Hoe 3 jarige rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 12:35

Ik houd jonge paarden graag zoveel mogelijk op stem in beweging - dingen die ze dus al vanaf de grond geleerd hebben - en koppel daar dan een simpele hulp aan fysiek. Dus als ze kennen dat 'stap' betekent dat ze moeten stappen, dan zeg je 'stap' en voeg je been toe. Koppelingen maken. Dan uiteindelijk been geven en pas bij geen reactie de stemhulp + beenhulp geven, uiteindelijk kan de stemhulp wegblijven.
Aan de voorkant wil je nog 'effe lekker niks', Open houden, je mag best wat overdrijven met hand openen opzij.
En vooral NIET te voorzichtig doen. Je wil dat ze aan dingen wennen, niet dat ze mega-ril blijven. Ik spring ernaast op een neer, op krukjes, stap expres wat onhandig op, klapper wat met het zadel voor ik erop ga. Zodat ze leren dat verschieten niet nodig is.
En belonen. Véél belonen. Doe je het goed: JUISTTTTTT + koekje. Ja, ook vanaf de rug. Geen probleem, leren ze ook van. Of je het woord juist gebruikt is aan jou he, maar onthoud dat paarden op den duur leren dat 'goedzo' (bij mij dan) betekent 'goed bezig, maar wel doorlopen' en 'JUISTTTTT' betekent 'je bent een topper, je mag stilstaan, hier krijg je een koekje en dán gaan we weer verder'. (en als je dus voor alle woorden stilstaan + koekje gaat doen, kun je nooit meer belonen en doorwerken tegelijk zogezegd.... althans, dan moet je het stilstaan weer afleren, veel te ingewikkeld).
Ook het afstappen bereid ik voor: voeten uit de beugels en even met beide benen naar voor en naar achter wiebelen en van daaruit met één sprong eraf. Je bent al in beweging, dus verschieten ze niet als je eraf komt.


Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 12:44

Ayasha schreef:
Ook hier heel veel stemhulpen trouwens. Ze kent "ho" en aan de "ho" heb ik bugeltritt gekoppeld inmiddels (geen ide hoe je het schrijft) waardoor ik haar ook kan terug rijden op bugeltritt.
Heel veel belonen, ook voor de meest vanzelfsprekende dingen. Elke overgang is een beloning waard in het begin. Elke reactie die in de buurt komt van wat je wil is dat ook. Je hebt nu een paard dat totaal niet weet wat je verwacht, geen rot in het vak. Dus elke "bereidwilligheid" om jou te begrijpen is een beloning waard. Dat is de enige manier om haar te helpen in het proces van het begrijpen van de hulpen.



Ja, die stijgbeugelhulp is ook écht veel waard inderdaad. Dat is mijn secundaire 'ho', na het heel bewust zwaar uitademen - eventueel ondersteund door een trage zachte 'whoaaa' van mijn kant. I-de-aal.


Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 12:58

@Ayasha ik ben het deels met jouw man eens: ja, je wil ze vooruit. Máár wel pas nadat je er veilig een rem op hebt zitten. Dus stap-stop-stap-stop en dan draf-stap-stop-stap-draf-stap-stop en dan ook naar galop zo. En dán naar voren leren gaan. Veiligheid eerst denk ik altijd. Stilstaand zijn ze veiliger dan rondracend :D


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 4 bezoekers