kunnen jullie me verder helpen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ratina2018
Berichten: 21
Geregistreerd: 15-10-18

kunnen jullie me verder helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-19 15:44

hallo allemaal, ik ben marjolein.

ik rij 2 keer per week op een vast paard op de manege, en krijg daar ook les.
maar voor mijn gevoel loop ik een beetje vast. ik heb een beetje moeite met de anleuning. mn instructrice zegt dat ik een beetje moet proberen hoe alles werkt, en een "gevoel" moet krijgen. ze kan het ook niet uitleggen, maar ik moet het zelf gaan "voelen". maar daar heb ik een beetje moeite mee. misschien dat jullie kunnen helpen. hier een foto.
Afbeelding

in het begin van de les, gaat ze de hele tijd met haar hoofd omhoog. dan duw ik met mn kuiten een beetje in haar buik. dan doet ze een seconde haar hoofd goed, en dan gaan we de hoek door, en dan begint ze weer. ik vind het zelf heel moeilijk om haar hoofd stil te houden of ervoor te zorgen dat ze haar hoofd stil houd. ik heb gehoord dat het heel belangrijk om het paard warm te rijden, met voltes en gebroken lijnen enzo, maar ik heb geen idee of het wel werkt. ik probeer in het begin van de les al een beetje aanleuning te vragen, maar ik hoor dus van mensen dat je het paard warm moet rijden. ik snap het niet helemaal. kunnen jullie me tips geven hoe ik het kan verbeteren, of hoe ik het anders moet doen.

alvast bedankt!

groetjes marjolein en ratina (het paard)

Frenchcore

Berichten: 35
Geregistreerd: 05-12-14
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 15:57

Contact met beide teugels? De aanleuning gaan vinden en gaan aanvoelen..
Laatst bijgewerkt door Frenchcore op 10-01-19 15:58, in het totaal 1 keer bewerkt

upendo

Berichten: 22273
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 15:58

Hard gezegd kan je instructeur toch wel zeggen wanneer het paard wel of niet in een fijne aanleuning loopt?

De foto die je plaatst is dat niet. Zo te zien hangt het paard in je handen.

Niece
Berichten: 1512
Geregistreerd: 28-10-11

Re: kunnen jullie me verder helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 16:02

Paard actief maken, dan zal het een stuk makkelijker gaan :) Meer de achterhand erbij betrekken.

Madje1992

Berichten: 2002
Geregistreerd: 10-04-10
Woonplaats: Vlissingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 16:18

Contact met beide teugels, belangrijk om daarbij de druk gelijk te houden. Ook als het paard met het hoofd schudt handen stil houden. Probeer veel overgangen te maken. Door de overgangen op de juiste manier uit te voeren wordt de achterhand geactiveerd en kan het paard makkelijker ontspannen en de aanleuning opzoeken.
Zoals ik altijd heb geleerd, je moet voelen dat van achteren de motor aan is en dat je licht contact hebt met de paarden mond. Het paard zou op jouw teken zo weg moeten kunnen rijden in een middendraf. Je moet dus geen zwaar hoofd aan je teugels hebben hangen. Ook niet het gevoel hebben dat je helemaal niks geen verbinding voelt, maar hele lichte verbinding moet je voelen.

Cioccolato

Berichten: 6600
Geregistreerd: 13-12-11

Re: kunnen jullie me verder helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 16:36

Ik denk dat je al heel veel hebt aan actief rijden, paard voorwaarts en scherp aan je hulp zetten. Dat doen tijdens het los rijden.
In stap kun je al een pasje harder stappen, een keer halt houden, een pasje langzamer stappen kun je doen als paard netjes aan je hulp naar voren wil stappen.
In draf hetzelfde, eerst naar voren. Gelijk de overgang al actief rijden. Been is reageren en actieve draf. Daarin een keer naar voren, staat paard aan je been? Ga een keer een pasje langzamer draven.

