[INFO] Aan de teugel

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 11:57

Sidney1833 schreef:
Noet volledig meegelezen maar: misschien bij echte problemen een fysio/osteopaat... dit hielp heel erg bij mijn merrie!

Ja maar vaak komen de problemen door de ruiter. M.u.v jonge paarden die nog rechtgericht moeten worden. Die willen vaak wel maar kunnen het nog niet aan.

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 19:21

Emie_thepony schreef:
Hoi allemaal,
Mijn pony wil nooit nagevelijk lopen, ik draf loopt ze altijd met haar hoofd omhoog maar na een tijdje altijd wel wat lager en in stap zeg maar meer met haar hals gewoon gestrekt hebben jullie misschien tips? Gewoon “vragen” werkt niet

In jouw geval gewoon les geven. Nageeflijkheid is een cadeautje. Geen commando.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 23:16

Debbie00 schreef:
Door les te nemen leer je je paard goed rijden. Als 'cadeau' krijg je dan de ontspanning en nageeflijkheid.

_/-\o_ amen

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 23:33

Juliawg schreef:
Hallo iedereen,
een snelle vraag, hoe voel je dat je paard over de rug loopt? En hoe voelt t als je paard de achterhand draagt?
xx

Oef ja. Weetje wat het is? Wij kunnen dat gaan beschrijven. Maar ik denk echt dat je een keertje les moet nemen bij een instructeur die een paard heeft die alles al gezien en gedaan heeft tot en met het Z waar je dan op kan leren rijden. Want voor mij en (voor veel mensen trouwens) was het echt een oh ja dit is het! Moment toen ik het voor het eerst voelde.

Je moet een volledig onafhankelijke zit hebben tegelijkertijd los van en tegelijkertijd tegelijk met je paard kunnen bewegen.

Los van je paard omdat jij je been moet kunnen verleggen zonder balans verlies zodat je de juiste hulp kunt geven. Maar ook weer met je paard omdat jij je paard niet of minimaal moet storen in zijn beweging.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 17:22

Kaea schreef:
Hallo allemaal
(Ik vindt het erg lastig om hier een vraag te schrijven dus als het niet helaas duidelijk is zeg je het maar)
Ik heb een vraag over verzameling
Ik berij een quaterhorse. Om verzameld te galopperen vindt ik erg lastig. Ze wil graag hard galopperen en dus echt niet verzameld. Kan iemand mij advice geven ?
En anders doorverwijzen naar een topic met het zelfde probleem. Ik kon hem niet vinden

als je die quarter engels rijd is dit mijn advies.

hoe ik het altijd oplos (ik rij een fries dus die scheuren het liefst ook heel hard als ze dan toch moeten galopperen ) is ik hou hem van voren tegen en geef tegelijk been, en dan sta ik weer toe.
Dus je houd m tegen, je zegt eigenlijk tegen m van hey hier blijven. En met je been voorkom je dat ze terug valt in draf.

Hou haar niet te lang tegen dus echt maar een fractie van een moment, en dan sta je gelijk je hand weer toe. Dus gewoon echt dat ze dat signaal krijgt van hey even rustig aan . This dus wel van belang dat je tijdens de galop zelf je benen ontspannen hebt en je niet stiekem klemt.

Als ze eventjes afremt en daarna gewoon weer verder hard doorgaat. herhaal je het net zolang tot het kwartje valt .

daarnaast is je uiteindelijke doel dat ze op zit gaat reageren ipv op je handen . dus als je in de galop zit. laat haar terug komen in draf op puur je zithulp . denoods leun je even heel overdreven naar achteren de eerste paar keer en gebruik je duidelijk je stem . lekker belonen als ze terug komt in draf . als je het goed doet kun je uiteindelijk door heel iets je gewicht te verplaatsen regelen dat ze terug komt in tempo .

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 18:17

Okay_Zoe schreef:
Wij rijden western, daar hoef je iegenlijk alleen maar druk te geven met je teugels i. P. V. Aan de teugels te trekken, leuk me toch wat fijner voor de paarden...

is met engels rijden niet anders hoor. met engels rijden hoor je eigenlijk ook niet aan je teugels te trekken .

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 13:17

Salinero123 schreef:
Hoi, ik had een vraag. Mijn pony gooit altijd zijn hoofd in de lucht en wil absoluut niet dalen, heeft iemand tips?

Zadel checken. Osteopaat er bij.
En een instructeur er op zetten als het zadel goed is, om te kijken of het probleem dan opgelost is en het dus in jouw rijden zit.

Is het jouw rijden? Lessen lessen lessen...

Probleem niet opgelost? Foto's van de rug en hals maken.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 22:35

Orthos schreef:
Ik zit al een tijdje met een vraag, waar ik denk ik, het antwoord wel op weet.

Ik rijd al een tijdje bij een vaste instructeur (1). Ik heb een eigen paard waar ik continu mee tegen hetzelfde probleem aan loop. Namelijk het loshouden, en nageeflijk houden. Volgens mijn instructeur moet ik hem dan op een volte rijden, met mijn binnenbeen naar mijn buitenteugel. En met mijn binnenhand van de hals af blijven en dit aanhouden en wachten totdat hij loslaat. Nu wacht ik al een paar maanden maar ik voel nergens geen verbetering. Ik heb het idee dat hij terug blijft trekken aan die teugel, en zodra hij loslaat, en ik daarop ook hij weer snel vasthoud.

Bij een andere instructeur (2) moet ik hem juist veel naar voren blijven rijden, van beide teugels af, omdat hij daar steun aan zoekt volgens hem (wat ik ook beaam). Ik vind dat dit goed helpt, maar instructeur 1 zegt dat ik hem zo niet nageeflijk kan rijden.

Het volgende punt; ga dan lessen bij instructeur 2: nee, want deze kost 4x het dubbele van nummer 1. Iets wat ik niet elke week kan opbrengen. Wel elke maand als ik stop bij instructeur 1.

Maar vind iemand hier dat hij gelijk heeft? is het een kwestie van vasthouden en volhouden? Weerstand bieden, op een volte, loslaten en dit zo 1000x blijven herhalen?
Na de les heb ik pijn in mijn armen van het vasthouden, en dit geeft voor mij de aanleiding dat ik niet goed bezig ben. Maar ik hoor het graag van jullie.

BTW. Paard is nagekeken, zadel is in orde en mankeert niets. Het is een rijtechnisch probleem, een betere ruiter rijd er zo mee weg.

Als je pijn hebt in je armen van het vasthouden. Zou ik hem een poosje ( als je niet lest) gewoon lekker op de lange teugel goed naar voren rijden op de binnen hoefslag.

Waarom? Omdat hij dan zijn eigen evenwicht moet gebruiken. En niks heeft om in te gaan hangen. Door op de binnenhoefslag te rijden kan hij ook geen steun zoeken.

Paard wat echt los in zijn rug en kaak is, hangt niet en voelt niet zwaar aan. En hoef je ook niet naar voren te jagen om hem fijn te laten dansen. Het is heel moeilijk om dat te bereiken hoor. Fixeer je er niet te veel op. Babysteps. :)

Door altijd op 1 manier te rijden win je niks en blijf je in een cirkeltje zitten eigenlijk. Meer afwisseling al denk je daar niks mee te winnen technisch is dan toch gewenst. Even een reset zeg maar.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 14:02

LGhorses schreef:
Ik zie door de bomen het bos ff niet meer... :?

Ik rijd mijn e-pony nu al 3 jaar. En nog steeds loopt hij niet 'aan de teugel' of hoe je het wil noemen. Het is nu best wel frusterend want ik doe echt heel erg mijn best maar weet niet goed waar het aan ligt. Als hij lekker los zou lopen zouden we zoveel verder kunnen en beter kunnen trainen.
Het bit is twee jaar geleden aangemeten door een bitfitter en we rijden met een rambo micklem. Fysio is 2 maand geleden nog geweest en hij is losgemaakt, en er kwam uit dat zijn balans nog iets beter moet worden.
Ik doe mijn best om zo goed mogelijk te zitten en mijn handen ontspannen te houden. Zit niet heel verkeerd vind ik zelf voor een B ruiter. Ik houd nu al meer mijn buitenteugels eraan want die gooide ik eerst snel weg. Mijn pony is meestal liever lui dan moe dus ik probeer hem goed aan mijn been te houden en snel te laten reageren, dit gaat ook al beter.
Op clubles twee weken geleden liep hij in galop zó fijn... na heel wat galopperen ging hij heel lekker ontspannen en kwam die mooie ronding in zijn hals echt tot aan zijn oren. Hij ging lekker briezen en dat is zo'n fijn gevoel! Dat hij luistert naar mijn benen en dat ik een prachtige ronde volte kan rijden zonder dat hij door mijn binnenbeen valt of zijn hoofd kantelt. Maar nu is de vraag.., hoe krijg ik dat thuis ook? En in draf? Draf is écht het allermoeilijkst. In stap lukt het redelijk.
En bij mijn wekelijkse dressuurles moet ik altijd veel 'spelen' en 'kneepjes geven'wat al naar trekken neigt en waardoor ik mijn handen ook niet netjes meer bij elkaar en dan voel ik me ZO schuldig daarna.. Dus even geen dresuurles voor mij.. Toen een vrouw die 50 euro kost laten komen omdat haar website beloofde heel goed te kunnen helpen. Nou we vielen in slaapp... :z Alleen een beetje je buikspieren aanspannen en springen als een kikker in het zadel. Hielp niet , en paardje werd super sloom. :z

Maar nu loopt hij wel thuis met zn hoofd de hele tijd in de lucht en ontspanning en lossigheid is ver te zoeken. Ik weet dus ECHT niet meer waar ik nu goed aan doe. :( Iemand een tip of een goed idee?

Paard hoeft ook niet door de bak te racen om actief te zijn. En je buik spieren aanspannen zorgt er voor dat jij stabieler zit waardoor jij je hulpen beter kunt geven en je de bewegingen van je paard kunt opvangen.

Doorgaans is hoe( voor je gevoel) rustiger een paard draaft hoe makkelijker jij kunt zitten en je paard zijn rug los kan laten.

Voordat jouw paard kracht kan leveren (en dus stevig kan draven) terwijl hij zijn bovenlijn ontspant en zijn achterbenen goed onder zijn lichaam kan plaatsen ben je heel wat jaren (op de juiste manier) trainen verder.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 09:21

JulieP schreef:
Een tijdje geleden heb ik hier iets in gepost. Na vele lessen van een dressuurlesgever is ook dat probleem opgelost! Met mijn toenmalig M2 paardje train ik inmiddels op Z-niveau. :)

Ik heb ook mijn instructeursdiploma gehaald en begeleid nu mijn nichtje met haar tinker. Zij kampt echter met veel problemen die ik ook niet direct kan oplossen. Heb haar dus aangeraden om een meer ervaren lesgever te zoeken. Die zoektocht verloopt moeilijk, dus ik kwam even polsen of jullie ideetjes hebben.

Het paard heeft altijd "aan de teugel" gelopen door middel van gespeel in de mond (link een knijpje-rechts een knijpje) - de foute manier dus, want het paard liep compleet op d'r voorhand. Terug naar de basis: voorwaarts neerwaarts rijden, neusje laag en veel voltewerk. Het probleem is dat het een énorm sterk en koppig paard is. Laat je even je contact los? Ze is weg met je. Begrens je niet CONSTANT met je binnenbeen? Hij valt onmiddellijk naar binnen. Laat je even te veel toe op de buitenteugel? Schouder valt helemaal weg... Na veel oefenen lukt het ontspannen lopen al ietsje beter, maar ook enkel wanneer ze echt slentert. Ze loopt daarbij niet zozeer op d'r voorhand, maar enig impuls of een goed actief achterbeen ontbreekt dan wel. Zodra je versnelt is het kop-in-de-lucht.

Tanden en zadel zijn oké. Osteopaat is een tijdje geleden langsgekomen en komt binnenkort opnieuw. Kleine probleempjes wat betreft het bekken, maar niets dat zo'n lastig paard zou veroorzaken.

Iemand tips? :)

Gebrek aan kracht.

Je zei het zelf al. Na terug naar de basis te zijn gegaan kwam er heel iets verbetering in. Dus geduld. Zodra hij actiever moet worden kost het m veel en veel meer kracht om die boven lijn los te houden.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 14:33

Angelinah schreef:
Hallo iedereen!

Ik ben nieuw hier :)
Ik heb een verzorgpaard van 16 jaar waar ik sinds een maand mee rijd.

In stap is de aanleuning min of meer goed en is ze mooi gebogen, (Als ze wat opgewarmd is al wat beter natuurlijk)
Vanzodra ik de hulpen voor draf geef, gaat haar hoofd direct naar boven en loopt ze met haar hoofd echt heel de tijd in de lucht (sterrekijker) Ik probeer dit dmv cirkels en veel figuren te verbeteren en na een tijdje lukt het dan ook min of meer, maar het is nooit perfect. Ik moet haar ook heel erg tegenhouden, want anders blijft ze maar lopen met mij in uitgestrekte draf. Dit komt waarschijnlijk omdat de verzameling niet goed zit, maar wat kan ik hier aan doen?
In galop gaat ze wat makkelijker aan de teugel, maar gaat ze ook echt lopen en bochten verkorten.

Ik reed vroeger in een manege, waar je hard links-rechts moest trekken voor aan de teugel te kunnen rijden.
Natuurlijk weet ik dat dit niet de goede manier is.

Nu krijg ik privéles op het paard van mijn lesgeefster, maar dit paard gaat heel erg makkelijk aan de teugel en ik moet er niet veel moeite voor doen als ik mijn handen gewoon stil houd.
Nu vraag ik mij af, wat is nu eigenlijk de goede manier om aan de teugel te kunnen rijden? Dit klinkt waarschijnlijk voor veel van jullie echt stom, en ik ken alle regeltjes en definities, maar hoe doe je dat nou? Ik heb al veel gelezen over dat de achterhand actief moet zijn en dat daarom cirkels dit vergemakkelijkt, maar doe je eigenlijk iets met je handen wanneer je aan de teugel wilt rijden?

Het paard is echt heel erg goed en is vroeger op hoog niveau gereden, dus daar heeft het in elk geval niks mee te maken.

Zou iemand mij kunnen helpen?
Sorry voor de misschien iets wat stommere vraag :)
Angelina

Probeer eens hoe het gaat als jij je handen voor jouw gevoel overdreven stil houd. En het kan zijn ( kan ik niet zien natuurlijk zonder foto's of filmpjes) dat je niet echt stabiel zit. Dus wat je kan proberen is eens je beugel een gaatje langer doen en dan doorzitten tijdens het draven.

Wat ik vaak doe ( is niet aan te raden op een jong of sensibel paard) is een paar seconden even mijn ogen dicht als ik doorzit tijdens het draven.

Sommige mensen gaan rijden op hun ogen zoals ik dat noem. Dus die gaan constant kijken naar hun paard en dan raken ze uit balans omdat hun zwaartepunt veranderd. En dan gaan ze van daaruit hun eigen balans corrigeren Wat het paard stoort in zijn evenwicht.

Als je eventjes een paar seconden je ogen dicht doet en goed blijft ademhalen voel je pas echt goed wat er nou onder je gebeurd.

Het gevoel voor een correcte aanleuining en ontspanning kun je niet uitleggen. Je moet het ervaren. Voelen voelen en nog meer voelen en dan niet met je handen maar met heel je lichaam.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie