Nieuwe pony weigert galop en longeren op rechterhand

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 10:22

Uitproberen vind ik niet de juiste benaming; het is gebruik maken van de mogelijkheden die je hem geeft.

Paard is waarschijnlijk inderdaad scheef zoals elk paard dat is en hij heeft in de gaten dat TS hem niet genoeg in de hand heeft om hem wel die kant op te houden. Dat is niks bijzonders, heel veel paarden gaan op enig moment (proberen) om te draaien aan de longe. Dat hoeft echt niet te betekenen dat er wat mis is.

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Nieuwe pony weigert galop en longeren op rechterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 11:15

Connemara's zijn vrij eigenwijs en hebben een doortastende hand nodig.

BarbaLala

Berichten: 9607
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 11:35

DiantaM schreef:
BarbaLala schreef:
Welkom in de testfase! :D

toch knap dat mensen dit vanuit een topic kunnen beoordelen. Overigens gaat dit in real life ook nog geregeld mis. Hoe vaak ik iemand wel niet heb horen roepen: hij is je gewoon aan het uitproberen! En op een later moment bleek dat er lichamelijk iets aan de hand was.
Elk paard heeft een voorkeur voor een bepaalde kant, net zoals ieder mens links of rechtshandig is. Dit houdt in dat als het paard de keuze heeft, hij altijd op zijn fijne kant zal lopen. Als je niet handig bent, kan dit mis gaan en zal het paard hierin niet gecorrigeerd worden.

Maar... heel vaak is het paard flink scheef. En dan zal het paard bijna niet op de ene kant kúnnen galopperen.

Kortom: je hebt hulp nodig


Spiegel je eigen reactie eens; Toch knap dat mensen dit vanuit een topic kunnen beoordelen :)*

R_oo_s
Berichten: 224
Geregistreerd: 26-08-18
Woonplaats: Overijssel

Re: Nieuwe pony weigert galop en longeren op rechterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 11:46

Ik gok erop dat jou pony scheef is en links gebogen , daar door vind ze het moeilijk om op de rechterhand tebuigen en dat is nou net wat je van hem/ haar vraagt met longeren en dan ook nog met een longeerhulp . Persoonlijk zou ik lekker aan de hand gaan oefenen met buigen of aan de longeerlijn maar dan alleen met halster. Zolang ze niet makkelijk 2 kanten opbuigt houd je het lekker bij stap .

LadyUrsy

Berichten: 679
Geregistreerd: 20-10-13

Re: Nieuwe pony weigert galop en longeren op rechterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 11:52

Als hij klinisch is gekeurd heeft hij daar toen toch ook links en rechtsom gegaloppeerd?? Sluit me daarom aan bij hulp zoeken. Slechte dingen zijn heel snel aangeleerd (evenals angst/schrik). Veel plezier, met de juiste hulp krijg je dat vast weer snel met je pony :-)

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 12:10

R_oo_s schreef:
Ik gok erop dat jou pony scheef is en links gebogen , daar door vind ze het moeilijk om op de rechterhand tebuigen en dat is nou net wat je van hem/ haar vraagt met longeren en dan ook nog met een longeerhulp . Persoonlijk zou ik lekker aan de hand gaan oefenen met buigen of aan de longeerlijn maar dan alleen met halster. Zolang ze niet makkelijk 2 kanten opbuigt houd je het lekker bij stap .

Even uit nieuwsgierigheid, hoe zie je dat precies voor je? Een halster is eigenlijk voor in de wei en niet om mee te longeren, dus ik snap niet zo goed wat de bedoeling is en wat het paard hiervan moet leren. In stap?

Hommage

Berichten: 2767
Geregistreerd: 07-09-07

Re: Nieuwe pony weigert galop en longeren op rechterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 12:21

Aan het halster kan prima gelongeerd worden. Lijkt me alleen voor ts geen handige zet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 12:30

Ik geloof niet in uitproberen en al was dat wel zo, dan is het nog niet t geval omdat hij het alleen op zn moeilijke kant doet. Het komt door scheefheid, dit voel je vaak ook in je handen, vaak houdt zo’n paard 1 teugel meer vast, dan voel je veel meer druk in je ene hand dan in de ander. Neem les in rechtrichten en wanneer je op 1 teugel weerstand voelt, niet terug trekken maar juist de te losse teugel aannemen. Maak de pony eerst rechter in stap en draf en ga maar even niet galopperen dat veroorzaakt alleen maar angst voor de galop Dan lukt Het straks helemaal niet meer

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 12:32

Dit is een combinatie van nog aan elkaar moeten wennen en scheefheid van de pony.

Als de pony echt niks voor zijn nieuwe baasje wil doen, zou ie bij alles dwars zijn en niet zo'n duidelijke voorkeur voor 1 hand en bepaalde oefeningen tonen.

Je hebt hem te kort om echt al zo handig met hem te zijn, dat je hem ook op z'n moeilijke kant aan het lopen kan krijgen.
Dat dat op de stal waar je hem kocht wel ging, komt omdat ie daar waarschijnlijk nog wat beter en gericht op zijn moeilijke kant getraind werd en het was voor hem een bekende plek.

Nu is het dus zaak om consequent te zijn en te weten hoe je hem kunt helpen toch die moeilijke galop mee te pakken.
Het kan geen kwaad om er eerst eens een fysio of osteopaat bij te halen.
Het kan prima dat hij met verhuizen of de eerste weken op z'n nieuwe plekje een verkeerde beweging heeft gemaakt.
Een goede osteo of fysio kan jou ook wat oefeningen geven waarmee je hem aan de hand wat sterker kunt maken op z'n moeilijke kant.

Bijkomend voordeel van zulke oefeningen is, dat je lekker samen bezig bent, je ziet wat jouw aanwijzingen in zijn lijf met hem doen, je leert elkaar beter kennen en begrijpen.

Longeren vind ik ook altijd mooi om de bewegingen van je paard goed te kunnen zien, maar dat is nu misschien nog wat veel gevraagd.
Je zou daarmee aan de slag kunnen gaan onder begeleiding van iemand die er handig mee is.
Enorm leerzaam en je pony gaat er geen gewoonte van maken om streken uit te halen tijdens het longeren.

Uiteindelijk wil je natuurlijk lekker rijden en als de fysio of osteo daar groen licht voor geeft, zou ik ook dat onder goede begeleiding doen.
Verwacht niet dat je na een uurtje perfect links en rechtsom kunt galopperen.
Ga eerst eens in stap wat oefeningen doen.
Laat hem zijn voor en achterhand verplaatsen, als het goed is kent hij dat van het werken aan de hand.
Voel wat er onder je gebeurt, merk of er verschil is tussen de ene en andere kant.
Je zal ongetwijfeld voelen dat 1 kant makkelijker buigt en een achterbeen er onder zet dan de andere kant.

Als hij verkeersmak is kun je dit soort dingen als afwisseling ook buiten doen.
Opzij de berm in en uit, handige oefeningen als je aan de kant moet voor verkeer en je traint gelijk je pony en oefent jullie communicatie.

En zo ontwikkel je van een pony en ruiter die compleet langs elkaar heen praten naar een combinatie die op een leuke manier overleg heeft en almaar groeit in het kunnen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 12:39

BarbaLala schreef:
Welkom in de testfase! :D


Door deze opmerkingen worden paarden met problemen en pijn jaren lang doorgetraind en verpest

Lindsey_99
Berichten: 2486
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 12:39

Ik had een heel verhaal getypt maar sluit me helemaal bij mijn voorganger LBLGypsyCobs aan :D

Eerst elkaar lekker leren kennen, vertrouwen opbouwen, rustig aan beginnen, buitenrijden, beetje in de bak, leuke dingen doen. Fysio erbij en les nemen. Over een half jaar heb je dan een toppony.

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Re: Nieuwe pony weigert galop en longeren op rechterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 12:59

Heb je de mogelijkheid om met prikpalen en wat lint een hoek af te zetten in de bak? Maakt het longeren al stuk makkelijker.
En inderdaad iemand even vragen mee te kijken wat er verkeerd gaat.

R_oo_s
Berichten: 224
Geregistreerd: 26-08-18
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 13:19

Pipodipo schreef:
R_oo_s schreef:
Ik gok erop dat jou pony scheef is en links gebogen , daar door vind ze het moeilijk om op de rechterhand tebuigen en dat is nou net wat je van hem/ haar vraagt met longeren en dan ook nog met een longeerhulp . Persoonlijk zou ik lekker aan de hand gaan oefenen met buigen of aan de longeerlijn maar dan alleen met halster. Zolang ze niet makkelijk 2 kanten opbuigt houd je het lekker bij stap .

Even uit nieuwsgierigheid, hoe zie je dat precies voor je? Een halster is eigenlijk voor in de wei en niet om mee te longeren, dus ik snap niet zo goed wat de bedoeling is en wat het paard hiervan moet leren. In stap?

Waarom zou je aan een halster niet kunnen longeren of grondwerk doen ? Ik doe hier niet anders , ik heb een hekel aan dwangmiddelen als longeerhulp of bijzet maar dat is persoonlijk :) de stap is de meest onderschatte gang , hierin kun je een paard makkelijker uitleggen, leren wat jou bedoeling is . Indit geval dus het soepeler maken van het paard , als dat wat meer bevestigd is kun je de draf en uiteindelijk ook de galop mee pakken echter dit kost tijd .

daarisdekaas

Berichten: 110
Geregistreerd: 25-03-19
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 13:20

Nies_ schreef:
Uitproberen vind ik niet de juiste benaming; het is gebruik maken van de mogelijkheden die je hem geeft.

Paard is waarschijnlijk inderdaad scheef zoals elk paard dat is en hij heeft in de gaten dat TS hem niet genoeg in de hand heeft om hem wel die kant op te houden. Dat is niks bijzonders, heel veel paarden gaan op enig moment (proberen) om te draaien aan de longe. Dat hoeft echt niet te betekenen dat er wat mis is.



Dit vind ik wel een heldere uitspraak. Mijn relatief nieuwe verzorgpony is nog jong en vind zeker haar moeilijke kant nog extra moeilijk in galop. Bij de eigenaresse ging alles goed, maar bij mij ging ze op een gegeven moment omdraaien, stilstaan, etcetera (ook aan de longe, overigens). Dat ze moeite heeft met een kant is een gegeven, maar omdat ik toen ik begon nog niet zo zeker was en niet standvastig genoeg ging ze bij mij steeds moeilijker doen. Ik ben hier meer aandacht aan gaan besteden tijdens het longeren en grondwerk en nu gaat het heel goed.

Bij moeilijk gedrag, of het nou uitproberen (of gebruikmaken van de mogelijkheden) is of niet, ligt er imo wel vaak een reden aan ten grondslag. Ik denk ook dat je een klinische reden moet kunnen uitsluiten als het plotseling ontstaat, maar aan de hand van je verhaal en volgende reacties lijkt het er voor mij op dat jullie nieuwe relatie en de moeilijkheden die je pony heeft rechtsom een belangrijke factor zijn.

Ik denk dat het berichtje LBLGypsyCobs heel nuttig is in deze :D

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 13:38

R_oo_s schreef:
Ik gok erop dat jou pony scheef is en links gebogen , daar door vind ze het moeilijk om op de rechterhand tebuigen en dat is nou net wat je van hem/ haar vraagt met longeren en dan ook nog met een longeerhulp . Persoonlijk zou ik lekker aan de hand gaan oefenen met buigen of aan de longeerlijn maar dan alleen met halster. Zolang ze niet makkelijk 2 kanten opbuigt houd je het lekker bij stap .
R_oo_s schreef:
Pipodipo schreef:

Even uit nieuwsgierigheid, hoe zie je dat precies voor je? Een halster is eigenlijk voor in de wei en niet om mee te longeren, dus ik snap niet zo goed wat de bedoeling is en wat het paard hiervan moet leren. In stap?

