Op welk niveau van stap overgaan naar galop?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
san4nie
Berichten: 3557
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 13:35

Ikzelf heb soms wat moeite met mijn eigen lijf. Dan in stap de galophulp goed voorbereiden en geven is soms makkelijker dan vanuit draf. Maar het gaat dan heus niet altijd binnen 1 pas perfect.

Maar ook dat is een stukje ontwikkeling/ africhting volgens mij. Het steeds vlugger en scherper maken. Ik verwacht zelf niet dat we ooit er aan toe komen om series te gaan springen. Maar voor die tijd hebben we ook nog wel even om het aanspringen zelf te oefenen. Wat niet betekent dat nu alles mag natuurlijk. Maar ik verwacht geen perfectie (kan ik ook nog niet). Maar toch is het een prima overgang om te oefenen.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 17:27

Benzz schreef:
Ik denk dat het bij een 3 of 4 jarige van weinig trainingswaarde is, dan leer je ze meer een truukje, dan dat je daadwerkelijk die overgang laat zien zoals die moet. Je moet om de overgang juist uit te voeren namelijk een vorm van verzameling hebben en dat lijkt mij voor die jonge paarden nog niet aan de orde.


In niet Nederlandse proeven is het geen verzamelde oefening maar een gehoorzaamheidsoefening.

Benzz
Berichten: 2884
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 20:15

Sizzle schreef:
Benzz schreef:
Ik denk dat het bij een 3 of 4 jarige van weinig trainingswaarde is, dan leer je ze meer een truukje, dan dat je daadwerkelijk die overgang laat zien zoals die moet. Je moet om de overgang juist uit te voeren namelijk een vorm van verzameling hebben en dat lijkt mij voor die jonge paarden nog niet aan de orde.


In niet Nederlandse proeven is het geen verzamelde oefening maar een gehoorzaamheidsoefening.


Ja maar dan zit ie pas bij de 5 jarige proeven erbij. En niet bij de 3 en 4 jarigen. In de proef van het WK zit ie ook.

Gnis
Berichten: 12
Geregistreerd: 08-05-19

Re: Op welk niveau van stap overgaan naar galop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 20:17

Bovendien is het voor jezelf ook een goede oefening. Wanneer je bijvoorbeeld zelf slecht gaat zitten in de galop. Op deze wijze Kun je vanuit de stap en dus vanuit een goede zit aanspringen.

Benzz
Berichten: 2884
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 20:19

Gnis schreef:
Bovendien is het voor jezelf ook een goede oefening. Wanneer je bijvoorbeeld zelf slecht gaat zitten in de galop. Op deze wijze Kun je vanuit de stap en dus vanuit een goede zit aanspringen.


Nou daar zou ik deze oefening niet voor gebruiken.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 20:20

Een 3 jarige nam ik sowieso niet mee in mijn overweging aangezien ik 3 jarigen hooguit net wat aan het rondslingeren ben :D
Bij ons zit de stap-galop overgang al in de „B“ die vergelijkbaar is met L1 in NL ongeveer. Maar zo zitten bij ons de vliegende galopwissels ook al veel eerder in de proeven dan appuyeren bijvoorbeeld.

Benzz
Berichten: 2884
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 20:24

Sizzle schreef:
Een 3 jarige nam ik sowieso niet mee in mijn overweging aangezien ik 3 jarigen hooguit net wat aan het rondslingeren ben :D
Bij ons zit de stap-galop overgang al in de „B“ die vergelijkbaar is met L1 in NL ongeveer. Maar zo zitten bij ons de vliegende galopwissels ook al veel eerder in de proeven dan appuyeren bijvoorbeeld.


Snap ik wel hoor, die zijn eigenlijk makkelijker dan appuyeren, wat dat betreft zijn die duitse proeven beter opgebouwd naar de leeftijd van een paard.

3 jarigen was meer omdat iemand hierboven daar iets over zei. Ik moet zeggen dat ik bij drie jarigen meer aan de 3 gangen netjes naar de hand toe lopen doe en een keer een grote volte. Genoeg voor ze :D

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 20:38

Ik rijd een jonkie in en ik ben laat met galopperen onder het zadel - aan de hand doet ze het makkelijk.
Ik zie het als trainen van de achterhand.
(En verzamelen :o is een van de eerste dingen die ik een jonkie leer, samen met verticale balans/ recht maken.)

Benzz
Berichten: 2884
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 20:40

Janneke2 schreef:
(En verzamelen :o is een van de eerste dingen die ik een jonkie leer, samen met verticale balans/ recht maken.)

Of jij hebt een ander beeld van verzamelen dan ik ( Skala) of je belast je paard verkeerd. Verzamelen kan echt niet met een 3, 4 jarige. En de opleiding naar verzameling toe, duurt echt een jaar of 3.

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Op welk niveau van stap overgaan naar galop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 20:46

Het is toch ook niet erg dat je het als trucje aanleert? Ik heb het mijn paard vroeger aan de longe aangeleerd. Hij kende de stemhulpen heel goed en toen zei ik een keer toen hij stapte ‘galop’. En hij galoppeerde zo aan. Toen onder het zadel ook geprobeerd op stem en hij galoppeerde ook aan. Toen de hulpen erbij gecombineerd en hij had het zo door. Toen was hij 4 jaar en liep B of L volgens mij. Ik heb er later altijd nog profijt gehad, ook toen hij nationaal liep.
Veel dressuurstallen leren hun paarden ook wissels als trucje als jong paard. Als 3 of 4 jarige rijden ze daar al wissels mee gewoon spelenderwijs. De finetuning komt wel als ze sterker zijn.

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 20:54

Benzz schreef:
Janneke2 schreef:
(En verzamelen :o is een van de eerste dingen die ik een jonkie leer, samen met verticale balans/ recht maken.)

Of jij hebt een ander beeld van verzamelen dan ik ( Skala) of je belast je paard verkeerd. Verzamelen kan echt niet met een 3, 4 jarige. En de opleiding naar verzameling toe, duurt echt een jaar of 3.


:o
Ik gebruikte het werkwoord.
De eerste keer dat ik bovenop zit (...na voorbereiding van af de grond...) heb ik 'een touwtje om de hals' en op zit, gewicht, stem en touwtje vraag ik 2 of 3x de overgang stap - halt. Daarna spring ik er af.

Gesteld dat het dier op de achterhand stopt (dat is mijn doel, ook bij grondwerk): dan is het een oefening in (het werkwoord) verzamelen.
De teugels hangen bij wijze van spreken en soms letterlijk in een boog, verzamelen doe ik op zit en gewicht (en mijn 'balansteugel', dat touwtje helpt soms).

(Qua Skala: ik zie dit als een wenteltrap. Een verzamelde draf zoals het in de hogere proeven wordt gevraagd is niet aan de orde, maar correct gebruik van de achterhand wel. Dus dragen bij overgangen naar langzamer gangen en svp niet dat gestuw. Etc.)

Gnis
Berichten: 12
Geregistreerd: 08-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 22:11

Benzz schreef:
Gnis schreef:
Bovendien is het voor jezelf ook een goede oefening. Wanneer je bijvoorbeeld zelf slecht gaat zitten in de galop. Op deze wijze Kun je vanuit de stap en dus vanuit een goede zit aanspringen.


Nou daar zou ik deze oefening niet voor gebruiken.


Oké, snap dat je dan duidelijk aan je zit moet werken. Maar voor een keer om het goed aan te voelen kan het werken. Sommigen gaan erg gespannen die overgang in dat veel paarden erg gespannen en hard gaan draven.

Waarom gaf jij precies die reactie? Om een andere reden?