Nieuwe pony weigert galop en longeren op rechterhand

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sennaa_xd
Berichten: 9
Geregistreerd: 01-08-18

Nieuwe pony weigert galop en longeren op rechterhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-04-19 19:56

Hallo,

Sinds 2 weken nu heb ik een E-Pony aangeschaft. Een Connemara van bijna 10 jaar genaamd Midnight. Toen ik voor het eerst op hem ging rijden was hij erg druk, maar dat kwam vooral omdat hij nog niet in de (binnen) bak was geweest. Daarna reed ik nog 2 keer en ging het goed, maar de 4e keer wilde ik ook een galopje proberen. (Dit had ik nog niet gedaan, alleen op zijn vorige stal.) Echter toen ik aan wilde galoperen ging hij stilstaan in het midden, om vervolgens rondjes te gaan draaien. Toen ik een tik gaf van het zweepje bokte hij en gooide hij me er vanaf. Ik snap niet waarom hij dit doet want galoperen bij zijn vorige stal was geen probleem. Er is niks veranderd qua zadel en hoofdstel. Wel heeft hij ander voer, maar ik ga er niet vanuit dat dit de reden is aangezien hij wel gewoon stapt en draaft (?). Is hij aan het uitproberen of denken jullie misschien dat het iets anders kan zijn? :(

Ook bij het longeren vertoont hij eigenwijs gedrag. De linkerhand is zijn goede kant, en dat doet hij allemaal prima. Stap, draf en galop gaat goed. Maar de rechterhand...
Ik longeer met een longeerhulp, en hoofdstel om, voor meer controle. Elke keer wanneer ik hem wil laten aandraven gaat dat 1 of 2 rondjes goed, en vervolgens als hij bij de hoek is (ik longeer in een bak) trekt hij enorm hard en galopeert hij vervolgens naar de uitgang of naar de andere kant van de bak..

Heeft iemand misschien tips, oplossingen? Of doe ik misschien wat verkeerd?

Groetjes Senna

:) Midnight :)


Sennaa_xd
Berichten: 9
Geregistreerd: 01-08-18

Re: Nieuwe pony weigert galop en longeren op rechterhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-19 08:27

Bedankt voor al jullie reacties,

De meest gegeven tip is dat het slimmer is om te stoppen met de longeerhulp. De reden dat ik met de longeerhulp ben begonnen is omdat hij op de Rechterhand bij het longeren zijn hoofd omhoog gooit waardoor de longeerlijn over zijn hals komt. Vervolgens loopt hij de andere kant op, zodat ik geen grip meer heb.

Ik zal proberen een ervaren iemand de vragen op stal die kan helpen bij rijden. Dat is wel een goed idee denk ik, bedankt voor de tips.

:) Midnight :)

Sennaa_xd
Berichten: 9
Geregistreerd: 01-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-19 09:19

Ilja_1997 schreef:
Sennaa_xd schreef:
Bedankt voor al jullie reacties,

De meest gegeven tip is dat het slimmer is om te stoppen met de longeerhulp. De reden dat ik met de longeerhulp ben begonnen is omdat hij op de Rechterhand bij het longeren zijn hoofd omhoog gooit waardoor de longeerlijn over zijn hals komt. Vervolgens loopt hij de andere kant op, zodat ik geen grip meer heb.

Ik zal proberen een ervaren iemand de vragen op stal die kan helpen bij rijden. Dat is wel een goed idee denk ik, bedankt voor de tips.


Hoe kan een longeerlijn die onder het hoofd bevestigd is over de hals komen? :o? Draait hij zich plots om dan? Hoe ervaren ben je zelf met longeren?

Wanneer ze echt heel scheef is dan kan het zijn dat ze daarom niet wil/kan aanspringen. Maar wanneer dit met proefrijden en longeren bij de vorige eigenaar wel ging, dan is het denk ik toch een uittestende pony (eventueel icm onkunde vd ruiter). Hoe het beschreven is in de openingspost lijkt het erop dat hij een loopje met je neemt.


