
Protest houd in: Als ik de teugels opneem stopt hij en gaat achteruit, als ik mijn been aanleg trapt hij naar mijn been of komt die omhoog.Echt bokken hij hij nog niet gedaan maar Voelt heel gespannen aan. En is er ook niet bij met zijn aandacht. Echt een oefening is zelf niet nodig om hem boos te maken.

Extra info: straks komt mijn instructeur en gaan we samen even aan de slag. aan de Longe weliswaar
Laatst bijgewerkt door C_arola op 16-05-19 07:08, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, dit kan met de wijzig knop

Vos123
Berichten: 18
Geregistreerd: 15-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-19 05:37

Ineke2 schreef:
Ik denk dat je paard dan ook spierpijn heeft gekregen nadat je instructeur heeft gereden.

gewoon even laten voor wat het is dus? In de tijd dat mijn instructrice heeft gereden hen ik hem wel een paar daagjes rust gegeven hoor omdat het heel erg intensief was. dan zal ik even afwachten tot de DA komt.

Isabel_k schreef:
Dat zou ik toch maar even niet doen. Als je paard een ander gedrag vertoond nadat de instructeur hem er even doorheen heeft gereden, zou ik eerst naar de dierenarts gaan. Het klinkt echt alsof er iets aan de hand is met je paard. Wellicht heeft hij last van zijn rug door een niet passend zadel of zit hij vast in zijn lichaam.

Voor nu zou ik je paard even vrijaf geven en de instructeur laten voor wat die is. Zeker niet longeren dus.

Goed, dan wacht ik tot de DA is langsgeweest. van dat zadel kan evt kloppen hij is vrij hard veranderd van bouw op een korte tijd. Zal dan na de DA eens polshoogte nemen bij de zadelpasser. Maar mijn zadel kan niet worden aangepast, dus dan maar tijdelijk even niet rijden en sparen, Mocht er echt een probleem mee zijn met dat zadel. :)
Laatst bijgewerkt door C_arola op 16-05-19 08:58, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, dit kan met de wijzig knop

Vos123
Berichten: 18
Geregistreerd: 15-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-19 05:46

Isabel_k schreef:
Dat lijkt mij inderdaad een goede keuze. :j

Succes!


Dankjewel om even mee na te denken!

Vos123
Berichten: 18
Geregistreerd: 15-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-19 16:42

Ineke2 schreef:
Ik lees juist een groen / ondeugend paard en daarbij denk ik niet aan een ouder paard maar juist een jonkie


nee hij is 10, en net een jaartje zadel mak en hij is echt heel erg ondeugend. vanaf dat hij een gaatje ziet zal hij proberen...


Vos123
Berichten: 18
Geregistreerd: 15-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-19 05:41

Amalarab schreef:
Vos123 schreef:
Zijn vriendjes staan sinds kort terug op het gras. En hij krijgt een vitamine E kuur door een tekort. Voor de rest is er niets veranderd. Ik vind het niet fijn meer..


Hij blijkbaar ook niet! Waar staat hij als zijn vriendjes op het gras staan?
Is het tekort al aangevuld?


hij krijgt een kuur vitamine E sinds een dag of 10, weet niet wanneer dat zijn werk begint te doen.
Hij staat mee op de weide samen met zijn vriendjes, als ik aankom haal ik hem er max 2uurtjes af. en dan mag terug op het gras.

Vos123
Berichten: 18
Geregistreerd: 15-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-19 05:50

Benzz schreef:
Als ik het zo lees is je paard niet voorwaarts en heeft je instructeur het paard aan het been gemaakt, vaak gaat dat niet zonder slag of stoot ( verzet van het paard) dus het is niet raar dat hij daar even op heeft geprotesteerd. Kunst is nu, dat die instructeur jou gaat begeleiden om het paard ook voorwaarts te krijgen. Als jij je teugels op maat neemt en hij stop direct, ben je waarschijnlijk iets te strak in je hand, maar ook is het paard niet vooruit. Dus eerst in de vooruit, daarna kun je wel weer wat met je hand doen.


Als ik begin met rijden doe ik eerst een paar rondjes aan de lange teugel, zowel stap als draf zodat hij zich kan opwarmen. een harde hand is het niet maar ik heb wel een elleboog die heel gespannen staat ( mijn onzekerheid denk ik) dus ja dat zou best kunnen. Ook durf ik mijn bovenbenen erg opspannen maar daar ben ik mezelf van bewust dus daar let ik heel erg op. en ja! hij was tot voor kort nogal lui en reageerde nauwelijks op het been. Nu moet je even wiebelen en zou hij haast in galop aanspringen.

Vos123
Berichten: 18
Geregistreerd: 15-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-19 05:58

jansje73 schreef:
TS, wat voor paard heb je?

Ik vind het nogal wat als een keer je instructeur erop gaat rijden dat je paard nu niks meer doet. Hoe is je paard dan gereden? Wat moeten we verstaan onder een ouder paard?


Hij is 10 word dit jaar 11. en een BWP. door omstandigheden is er bij de vorige eigenaar niet veel mee gedaan.
en ook nog eens klophengst.
Hij is op de grond ontzettend lief en ik kan er alles mee, grondwerk vrijheidsdressuur en lekker gaan stappen in het bos.( dat ging eerst ook echt niet) echt een knuffelbeer is hij! Enkel het rijden loopt fout puur door de onzekerheid denk ik, hij zal het verschil ook wel merken dat vanaf de moment ik op het krukje sta om op te stijgen het zweet me uitbreekt. ( ben al HEEL veel gevallen Maar 1 keer serieus en fan is het hele spel begonnen ik heb niet alleen op hem bang. echt van eender welk paard als ik er op moet)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 bezoekers