Heet paard en gevoelig voor het been

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hannanas
Berichten: 13015
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Heet paard en gevoelig voor het been

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 09:18

Filmpje is niet nodig, gaat alleen maar extra bevestigen dat ts niets anders kan dan zo ver op de lepel belanden.

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Heet paard en gevoelig voor het been

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 09:24

Dan spijt me het dat je mijn post respectloos vindt, dit was namelijk echt niet zo bedoeld. ;)

Met een filmpje kun je overigens veel meer en beter beoordelen dan een paar foto’s.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 09:40

TS, wat leuk, een Elberton merrie! Ik ga niks toevoegen aan alle (vaak terechte) commentaren maar wil wel wat zeggen over het bloed. Want Elbertons, die doen wel raar. Van de nafok is weinig terechtgekomen en dat is denk ik niet voor niks. Ik heb er zelf 25 jaar een gehad en heb veel gesproken met andere Elberton-eigenaren. Gelukkig zijn ze meestal wel heel erg lief :) ...
Maar ook:
- Gevoelig (ook op de rug), en kleinzerig. Dus ieder pijntje moet je oplossen, want ze lopen er niet doorheen.
- Vaak veel 'ril', dus stil zitten en vooral NIET klemmen. Dan gaan ze aan de loop.
- Veel afwisseling bieden want ze vervelen zich snel.
- Snel beledigd.
Hoeft niet allemaal te kloppen voor die van jou vanzelf :-).

Mijn oude merrie was een echt springpaard en dat heb ik van meer mensen gehoord. Alleen dressuur vond ze echt niks aan. Zo gauw er een hindernis in de baan stond kwam de focus en ging ze ook beter lopen. Ze had een groot uithoudingsvermogen en liep zich warm - dus ze werd alleen maar heter in het werk :D...
Dat laat onverlet dat deze merrie mijn 'once-in-a-lifetime-paard' was. Ik heb alles van haar geleerd (het was een harde leerschool) en ik heb me nog nooit zo verbonden gevoeld met een paard omdat ze erg mensgericht en expressief was.

Het Gerlinus bloed van moederszijde zou bij jouw paard de ergste ril trouwens wat moeten temperen...

_kmbly
Berichten: 45
Geregistreerd: 19-01-19

Re: Heet paard en gevoelig voor het been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-19 10:45

Wat k interessant om dat allemaal te horen het klopt allemaal wel een beetje

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 11:05

Hoi TS
Veel beter beeld al in vergelijking met je vorige foto's. Rust en balans zijn vaak de sleutelwoorden. Niet alleen rust qua tempo, maar ook rust in jouw eigen hoofd. Niet denken, maar voel je lijf en het paard. Wees bewust van je eigen houding en balans. Niet alleen balans qua gebruik van het lijf, maar ook in het lijf; dat betekent goede voeding, weten wat voeding doet met je paard en wat voor effect het heeft. Kennis is alles.

Heel veel succes!!

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 11:12

_kmbly schreef:
Wat k interessant om dat allemaal te horen het klopt allemaal wel een beetje

Zoek dus instructie die daar bij past. Iemand die rijdt op basis van rust en ontspanning.
En ga springen (of laat iemand anders het doen als je niet durft), dat vinden ze leuk...

prugelpiet

Berichten: 12562
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 15:39

Kendra schreef:
_kmbly schreef:
Wat k interessant om dat allemaal te horen het klopt allemaal wel een beetje

Zoek dus instructie die daar bij past. Iemand die rijdt op basis van rust en ontspanning.
En ga springen (of laat iemand anders het doen als je niet durft), dat vinden ze leuk...


Dat ze iets leuk vinden betekent niet dat je het meteen moet doen... Voordat je gaat springen, moet de (tempo)controle gewoon bevestigd zijn. Klaar. Anders ga je ongelukken krijgen.

En als dit paard zo gevoelig is, dan is dat des te meer reden om heel rap iets aan die zit te gaan doen, voordat je zo ver bent dat paardlief helemaal niks meer op de rug accepteert. Maar ik schat zomaar in dat TS dat niet gaat doen, helaas.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 15:49

prugelpiet schreef:
Dat ze iets leuk vinden betekent niet dat je het meteen moet doen... Voordat je gaat springen, moet de (tempo)controle gewoon bevestigd zijn. Klaar. Anders ga je ongelukken krijgen.

Dat klopt, maar Bokt doet af en toe ook wat overdreven als het over springen gaat.
Iedereen die een beetje kan rijden moet toch met z'n paard over een kruisje of een stijltje met een drafbalkje kunnen huppelen :+ ?

prugelpiet

Berichten: 12562
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 16:44

Kendra schreef:
prugelpiet schreef:
Dat ze iets leuk vinden betekent niet dat je het meteen moet doen... Voordat je gaat springen, moet de (tempo)controle gewoon bevestigd zijn. Klaar. Anders ga je ongelukken krijgen.

Dat klopt, maar Bokt doet af en toe ook wat overdreven als het over springen gaat.
Iedereen die een beetje kan rijden moet toch met z'n paard over een kruisje of een stijltje met een drafbalkje kunnen huppelen :+ ?


TS haar openingspost gelovend, schijnbaar niet.

Nu zeg ik niet dat je dat niet kan oefenen, maar eerst die basis controle in de dressuur een beetje erin. Daarna ga je met balkjes en lage kruisjes die controle in het springen oefenen.

Verder ben ik normaal niet zo overdreven als het om springen gaat, maar controle is toch wel een dingetje. Dat je de controle in het springen soms kwijt bent of nog moet oefenen, geen probleem. Oefening baart kunst. Maar als dressuurmatig de controle nog ver te zoeken is, moet je niet gaan springen.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Heet paard en gevoelig voor het been

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 19:47


prugelpiet

Berichten: 12562
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 20:44

Kendra schreef:
Onze jonge paarden (4 jaar) gaan als ze een maand zadelmak zijn naar de jonge springpaardenopleiding.
https://www.kwpn.nl/nieuws?itemId=NewsItem:18461
Lopen na een maand een klein parcoursje. Alleen maar leuk voor ze!


Klopt! Heel leuk, leerzaam en goed voor ze. Daar zul je mij ook niks over horen zeggen. Zou zelf ook gerust meedoen hoor, mijn paard is alleen al 7 :D

Maar goed, met een ongecontroleerd projectiel moet je daar ook niet gaan rijden.