Hoeven krabben lukt niet

Moderators: balance, Sica, Neonlight

 
 
hannelot
Berichten: 960
Geregistreerd: 19-05-22
Woonplaats: Zeeland

Hoeven krabben lukt niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-23 10:37

Beste Bokkers,
Ik kan de hoeven van het paard dat ik af en toe verzorg niet krabben. Ze schopt nooit maar als ik haar hoef wil pakken gaat ze trappen als een gek. Als ik stop is ze weer super lief. Ik snap het NIET!! Is het een pijnsignaal. Of zijn haar hoeven te lang niet gekrabt en zit er gewoon zoveel in.
TER INFO: Yelli is een pony die al 3 jaar lang in stal staat en nooit buitenkomt. Alleen voor een buitenritje af en toe.
Ik hoop dat jullie kunnen helpen!
Groetjes Hannelot

Keep calm and love horses


Captain

Berichten: 21362
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 10:38

hannelot schreef:
TER INFO: Yelli is een pony die al 3 jaar lang in stal staat en nooit buitenkomt. Alleen voor een buitenritje af en toe.



Tsja.....
Laatst bijgewerkt door Captain op 09-01-23 10:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Berichten: 37029
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 10:39

Is het een tinker? heeft ze mok/ mijt? kan de eigenaar de hoeven uitkrabben?

Sowieso is het natuurlijk niet bepaald gezond dat het dier al 3 jaar op stal staat en nooit buiten komt...

Zou me niet verbazen als dit paard gewoon nooit geleerd heeft om een voetje te geven.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Coco4life
Berichten: 1212
Geregistreerd: 03-11-22
Woonplaats: Naast de buurman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 10:40

Ja we hadden ook zo'n pony op de manege. Flipje, in de stal trapte die altijd bij zn hoeven. Maar zodra de stalhulp of manegebaas kwam was die superlief. Als we in de stalgang stonden wilde die zn hoef weer wel geven. Flipje stond ook nooit buiten, want hij was altijd vals tegen andere pony's.
Laatst bijgewerkt door Coco4life op 09-01-23 10:41, in het totaal 1 keer bewerkt

hier een puzzel als je je verveelt:
https://www.jigidi.com/created.php?id=4JQ2DH6Y

hannelot
Berichten: 960
Geregistreerd: 19-05-22
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-23 10:40

Elisa2 schreef:
Is het een tinker? heeft ze mok/ mijt? kan de eigenaar de hoeven uitkrabben?

Sowieso is het natuurlijk niet bepaald gezond dat het dier al 3 jaar op stal staat en nooit buiten komt...

Zou me niet verbazen als dit paard gewoon nooit geleerd heeft om een voetje te geven.

inderdaad! Lees voor meer info the story of Yelli. Ze staat momenteel in uitgelicht. [YRT] The story of Yelli

Keep calm and love horses

hannelot
Berichten: 960
Geregistreerd: 19-05-22
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-23 10:44

Coco4life schreef:
Ja we hadden ook zo'n pony op de manege. Flipje, in de stal trapte die altijd bij zn hoeven. Maar zodra de stalhulp of manegebaas kwam was die superlief. Als we in de stalgang stonden wilde die zn hoef weer wel geven. Flipje stond ook nooit buiten, want hij was altijd vals tegen andere pony's.

ze heeft een poos met een shetje in de stal gestaan maar dat ging super. eigenaar durft geen hoeven te krabben :(

Keep calm and love horses

Coco4life
Berichten: 1212
Geregistreerd: 03-11-22
Woonplaats: Naast de buurman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 10:54

Je schreef in je verhaal dat ze in de wei stond. Als die wei er nog is, kan je haar daar dan een paar keer per week in zetten. Als er nog andere ponys of paarden zijn kan je kijken of ze die wel mag. En dan vragen aan de eigenaar of ze daarmee in de wei mag. Misschien kan je haar sokken schoonmaken, of je daar iets kan ontdekken, wat pijn zou kunnen doen.

hier een puzzel als je je verveelt:
https://www.jigidi.com/created.php?id=4JQ2DH6Y

Babootje

Berichten: 26208
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Hoeven krabben lukt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 10:58

Gaat ze ook nooit naar de smid?

hannelot
Berichten: 960
Geregistreerd: 19-05-22
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-23 10:59

Babootje schreef:
Gaat ze ook nooit naar de smid?

Ik weet het niet! Zo vaak kom ik er ook weer niet. Maar ik geloof het niet.

Keep calm and love horses

Coco4life
Berichten: 1212
Geregistreerd: 03-11-22
Woonplaats: Naast de buurman

Re: Hoeven krabben lukt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 11:00

Misschien moet je dan de smid maar een keer laten langskomen.

hier een puzzel als je je verveelt:
https://www.jigidi.com/created.php?id=4JQ2DH6Y

hannelot
Berichten: 960
Geregistreerd: 19-05-22
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-23 11:00

Coco4life schreef:
Je schreef in je verhaal dat ze in de wei stond. Als die wei er nog is, kan je haar daar dan een paar keer per week in zetten. Als er nog andere ponys of paarden zijn kan je kijken of ze die wel mag. En dan vragen aan de eigenaar of ze daarmee in de wei mag. Misschien kan je haar sokken schoonmaken, of je daar iets kan ontdekken, wat pijn zou kunnen doen.

Ze doen geen moeite om haar in de wei te zetten :(

Keep calm and love horses

Zinzi_jewel

Berichten: 8781
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Hoeven krabben lukt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 11:25

Dit is dierenmishandeling , bovendien moet een paard een paar uur per dag vrije beweging hebben .
Waar heeft het paard deze straf aan verdient?

Chasing Dreams ...

https://gofund.me/f9794b16

Anoniem

Re: Hoeven krabben lukt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 11:48

Wat een vreemd verhaal... In je ene topic staat dat ze in de wei stond en nu zeg je het paard staat al 3 jaar binnen. Ik zie in je andere topic een foto en als de hoefsmid nooit komt hadden haar hoeven er wel beroerder uit gezien dan zover ik het kan zien op deze foto. Ik vraag me af wat er waar is aan dit verhaal...

fohadie
Berichten: 4291
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 12:22

In het ene verhaal staat ook dat er dingen bijverzonnen zijn, dus niemand weet wat waar is en wat niet, behalve TS. Het is moeilijk advies geven als je niet weet wat er waar is.

In ieder geval: meer op de wei, met paardenvriendjes. Jij kan zelf toch ook het paard op de wei zetten? Of mag dat niet van je oom? Het is natuurlijk ook niet jouw paard.

Als hoeven uitkrabben niet lukt, hulp zoeken maar niet zelf gaan aanklooien. Als ze je raak trapt ben je verder van huis en wellicht heeft ze wel een reden om geen voetje te geven. Heeft ze het wel geleerd? Heeft ze geen mijt? Of rotstraal? Wat zegt je oom ervan dat ze geen voetje geeft?

Mocht je echt denken dat het paard verwaarloosd wordt, kan je altijd nog de dierenpolitie bellen, maar of je dat wilt doen, aangezien het wel je familie is?

Janneke2

Berichten: 22725
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 12:25

Coco4life schreef:
Ja we hadden ook zo'n pony op de manege. Flipje, in de stal trapte die altijd bij zn hoeven. Maar zodra de stalhulp of manegebaas kwam was die superlief. Als we in de stalgang stonden wilde die zn hoef weer wel geven. (...)

Ik heb ook een manegepony gezien met zulk soort gedrag.

Let wel: het arme dier had hoefkanker gehad.
Dat doet verschrikkelijk zeer.
Nadat het hersteld was, heeft hij nog zo'n 15 jaar vrolijk kinderen leren rijden - maar wel op één voorwaarde:
iedereen moest van zijn hoeven afblijven.
Er waren inderdaad twee of drie mensen van het personeel die hij vertrouwde, dat ze hem niet meer pijn zouden bezorgen - maar verder niet.

@TS: een paard heeft altijd een reden voor gedrag.
En een Tinker die veel op stal staat zou inderdaad goed mok, mijt, rasp etc kunnen hebben.
(En uiteraard kan het nog weer iets heel anders zijn...)

Vat het vooral niet persoonlijk op.
Waarschijnlijk doet hij het niet 'omdat je niet lief of streng genoeg zou zijn'.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Coco4life
Berichten: 1212
Geregistreerd: 03-11-22
Woonplaats: Naast de buurman

Re: Hoeven krabben lukt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 12:45

Flipje werd nagekeken door de dierenarts en er was niks aan de hand. Hij deed het eigenlijk alleen bij mij waar door het personeel dacht dat ik loog. In de stalgang zoals ik al had gezegd wilde hij wel zijn hoef geven. Hij was door onze manege gekocht omdat zn oude manege failliet was gegaan. Hij is daar denk ik ook niet goed behandeld, want hij was eerst best wel een beetje vals. Nu niet meer gelukkig. Hij staat in de zomer wel buiten met de andere ruinen.
En voor hannelot: doet hij het bij alle hoeven of maar eentje? Ik zou het ook tegen je oom zeggen, zodat een hoefsmit kan komen. En ik zou haar of zijn sokken goed schoonmaken.

hier een puzzel als je je verveelt:
https://www.jigidi.com/created.php?id=4JQ2DH6Y

Villanelle

Berichten: 1289
Geregistreerd: 17-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 13:14

Ik schrik van dit bericht en jouw vorige topic. Ik heb je een pb-tje gestuurd. Als het klopt wat je schrijft moet deze pony daar weg, ik begrijp dan niet waarom hij die pony aanhoudt en niet verkoopt.

DuoPenotti

Berichten: 29319
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 13:26

beetje raar allemaal.....
Zie geen opgekrulde hoeven, daar staat ze in de wei, nu al 3 jaar niet en dan rijd een 11 jarige er zo op weg.... :o

Klinkt als penny waardig vakantie verhaal. Te goed geschreven voor een 11 jarige.
Sorry als het wel waar is.
Maar teveel }:0 heeft er al op bokt gestaan

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Brainless

Berichten: 29717
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 13:55

Precies DP.
Een pony die al 3 jaar op stal staat, nooit een hoefsmid ziet, alleen 1x per 2 weken door TS wordt uitgemest; ziet er niet zo goed/schoon en netjes op zijn hoeven er uit.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Villanelle

Berichten: 1289
Geregistreerd: 17-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 14:02

Ik hoop dat het allemaal mee valt en je verzorgpaardje niet zoveel op stal blijkt te staan als het nu lijkt.

Edit: bericht aangepast, Rubs hieronder heeft gelijk.
Laatst bijgewerkt door Villanelle op 09-01-23 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Rubs

Berichten: 506
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Re: Hoeven krabben lukt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 14:06

Mensen, dit meisje is nog maar 11, graag milde reacties.
TS heb je een volwassene in de buurt die je een beetje kan helpen?

hannelot
Berichten: 960
Geregistreerd: 19-05-22
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-23 15:23

fohadie schreef:
In het ene verhaal staat ook dat er dingen bijverzonnen zijn, dus niemand weet wat waar is en wat niet, behalve TS. Het is moeilijk advies geven als je niet weet wat er waar is.

In ieder geval: meer op de wei, met paardenvriendjes. Jij kan zelf toch ook het paard op de wei zetten? Of mag dat niet van je oom? Het is natuurlijk ook niet jouw paard.

Als hoeven uitkrabben niet lukt, hulp zoeken maar niet zelf gaan aanklooien. Als ze je raak trapt ben je verder van huis en wellicht heeft ze wel een reden om geen voetje te geven. Heeft ze het wel geleerd? Heeft ze geen mijt? Of rotstraal? Wat zegt je oom ervan dat ze geen voetje geeft?

Mocht je echt denken dat het paard verwaarloosd wordt, kan je altijd nog de dierenpolitie bellen, maar of je dat wilt doen, aangezien het wel je familie is?

Dat zou kunnen als er een wei met hekken is. de palen zijn weggehaald.

Keep calm and love horses

hannelot
Berichten: 960
Geregistreerd: 19-05-22
Woonplaats: Zeeland

Re: Hoeven krabben lukt niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-23 15:27

Mensen ik weet het: het is vreselijk, maar meld het niet bij de dierenbescherming, ik hou te veel van haar. en HET IS ECHT WAAR!!!

Keep calm and love horses

GamblersCup
Berichten: 13426
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 15:31

Dat snap ik niet... als je de dierenbescherming belt (bestaat er nog dierenpolitie trouwens?) dan gaan ze er wat aan doen, dan komt ze op een betere plek. Als je zoveel van dat paard houdt, dan is dat toch wat je voor haar wil? Of bedoel je egoïstisch van haar te houden: dan blijft ze in die miserabele situatie zodat jij er lol aan kunt beleven?

Pensioenplek ponymerrie aangeboden: https://www.bokt.nl/markt/ad/517607/dui ... ponymerrie

fohadie
Berichten: 4291
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 15:34

hannelot schreef:
Mensen ik weet het: het is vreselijk, maar meld het niet bij de dierenbescherming, ik hou te veel van haar. en HET IS ECHT WAAR!!!



Je hoeft niet zo te schreeuwen hoor. :o Je zet zelf in het ene topic neer dat je er dingen bijverzonnen hebt, hoe moeten wij dan weten wat echt is en wat niet?

En aan de ene kant snap ik dat je liever niet met de dierenbescherming of politie belt, maar als het dier echt verwaarloost wordt,wil je toch het beste voor dit dier? Wat vinden je ouders er eigenlijk van? Misschien kunnen die iets betekenen?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 bezoekers