Heet paard en gevoelig voor het been

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Avalanche

Berichten: 15890
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Heet paard en gevoelig voor het been

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 15:00

Is dit hetzelfde paard dat in een kleine paddock naast andere paarden staat en er niet bij?
Het is niet gezegd dat verandering van huisvesting al je problemen oplost, maar misschien wordt ze wel rustiger.
Ik heb een hete merrie, die in omgang prima te doen is, en goed in haar vel zit als ze veel buiten is met de andere paarden. Dan is ze nog steeds sensibel met rijden, en wordt snel heet, maar je been al niet kunnen aanleggen is wel serieus een probleem.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023


Avalanche

Berichten: 15890
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Heet paard en gevoelig voor het been

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 15:21

Mijn paard reageert ook op een lichte aanraking, maar mijn been ligt er wel gewoon tegenaan. Je doet namelijk meer met je been dan alleen voorwaartse hulpen geven, je begrenst en controleert ook.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Avalanche

Berichten: 15890
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Heet paard en gevoelig voor het been

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 22:26

Vind je het niet handig om daar zelf een topic voor te openen? Het handigst is het als je dan ook een filmpje en foto's plaatst, bijvoorbeeld in HAW (Horses At Work) of Rijden in the Picture. Dan kunnen mensen ook zien wat er fout gaat. Want ik hoor jou nu alleen maar over de pony praten, maar het probleem ligt eigenlijk nooit bij het paard.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023


Avalanche

Berichten: 15890
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 16:25

Wat ik zo als algemeen beeld zie op jouw foto's: paard gespannen, geen weggedrukte rug, maar ook zeker niet over de rug, onderhals aangespannen, paard is tegen de teugel, verzet zich actief tegen de hand, geen impuls, op de voorhand.

Ruiter: gespannen, opgetrokken schouders, gespannen schouders en armen, spanning in billen en bovenbenen, ik vermoed dat je benen ook klapperen, en dat om die reden mensen je adviseren je beugels steeds korter te doen, waardoor je inmiddels in een flinke stoelzit zit.

Harnachement: je zadel is te klein. Dat ten eerste. Je zit op de lepel en met je knieen nog voor de wrong, en dat is niet alleen verklaarbaar door je stoelzit. En daar loop je tegen het volgende probleem aan: een inchmaat (en misschien zelfs anderhalve inch) groter is te groot voor je paard, maar passend voor jou. Dat is een probleem, want verder naar voren kan het zadel niet, want dan komen de schouders in het gedrang, en dus komt een groter zadel op de lendenen. Het probleem is niet zozeer de grootte van je kont, maar vooral je lengte. Je bent een cm of 10 te lang voor dit zadel.

Ik heb een vriendin van 1.56 en zij past in een 16.5 inch zadel. Ik niet, ook al ben ik niet te dik, maar ik heb zeker een 17.5 of een 18 inch nodig. Ik ben namelijk 1.70.

Dit is een heel rank en zo te zien klein paardje, en ik vraag me af of de rennerigheid en de onbalans alleen komt door jouw rijstijl of dat ze zich, doordat jij op de lepel zit, en wat hoog komt met je bovenlijf, gewoon echt niet in balans kan houden en snelheid maakt om dat op te lossen, omdat ze de kracht niet heeft om ervoor te compenseren.
Ik denk ook dat het gevoel wat jij uitstraalt (niet in balans, angst en spanning om de controle te verliezen) daaraan bijdraagt. Ik vraag me dus af of je paard echt heet is, of dat ze alleen maar rennerig is door een gebrek aan balans.

Ik vind het lastig om tips te geven merk ik, want les alleen gaat je niet helpen, en een groter zadel is geen optie, en met een zadel van deze maat, ook al is het een dressuurzadel, ga je je zit- en houding probleem niet oplossen.
Ik denk dat zitlessen nemen op een ander paard een heel goed idee is, ik zou yoga en pilates adviseren om je core balans te verbeteren, en jezelf ook leren te ontspannen.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Avalanche

Berichten: 15890
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 17:58

_kmbly schreef:
De heetheid zit ook in haar bloedlijn vader is Elberton (nimmerdor x lucky boy xx) en moeder Viwendy (gerlinus x amor).

Grappig, want Lucky Boy zelf schijnt een redelijk relaxed paard te zijn geweest. Gerlinus is Gronings bloed, en vrij cool, en ook Amor is geen halve gare, dus in haar bloedlijn zit het alvast niet.

_kmbly schreef:
Opzich rij ik ontspannen, maar wanneer ze onder me vandaan loopt span in aan.

Loopt ze op al deze foto's onder je vandaan dan? Ik denk dat het andersom is: ik denk dat je heel gespannen bent, het zelf niet voelt, en dat je paard daarop reageert. Ik heb Engelse Volbloeden, en zelfs die kun je prima ontspannen rijden, maar zodra ik balans verlies, of me aanspan, wordt ze rennerig, maar als ik me ontspan, gaat ze daarin direct mee.
_kmbly schreef:
Maar je kan je been niet eens tegen haar aan houden omdat ze dan nog sneller gaat.

Dat heeft niets te maken met heetheid, maar is een rijtechnisch probleem. Bij ieder paard moet je gewoon je been er tegenaan kunnen leggen. En als je dat niet kunt, moet je daaraan gaan werken met instructie. Wat heel goed mogelijk is, is dat jouw been continu wiebelt en flappert, omdat je billen en bovenbenen gespannen zijn, en dat ze daarop reageert.

_kmbly schreef:
Ik ben best rustig op een paard. Wel merk ik dat galop voor mij wennen is en dat ik het spannend vind omdat ik normaal op een rustiger paard reed.

Maar het probleem is niet je paard, het probleem is jouw enorme spanning, en daar reageert jouw paard op. En met vrij veel bloed in je paard, kan ze idd wat sensibel zijn in die dingen, en daar weet ik alles van, met EV's, maar ook een paard met veel bloed kan in rust en ontspanning gereden worden. En door die spanning kun jij denken dat je rustig bent, en ook heel hard proberen rustig te doen, maar jouw paard voelt al die spanning, en ervaart dat als stress en niet als rust.

_kmbly schreef:
Maar ik zoek vooral tips voor hoe ik haar rustiger krijg

Ik denk dat je best al heel veel tips gekregen hebt nu, maar nogmaals, het probleem is niet je paard. Jouw paard wordt rustig op het moment dat jij dat wordt. En als zij gespannen is, is dat een reactie op jouw spanning. En dat is het nadeel (en voordeel) aan merries: je krijgt alles terug wat je geeft, en met rente ook nog, als je een merrie-merrie hebt.
Wat je daarmee vooral kunt doen, is kijken naar je paard. Nog een vervelend ding aan dit soort merries: ze hebben altijd gelijk. Dus je kunt er je voordeel mee doen en er belachelijk veel van leren, of je blijft het op je paard schuiven, en je leert niets. Aan jou de keus.

_kmbly schreef:
Als ik haar ruimte geef loopt ze onder me vandaan.

En toch is dat precies wat je moet gaan doen. Loslaten. Licht contact, of zelfs een tijdje geen contact met de mond, zachte billen, benen los en lang, buikspieren aanspannen, je core trainen (again, yoga en pilates) schouders laten vallen, los in je schouders en bovenarmen, je onderarmen en handen dragen, en je teugels vasthouden alsof je champagneglazen draagt.
Want als jij loslaat, doet je paard dat ook. Jouw schouders plaatsen haar schouders, je heupen plaatsen haar heupen, je zit bepaalt tempo en ritme, buitenbeen en buitenteugel begrenzen en waken, maar je houdt niet vast. En dan kun je beginnen rijden. Maar het begint bij jou en niet bij je paard.

_kmbly schreef:
Pas na een vol uur rijden loopt ze pas rustig.

Ja, dan is ze moe, en dat is zonde, want dan ben je je mogelijke impuls helemaal kwijt en gaat ze sloffen.

_kmbly schreef:
En met springen aast ze echt op de sprongen in de bak.

Voorlopig niet gaan springen tot je haar dressuurmatig voor elkaar hebt.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Avalanche

Berichten: 15890
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 00:41

_kmbly schreef:
Vandaag röntgenfoto gehad van de rug. Bleek dat het zadel geen goede druk verdeling had. Dierenarts zei dat dat het ‘probleem’ was voor haar vlugheid. Zaterdag al afspraak met zadelpasser

Ik kan je nu al wel zeggen dat dat niet het enige probleem is. De spanning in jouw lijf is een veel groter probleem, en ik ben het er absoluut mee eens dat een ander zadel een deel van de oplossing is, maar het is wel een externe factor, het grootste deel van het probleem is echt jouw rijstijl. Sorry. :(:)

Maar hoe is de drukverdeling van het zadel getest?

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: OmgiliBot en 74 bezoekers