Paard snapt het springen niet

Moderators: Dyonne, Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

WietskeK

Paard snapt het springen niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-18 18:47

Hoi allemaal! (ik wist niet waar ik dit topic moest plaatsen, sorry als het verkeerd staat)
Ik ben sinds kort medeeigenaar van een super leuke merrie.
Ik ging laatst een sprongetje proberen aan de longeerlijn, we denken dat ze nog nooit eerder heeft gesprongen. Eerst vond ze het een beetje gek maar daarna sprong ze er met veel enthousiasme overheen. Dus ik ging het ook onder het zadel proberen en dat snapt ze gewoon echt niet. Het balkje tikt ze er altijd af dus hadden we de sprong volume gegeven. Toen was ze al helemaal de weg kwijt en na een beetje aanmoedig van mij walsde ze er doorheen, en niet overheen.

Moet ik nu heel vaak oefenen aan de longeerlijn? of aan de hand?
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen! :D

(Ik ben alsnog super blij met dit paard en zonder springen is het ook een topper!)

WietskeK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-18 19:20

Bowo schreef:
Veel paarden moeten het springen leren. Oefen veel met balkjes en kleinr hindernisjes onder begeleiding van een instructeur.
Zeker bij een paard dat het niet snapt, is het belangrijk dat jij hem goed helpt, zorg voor het juiste tempo, activiteit, recht aanrijden, zelf in balans blijven zitten etc. Daar kun je beter wel begeleiding bij hebben.
Overigens zou ik persoonlijk kiezen voor vrij springen of ohz, zodat je ofwel kunt helpen, ofwel hij het zelf uit kan zoeken, maar bij longeren zit je denk ik alleen maar in de weg

Bedankt! Vrij springen is helaas geen optie, we hebben een bak zonder rand. We gebruiken geen staanders dus ik zit haar niet heel erg in weg :)

WietskeK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-18 19:22

Zucchero schreef:
Mijn paard snapte het ook niet met Engelse hindernissen. Hij heeft het eerst op lage natuurlijke hindernissen geleerd: boomstammen in het bos. Na maar een paar sprongen buiten snapte hij het wel! :j

Dat durf ik denk ik niet omdat ik bang ben dat ze struikelt over de stam en dan valt :')

WietskeK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-18 19:22

C_arola schreef:
Ik verplaats dit topic naar Rijtechnische vragen.

Bedankt.

WietskeK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-18 10:04

Ljmichael schreef:
WietskeK schreef:
Hoi allemaal! (ik wist niet waar ik dit topic moest plaatsen, sorry als het verkeerd staat)
Ik ben sinds kort medeeigenaar van een super leuke merrie.
Ik ging laatst een sprongetje proberen aan de longeerlijn, we denken dat ze nog nooit eerder heeft gesprongen. Eerst vond ze het een beetje gek maar daarna sprong ze er met veel enthousiasme overheen. Dus ik ging het ook onder het zadel proberen en dat snapt ze gewoon echt niet. Het balkje tikt ze er altijd af dus hadden we de sprong volume gegeven. Toen was ze al helemaal de weg kwijt en na een beetje aanmoedig van mij walsde ze er doorheen, en niet overheen.

Moet ik nu heel vaak oefenen aan de longeerlijn? of aan de hand?
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen! :D

(Ik ben als nog super blij met dit paard en zonder springen is het ook een topper!)

hoe oud is je paard?

9 jaar

WietskeK

Re: Paard snapt het springen niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-18 10:05

Ik heb gister weer aan de longeerlijn geoefend en het ging al stukken beter! Eerst met balkjes draven tikte ze ze aan maar nu geen enkele keer! Heel erg bedankt voor te tips! Zouden jullie het leuk vinden als ik af en toe een update plaats over hoe het gaat?

WietskeK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-18 07:19

Ik heb gister voor het de tweede keer erop gesprongen en ze deed het echt super!! Ze snapt het nu eindelijk. Ik heb nu iets van 30 cm gesprongen dus lekker laag maar ze heeft nu wel een goede ervaring! Ik ga nu steeds weer ietsjes hoger en dan kijken of ze het nog steeds leuk vindt :D

WietskeK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-18 16:28

We hebben een bak zonder rand dus helaas is vrij springen geen optie.

WietskeK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-01-19 18:17

Even een kleine update voor de mensen die het interesseren :D .

Het gaat echt super goed, beter dan ik had durven hopen :j .
Ze vindt het al helemaal leuk en vandaag hebben we een nieuw record neergezet, 60 cm *\o/* . Nouja 60.... mevrouw sprong er wel heel wat hoger overheen :') .
Hier even een foto voor het idee, sorry voor de kwaliteit :(
Afbeelding

We hebben wel 1 probleem, als ik rechtsom spring landt ze in de linkergalop. die vindt ze heel erg moeilijk waardoor ze helemaal tot het einde van de bak wilt. Ik wil haar niet meetrekken dus ik ren als een gek achter haar aan :') . De eigenaar kwam op het idee om twee sprongen achter elkaar te doen zodat ze weer uitkomt in de rechtergalop, dan kunnen we ondertussen onder het zadel de linkergalop verbeteren. Dat vond ik wel slim dus dat ga ik de volgende keer proberen, hopelijk snapt Silke het concept van 2 sprongen achter elkaar :) .

WietskeK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-19 15:35

Isabel schreef:
Het paard van mijn moeder sprong niet als het ge laag was, dan draafde ze er gewoon doorheen. Toen het zo hoog werd dat ze echt moest gaan springen ging ze dat ook doen!
Hoe hoog heb je de hindernissen aan de longeerlijn? En hoe hoog onder het zadel? Misschien zit daar verschil in.

Nu aan de longeerlijn 60 cm maar we begonnen laag. Onder het zadel ook laag en toen ging ze er vaak langs.

WietskeK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-19 15:36

Joolien schreef:
Cchiara schreef:
Hou wel rekening met de afstand tussen de hindernissen.
Een in uitje kan je eventueel op 3M neerzetten. Beetje afhankelijk van de grootte van je paard

Ik zou geen in-uitje doen wanneer paarden los zijn, dat moet je alleen doen wanneer je het paard onder het zadel kunt begeleiden.

Mag ik vragen waarom? :)

WietskeK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-19 16:01

Soms komt ze ook helemaal niet goed uit en dan 'valt' ze ook door de hindernis dus ik denk dat dat altijd wel kan gebeuren. Daarbij denk ik ook dat dit paard mee vertrouwen heeft zonder ruiter dan met. Maar bedankt voor de tip en als het echt niet goed gaat stop ik er natuurlijk ook mee. :D

WietskeK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-19 16:38

Ik zie wel, ben wel van mening dat als ze zelf merkt dat ze als ze niet goed uitkomt door de hindernis gaat dat ze dan beter op gaat letten. Dat klopt ook wel want ze let nu al op terwijl ze dat in het begin helemaal niet deed. bedankt voor de tip maar voordat ik zo ver ben moet ik eerst een enkele sprong onder het zadel kunnen springen :)

WietskeK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-19 17:02

Het is een arabofries met vind ik, meer de bouw van een arabier dan een fries. Ik weet niet of ik dit goed uit kan leggen maar ik ga het proberen.
Ze kan wel springen in de hoogte (ging met gemak over 60cm heen) maar ze snapte de techniek een soort van nog niet. Nu weet ze al veel beter hoe het moet en ze krijgt er heel veel plezier van. Ze snapt nu dat ze naar de sprong toe moet trekken en er met genoeg vaart overheen moet gaan. Ze snapt nu ook dat het niet de bedoeling is om er steeds een balk af te gooien :') . Omdat ze al deze dingen toen nog niet snapte ging ze er onder het zadel steeds langs. Ik hoop dmv springen aan de longeerlijn aan haar te leren dat het leuk is en dan ga ik er over een tijdje weer op om te kijken of het dan lukt. Als het dan nog steeds niet lukt hou ik er mee op of doe ik alleen af en toe aan de longeerlijn.

Edit: Ik wil geen hele discussie aangaan en ik weet ook niet of ik gelijk heb maar de eigenaar helpt mij ook dus ik beslis niet alleen :D

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie