Hoe 3 jarige rijden?

Moderators: Apple, Coby, petraaken, C_arola, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Ayasha
Blogger

Re: Hoe 3 jarige rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 13:24

Ik lees eigenlijk niets in je verhaal dat ik "niet normaal" vindt voor de fase waarin dit paard is.
Ze deed het niet bij de vorige ruiter maar een paard dat pas beleerd wordt moet ook even wennen. Het lijkt me dat dit paard inmiddels "bekomen" is en begint te testen wat ze precies kan met een ruiter op haar rug. :)
Ik weet natuurlijk niet hoe kort je je teugels houdt, maar jouw verhaal doet me denken dat je niet echt "op je gemak" bent met haar en dan kan het zijn dat jouw drang naar controle er juist voor gaat zorgen dat je het kwijt raakt. Een jong paard moet leren "op eigen benen" lopen. Een ondersteunende hand moet maar een opsluitende hand geeft vrijwel altijd problemen. :) En ik kan eigenlijk al jouw "issues" wel linken aan een jong paard dat zich opgesloten voelt binnen een "druk" die ze niet kent en vertrouwd en dus ook niet wil accepteren. En dan krijg je protest. :)

[RIJ-ITP] Een halve zomer-competitie met Royal Samber!
"You can never rely on a horse that is educated by fear. There will always be something that he fears more than you. But, when he trusts you, he will ask you, what to do when he is afraid." - Antoine de Pluvinel

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 13:39

Soms kan het je verbazen hoe ze reageren. :) Het jonkie hier moet ik juist even bijna geheel "loslaten" als ze te druk wordt. Zodra ik haar los laat, vertraagt ze en komt ze weer "zoeken" naar mij. :)
Het is vanuit dat vertrouwen dat je kan opbouwen naar een meer constant contact. Maar dat is niet iets dat je zomaar kan "eisen". :) Ze moeten uiteindelijk jouw hand gaan zien als iets dat vertrouwd en veilig is. Niet als iets dat hen in de weg zit wanneer ze bang zijn maar iets dat ze steun geeft indien ze het zelf niet meer weten. En in mijn ervaring krijg je dat met paarden die vrij "heftig" reageren op de hand (want dat doen ze niet allemaal.) alleen maar door hen zelf tot de conclusie te laten komen dat die hand niet alleen jouw contact met hen is, maar ook hun contact met jou. En als het goed is zou jij als ruiter hun "beschermer" moeten zijn. Degene waarop ze terug vallen als ze bang en onzeker zijn.

Ook hier heel veel stemhulpen trouwens. Ze kent "ho" en aan de "ho" heb ik bugeltritt gekoppeld inmiddels (geen ide hoe je het schrijft) waardoor ik haar ook kan terug rijden op bugeltritt.
Heel veel belonen, ook voor de meest vanzelfsprekende dingen. Elke overgang is een beloning waard in het begin. Elke reactie die in de buurt komt van wat je wil is dat ook. Je hebt nu een paard dat totaal niet weet wat je verwacht, geen rot in het vak. Dus elke "bereidwilligheid" om jou te begrijpen is een beloning waard. Dat is de enige manier om haar te helpen in het proces van het begrijpen van de hulpen.

"You can never rely on a horse that is educated by fear. There will always be something that he fears more than you. But, when he trusts you, he will ask you, what to do when he is afraid." - Antoine de Pluvinel

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 13:51

Skippy01 schreef:
Ayasha schreef:
Ook hier heel veel stemhulpen trouwens. Ze kent "ho" en aan de "ho" heb ik bugeltritt gekoppeld inmiddels (geen ide hoe je het schrijft) waardoor ik haar ook kan terug rijden op bugeltritt.
Heel veel belonen, ook voor de meest vanzelfsprekende dingen. Elke overgang is een beloning waard in het begin. Elke reactie die in de buurt komt van wat je wil is dat ook. Je hebt nu een paard dat totaal niet weet wat je verwacht, geen rot in het vak. Dus elke "bereidwilligheid" om jou te begrijpen is een beloning waard. Dat is de enige manier om haar te helpen in het proces van het begrijpen van de hulpen.

Ja, die stijgbeugelhulp is ook écht veel waard inderdaad. Dat is mijn secundaire 'ho', na het heel bewust zwaar uitademen - eventueel ondersteund door een trage zachte 'whoaaa' van mijn kant. I-de-aal.

Inderdaad. Whoa kennen ze hier niet, wel "hmhm". Dat is een geluid dat we ook in de proeven kunnen maken zonder dat het opgemerkt wordt. :D
Mijn man verklaarde me voor gek toen dat het eerste was wat ik haar ging leren onder het zadel. (mijn man is van de: jonge paarden moeten vooruit, niet stoppen!") maar ik heb in elke gang zoveel profijt van die hulp. :j En ze kennen 'm ook razendsnel. Veel sneller dan dat ze de traditionele "ho" accepteren. Nu pas begin ik geleidelijk aan een beetje contact te nemen bij de "ho" omdat ze nu in de fase gekomen is dat ze klaar is om het idé achter ophoudingen te leren. :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 14:27

Skippy01 schreef:
@Ayasha ik ben het deels met jouw man eens: ja, je wil ze vooruit. Máár wel pas nadat je er veilig een rem op hebt zitten. Dus stap-stop-stap-stop en dan draf-stap-stop-stap-draf-stap-stop en dan ook naar galop zo. En dán naar voren leren gaan. Veiligheid eerst denk ik altijd. Stilstaand zijn ze veiliger dan rondracend :D

Dat was mijn mening dus ook. :j Ik heb ze graag voorwaarts, maar ik wil indien nodig, ook wel weten dat de rem werkt. :j :D Ik heb er niks aan als ik ze naar voren kan rijden maar vervolgens de eerste tien minuten niet meer tot arbeidstempo kom. _O- Mijn man is meer van het "naar voren, die rem komt later wel."
En dat zag ik zeker met het huidige paard dat ik aan het doorrijden ben, écht niet zitten. _O-

Kendra: Als ik me baseer op mijn man dan verwacht ik toch echt wel een heel ander type gehoorzaamheid/controle dan een springruiter. :=
De absolute basis komt inderdaad overeen maar zodra je echt gaat werken aan meer verfijnde hulpen dan "links, rechts, vooruit en stop." komt er toch een andere visie IMO... :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 13:44

Ik durf mijn eigen hoofd er op te zetten dat die wat hier staat een stuk brutaler is dan gemiddelde paarden. :+ Als die te opdringerig wordt voor koekjes wordt ze daarop gewoon gecorrigeerd. Kan ze best hebben gezien ze voor de duvel niet bang is en daar echt niet onzeker van gaat worden. :+ Maar alsnog is "eten" een prima motivator voor haar.

Er zijn geen algemene regels voor jonge paarden. Welke methode het veiligst is, hangt af van paard tot paard. :) Ik heb er gehad die ik absoluut vooruit "joeg" als het moest, er zijn er ook (zoals de huidige dus.) waar ik graag eerst een rem op wilde. Er zijn momenten dat ik haar zonder veel pardon naar voren rijd als ik voel dat ze plannen heeft maar dat betekent niet dat ik niet heel blij ben dat er ook al een goede rem op staat. :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 15:51

Benzz schreef:
Ayasha schreef:
Ik durf mijn eigen hoofd er op te zetten dat die wat hier staat een stuk brutaler is dan gemiddelde paarden. :+ Als die te opdringerig wordt voor koekjes wordt ze daarop gewoon gecorrigeerd. Kan ze best hebben gezien ze voor de duvel niet bang is en daar echt niet onzeker van gaat worden. :+ Maar alsnog is "eten" een prima motivator voor haar.

Er zijn geen algemene regels voor jonge paarden. Welke methode het veiligst is, hangt af van paard tot paard. :) Ik heb er gehad die ik absoluut vooruit "joeg" als het moest, er zijn er ook (zoals de huidige dus.) waar ik graag eerst een rem op wilde. Er zijn momenten dat ik haar zonder veel pardon naar voren rijd als ik voel dat ze plannen heeft maar dat betekent niet dat ik niet heel blij ben dat er ook al een goede rem op staat. :+

Tijdens het rijden stil laten staan voor een snoepje?

Dan leer je ze echt de verkeerde dingen.

Nope. Ik denk ook niet dat het zo bedoelt is trouwens. Denk dat de koekjes in het zadel veel selectiever gegeven worden dan jij nu impliceert maar het kan ook zijn dat ik het verkeerd interpreteer. Dat doe ik iig niet. Wel na het op stappen. En als ze een keer geen krijgt. (Want ook dat doe ik regelmatig.) Dan accepteert ze dat ook want ze weet ook dat ze niet mag bedelen. Ook dat hoort bij de ‘opleiding’ van dit specifieke paard juist omdat ze nogal van het ‘afdwingen’ is.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie