3 jarig paard te braaf?

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Sizzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 21:46

Valt niets zinnigs over te zeggen.
Sommige paarden zijn gewoon erg braaf.
Er zijn echter ook paarden die inderdaad braaf zijn omdat ze bijvoorbeeld ergens een tekort aan hebben of een lichamelijk ongemak hebben.
Als hij gekeurd is bij aankoop en zijn conditie + bloedbeeld is goed dan gewoon lekker van genieten :)
Pas wel op dat je hem niet per ongeluk overvraagd als hij zo braaf is.

Sizzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 22:10

Daantje, ik heb dat 2x meegemaakt met paarden met op beide benen een 4tje hoefkatrol. Veel te veel last van de pootjes om te protesteren. Maar ik moet wel zeggen dat je daar altijd wel ‚iets’ aan zag in de beweging of uitdrukking, het viel gewoon niet echt te plaatsen.
De eerste heb ik zelf ook gereden (en oh wat voelde ik me vreselijk schuldig toen de foto‘s gemaakt waren). De ander herkende ik aan het typische loopje met een soort trance in de ogen, maar toen geloofde de eigenaar mij niet todat hij begon te struikelen (quarters zijn immers wel vaker heel braaf).

Als hij al mee geweest is op vreemd terrein en ook al een sprongetje gemaakt heeft zal het allemaal wel meevallen, maar er zijn inderdaad ook van die binnenvetters die als ze uit hun vertrouwde omgeving zijn echt gevaarlijk flippen. Volgens mij was er niet lang geleden een topic van zo‘n paard dat na de verhuizing alleen nog maar op zijn achterbenen stond of zoiets.

In dit geval waar hij al in vreemde bakken en schriktraining geweest is, zal hij eerder gewoon lekker relaxed zijn.

Succes met de keuring!

Sizzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 08:42

Gimme-Joy, dingen als bloedarmoede, vitE of selenium tekort en PSSM1 zie je niet perse als je een 3 jarige koopt.
Die hebben hooguit wat weinig bovenlijn en geen top conditie, maar ja, het is een 3 jarige....die hebben wel vaker geen body builder figuur.

De merie met hko werd pas duidelijk in het springen. Altijd eerst 3-4 top sprongen en dan daarna aftikken en steeds vlakker.
Verder was er niets te merken aan het dier. Altijd vrolijk en gemotiveerd. Hooguit dat ze achteraf moeite had met scherpere wendingen, maar again, het ding was amper 4 dus tja dat is niet heel raar. Waarschijnlijk had ze al heel vroeg chronisch last toen ze gewoon nog blij en jeugdug in de opfok stond dus dan hebben ze een copings strategie.
Bij andere zie je wel een verbeten blik, maar die zijn er makkelijker uit te pikken.

Sizzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 08:52

Niet ieder paard is gelijk lusteloos, het is immers een prooidier. Zeker hoog in rang staande paarden moeten wel echt flink ziek zijn voor ze lusteloos worden (en daarmee risico dat ze hun rang moeten staan).
Van ijzer tekort wordt je ook meteen niet lusteloos (tenzij je echt extreem diep zit), maar een flinke galop training zit er niet in. Doe jij een flinke galoptraining met een 3 jarige? Nee uiteraard.
Bij selenium tekort missen ze gewoon kracht, ook niet zo vreselijk raar als je een grote hebt.

Zoals TS het paard beschrijft verwacht ik echter gewoon een down-to-earth cool typje.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 23-04-19 08:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie