Actief blijven reageren wanneer er iets gebeurt, hoe?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Janneke2

Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 12:01

Regenpier schreef:
Ik zit namelijk met het volgende probleem:
Wanneer er iets gebeurt tijdens het paardrijden (denk hierbij aan, paard begint te bokken, paard draait haaks om etc.) 'bevries' ik. Helaas val ik dus niet in de categorie 'fight' maar 'fright'.
Doordat ik bevries, reageer ik niet actief maar raak uit balans en beland hierdoor helaas in het zand. Volgens omstanders had ik gerust kunnen blijven zitten als ik helder was blijven nadenken, achterover was gaan zitten en actief had gehandeld. Zo'n heftige bokpartij was het namelijk niet.

Maar dan de vraag: Hoe leer ik mezelf actief te blijven handelen wanneer er iets gebeurt en blijf ik dus beter zitten? Waarschijnlijk leert men al doende, maar het zandhappen is niet echt een hobby van me haha!


Als we het over rijtechnische zaken hebben zijn er een paar nuttige zaken, maar ik heb zelf veel baat gehad bij een aantal andere zaken....

1) Weet dat de freeze reactie een onbewuste keuze is, jij kunt er op dat moment niets aan doen. Rijtechnische tips om te kunnen blijven zitten zijn niet aan de orde.
Omstanders kletsen uit hun nek. 1) Niemand denkt helder na op zo'n moment. 2) Achterover is echt onzin. 'Zoek je balanshouding' zou beter zijn.
(Je schrikreflex maakt dat een mens voorover duikt, hakken op, knieën gebogen, schouders op en handen hoog. Ooit heeft iemand verzonnen dat de instructeur dan 'achterover' moet roepen. "Kom uit je reflex" is misschien ook niet de juiste instructie, maar dat is waar het om gaat. Mind: dat je bij schik dit doet is een ding, de instructie heeft als doel om jou zo gauw als dit mogelijk is weer uit die houding te krijgen. Hoe korter je in de schrikhouding zit en hoe sneller weer in de balanshouding hoe beter.)

2) Ik kies voor een scala aan zaken om bokken te voorkomen. Ik rijd alleen brave paarden of dieren die loyaal aan mij zijn. Ik rijd spaans : veel nadruk op mijn zit, houding en evenwicht, licht teugel contact en een ontspannen, goed gebalanceerd paard. (Daar valt rijtechnisch veel te halen, itt "hij moet het doen, hoofd in de krul, etc.")
En ik heb een bok riempje aan mijn eigen zadel.

3) Les nemen in centered riding. (En als dat echt niet kan: lees de twee boeken en doe de oefeningen!!)

4) De freeze reactie is wel te beïnvloeden met technieken zoals emdr. (Op Wikipedia staat er wel een goed artikel over.) Dit beïnvloedt dat deel van de hersenen waar die beslissing tot freeze wordt genomen.

5) En wellicht heb je ook baat bij zaken als ruiterfitheid, balanstraining (Adelinde Cornelissen deed aan trampolinespringen...!) training van je diepe buikspieren (psoas, transversus abdominis) 'marterial arts' waar je leert over je 'hara'punt, dat helpt enorm bij rijden, etc.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )



Janneke2

Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 13:55

Regenpier schreef:
Wat betreft reflexen, het is een bekend probleem bij mezelf. Ik had vroeger geen opvangreflex (stak mijn handen niet uit bij een val). Dit is toen d.m.v.fysiotherapie getraind. Inmiddels is die reflex dus wel aanwezig, maar het blijft een lastig punt blijkt dus. Daarnaast kamp ik sowieso met een zeer slecht evenwicht. Niet erg handig allemaal hihi


De dieptste vorm van evenwichtstraining, dwz echt op het niveau van de reflexen, kun je krijgen bij het inpp.

( www.inpp.nl)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Janneke2

Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 14:27

Helaas is het bokt wiki artikel mbt de one reinmstop nogal vaag en raar.

Je kunt een dier iets aanleren, maar een reflex wordt het nooit.
(Een gewoonte, een techniek leer je aan, - met reflexen of het vermogen daartoe word je geboren.)

Zoals ik het geleerd heb komt de one rein stop neer op een SOORT wending om de voorhand : 'disengage the hindquarters', hoofd naar binnen brengen, dier draait verder dan een dressuur ruiter tijdens de proef zou willen, de achterhand stuwt ('engage') daardoor niet meer, dier staat stil.

Ik heb het wel in stap en een rustige draf gedaan, maar bedenk dat het belastend is voor je dier (je vraagt meer dan gymnastisch aan de orde is, dus niet te vaak doen).

Of het bokken of plotseling omdraaien kan voorkomen...?
...de instuctrice die mij dit leerde was een typische vakvrouw : ze wilde pas op een paard zitten (any horse!) als het dier met grondwerk al bepaalde dingen met/ voor haar deed, 'anders voelde ze zich niet veilig'.
En in het zadel begon ze ook weer met 'kan ik het dier laten ontspannen?'

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Janneke2

Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 16:11

...dan is het zaak je eigen evenwicht grondig te trainen - helaas weten de meeste instructeurs hier niets van, zoek het dus efkes buiten de eigenlijke paardenwereld.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Janneke2

Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 22:30

Citaat:
Mooie update TS. Fijn dat je stappen onderneemt om het om te buigen nadat je hebt erkend dat bevriezen niet werkt.


Eh, dit klinkt mij als een echo van cognitieve therapie in de oren. :o :o :o
Natuurlijk is het prima om vast te stellen 'ik bevries en dat helpt mij niet, wat nu'.
Maar bevriezen is geen keuze of gedrag (maar instinct) dus cognitief inzien dat het niet helpt werkt verder niet.

Maar als gezegd, er zijn wel een aantal manieren om je reflexmatige, instinctieve reacties te beïnvloeden.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot en 41 bezoekers