Leren longeren/longeer tips!

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eefjebeefje

Berichten: 122
Geregistreerd: 22-03-22
Woonplaats: ergens...

Leren longeren/longeer tips!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-22 15:57

Hoi ik wil graag mijn verzorgshetties leren longeren.
Een van de shetjes (Rosa, 8 jaar) kent al lange lijnen redelijk goed. Die willen we graag leren longeren omdat we haar voor de kar willen beleren maar ze kent de stemhulpen nog niet zo goed. De 2e is Roxy, ze is 2,5 jaar en heel nieuwschierig. Ik wil haar leren longeren om wat meer met haar te kunnen doen. Ik heb al een techniek gevonden om het aan te leren en denk dat die gaat werken. Maar ik ben geen longeer expert. Heb wel een paar keer gelongeerd maar die pony's kende dat allemaal al. Hebben jullie tips voor het longeren?

dierenfan
Berichten: 9613
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Leren longeren/longeer tips!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 17:40

Ik was groen en mijn trekpaard ook. Had veel filmpjes bekeken en gewoon begonnen met vierkantje van pionnen te maken en ik liep daar binnen en hij buitenom. Zo heb ik afstand uitgebouwd en binnen 2 weken was het om te filmen zo netjes haha

Coco7777777
Berichten: 58
Geregistreerd: 09-11-19

Re: Leren longeren/longeer tips!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 14:03

2,5 jaar is erg jong om te longeren.... je kan Roxy beter gewoon lekker laten spelen in de wei en als je per se iets wilt doen met haar dan iets van vrijheidsdressuur en grondwerk

Elisa2

Berichten: 37145
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 14:57

Ja, zoek een goede instructeur en longeer jonge paarden en pony's nooit teveel. Want het geeft een enorme belasting op de gewrichten.

Eefjebeefje

Berichten: 122
Geregistreerd: 22-03-22
Woonplaats: ergens...

Re: Leren longeren/longeer tips!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-22 10:57

oh oke bedankt. Ik wist dat nog niet.

pillow
Berichten: 7804
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Leren longeren/longeer tips!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 11:03

Met lange lijnen kun je hem de stemhulpen toch ook aanleren.

dierenfan
Berichten: 9613
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 14:26

pillow schreef:
Met lange lijnen kun je hem de stemhulpen toch ook aanleren.


De mijne moest bit nog leren en dan is spelenderwijs longeren aan leren stuk makkelijker dan met lange lijnen gaan werken omdat je dan stuur, bit, commando's en alles aan moet leren en ook nog eens niet altijd goed in zicht sta. Ik heb juist longeren gedaan om te werken richting lange lijnen. Nu gaat het hier om een trekpaard haha maar ik kan me voorstellen dat de moeilijkheidsgraad bij elk ras hetzelfde is.
Inmiddels longeren we zelden tot nooit meer en is lange lijnen werken heel normaal.
Mij lijkt zonder stuur dat lange lijnen werken niet echt handig is

pillow
Berichten: 7804
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 15:48

dierenfan schreef:
pillow schreef:
Met lange lijnen kun je hem de stemhulpen toch ook aanleren.


De mijne moest bit nog leren en dan is spelenderwijs longeren aan leren stuk makkelijker dan met lange lijnen gaan werken omdat je dan stuur, bit, commando's en alles aan moet leren en ook nog eens niet altijd goed in zicht sta. Ik heb juist longeren gedaan om te werken richting lange lijnen. Nu gaat het hier om een trekpaard haha maar ik kan me voorstellen dat de moeilijkheidsgraad bij elk ras hetzelfde is.
Inmiddels longeren we zelden tot nooit meer en is lange lijnen werken heel normaal.
Mij lijkt zonder stuur dat lange lijnen werken niet echt handig is

TS zegt toch dat.ze lange lijnen al kent.

dierenfan
Berichten: 9613
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 07:23

pillow schreef:
dierenfan schreef:


De mijne moest bit nog leren en dan is spelenderwijs longeren aan leren stuk makkelijker dan met lange lijnen gaan werken omdat je dan stuur, bit, commando's en alles aan moet leren en ook nog eens niet altijd goed in zicht sta. Ik heb juist longeren gedaan om te werken richting lange lijnen. Nu gaat het hier om een trekpaard haha maar ik kan me voorstellen dat de moeilijkheidsgraad bij elk ras hetzelfde is.
Inmiddels longeren we zelden tot nooit meer en is lange lijnen werken heel normaal.
Mij lijkt zonder stuur dat lange lijnen werken niet echt handig is

TS zegt toch dat.ze lange lijnen al kent.


Enkel de oudste, de jongste niet. Daarnaast wil je met lange lijnen ze commando's aan leren kom je toch uit op een longeercirkel lijkt me of je moet steeds mee willen gaan rennen...

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 09:20

Eerst lekker aan de slag met grondwerk, en gebruik maken van lichaamstaal in combinatie met stemcommando's. Pas wanneer de pony's zowel begrijpen wat je met je lichaamstaal bedoelt en wat je vraagt dmv stemcommado's, zou ik overgaan op longeren - door de extra hulpmiddelen die ze dan al kennen zal dat veel makkelijker gaan.

Ik heb destijds nog longeerles genomen, om mij bewuster te zijn van mijn lichaamstaal. Maakte echt een wereld van verschil!