Nieuwe pony weigert galop en longeren op rechterhand

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Pipodipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 08:06

Sennaa_xd schreef:
Hallo,

Sinds 2 weken nu heb ik een E-Pony aangeschaft. Een Connemara van bijna 10 jaar genaamd Midnight. Toen ik voor het eerst op hem ging rijden was hij erg druk, maar dat kwam vooral omdat hij nog niet in de (binnen) bak was geweest. Daarna reed ik nog 2 keer en ging het goed, maar de 4e keer wilde ik ook een galopje proberen. (Dit had ik nog niet gedaan, alleen op zijn vorige stal.) Echter toen ik aan wilde galoperen ging hij stilstaan in het midden, om vervolgens rondjes te gaan draaien. Toen ik een tik gaf van het zweepje bokte hij en gooide hij me er vanaf. Ik snap niet waarom hij dit doet want galoperen bij zijn vorige stal was geen probleem. Er is niks veranderd qua zadel en hoofdstel. Wel heeft hij ander voer, maar ik ga er niet vanuit dat dit de reden is aangezien hij wel gewoon stapt en draaft (?). Is hij aan het uitproberen of denken jullie misschien dat het iets anders kan zijn? :(

Ook bij het longeren vertoont hij eigenwijs gedrag. De linkerhand is zijn goede kant, en dat doet hij allemaal prima. Stap, draf en galop gaat goed. Maar de rechterhand...
Ik longeer met een longeerhulp, en hoofdstel om, voor meer controle. Elke keer wanneer ik hem wil laten aandraven gaat dat 1 of 2 rondjes goed, en vervolgens als hij bij de hoek is (ik longeer in een bak) trekt hij enorm hard en galopeert hij vervolgens naar de uitgang of naar de andere kant van de bak..

Heeft iemand misschien tips, oplossingen? Of doe ik misschien wat verkeerd?

Groetjes Senna

Het goede nieuws is dat je pony dus wel kan galopperen, maar alleen richting de uitgang ;). Het klinkt een beetje als de pony een loopje met je neemt. Op zich verstandig om met hoofdstel en bijgezet te longeren, dat maakt het voor jou makkelijker om hem bij de les te houden. Vraag of iemand je kan helpen, of neem les in het longeren zodat je leert om op de signalen te letten en daar handiger op in te spelen. Galop hoort er gewoon bij en dat hoort de pony ook gewoon te doen. Misschien moet je toch iets beter opletten, want tussen draven en stilstaan op het midden zitten nogal wat stappen. Is er op stal iemand die je kan helpen? Weet je iets over zijn vorige leven?

Pipodipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 11:10

R_oo_s schreef:
Ik gok erop dat jou pony scheef is en links gebogen , daar door vind ze het moeilijk om op de rechterhand tebuigen en dat is nou net wat je van hem/ haar vraagt met longeren en dan ook nog met een longeerhulp . Persoonlijk zou ik lekker aan de hand gaan oefenen met buigen of aan de longeerlijn maar dan alleen met halster. Zolang ze niet makkelijk 2 kanten opbuigt houd je het lekker bij stap .

Even uit nieuwsgierigheid, hoe zie je dat precies voor je? Een halster is eigenlijk voor in de wei en niet om mee te longeren, dus ik snap niet zo goed wat de bedoeling is en wat het paard hiervan moet leren. In stap?

Pipodipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 12:38

R_oo_s schreef:
Ik gok erop dat jou pony scheef is en links gebogen , daar door vind ze het moeilijk om op de rechterhand tebuigen en dat is nou net wat je van hem/ haar vraagt met longeren en dan ook nog met een longeerhulp . Persoonlijk zou ik lekker aan de hand gaan oefenen met buigen of aan de longeerlijn maar dan alleen met halster. Zolang ze niet makkelijk 2 kanten opbuigt houd je het lekker bij stap .
R_oo_s schreef:
Pipodipo schreef:

Even uit nieuwsgierigheid, hoe zie je dat precies voor je? Een halster is eigenlijk voor in de wei en niet om mee te longeren, dus ik snap niet zo goed wat de bedoeling is en wat het paard hiervan moet leren. In stap?

Waarom zou je aan een halster niet kunnen longeren of grondwerk doen ? Ik doe hier niet anders , ik heb een hekel aan dwangmiddelen als longeerhulp of bijzet maar dat is persoonlijk :) de stap is de meest onderschatte gang , hierin kun je een paard makkelijker uitleggen, leren wat jou bedoeling is . Indit geval dus het soepeler maken van het paard , als dat wat meer bevestigd is kun je de draf en uiteindelijk ook de galop mee pakken echter dit kost tijd .

Dwangmiddelen? Laat ik het zo zeggen: door te stappen los je het galop probleem niet op. De pony waar dit topic over gaat is bepaald niet de eerste die niet rechtsom wil met longeren, dat kun je gewoon netjes oplossen met hulp van iemand waardoor je niet bang hoeft te zijn dat je iets verkeerd doet. Vaker wel dan niet is het gewoon een kwestie van ongehoorzaamheid en dat komt meestal door verschillende factoren tegelijk en een echt medisch probleem is er maar zelden. Zonder te gokken: de pony zet de eigenaar voor een uitdaging, dat is heel leerzaam.

Pipodipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 16:14

Elvirawortel schreef:
Je kunt het galopprobleem echt wel deels in stap oplossen. In stap kan je recht richten en een recht paard galoppeert makkelijker

Het is aannemelijker dat de stap dan ook verprutst is. De oplossing ligt eigenlijk altijd in voorwaarts in alle gangen en overgangen tussen de gangen op beide handen. Mensen die dit vaker hebben gedaan weten dat aan de basis de galop alleen verbetert in galop. Pas als je van behoorlijk niveau bent kun je een paard in stap zo bewerken dat die er beter van gaat galopperen, maar dat zijn dus niet zoveel mensen.

Pipodipo

Re: Nieuwe pony weigert galop en longeren op rechterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 17:17

Elvirawortel, het kan ook zijn dat bij deze 10 jarige pony dit kunstje allang bij zijn repertoire hoort en dat hij zijn nieuwe baasje te slim af is geweest. Sommige pony's zijn gewoon heel gewiekst en komen binnendoor als je even een momentje te voorzichtig bent. Uit het verhaal blijkt dat de pony op het midden gaat staan als de amazone rechtsom wil galopperen en vervolgens gaat bokken als ze hem een tik geeft. Dit gedrag heeft hij waarschijnlijk ooit al een keer geleerd, maar er is echt niemand die haar dat uit eerlijkheid gaat vertellen. Het is dus zaak om beestje in alle vriendelijkheid uit te leggen dat het niet bedoeling is en ik denk dat stappen aan een halster een beetje weinig zoden aan de dijk gaat zetten.

Pipodipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 21:55

Elvirawortel schreef:
Ben ik het ook mee eens, eerst een goede instructeur en die kan dan echt wel zien of de pony eventueel ergens zo erg vast zit dat er een osteopaat bij moet komen, en als die dan hele grote blokkades vindt Kan die altijd nog beslissen dat een dierenarts verstandig is, hoeven we haar niet allemaal aan te praten

De pony is een paar weken geleden nog door een veearts gezien, eventuele 'grote blokkades' hadden dan wel naar voren gekomen en was hij niet klinisch goed te keuren geweest.

Pipodipo

Re: Nieuwe pony weigert galop en longeren op rechterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 11:22

KLopt, een onhandige ruiter is minder goed in het rijden dan een handige ruiter. Het gaat namelijk om de ervaring die ervoor zorgt dat de ruiter het verschil weet tussen een paard dat wat aan wil geven en eentje die over je heen loopt.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie