Actief blijven reageren wanneer er iets gebeurt, hoe?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Re: Actief blijven reageren wanneer er iets gebeurt, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 10:31

Judo, Yoga en Centered Riding zijn sowieso waardevolle aanvullingen op je rijden. Je leert meer in balans en contact te zijn met je lichaam bijvoorbeeld, en daar kun je in het werken met paarden enorm veel profijt van hebben.

Toch nog even een aanvulling mbt het probleem wat je beschrijft. Het klinkt alsof je geen reflexen hebt, althans, de reflex van je lichaam is bevriezen, en daar houden de mogelijkheden bij op. Dit is echter heel makkelijk te oefenen via oefeningen waarin je "gedwongen" wordt je volle aandacht erbij te houden en tegelijkertijd een snelle lichamelijke reactie te geven. De oefeningen kun je langzaam opbouwen wat betreft moeilijkheid, zodat je je lichaam en geest langzaam went aan deze nieuwe manier van reageren. Zie het een beetje alsof je een nieuwe app installeert in je hersens, de reactie-app. ;)

Voorbeeld van zo'n oefening:
Een welbekende oefening is eentje die je zowel met twee als in je eentje kunt doen. Men neme een bal, tennisbal bijvoorbeeld, en je gooit hem naar de ander op zo'n manier dat hij voordat de ander hem vangt 1 x stuitert. Begin langzaam, en als je het onder de knie hebt kun je het tempo steeds verder opvoeren. In je eentje kun je dit ook doen door de bal richting een muur te gooien, zorg dat de bal 1 keer stuitert - de muur raakt - weer een stuiter maakt en dan vang je hem. Deze oefening traint je om zeer geconcentreerd te zijn maar tegelijkertijd snelle reacties te geven op een voorwerp dat niet volledig binnen je eigen controle ligt en dus een onverwachte richting op kan gaan.

(Misschien dat sommigen van jullie deze oefening wel kennen van de gymlessen op school) ;)

Van slungelige gup naar stoere zwarte hengst!
It's nice to be important, but it's more important to be nice.



Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Re: Actief blijven reageren wanneer er iets gebeurt, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 10:36

Nog een andere oefening, voor twee personen.

Ga samen in een ruime ruimte staan (bak, weiland, pleintje) waarbij je oplet dat de grond mooi vlak en egaal is. Doe een blinddoek om bij jezelf. Als je beide klaarstaat begin je te lopen, en de ander zonder blinddoek roept links of rechts, in willekeurige volgorde. Jij reageert hierop door zo snel mogelijk naar links/rechts te draaien en door te lopen. Uiteraard zorgt de ander ervoor dat je niet tegen een muur of rand knalt door op tijd weer links/rechts te roepen. Je kunt het afwisselen door de tijd tussen de twee commando's links/rechts steeds anders te laten zijn, waardoor het voor jou onvoorspelbaar is wanneer je weer moet afslaan. In deze oefening train je concentratie in "gespannen" staat. Het is namelijk best spannend om met een blinddoek rond te lopen zonder dat je zelf weet waar je heen gaat. Toch moet je terwijl je gespannen bent ook blijven concentreren en reageren.

Deze oefening hebben wij in het verleden wel toegepast bij mensen die in een team werken waar regelmatig sprake was van crisiswerk en waarbij men behoefte had aan meer vertrouwen in de onderlinge samenwerking op zulke spannende momenten.

Van slungelige gup naar stoere zwarte hengst!
It's nice to be important, but it's more important to be nice.

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 11:41

Regenpier schreef:
Wauw serenity, wat een super tips! Wat betreft reflexen, het is een bekend probleem bij mezelf. Ik had vroeger geen opvangreflex (stak mijn handen niet uit bij een val). Dit is toen d.m.v.fysiotherapie getraind. Inmiddels is die reflex dus wel aanwezig, maar het blijft een lastig punt blijkt dus. Daarnaast kamp ik sowieso met een zeer slecht evenwicht. Niet erg handig allemaal hihi

Hoop dat je er iets aan hebt!

Wat ik me trouwens nog bedacht, aanvulling op de tweede oefening, als dat eenmaal goed gaat en het "saai" begint te worden, kun je nieuwe commando's toevoegen, zoals "keer om", "spring" (huppeltje maken of springen op de plaats), "handen omhoog" (of variaties daarop), en ga zo maar door. Door het toevoegen van nieuwe bewegingen prikkel je je motoriek, coordinatie en concentratie nog meer, plus dat het spannender blijft.

Houd er wel rekening mee dat het er bijzonder grappig uitziet, dus gun dat jezelf en ruil een keertje van plaats met de ander. ;)

Van slungelige gup naar stoere zwarte hengst!
It's nice to be important, but it's more important to be nice.

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 15:22

Regenpier schreef:
Shenavallie schreef:
Buiten de genoemde zaken ook kijken waarom het paard bokt. Misschien hoef jij helemaal niet zand te happen als je weet wat de oorzaak van het bokken is. ;)

Niemand heeft het gezien gisteren, maar waarschijnlijk is ze gaan bokken omdat ik uit balans raakte en hierbij met mijn benen de ver naar achter ben gegaan.
Zoals ik al vaker heb gezegd, het is echt een van de braafste paarden die er is!

Je schreef eerder al dat je als kind ook al problemen had met reflexen en nog steeds ook last hebt van evenwichtstoornissen?

Naast dat het goed is om je reflexen te blijven trainen (fietsen verleer je nooit maar oefening baart wel kunst, zoiets) zou het misschien een idee zijn om in je omgeving eens te kijken naar voltige? Persoonlijk heb ik niet de problemen ervaren die jij beschrijft. Wel merk ik nog steeds dat het verplichte "voltigejaar" welke ik als kind moest volgen van mijn ouders, voordat ik op paardrijden mocht, heel veel vruchten heeft afgeworpen. Waar de ruitertjes om me heen wekelijks een hapje zand namen werd ik op de pittige ponies gezet omdat ik bijna elke beweging uit kon zitten en koel genoeg in mn hoofd om daarna "over te gaan tot de orde van de dag". Ik weet heel zeker dat de voltige-ervaring die ik moest doen van mijn ouders daar essentieel in is geweest. Je wordt niet alleen behendiger in het volgen van de beweging van het paard, je wordt ook zelfverzekerder. Bij voltige oefen je naast balans ook coordinatie en motoriek. Je wordt soepel in je lijf en je leert steeds fijner mee te bewegen met de gangen van het paard. Het fijne daaraan is ook dat voltigepaarden (de ouwe rotten) niet zomaar zullen bokken als je je been verkeerd legt, die zijn namelijk al dat gehannes op hun rug gewend. Dus niet alleen een mooie manier om je balans en evenwicht te oefenen onder goede begeleiding, maar ook om dat met een paard te doen die jou gewiebel aankan.

Van slungelige gup naar stoere zwarte hengst!
It's nice to be important, but it's more important to be nice.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 bezoekers