Waarom zou je aan een halster niet kunnen longeren of grondwerk doen ? Ik doe hier niet anders , ik heb een hekel aan dwangmiddelen als longeerhulp of bijzet maar dat is persoonlijk :) de stap is de meest onderschatte gang , hierin kun je een paard makkelijker uitleggen, leren wat jou bedoeling is . Indit geval dus het soepeler maken van het paard , als dat wat meer bevestigd is kun je de draf en uiteindelijk ook de galop mee pakken echter dit kost tijd .

Dwangmiddelen? Laat ik het zo zeggen: door te stappen los je het galop probleem niet op. De pony waar dit topic over gaat is bepaald niet de eerste die niet rechtsom wil met longeren, dat kun je gewoon netjes oplossen met hulp van iemand waardoor je niet bang hoeft te zijn dat je iets verkeerd doet. Vaker wel dan niet is het gewoon een kwestie van ongehoorzaamheid en dat komt meestal door verschillende factoren tegelijk en een echt medisch probleem is er maar zelden. Zonder te gokken: de pony zet de eigenaar voor een uitdaging, dat is heel leerzaam.

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Nieuwe pony weigert galop en longeren op rechterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 13:42

Mee eens hoor, en vaak is het probleem dat de longeur ook gewoon niet duidelijk is in lichaamstaal en positie. Als je er dan iemand neerzet die wel zelfzeker is en weet wat die doet, zie je vaak dat het paard het opeens wel doet.
Daarom zei ik ook al eerder: longeren is een kunst apart, en je ziet er nog echt heel veel mee fout gaan.

Anoniem

Re: Nieuwe pony weigert galop en longeren op rechterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 16:30

Je kunt het galopprobleem echt wel deels in stap oplossen. In stap kan je recht richten en een recht paard galoppeert makkelijker

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Nieuwe pony weigert galop en longeren op rechterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 16:38

Dat klopt, maar ik vind voorlopig niks meer doen dan stappen aan een halster ook wel lichtelijk overdreven. Je zult toch een keer de moeilijke stukken op moeten zoeken om echt beter te worden zonder er een 10 jarenplan van te maken.

Ik zou gewoon eens kijken hoe het gaat met hulp. Waarschijnlijk gaat het dan een stuk beter en zo niet kun je altijd nog een osteopaat of dierenarts bellen.

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 17:14

Elvirawortel schreef:
Je kunt het galopprobleem echt wel deels in stap oplossen. In stap kan je recht richten en een recht paard galoppeert makkelijker

Het is aannemelijker dat de stap dan ook verprutst is. De oplossing ligt eigenlijk altijd in voorwaarts in alle gangen en overgangen tussen de gangen op beide handen. Mensen die dit vaker hebben gedaan weten dat aan de basis de galop alleen verbetert in galop. Pas als je van behoorlijk niveau bent kun je een paard in stap zo bewerken dat die er beter van gaat galopperen, maar dat zijn dus niet zoveel mensen.

Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Re: Nieuwe pony weigert galop en longeren op rechterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 17:20

Hmmmm.... klopt idd dat ieder dier (en ook mensen) zijn moeilijke en makkelijke kant hebben, echter, mijn ervaring is dat achter extreme scheefheid vaak een medisch probleem schuil gaat...

Ik zou toch de dierenarts nog eens laten kijken... voiral imdat dit probleem er ten tijde van de klinische keuring, 2 weken geleden, nog niet was.

Kan ook vast hebben gelegen in de stal en daardoor ergens vast zitten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 17:41

Pipodipo schreef:
Elvirawortel schreef:
Je kunt het galopprobleem echt wel deels in stap oplossen. In stap kan je recht richten en een recht paard galoppeert makkelijker

Het is aannemelijker dat de stap dan ook verprutst is. De oplossing ligt eigenlijk altijd in voorwaarts in alle gangen en overgangen tussen de gangen op beide handen. Mensen die dit vaker hebben gedaan weten dat aan de basis de galop alleen verbetert in galop. Pas als je van behoorlijk niveau bent kun je een paard in stap zo bewerken dat die er beter van gaat galopperen, maar dat zijn dus niet zoveel mensen.


Ja, maar in stap geeft hij geen protest. Ik geloof niet in paarden die je uittesten maar wel in verkeerd gedrag per ongeluk aanleren. Als zij doorgaat met galopperen en het paard begint te bokken en ze valt er af, of ze blijft wel zitten maar ze stopt met druk geven, dan heeft die pony snel geleerd dat hij met vervelend doen van de druk afkomt. In dat geval kan ze beter in stap en draf gaan recht richten en de galop even laten, want ze leert hem op deze manier alleen maar dingen verkeerd aan. En dat heb je zomaar hoor, een gekke sprong en en 1/10 seconde je evenwicht verliezen en uit balans zijn waardoor je even minder druk geeft en die pony snapt dat hij op deze manier van druk af komt. Een keer vallen of zelfs maar je balans even verliezen is genoeg om dit aan te leren

En het is niet zo dat de galop verprutst is, dat paard is gewoon scheef en heeft daar in galop het meeste last van, maar in stap ook al een beetje dus kun je het probleem eerst in stap oplossen

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Re: Nieuwe pony weigert galop en longeren op rechterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 18:17

Elvirawortel, het kan ook zijn dat bij deze 10 jarige pony dit kunstje allang bij zijn repertoire hoort en dat hij zijn nieuwe baasje te slim af is geweest. Sommige pony's zijn gewoon heel gewiekst en komen binnendoor als je even een momentje te voorzichtig bent. Uit het verhaal blijkt dat de pony op het midden gaat staan als de amazone rechtsom wil galopperen en vervolgens gaat bokken als ze hem een tik geeft. Dit gedrag heeft hij waarschijnlijk ooit al een keer geleerd, maar er is echt niemand die haar dat uit eerlijkheid gaat vertellen. Het is dus zaak om beestje in alle vriendelijkheid uit te leggen dat het niet bedoeling is en ik denk dat stappen aan een halster een beetje weinig zoden aan de dijk gaat zetten.

Anoniem

Re: Nieuwe pony weigert galop en longeren op rechterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 18:42

Als die pony echt vervelend zou zijn, zou hij op beide handen vervelend moeten doen maar Hij doet het maar aan één kant, dus het komt vanuit scheefheid, wat niet wegneemt dat het wel een aangeleerd kunstje is om onder het ongemak van aan de moeilijke kant galopperen uit te komen. Alleen maar Aan de hand stappen zou ik ook niet doen maar even niet galopperen lijkt me wel een goed idee
Elk paard is van nature scheef en dat geeft niks maar als er een ruiter op gaat zitten wordt die scheefheid vergroot, en krijgt een paard het gevoel dat hij om gaat vallen wat een vluchtdier natuurlijk niet wil dus dan krijg je paniek. paniek resulteert dan in in de midden gaan staan en haar er af proberen te krijgen. Even het galopperen laten en de pony recht richten onder begeleiding en het vertrouwen geven in stap en draf lijkt me prima

R_oo_s
Berichten: 224
Geregistreerd: 26-08-18
Woonplaats: Overijssel

Re: Nieuwe pony weigert galop en longeren op rechterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 18:49

Precies elvirawortel zo denk ik er ook over . Zo te lezen zijn er toch veel mensen die de moeite niet nemen , deels uit onwetendheid, om zich eens te verdiepen in rechtrichten en werken aan de hand , gevolgd door rijden .

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 18:53

Ach hou op. Mensen moeten eens niet net doen of ze het "recht richten" hebben uitgevonden aangezien het juist voor een héél groot deel de reden is dat dressuur überhaupt bestaat. Mensen die denken dat het een of andere nieuwe uitvinding is hebben nooit geleerd om fatsoenlijk dressuur te rijden. Inderdaad begint het vanaf de grond; iedere ruiter met drie druppels verstand begint dan ook met longeren bij een jong paard. Ook dat is niets nieuws, dat mensen die nooit fatsoenlijk hebben leren rijden het niet doen of begrijpen is wat anders.