Wanneer ben je klaar om met sporen te rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 09:10

Janneke2 schreef:
Lara_Silver schreef:
Het feit dat je op bokt komt vragen wanneer je sporen kan gaat gebruiken zou eigenlijk al genoeg moeten zeggen.


ONZIN.

TS vraagt dit, omdat ze een pony gaat rijden (...leuk!) "waarbij dit moet".

TS heeft hier vraagtekens bij - terecht.
(Al vind ik 'de eigenaar wil kleine hulpen' ook terecht...!)

"Of" iemand daadwerkelijk kan aantonen onafhankelijk te zitten (= en dus haar sporen verdienen, letterlijk)
valt van achter een scherm niet te beoordelen.
"Dat" er in de traditie waarin we in Nederland in principe rijden (de Duitse militaire traditie) verstandige regels voor zijn kan prima permbokt worden vermeld.



Niks geen onzin.

Niemand heeft de ts zien rijden.

Alleen iemand die de ts heeft zien rijden kan beoordelen of ze klaar is voor sporen of niet.

Je kunt wel een heel theoretisch verhaal gaan ophangen over benen stil houden, hulpen geven met de kuit etc. of een première voor mij; de historische feiten. Maar tussen de theorie en de praktijk is nog wel een groot verschil.

Ik kan bv hier op internet zeggen dat ik een heel stille beenligging heb, en zodra je me ziet rijden zijn het net twee windmolens. Hoeft niet, kan wel.

Ts moet gewoon eens opstappen en gaan rijden onder het oog van de eigenaar/ instructeur en dan is het duidelijk of het gaat of niet.

troi
Berichten: 17003
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 09:30

Ik vind dat er binnen het engelse rijden knap spastisch wordt gedaan over met sporen rijden. De zweep is doodnormaal (en als ik heel eerlijk ben zie ik menigeen er ook zo flink mee aan de slag dat ik er de bibbers van krijg maar das normaal en daar kijkt niemand van op..) maar een spoor wordt behandeld alsof het uit Guantánamo bay is geïmporteerd..

Ik ben westernruiter en daar rijdt iedereen met sporen. Spoorgebruik is een normaal onderdeel van het leren rijden en leren corrigeren. Een normaal en nuttig instrument dat je weliswaar heel zorgvuldig moet gebruiken. Door er bewust al vrij vroeg mee om te leren gaan (zodra je een nette beenligging hebt bereikt) krijg je dus ook goed onderbouwd gebruik en mensen worden niet zo ineens ermee losgelaten zodra ze een bepaald dressuurniveau hebben bereikt.

@TS: Als je een goede instructrice hebt die je vertrouwt met het leren rijden moet je haar misschien ook vertrouwen als ze zegt dat dit nu een zinvolle aanvulling is op je rijden.

Dovahkiin

Berichten: 565
Geregistreerd: 30-12-17
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 09:35

Bralindy schreef:
Het gaat offtopic en er wordt een discussie aangesneden wat niet TS haar vraag was.

TS, als je gaat proberen dan zou ik het alleen met instructie doen zodat het spporgebruik, en wanneer, je ook goed wordt aangeleerd. Pas als je het probeert kom je er denk ik snel genoeg achter of je er klaar voor bent. Ik vind het heel goed van je dat je hier bewust mee omgaat en goed over nadenkt.


Het is een discussie die misschien niet helemaal aanslaat op de vraag van TS. Aan de andere kant is het wel nuttige informatie die de TS kan helpen bij haar keuze of ze klaar is voor sporen. Ik vind het in elk geval erg interessant.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 09:47

troi schreef:
Ik vind dat er binnen het engelse rijden knap spastisch wordt gedaan over met sporen rijden. De zweep is doodnormaal (en als ik heel eerlijk ben zie ik menigeen er ook zo flink mee aan de slag dat ik er de bibbers van krijg maar das normaal en daar kijkt niemand van op..) maar een spoor wordt behandeld alsof het uit Guantánamo bay is geïmporteerd..

Het hele grote verschil tussen een zweep en sporen is dat je een zweep heel bewust gebruikt. Bij sporen daarentegen zie je dat heel veel ruiters pas na pas prikken en er zich zelfs niet van bewust zijn.

troi
Berichten: 17003
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 10:08

Sclimpre schreef:
troi schreef:
Ik vind dat er binnen het engelse rijden knap spastisch wordt gedaan over met sporen rijden. De zweep is doodnormaal (en als ik heel eerlijk ben zie ik menigeen er ook zo flink mee aan de slag dat ik er de bibbers van krijg maar das normaal en daar kijkt niemand van op..) maar een spoor wordt behandeld alsof het uit Guantánamo bay is geïmporteerd..

Het hele grote verschil tussen een zweep en sporen is dat je een zweep heel bewust gebruikt. Bij sporen daarentegen zie je dat heel veel ruiters pas na pas prikken en er zich zelfs niet van bewust zijn.


Welnee dat is niet het verschil tussen zweep en sporen dat is een verkeerde educatie van de ruiter! Daarom ben ik enorm voorstander om er vroeg in de opleiding al mee te beginnen, met dat doel is ook veel helderder waarom dat ontspannen been en bewuste kuithulp van levensgroot belang is. Ee

De reden dat ik echt niet houd van een zweep (even ter aanvulling en wat off topic mogelijk) is dat als eerste het enorm je teugelhulp verstoort en als tweede dat het een eenzijdige hulp is. Je wilt dat je paard wijkt voor een eenzijdige hulp en vooruit gaat op een twee-zijdige hulp. Dat is precies tegengesteld aan wat je met een zweep kan doen.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 10:20

Waarom zijn er dan zoveel ruiters die elke pas hun paard prikken? En zo weinig die dat ook beseffen?
En zoveel paarden die dat geprik dan maar negeren?
Volgens mij heeft dat niets met educatie te maken, maar wel met het feit dat het niet zo makkelijk is om je benen perfect stil te houden op een bewegend paard. In stap gaat dat nog wel, in draf wordt het al wat moeilijker en in galop wordt het helemaal een ramp.
Ik ben het met je eens dat een zweephulp de teugelhulp kan verstoren, maar dat is makkelijker af te leren dan te leren je benen goed stil te houden.
Dat het een eenzijdige hulp is boeit zo niet, paard snapt echt wel dat een tikje met de zweep wil zeggen dat hij moet opletten. De hulp blijft de beenhulp, zweep dient enkel om het paard bij de les te houden.

Janneke2

Berichten: 22741
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 12:59

Citaat:
Niks geen onzin.

Niemand heeft de ts zien rijden.

Alleen iemand die de ts heeft zien rijden kan beoordelen of ze klaar is voor sporen of niet.

Je kunt wel een heel theoretisch verhaal gaan ophangen over benen stil houden, hulpen geven met de kuit etc. of een première voor mij; de historische feiten. Maar tussen de theorie en de praktijk is nog wel een groot verschil.

Ik kan bv hier op internet zeggen dat ik een heel stille beenligging heb, en zodra je me ziet rijden zijn het net twee windmolens. Hoeft niet, kan wel.

Ts moet gewoon eens opstappen en gaan rijden onder het oog van de eigenaar/ instructeur en dan is het duidelijk of het gaat of niet.


Ik vond het een nare, onmoedigende opmerking, op het pestende af.
Zo van "ha, ben jij onzeker? Nou, dan kop ik efkes gezellig in".
(Net zoals: "TS moet gewoon eens opstappen en rijden onder het oog van..." - volgens de OP is dat stadium allang gepasseerd.)

In olden times verdiende je je sporen als (etc).

Hoe die dingen correct te gebruiken is een 2e.
("Dat moet bij deze pony want men wil kleine hulpen", daar valt veel genuanceerds over te zeggen.)

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 13:14

Dovahkiin schreef:
Zelf neem ik het volgende altijd aan als algemene richtlijn: Dat je vanaf M-niveau sporen kan gaan overwegen. Vanaf dat moment worden de oefeningen dusdanig, dat een verfijning de communicatie met ruiter en paard positief kan beïnvloeden.

Als het dan toch meetbaar gemaakt moet worden sluit ik me hierbij aan.

Citaat:
Aan de hand van deze vraag ben ik wel benieuwd naar de meningen van andere Bokkers. Op wedstrijden zie ik momenteel veel ruiters in de B rijden met zweep en sporen. Ik snap dat niet en denk dan al heel snel dat het paard niet aan het been is. (Want laten we eerlijk zijn, er zijn genoeg ruiters die sporen dragen omdat het paard niet aan het been is) Welke oefening in de B is nou zo complex dat een verfijning van de hulp noodzakelijk is?

Geen enkele. Ik zie ook geen enkele andere reden dan dat het paard niet aan het been is. Een spoor heeft het 'voordeel' dat je dan nog eens kan prikken aan de kant die de jury niet ziet :(

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 16:25

Janneke2 schreef:
Citaat:
Niks geen onzin.

Niemand heeft de ts zien rijden.

Alleen iemand die de ts heeft zien rijden kan beoordelen of ze klaar is voor sporen of niet.

Je kunt wel een heel theoretisch verhaal gaan ophangen over benen stil houden, hulpen geven met de kuit etc. of een première voor mij; de historische feiten. Maar tussen de theorie en de praktijk is nog wel een groot verschil.

Ik kan bv hier op internet zeggen dat ik een heel stille beenligging heb, en zodra je me ziet rijden zijn het net twee windmolens. Hoeft niet, kan wel.

Ts moet gewoon eens opstappen en gaan rijden onder het oog van de eigenaar/ instructeur en dan is het duidelijk of het gaat of niet.


Ik vond het een nare, onmoedigende opmerking, op het pestende af.
Zo van "ha, ben jij onzeker? Nou, dan kop ik efkes gezellig in".
(Net zoals: "TS moet gewoon eens opstappen en rijden onder het oog van..." - volgens de OP is dat stadium allang gepasseerd.)

In olden times verdiende je je sporen als (etc).

Hoe die dingen correct te gebruiken is een 2e.
("Dat moet bij deze pony want men wil kleine hulpen", daar valt veel genuanceerds over te zeggen.)


Leg me aub geen woorden in de mond, dat je op een of andere manier getriggerd werd door die opmerking is niet mijn probleem. Als je de Op goed leest is dat stadium niet gepasseerd en is het de enige manier om te weten of het goed gaat met sporen of niet.