Waarschijnlijk komt dan de nafegelijkheid voor een groot deel vanzelf. Voor een fijne aanleuning moet jij actief rijden en je hand stil houden. Daarin kneepjes maken (ophoudinfen, spelen met je vingers). Ook ontspannen, maar geen boogjes laten hangen. Paard zal zelf ook het bit aan moeten nemen. Google maar eens op de term aanleuning en nafegelijkheid wat het precies is.

Anoniem

Re: kunnen jullie me verder helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 16:49

Je kunt een paard niet met zijn hoofd in een houding trekken, een goed getraind paard zoekt zelf je hand op, maar de meeste manegepaarden zijn helaas niet zo soepel en door het lijf. De tip van overgangen is al heel vaak genoemd, als je dat probeert, probeer dan te voelen hoe de energie die jij met je been opwekt naar je handen door stroomt. Als je veel overgangen rijdt wordt je paard mooi voor het been en gaat als het goed is op een kleine hulp al voorwaarts. Als dat niet zo is, en je moet bijvoorbeeld erg schoppen om hem vooruit te krijgen, daar eerst aan werken en de hoofd hals houding even vergeten. Je paard moet ten alle tijden voorwaards gaan als jij been geeft anders krijg je nooit een fijne verbinding. Als het goed is gaat hij in een overgang Ook wat meer met zijn hoofd naar voren, precies wat ik zei dan voel je de energie die je met je benen opwekt terug in je hand. Dan kan je met je hand de energie iets opvangen maar niet trekken
Maar als je echt het gevoel wilt hebben, probeer dan of je in plaats van op een stug manegepaard een keer op een privé paard van iemand kan rijden die goed getraind is

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 16:50

Les gaan pakken waar ze het wél kunnen uitleggen. Dat is toch net wat de functie inhoudt.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: kunnen jullie me verder helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 16:51

En geen gedoe met kneepjes. Gewoon de mond volgen en gelijk gevoel in je handen houden, dat is wat ze bedoelen met stille hand. Dus zeker geen starre hand houden. Het moet uit het lijf komen, niet uit jouw handen.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Re: kunnen jullie me verder helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 17:10

Hmm een instructrice die je dat niet kan uitleggen.. Dan zou ik toch heel snel gaan wisselen van manege, want iedere instructrice die gediplomeerd is hoort je dit uit te kunnen leggen, op verschillende manieren zelfs als je het mij vraagt.

Natuurlijk moet je zelf ook het gevoel ontwikkelen, maar dat gaat alleen als je eerst de basis uitgelegd krijgt. En dat begint met voorwaarts rijden.

Op jouw foto zie ik een paard wat ontzettend achter de teugel kruipt, mijn eerste reactie zou dan 'been' zijn dus naar voor rijden, vaak als je been geeft dan komt je paard van voor al een beetje omhoog zodat hij zijn neusje er wat uitduwt, dit kun je dan gaan narijden. Maar dit werkt bij ieder paard anders, dus ik raad je echt aan om dit aan te geven bij je manege, of een nieuwe manege zoeken waar ze je wel waar voor je geld geven ;)

Cinnepin

Berichten: 8927
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: kunnen jullie me verder helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 17:23

Idd wat charming zegt, dit lijkt me geen goede instructrice

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 18:02

Heb je misschien meer foto's? Dat is bij Horses at work wel erg prettig. Leuk topic trouwens, maar misschien krijg je meer hulp als je de titel iets aan (laat) passen zodat meteen te zien is waar je hulp bij nodig hebt.

Naar mijn bescheiden mening hoort een instructrice meer uitleg te geven dan dat je er gevoel bij moet krijgen.

Hoe begin je de les? Met lange (langggge) teugel? Hoe loopt ze dan, hoofd omlaag, omhoog, of mooi ontspannen?

Misschien vertekent deze foto wel, maar hier lijk je net een beetje voorover te leunen- je kont zit zeg maar net wat te ver naar achteren voor mijn gevoel. Misschien je beugels een gaatje of twee langer?

Correct me if I'm wrong, maar ze lijkt niet lekker onder te treden. Dat, in combinatie met wat je met haar hoofd omschrijft... zou ze misschien een beetje vast zitten ergens?

Ik weet niet hoe je lesindeling eruit ziet, maar als er niets medisch mis is met het paard, en je zou mijn leerling zijn, zou ik het zo aanpakken:

-les beginnen zonder beugels, hele lange teugel. Eerst een rondje linksom en rechtsom gymnastieken voor jou, daarna op zit sturen oefenen, teugels een beetje oppakken, als je paard goed ontspannen loopt. Dan wat tempowisselingen in stap erin betrekken, en buigingen oefenen (slangevoltes, voltes etc.)

Dan even stoppen, even op de middellijn staan en je stijgbeugels op maat maken, je teugels weer ietsjes meer op maat nemen, een rondje stappen en steeds na een stukje stap even stoppen met zo weinig mogelijk druk op de teugel. Laat haar de ruimte nemen die ze zelf vraagt.

Dan ben je al goed een kwartiertje bezig, jij bent los, je paard is los. Probeer een lekker arbeidsdrafje, ga helemaal wild met oefenen van doorzitten of lichtrijden :+ 1 rondje, dan weer even stap. Voel hoe ze actiever stapt, hou licht contact met de mond, en vraag dan weer nét iets kortere teugels. Misschien loopt ze nu nog met een relatief lange hals nog, maar dat is even niet hét belangrijkste. Weer in draf, let op dat je van voren genoeg ruimte geeft om achter weg te komen, ga meeee met je hand. Grote volte in een rustig drafje, grote volte in een steviger tempo. Steeds wisselen van tempo. Dan van hand veranderen en hetzelfde de andere kant op, en weer naar stap. Als ze nu lekker ontspannen loopt, pak je de teugels steeds iets korter, tot je voelt dat je een klein beetje 'gewicht' in je handen hebt. Het hoeft er niet uit te zien als een grand prix houding- daar moet je juist lang aan werken. Een paar rondjes stappen met wat figuren rijden en tempo wisselen, waarop jij vooral erop let hoe je hand de mond blijft volgen, en dat je steeds dezelfde druk in je handen voelt. Beweegt ze haar hoofd? Beweeg mee, en haal haar steeds rustig terug tot je weer hetzelfde gewicht in je handen voelt.

Als je dát gewicht hebt en vast kunt houden, ga je weer stappen-stoppen-stappen-stoppen. Stoppen proberen vooral vanuit je zit en 'ho' zeggen, niet met de teugel. Die is ter ondersteuning/bijhulp als het op zit niet gaat (en dat zal best vaak kunnen zijn).

Gaat dat lekker, ga je een rondje draven, eerst weer goed op dat constante gewicht in je handen letten, daarna spring je aan in galop. Niets doen buiten ontspannen, goed meegaan in je lijf, en goed de mond volgen. Steeds hetzelfde gewicht voelen.

Daarna terug naar stap, lange teugel. Zo lang mogelijk, als het kan gewoon los laten. Laat haar maar even lopen waar zij naartoe wil gaan. Jij gaat in verlichtte zit, en houdt je armen gestrekt opzij (vliegen zeg maar). Dan doe je ze langzaam aan naar voren, tot je handen elkaar raken, en weer terug. Even zitten, ontspannen, en weer opnieuw.

Als laatste ga je zitten, neemt de teugels wat op, en met de instructrice naast je ga je nog eens de les bespreken.

En dan is het alweer tijd om af te stappen :+

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70510
Geregistreerd: 24-05-08

Re: kunnen jullie me verder helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 19:24

Ik verplaats dit topic naar Rijtechnische vragen.

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: kunnen jullie me verder helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 09:27

Ja ik zou zeggen een andere lesgever zoeken , andere manege kan ik ook zeggen, maar op een manege leer je niet rijden, ja je leert op een paard te blijven zitten maar van techniek leer je weinig tot niks, omdat de meest instructrices het zelf niet kunnen en dus ook niet kunnen door geven blijkt maar weer.
Ook de paarden zijn vaak niet geschikt om te leren, die zijn al zo afgestompt dat ik het zelf vaak heel erg zielig vind om die dieren daar te zien lopen met vaak ruiters die dus geen idee hebben wat ze aan het doen zijn, omdat niemand ze dat kan leren, hoor je zo vaak, ik zou zeggen zoek een prive persoon met een schoolpaard

Cinnepin

Berichten: 8927
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: kunnen jullie me verder helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 10:10

Midgie ben ik ook mee eens, ben op best wat manege's geweest en idd overal is hetzelfde. Stijve dieren..lopen hun rondje en dat is het ook

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 11:17

midgie schreef:
Ja ik zou zeggen een andere lesgever zoeken , andere manege kan ik ook zeggen, maar op een manege leer je niet rijden, ja je leert op een paard te blijven zitten maar van techniek leer je weinig tot niks, omdat de meest instructrices het zelf niet kunnen en dus ook niet kunnen door geven blijkt maar weer.
Ook de paarden zijn vaak niet geschikt om te leren, die zijn al zo afgestompt dat ik het zelf vaak heel erg zielig vind om die dieren daar te zien lopen met vaak ruiters die dus geen idee hebben wat ze aan het doen zijn, omdat niemand ze dat kan leren, hoor je zo vaak, ik zou zeggen zoek een prive persoon met een schoolpaard


Wat een onzin zeg.. Ik ken genoeg manege's waar de mensen toch wel echt netjes de basis aangeleerd krijgen hoor.

Heb zelf 3 jaar les gegeven op een manege en mensen zien opbloeien van het begin tot ze een nette KNHS B proef konden rijden met winstpunten. Dus niet alle maneges zijn hetzelfde.
Daarnaast hadden wij op de manege geen afgestompte paarden, maar juist heel veel verschil in paarden, van brave sulletjes om het begin op te leren, tot wat jongere paarden tot paarden die op hoger niveau hebben gelopen.
Wat een vooroordelen en aannames zeg :roll: :r

Daarnaast is het voor maneges verplicht om instructrices te hebben met diploma, dit voor de verzekering. En kan je vertellen dat zo'n diploma niet te verkrijgen is bij een pakje boter. Dus hou je aannames lekker voor je :x

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 19:25

khirshanta schreef:
Heb je misschien meer foto's? Dat is bij Horses at work wel erg prettig. Leuk topic trouwens, maar misschien krijg je meer hulp als je de titel iets aan (laat) passen zodat meteen te zien is waar je hulp bij nodig hebt.

Naar mijn bescheiden mening hoort een instructrice meer uitleg te geven dan dat je er gevoel bij moet krijgen.

Hoe begin je de les? Met lange (langggge) teugel? Hoe loopt ze dan, hoofd omlaag, omhoog, of mooi ontspannen?

Misschien vertekent deze foto wel, maar hier lijk je net een beetje voorover te leunen- je kont zit zeg maar net wat te ver naar achteren voor mijn gevoel. Misschien je beugels een gaatje of twee langer?

Correct me if I'm wrong, maar ze lijkt niet lekker onder te treden. Dat, in combinatie met wat je met haar hoofd omschrijft... zou ze misschien een beetje vast zitten ergens?

Ik weet niet hoe je lesindeling eruit ziet, maar als er niets medisch mis is met het paard, en je zou mijn leerling zijn, zou ik het zo aanpakken:

-les beginnen zonder beugels, hele lange teugel. Eerst een rondje linksom en rechtsom gymnastieken voor jou, daarna op zit sturen oefenen, teugels een beetje oppakken, als je paard goed ontspannen loopt. Dan wat tempowisselingen in stap erin betrekken, en buigingen oefenen (slangevoltes, voltes etc.)

Dan even stoppen, even op de middellijn staan en je stijgbeugels op maat maken, je teugels weer ietsjes meer op maat nemen, een rondje stappen en steeds na een stukje stap even stoppen met zo weinig mogelijk druk op de teugel. Laat haar de ruimte nemen die ze zelf vraagt.