Ja, hij draait zich plots om, om vervolgens naar de andere kant te galopperen..

:) Midnight :)

Sennaa_xd
Berichten: 9
Geregistreerd: 01-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-19 10:02

Babootje schreef:
Mijn vraag ook. Heb je de pony laten keuren?


Ja hij is klinisch goedgekeurd

:) Midnight :)


Sennaa_xd
Berichten: 9
Geregistreerd: 01-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-19 23:37

LBLGypsyCobs schreef:
Dit is een combinatie van nog aan elkaar moeten wennen en scheefheid van de pony.

Als de pony echt niks voor zijn nieuwe baasje wil doen, zou ie bij alles dwars zijn en niet zo'n duidelijke voorkeur voor 1 hand en bepaalde oefeningen tonen.

Je hebt hem te kort om echt al zo handig met hem te zijn, dat je hem ook op z'n moeilijke kant aan het lopen kan krijgen.
Dat dat op de stal waar je hem kocht wel ging, komt omdat ie daar waarschijnlijk nog wat beter en gericht op zijn moeilijke kant getraind werd en het was voor hem een bekende plek.

Nu is het dus zaak om consequent te zijn en te weten hoe je hem kunt helpen toch die moeilijke galop mee te pakken.
Het kan geen kwaad om er eerst eens een fysio of osteopaat bij te halen.
Het kan prima dat hij met verhuizen of de eerste weken op z'n nieuwe plekje een verkeerde beweging heeft gemaakt.
Een goede osteo of fysio kan jou ook wat oefeningen geven waarmee je hem aan de hand wat sterker kunt maken op z'n moeilijke kant.

Bijkomend voordeel van zulke oefeningen is, dat je lekker samen bezig bent, je ziet wat jouw aanwijzingen in zijn lijf met hem doen, je leert elkaar beter kennen en begrijpen.

Longeren vind ik ook altijd mooi om de bewegingen van je paard goed te kunnen zien, maar dat is nu misschien nog wat veel gevraagd.
Je zou daarmee aan de slag kunnen gaan onder begeleiding van iemand die er handig mee is.
Enorm leerzaam en je pony gaat er geen gewoonte van maken om streken uit te halen tijdens het longeren.

Uiteindelijk wil je natuurlijk lekker rijden en als de fysio of osteo daar groen licht voor geeft, zou ik ook dat onder goede begeleiding doen.
Verwacht niet dat je na een uurtje perfect links en rechtsom kunt galopperen.
Ga eerst eens in stap wat oefeningen doen.
Laat hem zijn voor en achterhand verplaatsen, als het goed is kent hij dat van het werken aan de hand.
Voel wat er onder je gebeurt, merk of er verschil is tussen de ene en andere kant.
Je zal ongetwijfeld voelen dat 1 kant makkelijker buigt en een achterbeen er onder zet dan de andere kant.

Als hij verkeersmak is kun je dit soort dingen als afwisseling ook buiten doen.
Opzij de berm in en uit, handige oefeningen als je aan de kant moet voor verkeer en je traint gelijk je pony en oefent jullie communicatie.

En zo ontwikkel je van een pony en ruiter die compleet langs elkaar heen praten naar een combinatie die op een leuke manier overleg heeft en almaar groeit in het kunnen :)


Ja, ik zat er al aan te denken om er een osteopaat bij te halen :)

Bedankt voor de tips, ik ga ze zeker uitproberen!

:) Midnight :)

Sennaa_xd
Berichten: 9
Geregistreerd: 01-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-19 11:48

quintusgl schreef:
Os ie goed ontwormt? Pramox of equimax? Lintworm is stille sluier en maakt schade aan blinde darm. Hierdoor kunnen ze op de rechterhand niet meer aanspringen of buigen . Ook.nog een optie dus


Het is niet dat hij het nog niet heeft gedaan , op de rechterhand aanspringen. Bij het longeren heeft hij dat al wel een paar keer gedaan. Soms rent hij weg in de galop, soms in de draf.

:) Midnight :)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 bezoekers