Angst

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem3742
Berichten: 8
Geregistreerd: 14-11-22

Angst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-22 20:49

Hoi bokkers!

Ik heb wat tips nodig omdat ik het zelf even niet zo goed weet, ik rijd nu 8 jaar paard. Omdat ik ernstig ziek ben geweest, lag ik er een tijd uit. Ik ben het nu weer aan het oppakken, op mijn oude vertrouwde manege! *\o/* , elke week hoop ik dat het snel weer zaterdag is omdat ik dan éindelijk weer mag!

Maar nu, merk ik dat ik telkens toch wat gespannen naar de manege ga, en dat gaat voornamelijk omdat ik hoop dat ik niet op “die lastige en drukke paarden moet rijden”, ik geef even een voorbeeld:

Ik ben 20 jaar, ik zit op een paard die ik moet overnemen van de les daarvoor, en dan net voordat ik wil opstappen zegt het meisje die daarvoor op het des betreffende paard heeft gereden (die meiden zijn waarschijnlijk nog geen eens 15): “Pas maar op, bij mij deed ie in de les ontzettend vervelend en ging hij er vaak vandoor”

En dan… wordt ik gespannen. Dat gaat zich uiten in niet durven te galopperen uit angst dat het paard ervandoor gaat, gespannen op het paard zitten etc.
Ik weet niet zo goed hoe deze angst zich heeft ontwikkeld, waarschijnlijk ook omdat ik zo ziek ben geweest en daardoor heel fragiel en onzeker ben geworden. Want ik wil héél graag, vandaar dat ik ook jullie om tips vraag.

Hoe gaan/gingen jullie om met angst op de manege? En hoe hebben jullie de stap gezet om toch op die “lastigere” paarden te rijden op de manege?

nog even een toevoeging: aan de manege ligt het zeker niet, ik kan alles kwijt bij mijn instructrice en ik heb het er wat vaker over gehad, maar omdat het gewoon echt een “ding” in mijn hoofd is, wil ik toch even vragen naar jullie ervaring hierin.

Ook heb ik al lessen genomen op 1 vast paard, en privelessen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem3742 op 14-11-22 21:06, in het totaal 2 keer bewerkt

Levita

Berichten: 1416
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: arnhem

Re: Angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 20:56

Wat vervelend voor je!
Ik heb helaas angst over gehouden aan mijn vorige paard. Nu stap ik af en toe erg gespannen op en met name als het heel erg druk is in de bak. Wat mij helpt is om het stemmetje in mijn hoofd te onderbreken en dan te bedenken wat het volgende is waar ik op ga richten met rijden. Dus bij A afwenden en wijken bijvoorbeeld.

Kun je niet elke week een vast paard krijgen om te rijden voorlopig? Tot je weer wat meer gewend bent aan het rijden?

Oretha

Berichten: 3427
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Op de rug van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 20:59

Misschien kan het helpen om eens een paar privé lessen te nemen op een manegepaard, zodat je weer wat meer vertrouwen terug krijgt. Evt kan je dan ook vragen of je eens een paar keer op hetzelfde paard mag rijden.

Anoniem3742
Berichten: 8
Geregistreerd: 14-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-22 21:03

Levita schreef:
Wat vervelend voor je!
Ik heb helaas angst over gehouden aan mijn vorige paard. Nu stap ik af en toe erg gespannen op en met name als het heel erg druk is in de bak. Wat mij helpt is om het stemmetje in mijn hoofd te onderbreken en dan te bedenken wat het volgende is waar ik op ga richten met rijden. Dus bij A afwenden en wijken bijvoorbeeld.

Kun je niet elke week een vast paard krijgen om te rijden voorlopig? Tot je weer wat meer gewend bent aan het rijden?


Aah, naar is dat he! Heb ik idd een tijd gedaan, op hetzelfde paard rijden. Maar omdat ik dat nu een tijdje doe, wil ik toch graag weer wat afwisseling met verschillende paarden, goede tip trouwens! Bedoel je dan verder vooruit kijken naar wat je gaat doen in de les, zodat je hoofd daar wat meer naar staat?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 21:26

Misschien kan je eens een half uur eerder gaan en de voorgaande les bekijken?
Is het wel waar wat die meisjes vertellen of willen ze misschien niet dat iemand anders op dat paard rijdt bijvoorbeeld.
Als je de voorgaande les meekijkt kan je ook zien waar het mis zou gaan waardoor het paard ervandoor gaat.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 14-11-22 21:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Anastasia24

Berichten: 2706
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 21:27

Ts, is het geen idee om bij een kleinere manege te gaan rijden? Misschien een pensionstal waar de paarden ook voor lessen worden gebruikt?
Op de manege zijn er helaas vaak paarden die niet voor niets ervandoor gaan(pijn, onbegrip, etc, dus dan is het vrijwel altijd 'afwachten').
Voor je angst is het nogal een standaard iets dat bij mij werkte; gewoon blijven doen. Ondanks de 'wat als' vragen in je hoofd gewoon opstappen en gaan praten tegen je paard, daardoor krijg je je ademhaling ook weer op orde.

Shadow0

Berichten: 43501
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 21:34

Ik zou het in elk geval even aangeven bij de instructie. Om twee redenen: als eerste is het fijn voor hen om er rekening mee te kunnen houden in de indeling. Zeker in het begin is het dan wel fijn om het niet te spannend te maken. En daarna kun je het vanzelf weer uitbouwen.
Maar soms helpt het ook om van de instructeur wat context te horen over wat de ruiter vertelde. Misschien was er wel helemaal niets. (Dat kan namelijk maar zo!)

Anoniem3742
Berichten: 8
Geregistreerd: 14-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-22 21:39

Anastasia24 schreef:
Ts, is het geen idee om bij een kleinere manege te gaan rijden? Misschien een pensionstal waar de paarden ook voor lessen worden gebruikt?
Op de manege zijn er helaas vaak paarden die niet voor niets ervandoor gaan(pijn, onbegrip, etc, dus dan is het vrijwel altijd 'afwachten').
Voor je angst is het nogal een standaard iets dat bij mij werkte; gewoon blijven doen. Ondanks de 'wat als' vragen in je hoofd gewoon opstappen en gaan praten tegen je paard, daardoor krijg je je ademhaling ook weer op orde.



Zeker, hier had ik inderdaad voor gekeken, maar omdat dat in mijn omgeving eigenlijk niet goed te vinden is, en ik mij hier verder ontzettend op mijn gemak voel, is dat voor mij geen optie. Daarnaast zal ik de tip praten tegen je paard zeker onthouden, ik heb ook een keer als tip gekregen om mijn favoriete liedje in mijn hoofd te zingen zodat de angst wat afneemt, dat hielp niet zo. Maar misschien dat dat praten wel gunstig kan zijn

Levita

Berichten: 1416
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 21:42

Anoniem3742 schreef:
Aah, naar is dat he! Heb ik idd een tijd gedaan, op hetzelfde paard rijden. Maar omdat ik dat nu een tijdje doe, wil ik toch graag weer wat afwisseling met verschillende paarden, goede tip trouwens! Bedoel je dan verder vooruit kijken naar wat je gaat doen in de les, zodat je hoofd daar wat meer naar staat?


Ja dat is een hele goede. Zoiets vandaag ga ik alleen maar werken aan een ontspannen paard en proberen de hoeken te verbeteren. Ik noem maar wat.

Praten tegen je paard werkt ook echt perfect.

Anoniem3742
Berichten: 8
Geregistreerd: 14-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-22 21:49

Shadow0 schreef:
Ik zou het in elk geval even aangeven bij de instructie. Om twee redenen: als eerste is het fijn voor hen om er rekening mee te kunnen houden in de indeling. Zeker in het begin is het dan wel fijn om het niet te spannend te maken. En daarna kun je het vanzelf weer uitbouwen.
Maar soms helpt het ook om van de instructeur wat context te horen over wat de ruiter vertelde. Misschien was er wel helemaal niets. (Dat kan namelijk maar zo!)


Ik weet niet of mijn vorige reactie was gelukt, zie hem nergens staan..

Maar ik typ het even opnieuw, kreeg net ook een reactie dat ik het inderdaad kan navragen bij mijn instructrice. Vaak als ik dat doe is het vaak: “Ze overdreef heel erg en hij is er helemaal niet vandoor geschoten”

Ze zei ook dat het waarschijnlijk met hun leeftijd te maken heb, wat ik af en toe ook terugzie in mijn eigen nichtje. Als ze dan na de les naar me toekomt van: “mijn pony was vandaag heel irritant” maar bijv eigenlijk alleen maar een bokje gaf. Ze maakt het veel erger dan dat het daadwerkelijk was. Dit hoeft natuurlijk niet altijd zo te zijn, maar ik merk wel dat dat soort opmerkingen vaak effect hebben kwa denken. En al helemaal 5 minuten voordat ik opstap.

Anoniem3742
Berichten: 8
Geregistreerd: 14-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-22 21:50

Levita schreef:
Anoniem3742 schreef:
Aah, naar is dat he! Heb ik idd een tijd gedaan, op hetzelfde paard rijden. Maar omdat ik dat nu een tijdje doe, wil ik toch graag weer wat afwisseling met verschillende paarden, goede tip trouwens! Bedoel je dan verder vooruit kijken naar wat je gaat doen in de les, zodat je hoofd daar wat meer naar staat?


Ja dat is een hele goede. Zoiets vandaag ga ik alleen maar werken aan een ontspannen paard en proberen de hoeken te verbeteren. Ik noem maar wat.

Praten tegen je paard werkt ook echt perfect.


Super! Die tip ga ik zeker meenemen voor de aankomende les :)

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 21:57

Wat vervelend, ik was ook nooit zo'n held. Zo heb ik ooit een angstaanval op het paard gehad wat resulteerde in een bevriezing.
Instructrice heeft me er toen wel doorheen gesleept.

Anoniem3742
Berichten: 8
Geregistreerd: 14-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-22 21:59

purny schreef:
Wat vervelend, ik was ook nooit zo'n held. Zo heb ik ooit een angstaanval op het paard gehad wat resulteerde in een bevriezing.
Instructrice heeft me er toen wel doorheen gesleept.


O jeetje.. en ben je daar dan nu ook overheen gekomen?

Maite2005
Berichten: 12
Geregistreerd: 17-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 22:01

Wat ik zelf vaak doe als ik echt merk dat ik nerveus word gewoon ff een rondje stappen en letten op m'n ademhaling. Meestal is het daarna weer goed en kan ik weer verder. Als het na een rondje nog niet beter is wacht ik gewoon wat langer ;)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 22:26

Anoniem3742 schreef:
Shadow0 schreef:
Ik zou het in elk geval even aangeven bij de instructie. Om twee redenen: als eerste is het fijn voor hen om er rekening mee te kunnen houden in de indeling. Zeker in het begin is het dan wel fijn om het niet te spannend te maken. En daarna kun je het vanzelf weer uitbouwen.
Maar soms helpt het ook om van de instructeur wat context te horen over wat de ruiter vertelde. Misschien was er wel helemaal niets. (Dat kan namelijk maar zo!)


Ik weet niet of mijn vorige reactie was gelukt, zie hem nergens staan..

Maar ik typ het even opnieuw, kreeg net ook een reactie dat ik het inderdaad kan navragen bij mijn instructrice. Vaak als ik dat doe is het vaak: “Ze overdreef heel erg en hij is er helemaal niet vandoor geschoten”

Ze zei ook dat het waarschijnlijk met hun leeftijd te maken heb, wat ik af en toe ook terugzie in mijn eigen nichtje. Als ze dan na de les naar me toekomt van: “mijn pony was vandaag heel irritant” maar bijv eigenlijk alleen maar een bokje gaf. Ze maakt het veel erger dan dat het daadwerkelijk was. Dit hoeft natuurlijk niet altijd zo te zijn, maar ik merk wel dat dat soort opmerkingen vaak effect hebben kwa denken. En al helemaal 5 minuten voordat ik opstap.

Maar om zeker te weten hoe het paard die les ervoor liep is het dus ook handig om een half uur eerder ter plekke te zijn en dus een deel van die les te bekijken.
Dan kan je dus zien of het paard werkelijk lastig was, of dat het gewoon van een mug een olifant maken is.

EvelienKiss

Berichten: 937
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Midden-Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 22:29

Ik vind het heel normaal dat je niet op lastige en drukke paarden wilt rijden en dat je angstig wordt als iemand je vertelt dat een paard er snel vandoor gaat. Ik ben juist verbaast als mensen op een bokkend, steigerend of ongehoorzaam paard stappen.

Zelf ben ik van nature geen held, en ik heb een onzeker paard, maar ik kan lezen en schrijven met haar (rij bitloos en met barebackpad door de bossen). Dat doe ik door alles in kleine stapjes op te bouwen, mijzelf te richten op ontspanning bij mij en mijn paard, goed contact met het paard en alleen dingen te doen die ik vertrouw en waarvan ik inschat dat het goed gaat.

Mijn tip aan jou is: doe de dingen die goed voelen, luister naar je grenzen, houd je eigen tempo aan en bouw in rust en veiligheid het paardrijden op. Desnoods ga je alleen naast het paard lopen totdat je aanvoelt: en nu heb ik voldoende verbinding en vertrouwen om er op te stappen.

Kookaburra

Berichten: 5390
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 22:39

Weet je instructrice dat je je nu eventjes vertrouwder voelt op de rustige paarden?

Het klinkt namelijk dat je een fijne instructrice hebt die er rekening mee houdt. Dat mag je vertrouwen :*

Anoniem3742
Berichten: 8
Geregistreerd: 14-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-22 22:47

Kookaburra schreef:
Weet je instructrice dat je je nu eventjes vertrouwder voelt op de rustige paarden?

Het klinkt namelijk dat je een fijne instructrice hebt die er rekening mee houdt. Dat mag je vertrouwen :*


Zeker! Het is zo’n ontzettend lieve meid, begrijpt me super goed en als het even niet gaat mag ik altijd even voor mezelf gaan stappen of iets dergelijks. Ze vraagt ook altijd aan het begin van de les wat mijn doel is voor de les, wat mij ook erg helpt omdat we er dan goed op focussen. Ze had voor mij daarom ook geregeld om een tijd op 1 paard te rijden, wat mij goed hielp omdat dat paard ontzettend fijn is om te rijden. Vorige week had ik aangegeven om toch af te wisselen met verschillende paarden, en haar reactie was daarop: “Zolang jij er klaar voor bent, gaan we dat doen” , ook mocht ik altijd nog die dag wisselen van paard als het dan toch niet fijn aanvoelde.

Dus daarin ben ik een ontzettende bofkont _/-\o_

SsSimonee

Berichten: 2941
Geregistreerd: 06-03-07
Woonplaats: ergens in de achterhoek

Re: Angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 23:17

Ik ken de angst wel.
Ben zelf van nature ook snel wat angstig en heb tijd nodig om daar dan weer door heen te komen.

Bedenk je als je een paard overneemt en die was "lastig" dat dat ook met de combinatie te maken kan hebben.
Misschien kun jij wel met dat bewuste paard en is hij bij jou anders.

Verder als ik gespannen raak ( voorbeeld Bijrijdpaard altijd vraag buiten. Heeft 1x de hele rit steeds gek gedaan en dat blijft tussen mijn oren)
Kletsen tegen het paard, door de manen aaien, zingen.
Zeg het ook tegen je instructrice als je op een bepaald paard zit wat je spannend vind.

En zeg tegen jezelf niks moet alles mag. Geef jezelf de tijd. Desnoods sla je galop een keer over om eerst te wennen aan het paard. Kleine stapjes vooruit en doe waar jij je prettig bij voelt.

Anoniem3742
Berichten: 8
Geregistreerd: 14-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-22 19:41

SsSimonee schreef:
Ik ken de angst wel.
Ben zelf van nature ook snel wat angstig en heb tijd nodig om daar dan weer door heen te komen.

Bedenk je als je een paard overneemt en die was "lastig" dat dat ook met de combinatie te maken kan hebben.
Misschien kun jij wel met dat bewuste paard en is hij bij jou anders.

Verder als ik gespannen raak ( voorbeeld Bijrijdpaard altijd vraag buiten. Heeft 1x de hele rit steeds gek gedaan en dat blijft tussen mijn oren)
Kletsen tegen het paard, door de manen aaien, zingen.
Zeg het ook tegen je instructrice als je op een bepaald paard zit wat je spannend vind.

En zeg tegen jezelf niks moet alles mag. Geef jezelf de tijd. Desnoods sla je galop een keer over om eerst te wennen aan het paard. Kleine stapjes vooruit en doe waar jij je prettig bij voelt.


Super bedankt! Ga ik ook zeker meenemen deze tips, ik laat jullie allemaal even weten hoe het gegaan is zaterdag! :)

dierenfan
Berichten: 9613
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 20:11

Ik heb de tip gekregen te gaan zingen in mijn hoofd. Werkt hier heel goed maar durf niet te galopperen, gewoon niet! Echter sowieso onzeker van mezelf en heb nu mijn eerste eigen paard. 3 jarig groen whaha fantastische combinatie dat wel en we groeien samen met heel veel hulp uiteraard. Ik kan met hem aan halster maar ook met lange lijnen al de openbare weg op. Rijden is niet mijn ding maar grondwerk en mennen weer wel. Mijn paard is relaxter dan ik in het verkeer dus ik zing en hij loopt relaxt en samen ontspannen we en groeien we. Mijn vriend leert mijn paard nieuwe dingen en ik herhaal die dingen vervolgens zodat het nieuwe weg gaat en het normaal is.