paard knikt met hoofd, niet kreupel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BigOne
Berichten: 38251
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 14:51

Maar ts, jij wil alleen positieve berichten op een vaag verhaal. Die krijg je niet want wanneer je een paard koopt moet je door onderzoek er voor zorgen dat het zo gezond mogelijk is. Ellende en kosten krijg je er toch vaak bij. Maar prima, ik heb nu een aantal berichten van je gevolgd, gun je echt je eigen paard maar ik wens je veel succes.

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 16:22

Vervelend dat het maar niet oplost TS, terwijl je volgens mij wel je best doet.

In je vorige topic schreef je onderstaand:
Citaat:
vorige week was er ook een DA aanwezig op de manege, die meteen heeft gekeken naar het paard en kon geen reden bedenken waarvoor het paard een DA nodig had.

Is er toen ook een gedegen kreupelheidsonderzoek uitgevoerd? Het komt nu meer over alsof hij enkel even snel heeft gekeken. Want dan zou ik dat zeker aanraden! De DA kan dan ook gebieden uitverdoven om te zien of het dier het knikken niet meer heeft (na belasting).

Vergeet niet dat paarden verschrikkelijk hard voor zichzelf zijn (vanuit overlevingsdrang, pijn aangeven = kwetsbaarheid). Dus het kan best dat hij het in het begin nog kan verbergen, maar de pijn door de belasting in zoverre toeneemt dat hij het toch 'moet' uiten. Belasting is voor een paard toch veel vragend, het is extra gewicht, hij moet beter z'n balans proberen te houden en je ook nog correct (leren) dragen. Dat kan ook verklaren dat rust (na de behandeling v.d. osteo) hem goed deed.

In dit geval zou ik echt een goede dierenarts (liefst met een extra opleiding in fysiotherapie) laten komen, om toch écht goed naar het paard te kijken. Als hij de oplossing niet kan vinden, kunnen ze dmv van foto's weer doorzoeken etc. Zo voorkom je dat je je paard kapot rijdt, door nu telkens te proberen en erachter te komen dat hij weer kreupel is

RSATJE
Berichten: 36
Geregistreerd: 12-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-19 16:41

freetorun schreef:
Vervelend dat het maar niet oplost TS, terwijl je volgens mij wel je best doet.

In je vorige topic schreef je onderstaand:
Citaat:
vorige week was er ook een DA aanwezig op de manege, die meteen heeft gekeken naar het paard en kon geen reden bedenken waarvoor het paard een DA nodig had.

Is er toen ook een gedegen kreupelheidsonderzoek uitgevoerd? Het komt nu meer over alsof hij enkel even snel heeft gekeken. Want dan zou ik dat zeker aanraden! De DA kan dan ook gebieden uitverdoven om te zien of het dier het knikken niet meer heeft (na belasting).

Vergeet niet dat paarden verschrikkelijk hard voor zichzelf zijn (vanuit overlevingsdrang, pijn aangeven = kwetsbaarheid). Dus het kan best dat hij het in het begin nog kan verbergen, maar de pijn door de belasting in zoverre toeneemt dat hij het toch 'moet' uiten. Belasting is voor een paard toch veel vragend, het is extra gewicht, hij moet beter z'n balans proberen te houden en je ook nog correct (leren) dragen. Dat kan ook verklaren dat rust (na de behandeling v.d. osteo) hem goed deed.

In dit geval zou ik echt een goede dierenarts (liefst met een extra opleiding in fysiotherapie) laten komen, om toch écht goed naar het paard te kijken. Als hij de oplossing niet kan vinden, kunnen ze dmv van foto's weer doorzoeken etc. Zo voorkom je dat je je paard kapot rijdt, door nu telkens te proberen en erachter te komen dat hij weer kreupel is


klopt dit was de DA die de manege altijd laat komen. deze heeft toen gekeken en zag er toen niks aan.
daarna heb ik zelf nog een andere DA laten komen. deze heeft een buigproef gedaan waar hij goed doorheen kwam. ze hebben hem toen uitverdoofd op verschillende plekken maar er kwam echt niks uit.
ik kreeg toen mee dat ik hem door moest blijven rijden en moest zorgen dat hij zijn rug goed gebruikt en achterhand eronder zet omdat hij dit niet doet.

tevens heb ik ook al de hoefsmid laten komen die ook niets kon vinden.
osteopaat en dierenarts zeiden allebei dat hij achter vast zat waardoor hij zijn been rechtsachter er niet goed onder kon zetten (tevens waren de spieren aan de rechterkant korter dan aan de linkerkant) en dat hij daarom linksvoor is gaan compenseren en door die druk af en toe met zijn hoofd knikt.

we zijn nu volop aan het trainen dat hij zijn spieren rechts beter gaat gebruiken (dit ook doormiddel van buigoefeningen zonder dat we erop zitten).

ze zeiden ook tegen mij dat ik hem door moet rijden en actief rijden zodat hij ook de balans weer terug gaat vinden om zelf te rijden. ik geef het nog een week ( hij heeft deze week veel rust ivm afwezigheid van mij).

ik weet ook dat het zadel niet super past maar dit wilde ik zelf een nieuwe aanschaffen zodra ik het paard echt gekocht heb. kan op dit moment dus niet anders als dit zadel gebruiken. maar volgens de osteopaat moet dat geen heel groot probleem zijn met een goede zadelonderligger.

ik doe inderdaad heel hard mijn best om het opgelost te krijgen. maar ik vindt het lastig.
ik mag het paard voor een mooi bedrag overkopen omdat ik de mensen goed ken. het paard heeft een mooie leeftijd en heb er echt een band mee. kan het niet meer over mijn hart krijgen dat hij weer in manegelessen moet lopen met andere mensen erop!

maar als ik eerlijk ben, ik heb een pot achter de hand voor als er iets met het paard is als hij van mij is. ik vindt het moeilijk om nu al zoveel geld uit te geven met de kans dat er iets is waardoor hij niet van mij wordt.

vandaar ook dat ik natuurlijk veel onderzoek doe en informeer of het op andere manieren kan.
en nee ik doe niks wat slecht is voor het paard.

kleine toevoeging, want daar lees ik ook nog het een en ander over.
ik heb sinds 3 maanden zelf een hoofdstel voor hem gekocht met een eigen bit. het bit past maar het is een ander bit als dat hij altijd heeft gehad.

ik heb gehoord / gelezen dat ook dat nog wel eens te maken kan hebben met hoofdschudden / knikken als een paard last heeft van zijn tanden of het bit niet goed is voor het paard.
Laatst bijgewerkt door Apple op 16-01-19 17:43, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd

Kaitlyn

Berichten: 9726
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 16:46

Wat TS graag wilt horen:
Niks aan de hand joh, blijf dit dier gewoon rijden en koop vooral een paard waar al tig topics over lopen omdat het niet goed is! +:)+

Wat TS niet wilt horen:
Laat eens een fatsoenlijk kreupelheidsonderzoek doen (dus niet de manege dierenarts), met foto's en eventueel scans van de benen. Knikken in het hoofd komt meestal voor uit problemen in de benen, niet in de rug en achterhand. Met longeren zijn ze natuurlijk minder belast dan dat je erop zit, en kan het paard makkelijker in een houding lopen waarin hij zichzelf ontlast en daardoor dit symptoom niet laat zien.
Dat is al meerdere keren herhaald, maar wil je niet lezen ofzo.

Kun je wel kwaad worden en met caps lock gaan schreeuwen, maar je moet echt je kop uit het zand gaan halen. Eerlijk gezegd zou ik mijn handen van dit dier aftrekken, hoe leuk je hem ook vindt. Je gaat al problemen kopen, dat moet je gewoon niet willen. Ook niet voor een leuke prijs.

