Tenen naar binnen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HannahM147

Berichten: 73
Geregistreerd: 08-07-18
Woonplaats: Gelderland

Tenen naar binnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-19 11:21

Hoi Bokkers!

Ik heb een beetje een probleem met de houding van mijn voeten, en ben een beetje ten einde raad.

Ik heb altijd mijn tenen naar buiten gedraaid, en niet zo'n beetje ook! Ze steken echt heel ver naar buiten, en ik krijg ze maar niet naar binnen gedraaid. Zelfs als ik mijn paard stil laat staan en dan bewust mijn voeten in de goede houding probeer te krijgen lukt het niet. Als mijn instructrice ze met haar handen in de goede houding houdt lukt het met moeite, maar zodra ze loslaat beginnen ze weer naar buiten te draaien. Ik heb al scheve blokjes in mijn beugels, maar die helpen eigenlijk nauwelijks.

Heeft iemand een idee hoe ik dit op zou kunnen lossen? Zijn er oefeningen die ik kan doen om die spieren te trainen en onder controle te krijgen? Of nog andere hulpmiddelen die ik zou kunnen gebruiken?

(Ik weet dat hakken naar buiten draaien ipv tenen naar binnen vaak als advies wordt gegeven, maar dat werkt ook niet!)

Roodvos

Berichten: 6658
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 11:30

Hmmm, "tenen naar binnen" klinkt wel behoorlijk antiek eigenlijk... :o

Er kunnen meerdere oorzaken zijn voor het naar buiten staan van de tenen.

Hoe staan jouw voeten ten opzichte van je benen als je gewoon op de grond staat? Als je tenen dan ook al naar buiten gedraaid staan, dan is dat gewoon jouw bouw/lichaamshouding. Dan kan je wel geforceerd "tenen naar binnen" willen draaien, maar dat lukt dan dus gewoon niet.

Als de twist van je zadel te breed is voor jouw lichaamsbouw gaan je knieën wat van het zadel af staan. Ook dat zorgt ervoor dat tenen naar buiten gaan staan.

Of je zit teveel op de achterkant van je bovenbenen ipv op de binnenkant van je bovenbeen. Dus als bovenstaande niet aan de orde is, probeer dan eens je hele bovenbeen vanuit de heup naar binnen te draaien.
Je kan dat oefenen op de onderste traptrede (wel even leuning vastpakken ;) ). Ga met je neus in de richting van de trapleuning staan, zodat je 1 been vrij kan maken. Ga op 1 been staan. Beweeg het opgetilde been (bijna) gestrekt naar buiten (30-50 cm is genoeg) en draai dan het hele been vanuit de heup zodanig dat de knie naar beneden draait. Doe dat dagelijks een paar keer met beide benen. Dat is het gevoel wat je ook in het zadel moet opzoeken.

Succes.
Laatst bijgewerkt door Roodvos op 31-01-19 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 11:31

Heb je toevallig een wat breder gebouwd paard of een vrij plat zadel?
Ik heb het altijd erg onnatuurlijk en oncomfortabel gevonden om je voeten recht naar voren te zetten. Hoe verder je knieën van elkaar gaan, hoe meer je voeten mee naar buiten gaan steken, dat is normaal en zo zijn we allemaal gebouwd. En als je voeten van nature toch al wat naar buiten staan, wat helemaal niet raar is, dan moet je je natuurlijke houding veel te veel gaan forceren om 'het plaatje' te volgen. Erg slecht voor je knieën.

Wil je serieus wedstrijden rijden? Zo niet, dan zou ik zeggen, laat het los, en als je fijner zit en beter kan ontspannen met je voeten wat naar buiten gericht dan is daar niks mis mee.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 31-01-19 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Caira
Berichten: 26065
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Tenen naar binnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 11:32

Kun je een foto plaatsen? De tenen is zelden hetgeen waar het probleem begint?

HannahM147

Berichten: 73
Geregistreerd: 08-07-18
Woonplaats: Gelderland

Re: Tenen naar binnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-19 11:34

Dank je voor je tips Roodvos!

Ik heb een prima zadel, dat is het probleem niet. Maar mijn voeten staan op de grond idd lichtelijk naar buiten gedraaid. Daar had ik al eens over nagedacht, maar het lijkt me niet dat dat zo veel zou mogen verschillen op de grond en in het zadel. Op de grond is het nml maar een heel klein beetje, en in het zadel wijzen ze gewoon echt naar de 9 en de drie op de klok zeg maar.

Ik zal je idee van de traptrede proberen, dank je wel!

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 11:34

Probeer je knieën naar binnen te draaien in plaats van je voeten. Dan draait je hak naar buiten en wordt de stand van je voet ook rechter.

HannahM147

Berichten: 73
Geregistreerd: 08-07-18
Woonplaats: Gelderland

Re: Tenen naar binnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-19 11:38

8nnemiek, dank je. Ik heb een ietwat breder paard, hij is half New Forest. Ik wil niet serieus de wedstrijdsport in, maar ik heb er wel last van tijdens mijn gewone rijden. Ik krijg nml last van mijn voeten als ik langer dan een uur aan het rijden ben, en ik blijf ook gewoon aan dingen haken als ik niet uitkijk!

HannahM147

Berichten: 73
Geregistreerd: 08-07-18
Woonplaats: Gelderland

Re: Tenen naar binnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-19 11:47

Caira, ik heb niet heel veel fotos waarop het duidelijk te zien is. ik hoop dat deze een beetje een beeld geven.

HannahM147

Berichten: 73
Geregistreerd: 08-07-18
Woonplaats: Gelderland

Re: Tenen naar binnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-19 11:48

Afbeelding
Afbeelding

HannahM147

Berichten: 73
Geregistreerd: 08-07-18
Woonplaats: Gelderland

Re: Tenen naar binnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-19 11:50

Pistasche, hoe bedoel je die precies? Bedoel je dat ik mijn hele been meer naar binnen moet proberen te draaien?

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 11:53

HannahM147 schreef:
Pistasche, hoe bedoel je die precies? Bedoel je dat ik mijn hele been meer naar binnen moet proberen te draaien?


Ja, je ziet het op de foto's ook. Op de foto's zie je de binnenkant van je knie. Dat gedeelte van je knie zou tegen je zadel moeten liggen.

Ga maar eens rechtop staan en draai je knieën naar binnen. Dan draaien je voeten logischerwijs ook mee naar binnen.

Edit: Movement heeft hieronder zeker gelijk dat het ook momentopnames zijn. Al vind ik dat de knieën van de springruiters op de foto's alsnog rechter naar voren staan en dichterbij het zadel liggen dan op TS haar foto's. Maar je kan bijna niet je voet recht zetten terwijl je been naar buiten is gedraaid. Dus het is wel nodig om te werken vanuit je gehele beenligging.
Laatst bijgewerkt door Pistasche op 31-01-19 12:00, in het totaal 3 keer bewerkt

Movement

Berichten: 1535
Geregistreerd: 01-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 11:55

Volgens mij zijn dat moment opnames tijdens de sprong, heb je ook gewoon rijfoto's? Ik heb hier een paar voorbeelden op precies hetzelfde moment waarbij de tenen ook naar buiten zijn gedraaid.

Ik zou wel proberen om je hakken laag te houden want je voet schiet best ver door de beugel heen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

HannahM147

Berichten: 73
Geregistreerd: 08-07-18
Woonplaats: Gelderland

Re: Tenen naar binnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-19 11:58

Ja klopt, zijn idd tijdens springen. Ben eigenlijk niet eens heel veel aan het springen, maar de goede fotografen zijn altijd op de springevenementen of tijdens wedstrijden. Ik rij niet zoveel wedstrijden, dus ik zal even kijken of ik nog een foto kan vinden tijdens mijn dressuurproefje. En idd voet schiet steeds vrij ver de beugel in, terwijl ik wel mijn hakken redelijk laag houd.

HannahM147

Berichten: 73
Geregistreerd: 08-07-18
Woonplaats: Gelderland

Re: Tenen naar binnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-19 12:03

Ik heb nog wat fotos kunnen vinden die mijn moeder met haar mobieltje heeft gemaakt. Ze zijn daardoor niet heel goed, maar hopelijk geeft dit ook meer beeld.

Afbeelding
Afbeelding

HannahM147

Berichten: 73
Geregistreerd: 08-07-18
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-19 12:05

Pistasche schreef:
HannahM147 schreef:
Pistasche, hoe bedoel je die precies? Bedoel je dat ik mijn hele been meer naar binnen moet proberen te draaien?


Ja, je ziet het op de foto's ook. Op de foto's zie je de binnenkant van je knie. Dat gedeelte van je knie zou tegen je zadel moeten liggen.

Ga maar eens rechtop staan en draai je knieën naar binnen. Dan draaien je voeten logischerwijs ook mee naar binnen.

Edit: Movement heeft hieronder zeker gelijk dat het ook momentopnames zijn. Al vind ik dat de knieën van de springruiters op de foto's alsnog rechter naar voren staan en dichterbij het zadel liggen dan op TS haar foto's. Maar je kan bijna niet je voet recht zetten terwijl je been naar buiten is gedraaid. Dus het is wel nodig om te werken vanuit je gehele beenligging.


Oké, dat klinkt idd wel logisch. Heb je misschien nog advies voor hoe ik dat beter kan doen?

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 12:09

Stomweg oefenen, oefenen, oefenen. Constant als je op het paard zit je knieën naar binnen en tegen je zadel aan draaien. Daarbij niet teveel je hakken uitdrukken want daardoor duw je jezelf juist uit balans omdat je dan ook je onderbeen naar voren duwt. Je voet gewoon laten hangen en alleen op je knie concentreren. Het moet een automatisme worden en dat kost vooral, tijd... +:)+

Movement

Berichten: 1535
Geregistreerd: 01-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 12:11

Ik denk dat er te veel spanning op je benen zit. Wat misschien ook kan helpen is oefenen zonder beugels of je beugels een gaatje langer te doen. Probeer ook de beugel onder de bal van je voet te houden.

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 12:11

Hakken uitdrukken zorgt weer voor spanning in het been. (En gaan je voeten naar voren, strek jij je knie en kan je een holle rug trekken. Ook meer kans op dat je voeten naar buiten draaien). De voet recht zorgt voor een ontspanning in je bovenbeenspieren en kuiten, waardoor je paard ook ontspant en JIJ makkelijker je been kan positioneren.

Wat ik denk te zien (moeilijk omdat alle vooraan zicht is en jij springt ipv zit met bijv. draven of stappen) is dat jij je rug iets hol trekt. Als jij je rug recht maakt (niet inzakken) dan open jij je bekken naar voren toe. Daardoor kan jij meer oefenen om je beenligging wat naar achteren brengen (dus de spieren in je heupen te rekken want die zijn te kort wat ik denk te zien op de foto's) en meer ontspannen te laten hangen waardoor je voeten ook wat meer naar binnen komen.

Heeft allemaal verbinding met elkaar.

HannahM147

Berichten: 73
Geregistreerd: 08-07-18
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-19 12:13

Pistasche schreef:
Stomweg oefenen, oefenen, oefenen. Constant als je op het paard zit je knieën naar binnen en tegen je zadel aan draaien. Daarbij niet teveel je hakken uitdrukken want daardoor duw je jezelf juist uit balans omdat je dan ook je onderbeen naar voren duwt. Je voet gewoon laten hangen en alleen op je knie concentreren. Het moet een automatisme worden en dat kost vooral, tijd... +:)+


Dat draaien, moet ik dat vanuit mijn heup/bovenbeen doen? En tja, dat het tijd zou kosten wist ik al ;)

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 12:19

HannahM147 schreef:
Pistasche schreef:
Stomweg oefenen, oefenen, oefenen. Constant als je op het paard zit je knieën naar binnen en tegen je zadel aan draaien. Daarbij niet teveel je hakken uitdrukken want daardoor duw je jezelf juist uit balans omdat je dan ook je onderbeen naar voren duwt. Je voet gewoon laten hangen en alleen op je knie concentreren. Het moet een automatisme worden en dat kost vooral, tijd... +:)+


Dat draaien, moet ik dat vanuit mijn heup/bovenbeen doen? En tja, dat het tijd zou kosten wist ik al ;)


Dat heb je goed gevoeld, klopt! Het is eigenlijk bijna je hele beenligging die veranderd als je je knieën draait, dus dat gaat inderdaad bijna tot in je heup en je bovenbeen draait ook mee.

HannahM147

Berichten: 73
Geregistreerd: 08-07-18
Woonplaats: Gelderland

Re: Tenen naar binnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-19 12:20

En deze foto, kunnen jullie hier wat mee? Ik had vroeger heel veel fotos van ons, maar die zijn verloren gegaan... Ik vind het trouwens echt superfijn dat jullie zo meedenken!
Afbeelding

HannahM147

Berichten: 73
Geregistreerd: 08-07-18
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-19 12:22

Dat draaien, moet ik dat vanuit mijn heup/bovenbeen doen? En tja, dat het tijd zou kosten wist ik al ;)[/quote]

Dat heb je goed gevoeld, klopt! Het is eigenlijk bijna je hele beenligging die veranderd als je je knieën draait, dus dat gaat inderdaad bijna tot in je heup en je bovenbeen draait ook mee.[/quote]

Ah oké dan snap ik het weer :)

HannahM147

Berichten: 73
Geregistreerd: 08-07-18
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-19 12:25

Bralindy schreef:
Hakken uitdrukken zorgt weer voor spanning in het been. (En gaan je voeten naar voren, strek jij je knie en kan je een holle rug trekken. Ook meer kans op dat je voeten naar buiten draaien). De voet recht zorgt voor een ontspanning in je bovenbeenspieren en kuiten, waardoor je paard ook ontspant en JIJ makkelijker je been kan positioneren.

Wat ik denk te zien (moeilijk omdat alle vooraan zicht is en jij springt ipv zit met bijv. draven of stappen) is dat jij je rug iets hol trekt. Als jij je rug recht maakt (niet inzakken) dan open jij je bekken naar voren toe. Daardoor kan jij meer oefenen om je beenligging wat naar achteren brengen (dus de spieren in je heupen te rekken want die zijn te kort wat ik denk te zien op de foto's) en meer ontspannen te laten hangen waardoor je voeten ook wat meer naar binnen komen.

Heeft allemaal verbinding met elkaar.


Klinkt allemaal eigenlijk heel logisch. Ik heb trouwens nog een extra foto geplaatst, van de zijkant. Ik weet niet of je hier nog wat mee kan, maar misschien helpt het om een duidelijker idee te krijgen?

neila
Berichten: 90
Geregistreerd: 26-11-16

Re: Tenen naar binnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 12:39

Mijn beenhouding is enorm verbeterd toen in van mijn instructeur de opdracht kreeg om zonder beugels te rijden. (echt de beugels van het zadel af!) Met een goede beenhouding; gestrekt en met bovenbeen en knieën wat naar binnen gedraaid zit je zonder beugels veel beter en stabieler. Je voet komt dan vanzelf een beetje mee. In het begin is het erg onwennig, maar als je beenhouding goed is, wordt je balans ook beter en is galopperen en springen zonder beugels ook geen probleem meer.
Je kunt dan beter in je lijf voelen wat de bedoeling is en dan is het met beugels ook beter uit te voeren.

Alleen tenen naar binnen is een heel onlogische opdracht. Het is namelijk een natuurlijk vervolg van een goed beenhouding.

HannahM147

Berichten: 73
Geregistreerd: 08-07-18
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-19 12:42

neila schreef:
Mijn beenhouding is enorm verbeterd toen in van mijn instructeur de opdracht kreeg om zonder beugels te rijden. (echt de beugels van het zadel af!) Met een goede beenhouding; gestrekt en met bovenbeen en knieën wat naar binnen gedraaid zit je zonder beugels veel beter en stabieler. Je voet komt dan vanzelf een beetje mee. In het begin is het erg onwennig, maar als je beenhouding goed is, wordt je balans ook beter en is galopperen en springen zonder beugels ook geen probleem meer.
Je kunt dan beter in je lijf voelen wat de bedoeling is en dan is het met beugels ook beter uit te voeren.

Alleen tenen naar binnen is een heel onlogische opdracht. Het is namelijk een natuurlijk vervolg van een goed beenhouding.


Ik zal het zeker proberen, dank je wel!