Nieuwe pony weigert galop en longeren op rechterhand

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Avalanche

Berichten: 15919
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Nieuwe pony weigert galop en longeren op rechterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 00:47

Het kan scheefheid zijn, het kan ook gewoon aan de ruiter liggen die de hulpen niet correct geeft. Heel vaak is dat de oorzaak.
Longeren is een kunst apart, en veel meer dan een paard rondslingeren aan een touwtje. Je kunt een paard prima nageeflijk krijgen en over de rug met je lijn, en eventueel werken met een gogue. Ik ben geen fan van de longeerhulp. Het paard krijgt iedere keer dat hij een pas zet een ruk in de mond, dus echt nageeflijk wordt hij ook niet, hij wijkt voor druk, maar dat is echt iets anders dan de onderkaak tegen het bit leggen en contact zoeken.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023


Avalanche

Berichten: 15919
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Nieuwe pony weigert galop en longeren op rechterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 13:42

Mee eens hoor, en vaak is het probleem dat de longeur ook gewoon niet duidelijk is in lichaamstaal en positie. Als je er dan iemand neerzet die wel zelfzeker is en weet wat die doet, zie je vaak dat het paard het opeens wel doet.
Daarom zei ik ook al eerder: longeren is een kunst apart, en je ziet er nog echt heel veel mee fout gaan.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023


Avalanche

Berichten: 15919
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Nieuwe pony weigert galop en longeren op rechterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 19:54

Als ik een ding heb geleerd, is dat er meerdere wegen naar Rome leiden. Ik ben er zelf voorstander van de teugel die niet goed aangepakt wordt te laten voor wat het is, en ipv de lange kant te verkorten, de korte kant te verlengen, zodat je uiteindelijk lengte over de bovenlijn krijgt. Maar andere methoden kunnen ook prima werken. Ik voel me er minder bij thuis, maar dat wil niet zeggen dat het niet werkt, en in dit geval zeg ik, bitje erin, bijzetteugels, en laat maar even doorgalopperen. En daarna kunnen we zachter gaan werken, maar je moet wel even kort en goed gaan uitleggen wat er mag en wat niet, paarden kunnen ook gewoon stout zijn.
En ja, uiteraard maken ze gebruik van ruimte die je geeft. Absoluut.

Maar corrigeren in stap zou ik never nooit aan beginnen, zeker niet aan de longeerlijn, want een goede stap is goud waard, en je kunt een fijne stap echt ongelooflijk verknallen.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Avalanche

Berichten: 15919
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 20:20

Elvirawortel schreef:
Benzz schreef:
De lichtere kant meer aannemen dan de zwaardere kant is heel leuk voor de korte termijn en de ruiter een quick fix gevoel te geven, maar het probleem zit in het achterbeen, dat achterbeen moet meer en gelijker gaan bewegen naar voren en dat doe je alleen door impuls te krijgen.


Daar ben ik het helemaal mee eens, eerst impuls, en daarna iets met je handen doen

Combinatie van. Je kan meer impuls creeren, en tegelijk de moeilijke kant opbuigen maar met contrastelling. Dat is meer recht stellen dan recht richten, maar op lange termijn heeft het werken op beide fronten wel effect.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Avalanche

Berichten: 15919
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 11:51

Elvirawortel schreef:
Een minder handige ruiter kan er dan niet doorheen rijden, en dan wordt de Ruyter als minder goed gezien, maar is dat wel zo? Bij een wat hardere ruiter durft een paard er misschien niet tegen in te gaan, terwijl het paard bij de minder handige ruiter zijn stem durft te laten horen. Zolang het niet gevaarlijk wordt en het paard wel gewoon kan aangeven wat er is, is er niks mis mee wanneer de Ruiter een paard (per ongeluk) de ruimte er voor geeft. Daar kun je ook weer van leren, zolang je niet over je heen laat lopen. Je komt er dan tenminste achter wanneer er iets mis is met het paard daar hoef je niet altijd maar aan voorbij te gaan

Volgens mij ben je per definitie een onhandige ruiter als het paard niet durft aan te geven wat er is.
Het gaat er ook niet om dat je een paard er doorheen mept, maar wel dat je aan het probleem werkt en in staat bent het op te lossen. En soms is een paard met zoveel weggekomen bij de vorige ruiter dat je even uit moet leggen wat de bedoeling niet is, en vooral ook belonen voor wat de bedoeling wel is.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 bezoekers