RSATJE
Berichten: 36
Geregistreerd: 12-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-19 16:51

Kaitlyn schreef:
Wat TS graag wilt horen:
Niks aan de hand joh, blijf dit dier gewoon rijden en koop vooral een paard waar al tig topics over lopen omdat het niet goed is! +:)+

Wat TS niet wilt horen:
Laat eens een fatsoenlijk kreupelheidsonderzoek doen (dus niet de manege dierenarts), met foto's en eventueel scans van de benen. Knikken in het hoofd komt meestal voor uit problemen in de benen, niet in de rug en achterhand. Met longeren zijn ze natuurlijk minder belast dan dat je erop zit, en kan het paard makkelijker in een houding lopen waarin hij zichzelf ontlast en daardoor dit symptoom niet laat zien.
Dat is al meerdere keren herhaald, maar wil je niet lezen ofzo.

Kun je wel kwaad worden en met caps lock gaan schreeuwen, maar je moet echt je kop uit het zand gaan halen. Eerlijk gezegd zou ik mijn handen van dit dier aftrekken, hoe leuk je hem ook vindt. Je gaat al problemen kopen, dat moet je gewoon niet willen. Ook niet voor een leuke prijs.


lieve schat, blijkbaar heb jij er al helemaal geeen verstand van dus naar jou zullen we maar niet luisteren.
knikken met het hoofd kan juist heeel vaak wel vanuit de rug komen!
tevens heb je een bril nodig, want volgens mij heb ik ook al 3 x gezegd dat ik een andere DA heb laten komen.

en als je er zo over denkt, dan scrol je toch door waarom zou je hier dan op reageren als je denkt dat ik zo denk.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 16:54

Zou het kunnen dat het komt door slecht gebruik van de achterhand?
Het kan meerdere oorzaken hebben, maar de kans is heel groot dat het een kreupelheid is en wat het is, is niet niet te beoordelen vanuit alleen dit verhaal, dus daar kunnen we niets over zeggen.

Maar er was niets te zien en toen gingen ze uitverdoven? Wat heeft dat uitverdoven dan voor zin? Of was er dus wel wat te zien?

RSATJE
Berichten: 36
Geregistreerd: 12-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-19 16:58

Bowo schreef:
Zou het kunnen dat het komt door slecht gebruik van de achterhand?
Het kan meerdere oorzaken hebben, maar de kans is heel groot dat het een kreupelheid is en wat het is, is niet niet te beoordelen vanuit alleen dit verhaal, dus daar kunnen we niets over zeggen.

Maar er was niets te zien en toen gingen ze uitverdoven? Wat heeft dat uitverdoven dan voor zin? Of was er dus wel wat te zien?


paard heeft inderdaad slechte achterhand. is dit iets waar ik op kan werken?

tevens is de DA geweest zij hebben het knikken tijdens het rijden gezien. bij de buigproef kwam hij er goed doorheen. toen zijn ze gaan uitverdoven om te kijken waar het zou kunnen zitten. hier was niets mee aan de hand.

als het iets rijtechnisch is dan hoor ik dat liever voor ik veel geld nog uit moet geven aan foto's.
tot nu toe hoor ik van de mensen die hem hebben zien lopen alleen maar dat het rijtechnisch is.

ik probeerde via hier nog wat meer info te krijgen over dingen die we nog over het hoofd zouden kunnen zien.


de volgende stap is eventueel foto's laten maken maar via hier probeer ik nog aan dingen te denken die ik over het hoofd zie.
Laatst bijgewerkt door RSATJE op 16-01-19 17:00, in het totaal 1 keer bewerkt

StableDoor

Berichten: 1683
Geregistreerd: 23-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 17:00

TS, je zou best eens wat vriendelijker mogen doen in je topic.

Heb je de DA ook laten kijken terwijl je rijdt? En als de DA nu uitgaat van een rug/halsprobleem (wat zeker een mogelijkheid is), waarom dan niet wat RXen laten maken? Nog 1 vraag: als de DA niks kon zien, waarom is hij dan gaan uitverdoven? Dan moet je toch al minstens een beetje weten waar er een probleem zit, of toch in welk been. Dus er was wel een kreupelheid te zien, maar gewoon niet direct een oorzaak gevonden?

Edit: tegelijk met TS gepost zie ik.

RSATJE
Berichten: 36
Geregistreerd: 12-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-19 17:02

StableDoor schreef:
TS, je zou best eens wat vriendelijker mogen doen in je topic.

Heb je de DA ook laten kijken terwijl je rijdt? En als de DA nu uitgaat van een rug/halsprobleem (wat zeker een mogelijkheid is), waarom dan niet wat RXen laten maken? Nog 1 vraag: als de DA niks kon zien, waarom is hij dan gaan uitverdoven? Dan moet je toch al minstens een beetje weten waar er een probleem zit, of toch in welk been. Dus er was wel een kreupelheid te zien, maar gewoon niet direct een oorzaak gevonden?

Edit: tegelijk met TS gepost zie ik.


ik zou inderdaad vriendelijker mogen doen.
maar ik doe hard mn best voor dit beestje (en ook voor mijn portemonnee want heb er al veel voor gedaan) en het enige wat ik krijg te horen is dat ik een dierenbeul ben dat ik doorrij etc etc.
maar goed ik zal t wel verkeerd verwoord hebben hier want is wel typisch dat iedereen die hem ziet rijden juist zegt doorrijden. ik kan niet geloven dat al die mensen dierenbeulen zijn!

van mij mag dit topic gesloten worden ik hou het wel bij de tips en adviezen van de DA en de mensen die ik ken en hem kennen!

bedankt
Laatst bijgewerkt door Apple op 16-01-19 17:41, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd

Isabel

Berichten: 2269
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Re: paard knikt met hoofd, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 17:05

Het kan zeker aan het bit of aan het zadel liggen. Lijkt me zelfs de meest voor de hand liggender optie als er niks uit het kreupelheidsonderzoek is gekomen. Probeer anders eens te rijden met zijn oude bit. En laat even nakijken of het zadel goed ligt.

Hevonen

Berichten: 5615
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 17:08

Je schrijft TS, wat ik ook zat te denken. Het kan aan het zadel liggen als je paard bij het longeren het nooit doet en bij het rijden pas na een poosje. Misschien kun je zonder zadel rijden, iets lenen of desnoods kopen, aangezien je heel serieus met dit paard bezig bent. Als je hem koopt heb je toch een ander zadel nodig.

RSATJE
Berichten: 36
Geregistreerd: 12-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-19 17:09

Isabel schreef:
Het kan zeker aan het bit of aan het zadel liggen. Lijkt me zelfs de meest voor de hand liggender optie als er niks uit het kreupelheidsonderzoek is gekomen. Probeer anders eens te rijden met zijn oude bit. En laat even nakijken of het zadel goed ligt.


Dankjewel! ik ga het weer proberen met zijn oude bit!
van het zadel weet ik al dat die niet helemaal goed ligt. vindt het alleen te duur om nu een zadel te kopen op zijn maat en dat dan dalijk de koop niet doorgaat dan zit ik met dat zadel. maar volgens de osteopaat was dit voor de komende tijd nog op te lossen met een goede zadelonderlegger.

Hevonen schreef:
Je schrijft TS, wat ik ook zat te denken. Het kan aan het zadel liggen als je paard bij het longeren het nooit doet en bij het rijden pas na een poosje. Misschien kun je zonder zadel rijden, iets lenen of desnoods kopen, aangezien je heel serieus met dit paard bezig bent. Als je hem koopt heb je toch een ander zadel nodig.


nieuw zadel komt er inderdaad zeker meteen zodra ik het paard koop. daarvoor heb ik het geld al klaarliggen maar ik vindt het wel zonde om nu zadel te kopen en dat dan dalijk de koop toch niet doorgaat. ik kan inderdaad wel even een ander zadel lenen die goed past om te kijken.

dankjewel
Laatst bijgewerkt door Apple op 16-01-19 17:40, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd

BigOne
Berichten: 38251
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 17:12

Wanneer je redelijk gefundeerde antwoorden wil maak dan een film en zet die hier neer, dan heb je meer kans dat kenners iets zien waar jij nog niet aan gedacht hebt.