Dan ben je al goed een kwartiertje bezig, jij bent los, je paard is los. Probeer een lekker arbeidsdrafje, ga helemaal wild met oefenen van doorzitten of lichtrijden :+ 1 rondje, dan weer even stap. Voel hoe ze actiever stapt, hou licht contact met de mond, en vraag dan weer nét iets kortere teugels. Misschien loopt ze nu nog met een relatief lange hals nog, maar dat is even niet hét belangrijkste. Weer in draf, let op dat je van voren genoeg ruimte geeft om achter weg te komen, ga meeee met je hand. Grote volte in een rustig drafje, grote volte in een steviger tempo. Steeds wisselen van tempo. Dan van hand veranderen en hetzelfde de andere kant op, en weer naar stap. Als ze nu lekker ontspannen loopt, pak je de teugels steeds iets korter, tot je voelt dat je een klein beetje 'gewicht' in je handen hebt. Het hoeft er niet uit te zien als een grand prix houding- daar moet je juist lang aan werken. Een paar rondjes stappen met wat figuren rijden en tempo wisselen, waarop jij vooral erop let hoe je hand de mond blijft volgen, en dat je steeds dezelfde druk in je handen voelt. Beweegt ze haar hoofd? Beweeg mee, en haal haar steeds rustig terug tot je weer hetzelfde gewicht in je handen voelt.

Als je dát gewicht hebt en vast kunt houden, ga je weer stappen-stoppen-stappen-stoppen. Stoppen proberen vooral vanuit je zit en 'ho' zeggen, niet met de teugel. Die is ter ondersteuning/bijhulp als het op zit niet gaat (en dat zal best vaak kunnen zijn).

Gaat dat lekker, ga je een rondje draven, eerst weer goed op dat constante gewicht in je handen letten, daarna spring je aan in galop. Niets doen buiten ontspannen, goed meegaan in je lijf, en goed de mond volgen. Steeds hetzelfde gewicht voelen.

Daarna terug naar stap, lange teugel. Zo lang mogelijk, als het kan gewoon los laten. Laat haar maar even lopen waar zij naartoe wil gaan. Jij gaat in verlichtte zit, en houdt je armen gestrekt opzij (vliegen zeg maar). Dan doe je ze langzaam aan naar voren, tot je handen elkaar raken, en weer terug. Even zitten, ontspannen, en weer opnieuw.

Als laatste ga je zitten, neemt de teugels wat op, en met de instructrice naast je ga je nog eens de les bespreken.

En dan is het alweer tijd om af te stappen :+


Ben het op zich wel met je eens dat zonder beugels rijden goed is, maar ik zou het niet aan het begin van de les doen. Het paard is dan nog niet los in zijn rug, daardoor zet het de rug vast waardoor TS minder goed kan zitten en begint te stuiteren waardoor het paard zichzelf nog meer vast zet. Ik zou sowieso het paard eerst los werken en eventueel zonder paard wat oefeningen doen om zelf los te komen. Daarna misschien eens zonder beugels rijden. en wanneer het paard erg vast zit, zitlessen doen op een soepel en getraind paard
Nog een oefening omdat je wat ver naar voren zit, probeer eens wanneer je licht rijdt twee passen in de beugels te staan. In plaats van sta zit sta zit doe je dan dus sta sta zit. En dan weer een tijdje gewoon licht rijden, en dan weer een paar passen staan. Dan merk je dat je je evenwicht kwijt raakt en naar voren valt en daardoor zal je gaan zoeken naar een houding waarin je niet meer naar voren valt maar ook niet naar achteren, en dan zit je netjes recht op.

Drogon

Berichten: 618
Geregistreerd: 16-02-14
Woonplaats: Nederland

Re: kunnen jullie me verder helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 19:50

Mag ik vragen welke manege dit is? Het ziet er heel erg bekend uit. Mag ook per pb :)

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Re: kunnen jullie me verder helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 20:05

Over de aannames van maneges ga ik bewust niet op in.
Wel is mijn persoonlijke mening dat een goede instructrice, ook op de manege, dit veel beter uit kan leggen.
Ook niet alle manegepaarden zijn afgestompt wel zit er een duidelijk verschil in “eigen” paarden en manegepaarden en dan heb ik het met name over bv op gevoel rijden, lengtebuiging wat toch wat gemakkelijker gaat etc.
Maar dat wil niet zeggen dat een manegepaard geen leerpaard kan zijn.
Echter aan de hand van jouw eigen verhaal dat je instructrice alleen kan zeggen “gevoel” stel ik mij wel vragen over de deskundigheid van jouw manege.

