Actief blijven reageren wanneer er iets gebeurt, hoe?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Regenpier

Berichten: 1774
Geregistreerd: 01-11-09
Woonplaats: Brabant

Actief blijven reageren wanneer er iets gebeurt, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-19 21:48

Hopelijk staat het hier goed...

Hopelijk hebben jullie de gouden tip voor me...
Ik zit namelijk met het volgende probleem:
Wanneer er iets gebeurt tijdens het paardrijden (denk hierbij aan, paard begint te bokken, paard draait haaks om etc.) 'bevries' ik. Helaas val ik dus niet in de categorie 'fight' maar 'fright'.
Doordat ik bevries, reageer ik niet actief maar raak uit balans en beland hierdoor helaas in het zand. Volgens omstanders had ik gerust kunnen blijven zitten als ik helder was blijven nadenken, achterover was gaan zitten en actief had gehandeld. Zo'n heftige bokpartij was het namelijk niet.

Maar dan de vraag: Hoe leer ik mezelf actief te blijven handelen wanneer er iets gebeurt en blijf ik dus beter zitten? Waarschijnlijk leert men al doende, maar het zandhappen is niet echt een hobby van me haha!

Izalasco (Belasco x Lucky Boy)


Regenpier

Berichten: 1774
Geregistreerd: 01-11-09
Woonplaats: Brabant

Re: Actief blijven reageren wanneer er iets gebeurt, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-19 07:18

Bedankt voor de tips!
Ik heb een goede instructeur, maar die is er helaas niet altijd bij als ik rijd...
Judo en yoga zijn wel echt hele goede tips! Ik ga eens rondkijken waar ik dat kan doen in de omgeving!

Izalasco (Belasco x Lucky Boy)

Regenpier

Berichten: 1774
Geregistreerd: 01-11-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-19 07:30

Maflinger_S schreef:
De instructeur hoeft er ook niet altijd bij te zijn maar je kan proberen om als er iets gebeurt dat wat de instructeur zou roepen heel snel zelf te denken en te doen. Dat kan je wel oefenen.

Ja dat is een beetje het probleem, ik hoor tijdens het rijden vaak mijn instructeur in mijn hoofd (actiever, etc.) maar het probleem is juist dat ik niks meer doe wanneer er iets gebeurt. Net als gisteren, lag ik op de grond, dacht ik, oliebol, weer niet actief gehandeld...
Ow en btw: ik heb een heel braaf paard waar het gelukkig niet vaak bij voorkomt dat er iets gebeurt, maar het blijven vluchtdieren!

Izalasco (Belasco x Lucky Boy)

Regenpier

Berichten: 1774
Geregistreerd: 01-11-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-19 08:21

Maflinger_S schreef:
Beter leren vallen gaat je dan ook niet helpen. Misschien is beter leren zitten een optie? Centered riding eens proberen?

Jep dat is sowieso een goed idee. Wat is centered riding?

Izalasco (Belasco x Lucky Boy)

Regenpier

Berichten: 1774
Geregistreerd: 01-11-09
Woonplaats: Brabant

Re: Actief blijven reageren wanneer er iets gebeurt, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-19 10:05

Dat klinkt heel goed en interessant... Ik ga me erin verdiepen! Bedankt voor de tips iig!

Izalasco (Belasco x Lucky Boy)

Regenpier

Berichten: 1774
Geregistreerd: 01-11-09
Woonplaats: Brabant

Re: Actief blijven reageren wanneer er iets gebeurt, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-19 10:41

Wauw serenity, wat een super tips! Wat betreft reflexen, het is een bekend probleem bij mezelf. Ik had vroeger geen opvangreflex (stak mijn handen niet uit bij een val). Dit is toen d.m.v.fysiotherapie getraind. Inmiddels is die reflex dus wel aanwezig, maar het blijft een lastig punt blijkt dus. Daarnaast kamp ik sowieso met een zeer slecht evenwicht. Niet erg handig allemaal hihi

Izalasco (Belasco x Lucky Boy)

Regenpier

Berichten: 1774
Geregistreerd: 01-11-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-19 11:48

MirandaFuego schreef:
Misschien kun je gewoon tijdens het rijden oefenen om regelmatig een noodstop te maken.
Zodat het in je systeem komt, en ook bij het paard.
Dat lijkt mij het handigst omdat de andere oefeningen toch wat verder bij het probleem afstaan.


Hier ben ik minder enthousiast over, het is namelijk niet het paard haar probleem dat ik niet (snel genoeg) reageer. Als ik een noodstop ga maken snapt mijn paard er niks meer van denk ik. Ik ben meer een voorstander van goed rijden waardoor problemen worden voorkomen.

Izalasco (Belasco x Lucky Boy)

Regenpier

Berichten: 1774
Geregistreerd: 01-11-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-19 14:10

Shenavallie schreef:
Buiten de genoemde zaken ook kijken waarom het paard bokt. Misschien hoef jij helemaal niet zand te happen als je weet wat de oorzaak van het bokken is. ;)

Niemand heeft het gezien gisteren, maar waarschijnlijk is ze gaan bokken omdat ik uit balans raakte en hierbij met mijn benen de ver naar achter ben gegaan.
Zoals ik al vaker heb gezegd, het is echt een van de braafste paarden die er is!

Izalasco (Belasco x Lucky Boy)

Regenpier

Berichten: 1774
Geregistreerd: 01-11-09
Woonplaats: Brabant

Re: Actief blijven reageren wanneer er iets gebeurt, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-19 16:41

Wederom bedankt voor de reacties!
Ik kwam erachter dat bij mijn sportabonnement (kuch, niet fanatiek gebruikt, kuch) ook yogalessen mogelijk zijn! Snel eens gaan uitproberen dus!

De oorzaak van het bevriezen zal inderdaad liggen bij angst. Een bokriempje/bodyprotector helpt hierin niet voor mij. Ook met bodyprotector aan bevries ik en doordat ik bevries komt het ook niet in me op om het bokriempje vast te pakken :+

A.s. woensdag heb ik ook voor het eerst sinds lange tijd weer les van mijn instructeur, ik ga het er ook met hem over hebben!

Izalasco (Belasco x Lucky Boy)


Regenpier

Berichten: 1774
Geregistreerd: 01-11-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-19 13:40

Maflinger_S schreef:
Mooie update TS. Fijn dat je stappen onderneemt om het om te buigen nadat je hebt erkend dat bevriezen niet werkt.

Ik hoop dat je over een poosje kunt updaten dat je adequaat kunt reageren als je paard iets onverwachts doet.


Ga ik doen! Keep you posted.. :D

Izalasco (Belasco x Lucky Boy)

Regenpier

Berichten: 1774
Geregistreerd: 01-11-09
Woonplaats: Brabant

Re: Actief blijven reageren wanneer er iets gebeurt, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-19 13:37

Even een update voor de geïnteresseerde: Inmiddels rijden we weer lekker rond. Ik bleek angstiger geworden door de val dan ik had gedacht. Samen met mijn instructeur hier weer aan gewerkt door gewoon lekker te gaan rijden, bezig te blijven, niet af te wachten en aan de gang blijven. Hierdoor verdween mijn angst gelukkig weer snel! Yoga ben ik nog niet aan toegekomen, hopelijk volgende week!

Izalasco (Belasco x Lucky Boy)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Selina en 15 bezoekers