RSATJE
Berichten: 36
Geregistreerd: 12-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-19 17:14

bigone schreef:
Wanneer je redelijk gefundeerde antwoorden wil maak dan een film en zet die hier neer, dan heb je meer kans dat kenners iets zien waar jij nog niet aan gedacht hebt.


inderdaad ook een idee om te doen!
bedankt voor de tip

mag
Berichten: 1601
Geregistreerd: 09-02-06

Re: paard knikt met hoofd, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 17:37

Heeft je instructeur/instructrice er al op gereden? Wat voelt die?
Zo niet zou ik dat eens proberen. Dan weet je of het teugelkreupelheid is.

RSATJE
Berichten: 36
Geregistreerd: 12-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-19 17:40

mag schreef:
Heeft je instructeur/instructrice er al op gereden? Wat voelt die?
Zo niet zou ik dat eens proberen. Dan weet je of het teugelkreupelheid is.


die gaat er toevallig aankomende week op rijden inderdaad om te kijken of het niet iets is wat aan mij ligt rijtechnisch!
teugelkreupel is het volgens mij niet omdat hij het met losse teugel ook doet als hij eenmaal bezig is.

maar wie weet ligt het wel aan iets anders wat met mij te maken heeft.

mag
Berichten: 1601
Geregistreerd: 09-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 17:45

Met longeren doet hij het niet. Gebruik je dan hetzelfde hoofdstel (en nieuwe bit) en zadel?

RSATJE
Berichten: 36
Geregistreerd: 12-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-19 17:50

mag schreef:
Met longeren doet hij het niet. Gebruik je dan hetzelfde hoofdstel (en nieuwe bit) en zadel?


wel hetzelfde hoofdstel met bit maar zonder zadel!
misschien dus eerder richting zadel zoeken als hoofdstel?

troi
Berichten: 17005
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: paard knikt met hoofd, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 18:01

Ik zou een boomloos zadel kopen (met goede pad natuurlijk), bijv een gebruikte barefoot, en kijken of dat helpt. Zeer hoge paskans, dus ook op een eventueel ander paard en waardevast bij doorverkoop als je het niet fijn vindt.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: paard knikt met hoofd, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 18:07

Ben na blz 1 gestopt met lezen, dus allicht heb je het antwoord al gegeven op mijn vraag.

Heb je je paard voorgereden voor de dierenarts, aangezien je aangeeft dat hij het alleen onder het zadel doet, dan is de logica dat als je het niet ziet als er niemand op zit, je het dier voorrijdt en hem onder het zadel laat beoordelen door de dierenarts. Er zijn heel veel paarden die pas niet rad zijn als ze gereden worden... Aan jou als potentiele eigenaar die geen kapot paard wil kopen dus de taak om dat stukje onderzoek mee te laten nemen.

IsabelleN
Berichten: 623
Geregistreerd: 05-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 18:14

Wat vervelend allemaal. 1 ding: "teugelkreupel" bestaat niet... :o Daar zijn we in 2019 zo onderhand wel over uit.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 21:46

Citaat:
daarna heb ik zelf nog een andere DA laten komen. deze heeft een buigproef gedaan waar hij goed doorheen kwam. ze hebben hem toen uitverdoofd op verschillende plekken maar er kwam echt niks uit.
ik kreeg toen mee dat ik hem door moest blijven rijden en moest zorgen dat hij zijn rug goed gebruikt en achterhand eronder zet omdat hij dit niet doet.

tevens heb ik ook al de hoefsmid laten komen die ook niets kon vinden.
osteopaat en dierenarts zeiden allebei dat hij achter vast zat waardoor hij zijn been rechtsachter er niet goed onder kon zetten (tevens waren de spieren aan de rechterkant korter dan aan de linkerkant) en dat hij daarom linksvoor is gaan compenseren en door die druk af en toe met zijn hoofd knikt.