Ik zie een paard wat erg op de voorhand loopt. Om aanleuning te krijgen zal je eerst de achterhand moeten activeren. Dit kan je niet anders doen dan voor het been maken door voltes te rijden, slangevoltes en tempowisselingen. Pas als de achterhand is geactiveerd dan kan je verder.

Cinnepin

Berichten: 8927
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: kunnen jullie me verder helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 20:23

Helaas ben ik nog niet op een manege geweest waar van ik dacht dat ze daar echt kundig les geven.

Vroeger als kind reed ik ook op een manege. Ik weet nog wel vroeg aan de instructrice hoe je nou zo'n paard in zo'n boogje liet lopen. Ik kreeg alleen te horen * spelen met de teugels * verder niks. Geen uitleg, niet hoe het * boogje * ontstaat. Ik reed wel eens op een pony die dat helemaal uitzich zelf deed.....ik begreep er niks van hoe dat kon. De ene keer deed ie het wel, de andere keer niet. Ik kan me ook niet meer herinneren of ie nou in een krulletje liep of echt over de rug liep. Snapte ik toen niks van.


Op een andere manege liepen de les pony's altijd met een strakke stoot teugel. Ik vroeg eens aan de instructrice waarom dat was. Dat antwoord was nog belachelijker. Het zou moeten omdat ie anders op de wedstrijden niet meer aan de teugel liep.

Natuurlijk weet ik niet of dit overal zo is, maar op veel manege's heb ik paarden opgeknoopt gezien of heel stijf.

Ik denk dat je het beste les kan nemen bij een goede instructrice die kundig is, met een goed paard. Vaak betaal je meer, maar leer je ook rijden.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: kunnen jullie me verder helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 20:27

Ieder begin is moeilijk en ik weet niet hoe lang jij al rijd maar sommigen krijgen het gevoel wel en anderen gewoonweg niet. Het is ook niet gemakkelijk maar ook voor een instructeur niet.

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Re: kunnen jullie me verder helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 21:38

Als ik jouw foto ziet dan heb vind ik dat je teugels te lang heb.
Meer benen geven, ken helpen .
Misschien is een prive les wel eens goed voor je. Leer je meer.

Ratina2018
Berichten: 21
Geregistreerd: 15-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-19 15:27

khirshanta schreef:
Heb je misschien meer foto's? Dat is bij Horses at work wel erg prettig. Leuk topic trouwens, maar misschien krijg je meer hulp als je de titel iets aan (laat) passen zodat meteen te zien is waar je hulp bij nodig hebt.

Naar mijn bescheiden mening hoort een instructrice meer uitleg te geven dan dat je er gevoel bij moet krijgen.

Hoe begin je de les? Met lange (langggge) teugel? Hoe loopt ze dan, hoofd omlaag, omhoog, of mooi ontspannen?

Misschien vertekent deze foto wel, maar hier lijk je net een beetje voorover te leunen- je kont zit zeg maar net wat te ver naar achteren voor mijn gevoel. Misschien je beugels een gaatje of twee langer?

Correct me if I'm wrong, maar ze lijkt niet lekker onder te treden. Dat, in combinatie met wat je met haar hoofd omschrijft... zou ze misschien een beetje vast zitten ergens?

Ik weet niet hoe je lesindeling eruit ziet, maar als er niets medisch mis is met het paard, en je zou mijn leerling zijn, zou ik het zo aanpakken:

-les beginnen zonder beugels, hele lange teugel. Eerst een rondje linksom en rechtsom gymnastieken voor jou, daarna op zit sturen oefenen, teugels een beetje oppakken, als je paard goed ontspannen loopt. Dan wat tempowisselingen in stap erin betrekken, en buigingen oefenen (slangevoltes, voltes etc.)

Dan even stoppen, even op de middellijn staan en je stijgbeugels op maat maken, je teugels weer ietsjes meer op maat nemen, een rondje stappen en steeds na een stukje stap even stoppen met zo weinig mogelijk druk op de teugel. Laat haar de ruimte nemen die ze zelf vraagt.

Dan ben je al goed een kwartiertje bezig, jij bent los, je paard is los. Probeer een lekker arbeidsdrafje, ga helemaal wild met oefenen van doorzitten of lichtrijden :+ 1 rondje, dan weer even stap. Voel hoe ze actiever stapt, hou licht contact met de mond, en vraag dan weer nét iets kortere teugels. Misschien loopt ze nu nog met een relatief lange hals nog, maar dat is even niet hét belangrijkste. Weer in draf, let op dat je van voren genoeg ruimte geeft om achter weg te komen, ga meeee met je hand. Grote volte in een rustig drafje, grote volte in een steviger tempo. Steeds wisselen van tempo. Dan van hand veranderen en hetzelfde de andere kant op, en weer naar stap. Als ze nu lekker ontspannen loopt, pak je de teugels steeds iets korter, tot je voelt dat je een klein beetje 'gewicht' in je handen hebt. Het hoeft er niet uit te zien als een grand prix houding- daar moet je juist lang aan werken. Een paar rondjes stappen met wat figuren rijden en tempo wisselen, waarop jij vooral erop let hoe je hand de mond blijft volgen, en dat je steeds dezelfde druk in je handen voelt. Beweegt ze haar hoofd? Beweeg mee, en haal haar steeds rustig terug tot je weer hetzelfde gewicht in je handen voelt.

Als je dát gewicht hebt en vast kunt houden, ga je weer stappen-stoppen-stappen-stoppen. Stoppen proberen vooral vanuit je zit en 'ho' zeggen, niet met de teugel. Die is ter ondersteuning/bijhulp als het op zit niet gaat (en dat zal best vaak kunnen zijn).

Gaat dat lekker, ga je een rondje draven, eerst weer goed op dat constante gewicht in je handen letten, daarna spring je aan in galop. Niets doen buiten ontspannen, goed meegaan in je lijf, en goed de mond volgen. Steeds hetzelfde gewicht voelen.

Daarna terug naar stap, lange teugel. Zo lang mogelijk, als het kan gewoon los laten. Laat haar maar even lopen waar zij naartoe wil gaan. Jij gaat in verlichtte zit, en houdt je armen gestrekt opzij (vliegen zeg maar). Dan doe je ze langzaam aan naar voren, tot je handen elkaar raken, en weer terug. Even zitten, ontspannen, en weer opnieuw.

Als laatste ga je zitten, neemt de teugels wat op, en met de instructrice naast je ga je nog eens de les bespreken.

En dan is het alweer tijd om af te stappen :+




Ja, ik heb meer foto’s. Alleen ze doen het niet, helaas........ ik ben nu met een iPad aan het reageren, en die doet soms raar....... i’m sorry......

Maar hoe ik de les begin: ik stap op. Ik ga stappen. (In onze les moeten we achter elkaar, om een of andere vage reden.....) dus het gaat een beetje moeilijk om tempowisselingen te doen, ik kan wel vragen of ik apart mag rijden. En na ongeveer 8/9 rondjes door de bak, gaan we draven. Dan draven we ongeveer 5 rondjes ofzo, en dan gaan we weer stappen. En dan gaan we een voor een galloperen. Dan, als het paard moe begint te worden, sluit de voorste achter aan. En dan, als iedereen is geweest, dan gaan we uitstappen.

Cinnepin

Berichten: 8927
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: kunnen jullie me verder helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 20:12

Klinkt als een saaie les waar je niks leert. Rijden jullie geen figuren enzo?

Ratina2018
Berichten: 21
Geregistreerd: 15-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-19 20:59

Cinnepin schreef:
Klinkt als een saaie les waar je niks leert. Rijden jullie geen figuren enzo?



Nope.