[INFO] Aan de teugel

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 18:12

Ik kom even binnenvallen met een probleempje, weet niet precies tot in hoeverre het in dit topic past, maar vond het ook niet nodig om er gelijk een heel apart topic van te maken.

Ik heb een lange, grote ruin van 8 jaar oud, de laatste tijd zijn we dressuurmatig ontzettend verbeterd, en hij loopt ook netjes nageeflijk. Alleen zit er een maar aan... hij loopt namelijk best lang, lang in zijn rug, en lang in zijn hals. Wel ontspannen en niet op de voorhand, maar gewoon wat uit elkaar. Voor het niveau waar ik me qua dressuur bevind (B) vind ik dit niet echt een probleem, alleen nu zijn we actiever bezig met springen en hij moet echt wat korter worden, want ik kom zo geen hoeken om :+
Nou neemt hij het bit dus niet meer aan zodra ik mijn teugels wat korter pak, meestal doe ik dit dus ook niet, maar nu dat ik wat sneller en scherper moet kunnen draaien en sturen is het dus de bedoeling dat mijn teugels ook wat korter zijn. Het resultaat is dat hij het gigantisch op een trekken zet. En ik wil niet vasthouden of terugtrekken, maar ik kan hem moeilijk als een lange slungel aan een lange teugel rond laten zwabberen.
Iemand een tip om dit te oefenen zonder dat het gelijk een trekwedstrijd wordt? Want dat lijkt me niet de bedoeling, en dat win ik niet. Ik zit ook nog eens met een chronisch ontstoken schouder waardoor ik eigenlijk helemaal geen gewicht in mijn rechterarm mag nemen...

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 11:25

Even een foto bij mijn verhaal van een stukje terug.

Afbeelding

Hij loopt niet overdreven erg op de voorhand, al moet ik er wel opletten (hij is ook ietsie overbouwt). Als ik hem echter wat meer bij elkaar wil hebben (lastig met dit type vrachtwagenpaard) komt hij heel erg in protest. En juist van schakelen wordt hij alleen maar heter. Als ik elke keer aandraaf en hem weer terug neem, wilt hij op een gegeven moment niet meer terug en drukt hij zijn onderhals eruit. Zolang de teugels op de lengte zoals op de foto blijven vind hij het allemaal prima. Soms slaat hij ineens om, en dan is hij echt op twee pinken te rijden, maar de laatste tijd gooit hij gewoon zijn hoofd omhoog en neemt hij het bit niet meer aan. Omdat we nu wat actiever bezig zijn met springen wordt hij veel voorwaartser en sterker in zijn achterhand, maar krijgen we ook meer spanning bij het rijden.
Hij heeft trouwens lichamelijk nergens last van.
Ik probeer hem nu vooral wat losser te maken door heel veel kleinere voltes te rijden om het moment dat hij zich eruit wilt drukken of teveel spanning opbouwt, en hem dan op de volte wat te laten verruimen en vertragen, zonder echte overgangen te maken.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 14:54

Dankjewel superwoman :D
Hij vind het inderdaad erg moeilijk, daarom heb ik ook even besloten om te stoppen met dressuurwedstrijden, in die proefjes komt het allemaal te snel achter elkaar en dan bouwen we alleen maar spanning op.
Moet ik hem met corrigeren iets meer ruimte geven zodat hij mijn hand weer opzoekt, of juist even een kleine ophouding maken en dan weer lucht geven?

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 18:16

Ik heb toch maar even een eigen topic gemaakt, omdat ik na het rijden van vandaag tegen een tal van problemen aanliep door mijn schouder en het eigenlijk niet echt alleen om de nageeflijkheid gaat.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 19:01

Bedankt voor de uitleg, erg helder.
Wat ik nu doe als ik merk dat hij een beetje in een hang bui komt, is een paar pasjes naar voren rijden en een kleine ophouding maken. Hierdoor gooit hij alleen wel gelijk zijn hoofd omhoog en pakt hij het bit vast ofzo, ik weet niet of dit echt zo is of dat dit alleen zo voelt (en of het uberhaupt mogelijk is).
Op het moment lijkt het er ook nog het meest op alsof hij gewoon gaat lopen stieren als hij niet op zijn eigen manier zijn rondjes mag sjokken :+ Vrees dat ik een beetje in een spiraal zit.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 19:13

ha, als jij het zo zegt klinkt het inderdaad onduidelijk ja.
Mijn instructrice vertelde mij dat ik been moet geven als hij teveel gaat hangen, zodat hij even de motor achter aanzet waardoor hij van de voorhand afkomt. Eerst gooide ik hem altijd los van voren om hem de ruimte te geven van voren om zijn passen groter te maken, maar kennelijk was dat fout want ik moet juist iets weerstand bieden omdat hij anders alleen maar uit elkaar valt.
En ik vind het gebied tussen weerstand bieden en een ophouding, kneepje of hoe het ook heet nogal wazig, dus het kan goed zijn dat ik een veel te grote ophouding geef, of juist dat ik zeg dat ik een ophouding geef maar alleen weerstand bied ofzo.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 11:16