we zijn nu volop aan het trainen dat hij zijn spieren rechts beter gaat gebruiken (dit ook doormiddel van buigoefeningen zonder dat we erop zitten).

ze zeiden ook tegen mij dat ik hem door moet rijden en actief rijden zodat hij ook de balans weer terug gaat vinden om zelf te rijden. ik geef het nog een week ( hij heeft deze week veel rust ivm afwezigheid van mij).

ik weet ook dat het zadel niet super past maar dit wilde ik zelf een nieuwe aanschaffen zodra ik het paard echt gekocht heb. kan op dit moment dus niet anders als dit zadel gebruiken. maar volgens de osteopaat moet dat geen heel groot probleem zijn met een goede zadelonderligger.


Goed, we zitten hier bij RT en het dier is niet van jou.

Je vraag is of het bij beter gebruik van rug en achterhand beter kan worden.
Mijn antwoord luidt: ja, het kan.

Wel moet ik zeggen dat ik het een aparte combi vind:
rechtsachter komt niet goed onder de massa - dat betekent idd meestal meer gewicht op linksvoor
....maar ik verwacht dan een korte linkerzijde en een lange rechterzijde.

Mijn recept: is zoiets als de eerste oefening mbt "rechtrichten" en gaat ongeveer als volgt:
Je begint in stap aan de lange teugel.
Neem contact - en voel of er verschil is.
Stel: links heeft meer gewicht.
Vertaling: dier heeft meer gewicht op linker voorbeen.
Aanpak: ga niet mee in het gewicht op linksvoor, dus zit een beetje op rechts,
blijf van de "harde" teugel af en neem met 1 gram de zachte teugel aan.

En idd: goed warm en los werken: halsstrekken, voltes, gebogen lijnen.
Of het werkt. - tja...
Soms heeft een dier wel een half uur nodig, een ander dier niet.
Als het kouder is, etc etc etc, is het weer anders.

Verder: aanleuning is iets wat je krijgt.
Die krul is niet belangrijk.
Ga geen aanleuning 'vragen', biedt enkel een zachte, stille hand, blijf van de hardere teugel af en neem die gram contact met de zachtere kant. De rest is geduld.

RSATJE
Berichten: 36
Geregistreerd: 12-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-19 22:11

Janneke2 schreef:
Citaat:
daarna heb ik zelf nog een andere DA laten komen. deze heeft een buigproef gedaan waar hij goed doorheen kwam. ze hebben hem toen uitverdoofd op verschillende plekken maar er kwam echt niks uit.
ik kreeg toen mee dat ik hem door moest blijven rijden en moest zorgen dat hij zijn rug goed gebruikt en achterhand eronder zet omdat hij dit niet doet.

tevens heb ik ook al de hoefsmid laten komen die ook niets kon vinden.
osteopaat en dierenarts zeiden allebei dat hij achter vast zat waardoor hij zijn been rechtsachter er niet goed onder kon zetten (tevens waren de spieren aan de rechterkant korter dan aan de linkerkant) en dat hij daarom linksvoor is gaan compenseren en door die druk af en toe met zijn hoofd knikt.

we zijn nu volop aan het trainen dat hij zijn spieren rechts beter gaat gebruiken (dit ook doormiddel van buigoefeningen zonder dat we erop zitten).

ze zeiden ook tegen mij dat ik hem door moet rijden en actief rijden zodat hij ook de balans weer terug gaat vinden om zelf te rijden. ik geef het nog een week ( hij heeft deze week veel rust ivm afwezigheid van mij).

ik weet ook dat het zadel niet super past maar dit wilde ik zelf een nieuwe aanschaffen zodra ik het paard echt gekocht heb. kan op dit moment dus niet anders als dit zadel gebruiken. maar volgens de osteopaat moet dat geen heel groot probleem zijn met een goede zadelonderligger.


Goed, we zitten hier bij RT en het dier is niet van jou.

Je vraag is of het bij beter gebruik van rug en achterhand beter kan worden.
Mijn antwoord luidt: ja, het kan.

Wel moet ik zeggen dat ik het een aparte combi vind:
rechtsachter komt niet goed onder de massa - dat betekent idd meestal meer gewicht op linksvoor
....maar ik verwacht dan een korte linkerzijde en een lange rechterzijde.

Mijn recept: is zoiets als de eerste oefening mbt "rechtrichten" en gaat ongeveer als volgt:
Je begint in stap aan de lange teugel.
Neem contact - en voel of er verschil is.
Stel: links heeft meer gewicht.
Vertaling: dier heeft meer gewicht op linker voorbeen.
Aanpak: ga niet mee in het gewicht op linksvoor, dus zit een beetje op rechts,
blijf van de "harde" teugel af en neem met 1 gram de zachte teugel aan.

En idd: goed warm en los werken: halsstrekken, voltes, gebogen lijnen.
Of het werkt. - tja...
Soms heeft een dier wel een half uur nodig, een ander dier niet.
Als het kouder is, etc etc etc, is het weer anders.

Verder: aanleuning is iets wat je krijgt.
Die krul is niet belangrijk.
Ga geen aanleuning 'vragen', biedt enkel een zachte, stille hand, blijf van de hardere teugel af en neem die gram contact met de zachtere kant. De rest is geduld.


Hier heb ik echt iets aan dankjewel hier ga ik ook mee aan de slag!
Super fijn

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 10:30

freetorun schreef:
Vervelend dat het maar niet oplost TS, terwijl je volgens mij wel je best doet.

In je vorige topic schreef je onderstaand:
vorige week was er ook een DA aanwezig op de manege, die meteen heeft gekeken naar het paard en kon geen reden bedenken waarvoor het paard een DA nodig had.

Is er toen ook een gedegen kreupelheidsonderzoek uitgevoerd? Het komt nu meer over alsof hij enkel even snel heeft gekeken. Want dan zou ik dat zeker aanraden! De DA kan dan ook gebieden uitverdoven om te zien of het dier het knikken niet meer heeft (na belasting).

Vergeet niet dat paarden verschrikkelijk hard voor zichzelf zijn (vanuit overlevingsdrang, pijn aangeven = kwetsbaarheid). Dus het kan best dat hij het in het begin nog kan verbergen, maar de pijn door de belasting in zoverre toeneemt dat hij het toch 'moet' uiten. Belasting is voor een paard toch veel vragend, het is extra gewicht, hij moet beter z'n balans proberen te houden en je ook nog correct (leren) dragen. Dat kan ook verklaren dat rust (na de behandeling v.d. osteo) hem goed deed.

In dit geval zou ik echt een goede dierenarts (liefst met een extra opleiding in fysiotherapie) laten komen, om toch écht goed naar het paard te kijken. Als hij de oplossing niet kan vinden, kunnen ze dmv van foto's weer doorzoeken etc. Zo voorkom je dat je je paard kapot rijdt, door nu telkens te proberen en erachter te komen dat hij weer kreupel is.

klopt dit was de DA die de manege altijd laat komen. deze heeft toen gekeken en zag er toen niks aan.
daarna heb ik zelf nog een andere DA laten komen. deze heeft een buigproef gedaan waar hij goed doorheen kwam. ze hebben hem toen uitverdoofd op verschillende plekken maar er kwam echt niks uit.
ik kreeg toen mee dat ik hem door moest blijven rijden en moest zorgen dat hij zijn rug goed gebruikt en achterhand eronder zet omdat hij dit niet doet.

tevens heb ik ook al de hoefsmid laten komen die ook niets kon vinden.
osteopaat en dierenarts zeiden allebei dat hij achter vast zat waardoor hij zijn been rechtsachter er niet goed onder kon zetten (tevens waren de spieren aan de rechterkant korter dan aan de linkerkant) en dat hij daarom linksvoor is gaan compenseren en door die druk af en toe met zijn hoofd knikt.

we zijn nu volop aan het trainen dat hij zijn spieren rechts beter gaat gebruiken (dit ook doormiddel van buigoefeningen zonder dat we erop zitten).

ze zeiden ook tegen mij dat ik hem door moet rijden en actief rijden zodat hij ook de balans weer terug gaat vinden om zelf te rijden. ik geef het nog een week ( hij heeft deze week veel rust ivm afwezigheid van mij).

ik weet ook dat het zadel niet super past maar dit wilde ik zelf een nieuwe aanschaffen zodra ik het paard echt gekocht heb. kan op dit moment dus niet anders als dit zadel gebruiken. maar volgens de osteopaat moet dat geen heel groot probleem zijn met een goede zadelonderligger.

ik doe inderdaad heel hard mijn best om het opgelost te krijgen. maar ik vindt het lastig.
ik mag het paard voor een mooi bedrag overkopen omdat ik de mensen goed ken. het paard heeft een mooie leeftijd en heb er echt een band mee. kan het niet meer over mijn hart krijgen dat hij weer in manegelessen moet lopen met andere mensen erop!

maar als ik eerlijk ben, ik heb een pot achter de hand voor als er iets met het paard is als hij van mij is. ik vindt het moeilijk om nu al zoveel geld uit te geven met de kans dat er iets is waardoor hij niet van mij wordt.

vandaar ook dat ik natuurlijk veel onderzoek doe en informeer of het op andere manieren kan.
en nee ik doe niks wat slecht is voor het paard.

kleine toevoeging, want daar lees ik ook nog het een en ander over.
ik heb sinds 3 maanden zelf een hoofdstel voor hem gekocht met een eigen bit. het bit past maar het is een ander bit als dat hij altijd heeft gehad.

ik heb gehoord / gelezen dat ook dat nog wel eens te maken kan hebben met hoofdschudden / knikken als een paard last heeft van zijn tanden of het bit niet goed is voor het paard.


Als je dit paard echt graag wilt hebben, waarom laat je dan geen uitgebreide aankoopkeuring doen? met klinisch en rontgenologisch onderzoek? dan kun je al een boel uitsluiten.

Voor de rest, een filmpje zou erg handig zijn voor beter advies. Hoofdschudden is weer iets anders dan knikken met het hoofd (en dat laatste komt echt bijna alleen voor bij belastingskreupelheid)

Paarden kunnen kreupel lopen door scheefheid en doordat ze scheef gereden zijn. Als rechts zijn "korte" kant is dan zou je de kreupelheid het meeste moeten kunnen waarnemen als hij linksom op de volte loopt.

Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Re: paard knikt met hoofd, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 16:01

Lastig hoor.... mijn ervaringen is dat als een paard niet rad loopt, het eigenlijk nooit iets rijtechnisch is. Vaak kunnen handige ruiters dit wel beter verbloemen met hun rijden.

Ik weet ook niet hoe je longeert en hoe lang? Met of zonder bijzet? Het is idd wel zo dat ze met longeren beter kunnen foetelen. Soms zie ja daardoor een vage kreupelheid niet omdat ze kunnen compenseren.

Een kreupelheid die pas na een lamgere tijd rijden op treedr doet mij eerder denken aan een peesprobleem. Accute peesproble,en zijn vaak makkelijk te herkennen omdat dan ook het aangedane been dan wat dik en warm is, chronische peesproblemen zijn veel moeilijker te herkennen. Je ziet vaak niks aan het been en het dier loopt dan ook wisselend kreupel.
Hierdoor wordt vaak in eerste instantie geen probleem gevonden bij onderzoek....hetgeen juist zo trickie is

Verder zou je toch ook idd aan het zadel moeten denken. Als dat net wat te smal is dan drukt dat tijdens het rijden op de trapezium spier. Je ziet dan alleen inder het zadel een kreupelheid, los niet.
Een goede fysio kan voorbje nagaan hoe ze spiertechnisch in elkaar zit... weer anders dan een osteo die naar de gewrichten kijkt

De meestevpaarden gaan verder de rug vastzetten doir een onderliggende kreupelheid aan de benen... het omgekeerdeczie je echt zelden