[INFO] Aan de teugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
JulieP
Berichten: 229
Geregistreerd: 21-04-14
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 09:20

Ook ik zit nu met een probleem...
Met mijn ene paard start ik M2 volgende week, dus de dressuur is me niet onbekend.

Maar een tijdje geleden heb ik een 'projectpaardje' gekocht, en daar kom ik geen meter vooruit mee. Het gaat over een springfjord, waar ik ondertussen mijn hart aan verloren heb en echt mijn dierbaarste beestje is. Toch stap ik ongelooflijk vaak al wenend af...

Ze kan super mooi ontspannen, maar dan begint ze ontzettend op de voorhand te lopen. Als ik haar dan actief houdt, smijt ze haar hoofd in de lucht en loopt ze echt zoals een kameel. Ik probeer dan met een rustige hand haar wat naar beneden te begeleiden op een volte, om dat binnenachterbeen eronder te houden, maar dan valt ze helemaal naar binnen. Natuurlijk houd ik mijn binnenbeen erbij, maar dat lijkt op haar geen effect te hebben.

Om haar daar gevoeliger op te maken heb ik oefeningetjes gedaan zoals wijken (in stap), voorhandswendingen, ... die ze nu wel te pakken heeft. Echter blijft ze ongevoelig voor de hulpen van mijn binnenbeen.

Na het ontspannen begin ik los te rijden: stelling te vragen, overgangen rijden, grote figuren, slangenvolte's, ... Daar komt ze echt los van, ook wat meer lengtebuiging, maar ze komt maar niet aan de teugel...

Wat ik ook probeer, wie er ook mee rijdt, ze lijkt alles vlotjes te doen maar ze kan gewoonweg niet deftig nageeflijk lopen of aan de teugel? Iemand die tips heeft? Ook voor haar ongevoeligheid voor binnenbeen misschien? (voor hulpen om wat vlotter of ruimer te lopen reageert ze wel..)

Misschien wel belangrijk om te weten: ze is bij de vorige eigenaar mishandeld geweest en is bijvoorbeeld zadelmak gemaakt met een rekker eronder die op het hardste aangespannen was. Ze heeft dus nooit echt de juiste bespiering meegekregen, en ik vermoed dat er wel meer 'mis' mee is. Maar de osteopaat is regelmatig gekomen, heeft eerst enkele maandjes weiderust gekregen en is dan vanaf 0 terug heropgeleerd door iemand anders.



JulieP
Berichten: 229
Geregistreerd: 21-04-14
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 01:13

Een tijdje geleden heb ik hier iets in gepost. Na vele lessen van een dressuurlesgever is ook dat probleem opgelost! Met mijn toenmalig M2 paardje train ik inmiddels op Z-niveau. :)

Ik heb ook mijn instructeursdiploma gehaald en begeleid nu mijn nichtje met haar tinker. Zij kampt echter met veel problemen die ik ook niet direct kan oplossen. Heb haar dus aangeraden om een meer ervaren lesgever te zoeken. Die zoektocht verloopt moeilijk, dus ik kwam even polsen of jullie ideetjes hebben.

Het paard heeft altijd "aan de teugel" gelopen door middel van gespeel in de mond (link een knijpje-rechts een knijpje) - de foute manier dus, want het paard liep compleet op d'r voorhand. Terug naar de basis: voorwaarts neerwaarts rijden, neusje laag en veel voltewerk. Het probleem is dat het een énorm sterk en koppig paard is. Laat je even je contact los? Ze is weg met je. Begrens je niet CONSTANT met je binnenbeen? Hij valt onmiddellijk naar binnen. Laat je even te veel toe op de buitenteugel? Schouder valt helemaal weg... Na veel oefenen lukt het ontspannen lopen al ietsje beter, maar ook enkel wanneer ze echt slentert. Ze loopt daarbij niet zozeer op d'r voorhand, maar enig impuls of een goed actief achterbeen ontbreekt dan wel. Zodra je versnelt is het kop-in-de-lucht.

Tanden en zadel zijn oké. Osteopaat is een tijdje geleden langsgekomen en komt binnenkort opnieuw. Kleine probleempjes wat betreft het bekken, maar niets dat zo'n lastig paard zou veroorzaken.

Iemand tips? :)

JulieP
Berichten: 229
Geregistreerd: 21-04-14
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 13:12

maralyn schreef:
Mag ik vragen waar jij je instructeursdiploma hebt gehaald?


Gewoon bij de VLP/VTS, zoals de meesten dat doen in België! :) Ben nu ook geslaagd voor de rijproef van instructeur B, dus kan die binnenkort aanvangen.

Bedankt alvast aan iedereen voor de tips! Had haar sowieso meegegeven om te werken aan een verticale balans, en dat op een ontspannen manier (fase 1) alvorens de "dressuurladder" op te klimmen. Stelde me gewoon wat vraagjes bij de praktische kant ervan. Gewoon goed oefenen en veel geduld dus, om het paard te herscholen. Ik onderschatte precies wel het belang van kracht inderdaad! :)

Zou het een idee zijn om bezig te zijn met rechtrichten vanop de grond? Ik herinner me dat dat bij mijn paardje wonderen deed voor het oefenen van laterale bewegingen, maar ik neem aan dat dat in dit geval ook zeer nuttig kan zijn?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Katyatje en 14 bezoekers