Ja, ik durf het om hier mijn vraag te stellen :D

Het is namelijk toch wel een beetje genant... ik kan met alle paarden fijn wegrijden... Behalve mijn eigen :').
Ik ben niet van weerstand bieden en het ruk en pluk werk, gewoon zelf flexibel rechtop zitten en je handen zelf goed dragen en dan komt het allemaal wel. Sturen met je lichaam en je teugels om wat te begrenzen en iets stelling te vragen.
Maar mijn eigen paard loopt dus niet nageefelijk, ja soms, maar meestal niet. Als ik de teugels erg lang laat dan volgt hij netjes mijn hand, maar de teugels oppakken is gewoon niet de bedoeling. Hij komt niet met zijn hoofd omhoog, maar trekt het recht naar voren. Voorwaarts oplossen resulteert erin dat hij prima harder wilt lopen, maar wel lekker lang. Hij is lang en iets neerwaarts gebouwd met een achterbeen dat niet zo snel is, hoewel hij het voldoende onder de massa plaatst. Hij is wat flegmatiek en heeft niet echt een bewerkbare instelling. De dagen dat hij goed loopt zijn de dagen dat hij heet is en zelf meer aanbiedt qua dragen. Hij heeft nu een jaar op de wei gestaan na een ongeluk en ik had gehoopt dat er misschien iets was veranderd, misschien omdat hij wat tijd had gehad... maar dat is niet het geval. Ik wil zodra we het gaan oppakken (na de vorst) het ook gelijk goed doen, maar om eerlijk te zijn weet ik niet zo goed hoe. Hij heeft nergens last van en ook als hij gewoon loopt loopt hij goed op eigen benen en ondanks dat hij niet zo rond loopt druk hij zijn rug niet weg. Bitloos doet hij precies hetzelfde.
We reden (hopelijk straks weer) voornamelijk endurance, maar ik vind juist de dressuurmatige basis ook erg belangrijk. In het bos laat ik hem vrij los omdat hij zelf de bodem het beste kan inschatten en ik hem daarbij niet teveel wil onderbreken. Hij springt ook prima een parcoursje, hoewel ik dan dressuurmatig nog steeds te weinig in te brengen heb om echt goed te rijden, hij maakt zich lang en berekend zijn eigen afstanden en negeert mij voornamelijk :') .
We hebben natuurlijk les gehad, maar het oplossen van dit specifieke probleem is tot nu toe erg lastig gebleken. De springlessen gaan dressuurmatig het beste omdat de balken hem wat enthousiaster maken, maar als we dat te vaak doen verliest hij daarin ook zijn interesse.
Ik wil met het opbouwen niet gelijk les nemen, aangezien het in het begin gaat neerkomen op 20 minuten stappen...
Dus, wie heeft er ervaring met dit type paard en eventueel oefeningen om hem bij het opbouwen al wat meer te laten dragen?

Zie profiel voor foto's

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 12:36

Bedankt voor je reactie.

Je hebt inderdaad gelijk met de stap, dat is een stuk lastiger ook omdat hij nog eens hele grote stappen maakt. Ik moet inderdaad ook een stuk consequenter zijn met het been geven, dit ging al wel beter dan een aantal jaar geleden, maar de cruise control werkt inderdaad nog niet echt perfect.
Zodra we toe zijn aan het draven ga ik eens aan de slag met je tips voor mijn buitenhand!

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 16:26

Opzich gaat dat redelijk hoor, hij is alleen soms heeeeel stiekem :'). Kleine beetje afremmen in de hoeken of als hij een ander paard tegenkomt. Soms gewoon niet reageren op mijn been en als ik wat strenger inkom gelijk helemaal verontwaardigd over zijn toeren door de bak heen sjeezen, om vervolgens elke keer als ik ook maar mijn kuit iets aanleg gelijk weer weg te sprinten :'). De cruise control is sinds het endurance rijden wel echt beter geworden, maar hij heeft ook een soort 'automatische piloot' gevonden waarbij hij op een tempo door blijft draven, maar mij daarbij ook compleet negeert.
Ik moet eerst even een tijdje stappen, we weten nog niet goed of hij nog nadelen gaat ondervinden van het ongeluk... waarschijnlijk niet, maar voor de zekerheid pak ik alles heeeeeeel rustig aan.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie