Hoe 3 jarige rijden?

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 14:06

Grappig dat je vraagt naar ervaring met dressuurpaarden :-). Die zijn echt niet veel anders dan springpaarden.

Ook ik vraag me even af hoe oud je paard is, hoe groot en hoe uitgegroeid. Vroeger reden wij paarden ook aan met 3, sinds een jaar of 10 doen we het een jaar later omdat de paarden nu groter en slungeliger zijn en wij ze dus wat meer tijd geven om uit te groeien. Doe daar mee wat je wilt, maar maak het niet te wild als ze zo jong zijn.

Een paar tips:
* Zorg voor voldoende afleiding, vooral veel weidegang en vrije beweging.
* Redeneer vanuit het paard, wat vertel jij het paard en reageert hij daar op? Geen reactie: versterk je hulp. Overreactie: verklein je hulp. Verkeerde reactie: overdoen en beter 'uitleggen' totdat je paard goed reageert.
* Je hebt het over 'oefeningen', wat bedoel je daar mee? Eerst alleen voorwaarts, stuur en rem. Rechtuit en op de grote volte. Van hand veranderen. Stap, draf en galop. Klaar!
* Wees er zeker van dat rug en gebit pijnvrij zijn en dat zadel en bit passen.
* Hou je sessies kort; 3 x in de week een kwartiertje moet lang genoeg zijn. Concentratie is snel weg en als je eenmaal begint te prutsen zit je er zo een half uur op (en het helpt je niet verder).
* Los alle problemen voorwaarts op.
* Wees duidelijk maar ook vriendelijk in je hulpen en supersnel in je hand. Als je paard trekt, is er blijkbaar iets waar hij aan kan trekken ...
* Met onze jonge paarden wordt altijd 1x/week gelest. Vanaf het begin. Voor osn is het een cruciale fase. Als ze fijn worden in- en doorgereden heb je daar jaren profijt van.

NB. Ik ben geen voorstander van veel longeren, een 3jarige permanent gebogen op de volte is niet echt fijn voor de ontwikkeling van de botten en spieren.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 15:23

Dat ligt aan de galop. Sommige paarden galopperen makkelijk en vinden dat niet veel moeilijker dan draf. Een grote bak (of naar buiten) is dan wel handig. Bochten galopperen is haast altijd moeilijk.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie