Hoe paard weer zichzelf laten worden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mandy_89
Berichten: 1360
Geregistreerd: 23-06-07

Hoe paard weer zichzelf laten worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-19 22:25

Ik zit sinds mei 2018 al met het probleem dat mijn paard snel druk en gestressed is geworden, dit is begonnen na een massastart en het rijden van een klasse 2 endurance wedstrijd zonder haar maatje.

Ze kan om kleine dingetjes ineens helemaal druk worden en lopen stuiteren. En houd die spanning dan heel lang vast.

Lichamelijk is alles al nagekeken en daar is alles goed. Heb qua voer ook dingen aangepast en geprobeerd (geen/weinig krachtvoer, vit/min brokjes etc)

Kan niet echt een normale buitenrit meer maken zonder dat ze weer gaat lopen stuiteren en van alles schrikt.

Nu ben ik op zoek naar tips wat ik zou kunnen proberen om haar weer rustiger te krijgen.

Had zelf wat dingen in mijn hoofd maar weet niet wat ik het beste kan doen.
Tijdje vakantie geven?
Tijd lang alleen in de bak rijden?

Korte stapritjes al geprobeerd, veel afwisselen met rijbak en buitenritjes,alleen rijden of juist samen werkte ook niet. Ze is steeds de eerste 10 min rustig en daarna begint 't weer.

Erg vervelend voor mij maar ook voor haar. Gezien ze gewoon nog steeds niet zichzelf is.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 23:58

Ik heb het vermoeden dat dit paard qua karakter niet helemaal bij jou past omdat je al een langere tijd tegen hetzelfde probleem aanloopt. Hoe vaak per dag komt ze haar stal uit? Is het gebit recent nagekeken? Past het zadel goed. Qua voer kan ik je Pavo vital aanraden om naast het ruwvoer te geven. Succes ermee.

Mandy_89
Berichten: 1360
Geregistreerd: 23-06-07

Re: Hoe paard weer zichzelf laten worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-19 00:04

Ik heb ze al 5 jaar en die 4 jaar voor de endurance massastart gewoon normaal niks aan de hand..

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 00:05

Is ze juist niet haar zelf of is ze meer haarzelf geworden? Oftewel.. wellicht is ze eigenlijk lekker druk en heeft ze er zin in. Heb je haar al eens laten gaan?

Mendy1984
Berichten: 979
Geregistreerd: 02-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 00:08

qualitytime met je paard??
gewoon alleen genieten
bij je paard in de wei zitten als dit mogelijk is
lekker aan de hand wandelen met je paard
vanaf de grond met je paard werken zowel los als aan een (longeer)lijn

ik lees allen maar dat je vanalles hebt geprobeerd als je erop zit :\

en check jezelf ook even...
misschien ben jij wel degene die ervoor heft gezorgd dat je paard "ander" gedrag vertoond ;)

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Re: Hoe paard weer zichzelf laten worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 00:42

Hoe houd je het paard? Staat het veel op stal, komt het veel buiten, heeft het veel vrije beweging, kudde? Wat voer je je paard, doet je paard ook zo druk als je samen met een ander paard en ruiter naar buiten gaat? Wat doe je verder met je paard? Ik heb zelf een paard dat heel relaxed kan zijn, maar ook plotseling in een stuiterbal kan veranderen.

idylle
Berichten: 5798
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Re: Hoe paard weer zichzelf laten worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 00:44

Is er voor jou in dat laatste jaar wat veranderd? Andere levensstijl, stress, druk noem maar op?

Mandy_89
Berichten: 1360
Geregistreerd: 23-06-07

Re: Hoe paard weer zichzelf laten worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-19 09:57

Verder is er in geen enkele situatie wat veranderd. Ze komt veel buiten, meestal 24/7, soms snachts op stal.
Genoeg sociaal contact. Mijn situatie is ook hetzelfde gebleven.

Verder ziet ze er goed uit. Glimt als een spiegel.

Als ik ze eens een stuk laat gaan dan is ze daarna wel rustig. Dat vind ze geweldig. Dus ja misschien zit ze juiste nu haast te goed in d'r vel. Moeilijk zeggen

Elisa2

Berichten: 37145
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 10:05

Mandy_89 schreef:
Ik zit sinds mei 2018 al met het probleem dat mijn paard snel druk en gestressed is geworden, dit is begonnen na een massastart en het rijden van een klasse 2 endurance wedstrijd zonder haar maatje.

Ze kan om kleine dingetjes ineens helemaal druk worden en lopen stuiteren. En houd die spanning dan heel lang vast.

Lichamelijk is alles al nagekeken en daar is alles goed. Heb qua voer ook dingen aangepast en geprobeerd (geen/weinig krachtvoer, vit/min brokjes etc)

Kan niet echt een normale buitenrit meer maken zonder dat ze weer gaat lopen stuiteren en van alles schrikt.

Nu ben ik op zoek naar tips wat ik zou kunnen proberen om haar weer rustiger te krijgen.

Had zelf wat dingen in mijn hoofd maar weet niet wat ik het beste kan doen.
Tijdje vakantie geven?
Tijd lang alleen in de bak rijden?

Korte stapritjes al geprobeerd, veel afwisselen met rijbak en buitenritjes,alleen rijden of juist samen werkte ook niet. Ze is steeds de eerste 10 min rustig en daarna begint 't weer.

Erg vervelend voor mij maar ook voor haar. Gezien ze gewoon nog steeds niet zichzelf is.


Ze bouwt dus spanning op en word erg heet? en als je haar een stuk laat gaan is ze wel rustig daarna? Ik zou zeggen lekker naar buiten en lekker laten gaan, paarden bouwen hun spanning toch het meeste af door te lopen en te werken. En als ze moe word dan laat je haar nog een klein beetje meer door lopen.
Het belangrijkste is dat je een manier vind waardoor die spanning weer afvloeit. Meestal helpt goed aan het werk zetten daar goed bij.

Voor de rest zou je eens wat magnesium bij kunnen voeren om te kijken of dat helpt en ze wat meer ontspannen word er door.