Mijn ezels trainen

Moderators: Sica, Neonlight, balance

 
 
PoelieWoelie

Berichten: 4717
Geregistreerd: 08-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 14:28

Ik zou er absoluut niet meer op gaan zitten en de ezeltjes lekker verwennen met borstelen en aandacht.

Ik krijg hier inderdaad ook groentesoep-vibes van. Vooral omdat TS gisteren pas is geregistreerd.


dioni

Berichten: 817
Geregistreerd: 05-08-12

Re: Mijn ezels trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 14:55

Van wie zijn de ezels? kan de eigenaar er niet mee helpen?
inderdaad niet zomaar op een onbeleerd dier gaan zitten of het nu een paard of een ezel is.

To the well organized mind, death is but the next adventure...[o]

SjonnieZ

Berichten: 2254
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 15:48

nine1987 schreef:
Mijn hemel.. Ben ik nu de enige die dit wel echt heel bizar vindt? Krijg echt groentesoep flashbacks hiervan..


Nee hoor…

Dandelion07

Berichten: 815
Geregistreerd: 28-06-21
Woonplaats: Ergens in het mooie Zeeland

Re: Mijn ezels trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 16:34

Hoi! Wat leuk dat je 2 ezeltjes hebt! Ik heb er zelf ook 1. Heb je een foto van je ezeltjes? En zijn ze van jou?

Zoals de rest al zegt; ezels zijn anders als paarden.
Ik denk idd dat het een goed idee is eerst veel vrijheidsdressuur enz te doen.
Als je ezel netjes meeloopt aan de hand en het leuk vind kun je iemand die er op past best een eindje meeliften. De meeste ezels zijn daar niet zo snel van onder de indruk. Maar echt inrijden zou ik op deze leeftijd niet meer doen. Mocht je het perse willen doe het dan met een volwassen persoon die ervaring met inrijden heeft. Vooral met ezels gaat er gauw iets mis wat niet zomaar op te lossen is. Dat is met die van mij ook gebeurt helaas....

En onthoud dit: als je wil dat een ezel iets doet krijg je het alleen voor elkaar met respect.
Een paard kun je nog overhalen een ezel niet _/-\o_

Succes!

winterbuitenrit

Anastasia24

Berichten: 2678
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 17:19

Nou, niet de enige hoor, vind dit ook bizar.
Dus jullie met z'n 3tjes besloten wat? om op de ezel te gaan zitten en dan maar een zweep erbij te pakken omdat ie maar vooruit moet? En dan ook nog verbaasd zijn dat je ezeltje in alle stress, paniek en pijn je eraf gooit? Beestje heeft nog nooit geen mens op z'n rug gehad. Alsjeblieft zeg... Beetje logisch nadenken. Fijn dat je daar nog van terug gekomen bent. Is natuurlijk niet de manier.
Ga lekker grondwerk doen en verdiep je eerst eens in hoe ezels zijn en ga er niet maar vanuit dat ze dezelfde aanpak nodig hebben als een paard. Al behandel je een paard ook niet zo. Dus op de grond bezig, geen kunstjes maar echt je dier leren kennen en elkaar begrijpen, les nemen bij iemand die daar meer vanaf weet zowel onder een goed liggend zadeltje(al wel niet boomloos) en op de grond.

De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70433
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 17:31

Ik verplaats dit topic naar Young rider talk.

journee
Berichten: 686
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 23:56

Ezels zijn zeker niet hetzelfde als een paard, maar dat betekent niet dat je niet net zoveel plezier met ze kunt ze hebben! En hoewel jij de intentie hebt de ezels te trainen, zul je merken dat de ezels jou ook veel kunnen leren. Het is belangrijk om te onthouden dat paarden over het algemeen veel actiever zijn, en ezels meer de tijd nemen om zelf over dingen na te denken,zij doen niets overhaast!

Rijden in een bak doen ze meestal niet heel graag, maar ze vinden het vaak heerlijk om buiten te wandelen. Zo leer jij de ezels beter kennen (hoe reageren de ezels op verkeer, een put in de weg, lopen ze door een plas water en over bijvoorbeeld een bruggetje?) en kun je ook een band met ze opbouwen. Als je deze mogelijkheid hebt, maak hier dan zeker gebruik van!

Wees geduldig als ze ergens niet langs willen, geef ze de tijd om dingen te onderzoeken en lok ze eventueel met een stukje wortel of een ander suikerarme lekkernij. Stilstaan is geen koppigheid, maar een teken van onzekerheid. Vaak hebben ezels onderling een sterke band. Laat de dapperste ezel voorop lopen, de ander volgt dan vaak wel. (soms even geduld hebben ) Zorg dat je er geen touwtrek wedstrijd van maakt,(de ezel wint gegarandeerd) maar loop even een paar rondjes met ze en probeer het dan nogmaals.(dit moet je soms een paar keer herhalen!)

Lukt het vandaag niet? Dan gewoon morgen weer proberen! Oefenen niet te lang achter elkaar maar bouw het langzaam op,met een paar minuten per keer. Stop ook als het goed gaat, zodat je altijd positief afsluit. Als ze aan een ruiter gewend zijn, vinden ze het ook leuk om buitenritjes te maken. (met veel stappen en een enkele draf, ezeltjes doen de dingen graag rustig aan)

Ezels kunnen soms heel eenkennig zijn, dus zorg dat nieuwe mensen rustig kennismaken (met vriendinnen of de hoefsmid) voordat er dingen van ze gevraagd wordt! Als een ezel je vertrouwd zullen ze steeds makkelijker doen wat je van ze vraagt.

Doe alles in stappen: beginnen met knuffelen en geef ze wat lekkers als ze naar je toe komen. (geef maar 1 of 2 snoepjes/stukjes wortel om te voorkomen dat ze gaan zeuren) Na enige tijd zullen ze gewend zijn te komen en zijn de snackjes niet meer nodig.

Pas als je de ezels moeiteloos kunt vastzetten, poetsen, hoefjes kunt uitkrabben en ze netjes mee lopen aan het halster (stappen, halthouden en eventueel een stukje draven op commando) kun je een stapje verder gaan.

Als de ezels goed gezond zijn en goed op de hoeven staat, dit is belangrijk, het heeft invloed op hun evenwicht! (Zelf sta je ook steviger op een schoen met platte zolen dan op hakschoenen) kun je ze laten wennen aan gewicht op hun rug.

Het makkelijkste wen je ze spelenderwijs. Laat 1 vertrouwd persoon het halstertouw vast houden terwijl ze hooi kunnen eten of in de wei staan en grazen. (eten=rustgevend) leun steeds wat meer op hun rug tot ze je over hun rug laten hangen. Oefen elke dag maar een paar minuten, en stop als je merkt dat ze onrustig worden.(bijvoorbeeld oren plat, zwiepen met hun staart, wegdraaien of hun rug wegdrukken) Beloon ze als het goed gaat! Uiteindelijk kun je op hun rug zitten terwijl ze nog rustig eten. Doe dit enkele dagen steeds een paar minuten langer.

Als dit goed gaat kan de persoon die het halster vast heeft de ezel laten stappen.(eventueel weer lokken met wat lekkers) Dit is voor de ezel best spannend, sommige moeten echt even hun evenwicht vinden. Overdrijf niet maar stop weer na een paar minuten en bouw dit de volgende dagen langzaam op als het goed gaat.

Nu kun je tijdens de wandeling misschien al eens eens een stukje op hun rug zitten terwijl een ander de ezel aan het halster begeleid.

Hou in gedachten dat elke ezel zijn eigen persoonlijkheid heeft en wat de ene in een week leert, duurt bij de ander veel langer! Als dit allemaal goed gaat kun je langzamerhand zelf de teugels in handen nemen. Ook is het fijn om dan inmiddels een ezelzadeltje te hebben, dit hoeft echt niet heel veel te kosten en is voor jezelf en de ezel wel zo comfortabel.

Zolang je niets probeert te forceren kun je zelf veel met de ezels bereiken. Het geeft dan niet dat je nog niet zoveel ervaring hebt, dat krijgt je vanzelf. Het belangrijkste is jezelf aanleren veel geduld te hebben, en gewoon te genieten tijdens de momenten die je met de ezels door kunt brengen.

Iemand heeft eens gezegt:als je iets in 5 minuten voor elkaar wilt krijgen, dan kost het je vaak 5 dagen. Maar neem je 5 dagen de tijd, dan lukt het vaak in 5 minuten! Dit geldt zeker in omgang met ezels!

Helaas hoor ik alleen wat je zegt, niet wat je bedoelt!

beert
Berichten: 2398
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 06:50

Mooie post!

Wel in aanvulling vraag ik me af of je als 13-jarige wel moet willen rijden op een ezel. Er zijn hier heel veel topics over shetlanders waarbij het afgeraden wordt. De meeste ezels zijn ook maar 1.15m hoog ongeveer. Bovendien zijn ze wat smaller gebouwd dan shetlanders. Volgens mij moet je dat helemaal niet meer willen.

Je haalt veel meer bij ezels uit wandelen met ze of eventueel mennen in de toekomst. Maar rijden is toch heel anders dan met paarden.

journee
Berichten: 686
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 10:08

Bedankt voor het compliment.
Ik ben bang dat de gemiddelde schofthoogte van ezeltjes in Nederland de 1.15m al niet meer haalt, omdat voor mini ezels momenteel meer betaald wordt. De afgelopen jaren word er vooral met deze kleine maten (max 95cm) gefokt.

Volgens TS zijn haar ezels 15 jaar oud, en zij geeft aan dat ze groot genoeg zijn. Ik ga ervan uit dat dit dan ook zo is, en de ezels minimaal 1.20m hoog zijn. Kruising met bijvoorbeeld poitou ezels kunnen makkelijk 1.35m- 1.40m hoog zijn.

Het gemiddelde 13-jarige meisje zal tussen de 40-50 kg wegen, dit zal dus geen probleem moeten zijn bij een rustig stap ritje.

Fanatiek/actief rijden gaat met de gemiddelde Nederlandse ezel niet lukken. (op enkele uitzondering na)

TS geeft aan ook paardrijles te volgen. Ik ga ervan uit dat zij het 'echte' rijden op paarden doet, die zijn daar inderdaad meer geschikt voor. Rijden op ezels is over het algemeen meer 'meeliften' op hun rug, zoals iemand dit eerder omschreef. :-) Maar dit vind een kind/jonge tiener vaak ook leuk, en zolang gewicht en formaat ezel in balans zijn, zal de ezel dit geen probleem vinden, maar ook uitkijken naar de uitstapjes.

Helaas hoor ik alleen wat je zegt, niet wat je bedoelt!

beert
Berichten: 2398
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 19:04

Gemiddeld zijn ezels 1.20 hoog, lees ik. Wij hebben er ook twee gehad en het viel me toen op dat de 'gewone' ezel bijna gratis is. Kruisingen zullen al snel duurder zijn en laat je denk ik niet zo snel als grasmaaier lopen. Maar dat is een aanname.

Hier in het topic wordt gesproken over en zadel of ezelrijles en daarom merk ik het vooral op. Ezels vinden het superleuk om iets te ondernemen, maar de meeste dieren zijn geen ponies die met plezier door de bak rondjes rennen of een springparcours doen. Ik bedoel vooral om de focus van het rijden af te halen en bezig te gaan met andere leuke dingen met ezels.

Al vraag ik me af of die interesse er is als haar vader al 13 jaar deze ezels heeft en ze nu pas er wat mee gaat doen.

Paardjes456
Berichten: 22
Geregistreerd: 31-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-22 15:05

dioni schreef:
Van wie zijn de ezels? kan de eigenaar er niet mee helpen?
inderdaad niet zomaar op een onbeleerd dier gaan zitten of het nu een paard of een ezel is.

De ezels zijn van mijn papa

Paardjes456
Berichten: 22
Geregistreerd: 31-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-22 15:19

Paardjes456 schreef:
Hallo, ik heb 2 ezels en wil ze graag trainen ik rij wel paard dus ik denk dat dit een hulp is, het gaat eigenlijk echt niet goed ik vraag altijd 2 vriendinnen om te helpen die ook paardrijden maar we zijn er alle 3 al eens af gevallen ik moet toegeven we hebben nog niet heel veel ervaring in de ruitersport en we behandelen de ezels wel als paarden, bij de ene ezel gaat ze helemaal niet vooruit we hebben ALLES geprobeerd ook met een zweep maar niets leek te werken als ze dan iets doet is het op hol slaan en je er af bokken ,de andere ezel is wel al beter ervaren kent de commando’s stap, draf, galop maar luistert niet naar teugels of over een balkje draven,…mijn vraag ik hoe ik ze zonder geweld kan leren want als ik met de zweep bezig ben vind ik het zo gewelddadig ik weet niet meer wat ik moet doen en wil ze zeker geen pijn doen!
Laatst bijgewerkt door Paardjes456 op 04-11-22 15:20, in het totaal 2 keer bewerkt

Paardjes456
Berichten: 22
Geregistreerd: 31-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-22 15:19

Paardjes456 schreef:
Paardjes456 schreef:
Hallo, ik heb 2 ezels en wil ze graag trainen ik rij wel paard dus ik denk dat dit een hulp is, het gaat eigenlijk echt niet goed ik vraag altijd 2 vriendinnen om te helpen die ook paardrijden maar we zijn er alle 3 al eens af gevallen ik moet toegeven we hebben nog niet heel veel ervaring in de ruitersport en we behandelen de ezels wel als paarden, bij de ene ezel gaat ze helemaal niet vooruit we hebben ALLES geprobeerd ook met een zweep maar niets leek te werken als ze dan iets doet is het op hol slaan en je er af bokken ,de andere ezel is wel al beter ervaren kent de commando’s stap, draf, galop maar luistert niet naar teugels of over een balkje draven,…mijn vraag ik hoe ik ze zonder geweld kan leren want als ik met de zweep bezig ben vind ik het zo gewelddadig ik weet niet meer wat ik moet doen en wil ze zeker geen pijn doen!

Ik vroeg me af of we wel nog mogen verder werken met de ezel die de commando’s al kent stap, draf, galop want met hem ging het wel goed alleen een balkje en sturen niet

Paardjes456
Berichten: 22
Geregistreerd: 31-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-22 15:20

PoelieWoelie schreef:
Ik zou er absoluut niet meer op gaan zitten en de ezeltjes lekker verwennen met borstelen en aandacht.

Ik krijg hier inderdaad ook groentesoep-vibes van. Vooral omdat TS gisteren pas is geregistreerd.

Groentesoep vibes? Haha

Paardjes456
Berichten: 22
Geregistreerd: 31-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-22 15:30

Anastasia24 schreef:
Nou, niet de enige hoor, vind dit ook bizar.
Dus jullie met z'n 3tjes besloten wat? om op de ezel te gaan zitten en dan maar een zweep erbij te pakken omdat ie maar vooruit moet? En dan ook nog verbaasd zijn dat je ezeltje in alle stress, paniek en pijn je eraf gooit? Beestje heeft nog nooit geen mens op z'n rug gehad. Alsjeblieft zeg... Beetje logisch nadenken. Fijn dat je daar nog van terug gekomen bent. Is natuurlijk niet de manier.
Ga lekker grondwerk doen en verdiep je eerst eens in hoe ezels zijn en ga er niet maar vanuit dat ze dezelfde aanpak nodig hebben als een paard. Al behandel je een paard ook niet zo. Dus op de grond bezig, geen kunstjes maar echt je dier leren kennen en elkaar begrijpen, les nemen bij iemand die daar meer vanaf weet zowel onder een goed liggend zadeltje(al wel niet boomloos) en op de grond.


Ik ken ze al heel mijn leven, ik ken ze suuuper goed als ik bij hun kom draven ze direct naar mij toe dus ik ken ze en heb een hele goede band, ik heb er zeker niet direct op gekropen, ze waren al gewend aan een mens op hun rug! Ik heb natuurlijk ook grondwerk gedaan, dus ik denk niet dat dat het probleem is hoor?! In weet dat het niet goed is dat ik ze als een paard behandelde maar iedereen maakt fouten en daar leer je uit ! heb er niet direct een zweep bij gepakt ik heb hem nog totaal niet lang dus daar ligt het niet aan hoor!

Paardjes456
Berichten: 22
Geregistreerd: 31-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-22 22:30

C_arola schreef:
Ik verplaats dit topic naar Young rider talk.

Wat?


SjonnieZ

Berichten: 2254
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 23:13

Paardjes456 schreef:
C_arola schreef:
Ik verplaats dit topic naar Young rider talk.

Wat?


Je hebt in jouw profiel ingevuld dat je 13 bent


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 bezoekers