Mijn ezels trainen

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Paardjes456
Berichten: 22
Geregistreerd: 31-10-22

Mijn ezels trainen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-22 23:07

Hallo, ik heb 2 ezels en wil ze graag trainen ik rij wel paard dus ik denk dat dit een hulp is, het gaat eigenlijk echt niet goed ik vraag altijd 2 vriendinnen om te helpen die ook paardrijden maar we zijn er alle 3 al eens af gevallen ik moet toegeven we hebben nog niet heel veel ervaring in de ruitersport en we behandelen de ezels wel als paarden, bij de ene ezel gaat ze helemaal niet vooruit we hebben ALLES geprobeerd ook met een zweep maar niets leek te werken als ze dan iets doet is het op hol slaan en je er af bokken ,de andere ezel is wel al beter ervaren kent de commando’s stap, draf, galop maar luistert niet naar teugels of over een balkje draven,…mijn vraag ik hoe ik ze zonder geweld kan leren want als ik met de zweep bezig ben vind ik het zo gewelddadig ik weet niet meer wat ik moet doen en wil ze zeker geen pijn doen!

Nyaleti

Berichten: 6111
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Mijn ezels trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 23:14

Zijn ze wel zadelmak gemaakt / echt ingereden? Of ben je er gewoon zo op gaan zitten met hoge verwachtingen?

beert
Berichten: 2419
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 23:42

Ach wat sneu voor de ezels dat je er gewoon op gaat zitten en met een zweep mept, terwijl zeker de bokkende ezel heel duidelijk aangeeft dat niet prettig te vinden.

Een ezel is geen paard en hoor je dus ook niet zo te behandelen. Ik zou eens beginnen met je echt te verdiepen in de ezel als dier. Ezels en paarden zijn echt andere dieren.

Hoe oud zijn ze eigenlijk, hoe hoog en hoe lang heb je ze?

fleurtjeuh
Berichten: 10309
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 23:47

Paardjes456 schreef:
Hallo, ik heb 2 ezels en wil ze graag trainen ik rij wel paard dus ik denk dat dit een hulp is, het gaat eigenlijk echt niet goed ik vraag altijd 2 vriendinnen om te helpen die ook paardrijden maar we zijn er alle 3 al eens af gevallen ik moet toegeven we hebben nog niet heel veel ervaring in de ruitersport en we behandelen de ezels wel als paarden, bij de ene ezel gaat ze helemaal niet vooruit we hebben ALLES geprobeerd ook met een zweep maar niets leek te werken als ze dan iets doet is het op hol slaan en je er af bokken ,de andere ezel is wel al beter ervaren kent de commando’s stap, draf, galop maar luistert niet naar teugels of over een balkje draven,…mijn vraag ik hoe ik ze zonder geweld kan leren want als ik met de zweep bezig ben vind ik het zo gewelddadig ik weet niet meer wat ik moet doen en wil ze zeker geen pijn doen!

Ik denk dat het heel verstandig is om niet meer op de ezels te gaan zitten
En les te nemen. En dan alleen rijden als je instructrice er is.
En dan wel een echte instructrice en niet een vriendin die zegt les te kunnen geven

PowerPoef

Berichten: 1200
Geregistreerd: 05-05-16
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 23:51

Stop voor nu met rijden op deze ezels. Je geeft zelf al aan dat jullie niet heel veel ervaring hebben, dan gaan jullie dit waarschijnlijk niet met tips op het internet kunnen oplossen. Als je echt wil rijden op deze ezels dan zal alleen hulp van een ervaren professioneel iemand gaat jullie hierbij kunnen helpen.

Zijn het kleine ezels of grote ezels? Als jullie te lang zijn dan raken de ezels waarschijnlijk ook nog eens uit balans door jullie en dan willen ze rennen/bokken.
Hebben jullie zadels? Zo ja, heb je die laten passen door een zadelpasser?

SjonnieZ

Berichten: 2304
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Mijn ezels trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 00:33

Welkom op bokt TS.
Wat vervelend dat het niet goed lukt met jouw ezels.
Denk dat het goed is dat je ze eerst goed laat beleren door een ezel instructeur die goed thuis is in het ezel gedrag.

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Mijn ezels trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 00:51

Ezels zijn heel anders dan paarden en dat merk je. Alleen al omdat het geen vluchtdieren zijn maar aanvallers bij bedreiging. Wijken voor druk werkt dus heel anders dan bij paarden.

Eens met de rest, ziek instructie die ervaring heeft met ezels of muilezels, dat gaat je verder helpen.

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 08:38

Goed om deze vragen te stellen...!

En prima om in te zien dat de zweep geen oplossing is. (Op maneges wil ik nog wel eens mopperen 'het is geen motorfiets..!' Zo van jij doet iets dat op drijven lijkt en dan moet de motorfiets maar lopen. Zo niet, de zweep. Brrr.)


Stilstaan bij een ezel kan nog wel eens angst betekenen.
Of onzekerheid 'wat bedoel je?'
('Duidelijk zijn' - ik blijf even mopperen op maneges - je bent duidelijk als je hulpen volstrekt correct zijn, en van daar af ga je ze groter maken, niet harder ofzo.)
.... een van de verschillen met paarden.
De Britten zeggen 'never hit a shyer', de angst wordt alleen maar groter.

Paardjes456
Berichten: 22
Geregistreerd: 31-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-22 10:15

Nyaleti schreef:
Zijn ze wel zadelmak gemaakt / echt ingereden? Of ben je er gewoon zo op gaan zitten met hoge verwachtingen?

Nee ze zijn nooit zadelmak gemaakt of ingereden

Paardjes456
Berichten: 22
Geregistreerd: 31-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-22 10:17

beert schreef:
Ach wat sneu voor de ezels dat je er gewoon op gaat zitten en met een zweep mept, terwijl zeker de bokkende ezel heel duidelijk aangeeft dat niet prettig te vinden.

Een ezel is geen paard en hoor je dus ook niet zo te behandelen. Ik zou eens beginnen met je echt te verdiepen in de ezel als dier. Ezels en paarden zijn echt andere dieren.

Hoe oud zijn ze eigenlijk, hoe hoog en hoe lang heb je ze?

Ze zijn alle twee 15 jaar, ze zijn er zeker al 13 jaar

Paardjes456
Berichten: 22
Geregistreerd: 31-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-22 10:18

troi schreef:
Ezels zijn heel anders dan paarden en dat merk je. Alleen al omdat het geen vluchtdieren zijn maar aanvallers bij bedreiging. Wijken voor druk werkt dus heel anders dan bij paarden.

Eens met de rest, ziek instructie die ervaring heeft met ezels of muilezels, dat gaat je verder helpen.

Dat is een goed idee alleen weet ik niet waar ik die kan vinden, hoeveel het kost,…

Paardjes456
Berichten: 22
Geregistreerd: 31-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-22 10:21

PowerOfZoef schreef:
Stop voor nu met rijden op deze ezels. Je geeft zelf al aan dat jullie niet heel veel ervaring hebben, dan gaan jullie dit waarschijnlijk niet met tips op het internet kunnen oplossen. Als je echt wil rijden op deze ezels dan zal alleen hulp van een ervaren professioneel iemand gaat jullie hierbij kunnen helpen.

Zijn het kleine ezels of grote ezels? Als jullie te lang zijn dan raken de ezels waarschijnlijk ook nog eens uit balans door jullie en dan willen ze rennen/bokken.
Hebben jullie zadels? Zo ja, heb je die laten passen door een zadelpasser?

We zijn zeker niet te groot voor de ezels, we hebben geen zadels wat ook onverstandig is maar ik weet echt niet waar ik een professioneel iemand moet vinden

kwii
Berichten: 1746
Geregistreerd: 23-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 10:25

Hartstikke goed dat je vragen stelt bij de manier waarop jullie het nu hebben aangepakt. Daar kan je alleen maar van leren!

Bij een ezel werkt het wel echt totaal anders en die moet je voor je winnen voor hij het voor je zal doen. Verdiep je eens in positieve trainingsmethodes. Wat vinden de ezeltjes wel leuk om met jullie te doen en ga dat uitbreiden.

Eefjebeefje

Berichten: 122
Geregistreerd: 22-03-22
Woonplaats: ergens...

Re: Mijn ezels trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 10:33

Neem eerst de tijd om ze rustig te laten wennen aan dingen op zijn rug en een mens. eerst mischien hangen over de rug en daarna rustig er op te zitten. Het is belangerijk dat je de tijd neemt.

hannelot
Berichten: 961
Geregistreerd: 19-05-22
Woonplaats: Zeeland

Re: Mijn ezels trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 10:59

Zijn er geen speciale "ezelrijlessen"?

Paardjes456
Berichten: 22
Geregistreerd: 31-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-22 12:51

kwii schreef:
Hartstikke goed dat je vragen stelt bij de manier waarop jullie het nu hebben aangepakt. Daar kan je alleen maar van leren!

Bij een ezel werkt het wel echt totaal anders en die moet je voor je winnen voor hij het voor je zal doen. Verdiep je eens in positieve trainingsmethodes. Wat vinden de ezeltjes wel leuk om met jullie te doen en ga dat uitbreiden.

Danku, ik zal daar mee verder gaan en er eens aan denken

Paardjes456
Berichten: 22
Geregistreerd: 31-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-22 12:52

FoxTinka schreef:
Neem eerst de tijd om ze rustig te laten wennen aan dingen op zijn rug en een mens. eerst mischien hangen over de rug en daarna rustig er op te zitten. Het is belangerijk dat je de tijd neemt.

Dit had ik al gedaan hoor ik heb het zeker rustig aangepakt met gewicht op hun rug

Paardjes456
Berichten: 22
Geregistreerd: 31-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-22 12:52

hannelot schreef:
Zijn er geen speciale "ezelrijlessen"?

Dat weet ik niet Mischien wel

Paardjes456
Berichten: 22
Geregistreerd: 31-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-22 12:56

Ik was aan het denken om nu te stoppen met er op te zitten en alleen maar weer een goeie band op de bouwen en dan wat vrijheidsdressuur te doen want ik wil zeker niet helemaal stoppen met hun, als ze dat al wat kunnen zou ik er toch graag nog eens op zitten. Is dit goed of moet er iets anders?

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Mijn ezels trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 13:02

Heb je facebook? Daar zitten veel instructrices op. Stuur hen een berichtje en vraag of ze ervaring hebben met ezeltjes. En ja dat kost geld maar beter sparen en het hierin steken dan de dieren verpesten.

Qua zadels. Boomloze met een goed dikke pad wil nog wel eens goed werken. Ook prijzig, alleen zo'n pad is zo 200 euro

Paardjes456
Berichten: 22
Geregistreerd: 31-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-22 13:06

troi schreef:
Heb je facebook? Daar zitten veel instructrices op. Stuur hen een berichtje en vraag of ze ervaring hebben met ezeltjes. En ja dat kost geld maar beter sparen en het hierin steken dan de dieren verpesten.

Qua zadels. Boomloze met een goed dikke pad wil nog wel eens goed werken. Ook prijzig, alleen zo'n pad is zo 200 euro

Danku, ik zal eens kijken op Facebook

nine1987

Berichten: 8322
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Mijn ezels trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 13:14

Mijn hemel.. Ben ik nu de enige die dit wel echt heel bizar vindt? Krijg echt groentesoep flashbacks hiervan..

fierefluiter
Berichten: 199
Geregistreerd: 03-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 13:21

nine1987 schreef:
Mijn hemel.. Ben ik nu de enige die dit wel echt heel bizar vindt? Krijg echt groentesoep flashbacks hiervan..


Nou ik ook.

Eefjebeefje

Berichten: 122
Geregistreerd: 22-03-22
Woonplaats: ergens...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 14:01

nine1987 schreef:
Mijn hemel.. Ben ik nu de enige die dit wel echt heel bizar vindt? Krijg echt groentesoep flashbacks hiervan..

Aahaha ja een beetje wel :') _/-\o_

Kidde
Berichten: 3445
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 15:02

Paardjes456 schreef:
Ik was aan het denken om nu te stoppen met er op te zitten en alleen maar weer een goeie band op de bouwen en dan wat vrijheidsdressuur te doen want ik wil zeker niet helemaal stoppen met hun, als ze dat al wat kunnen zou ik er toch graag nog eens op zitten. Is dit goed of moet er iets anders?

Ik zou inderdaad een stapje terugdoen :j Zonder ervaring is het nou eenmaal heel moeilijk om een ouder dier te beleren, laat staan ezels.

Ik zou het houden bij wat je hier zegt.