Lange ruiter

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cowgirlll
Berichten: 21
Geregistreerd: 03-08-21

Lange ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-22 10:50

Hey, ik ben wat onzeker over mijn lengte op mijn paard. Vriendinnen zeggen dat het gaat, maar ik wil het toch ook nog even van een ander horen. Ikzelf ben 1,80. Erg lang voor 14 jaar. Dan heb ik een super lief paard van 1,44. Ze is een Fjord×Tinker, maar niet extreem breed. Ik voel me onzeker over dat ik er belachelijk uitzie als ik op haar rijd. Maar dat hoeft niet. En dan nog een vraagje, automatisch ga ik dan m'n houding veranderen zoals een heel klein beetje een bolle rug. Zijn daar oefeningen voor?
Heel erg bedankt, en alsjeblieft alleen helpende reacties... <3

Digi
Berichten: 435
Geregistreerd: 30-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 11:00

Dat kan prima (mits je niet te zwaar bent). Hou in gedachten dat jezelf kleiner maken toch niet werkt en dat als je trots op je paard zit het hele plaatje mooier wordt en dat het voor je paard veel fijner is als jij recht en in balans op zijn rug zit.
Visualiseer een lijntje dat loopt van je borstbeen naar de hemel. Zo krijg je een meer natuurlijke rechte houding dan wanneer je alleen je schouders naar achteren 'trekt'.

Ik ben 1.85 en rijd momenteel een Tinker van ca 1.45. Hij is wel breed. Ik sta mooier op een kwpn-er van 1.75 maar zolang ik in balans ben en het paard er geen last van heeft dan voelt het goed (en verder maakt het mij niet zoveel uit wat anderen denken maar ik ben ook een stukje ouder dan jij ;-) )

Lieser
Berichten: 1494
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 11:01

Of je er belachelijk uitziet, weet ik niet. De vraag moet eigenlijk zijn of het goed is voor het paard.

Cowgirlll
Berichten: 21
Geregistreerd: 03-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-22 11:04

Digi schreef:
Dat kan prima (mits je niet te zwaar bent). Hou in gedachten dat jezelf kleiner maken toch niet werkt en dat als je trots op je paard zit het hele plaatje mooier wordt en dat het voor je paard veel fijner is als jij recht en in balans op zijn rug zit.
Visualiseer een lijntje dat loopt van je borstbeen naar de hemel. Zo krijg je een meer natuurlijke rechte houding dan wanneer je alleen je schouders naar achteren 'trekt'.

Ik ben 1.85 en rijd momenteel een Tinker van ca 1.45. Hij is wel breed. Ik sta mooier op een kwpn-er van 1.75 maar zolang ik in balans ben en het paard er geen last van heeft dan voelt het goed (en verder maakt het mij niet zoveel uit wat anderen denken maar ik ben ook een stukje ouder dan jij ;-) )

O dankjewel!!! Hier heb ik echt wat aan. :) Super lief en echt bedankt voor de tip. Voortaan een trotse ruiter!!!!

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Lange ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 11:09

Bwa, of dat prima kan is zo niet te zeggen. Ik heb een ouderwetse gebouwde haflinger van 1m48, alhoewel het nog geen complete tank is. Daar rijdt soms een meisje van 1m75 op en dat is eigelijk net de grens vind ik.

Hoe veel weeg je? En hoe ver toren je boven haar uit? Als jij je houding er op aan aan het passen bent, is dat vaak toch een teken dat het paard voor jou te klein is.

Cowgirlll
Berichten: 21
Geregistreerd: 03-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-22 11:12

Poekkie schreef:
Bwa, of dat prima kan is zo niet te zeggen. Ik heb een ouderwetse gebouwde haflinger van 1m48, alhoewel het nog geen complete tank is. Daar rijdt soms een meisje van 1m75 op en dat is eigelijk net de grens vind ik.

Hoe veel weeg je? En hoe ver toren je boven haar uit? Als jij je houding er op aan aan het passen bent, is dat vaak toch een teken dat het paard voor jou te klein is.

Ik weeg 60-62 Kilo

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 11:18

Emeliedamen schreef:
Ik weeg 60-62 Kilo

Maak je geen zorgen, gewoon lekker rijden.

Niet teveel naar dressuurplaatjes van kleine meisjes op grote paarden kijken. Gewoon naar western foto's staren, normaal formaat mensen (vaker ook mannen) op minder grote paarden. Of pak er oudere foto's bij, dan zie je ook mensen van alle lengtes op paarden die gemiddeld een stuk kleiner waren.

Cowgirlll
Berichten: 21
Geregistreerd: 03-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-22 11:22

Rex_Rolfo schreef:
Emeliedamen schreef:
Ik weeg 60-62 Kilo

Maak je geen zorgen, gewoon lekker rijden.

Niet teveel naar dressuurplaatjes van kleine meisjes op grote paarden kijken. Gewoon naar western foto's staren, normaal formaat mensen (vaker ook mannen) op minder grote paarden. Of pak er oudere foto's bij, dan zie je ook mensen van alle lengtes op paarden die gemiddeld een stuk kleiner waren.

Ow dankjewel!!!! Inderdaad, dat moet ik misschien doen!! hele goede tip!!!! Dat had ik even nodig.

axel_1997

Berichten: 1791
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 11:30

Met dat gewicht en lengte zal het voorlopig wel goed komen.
En in je profiel zie ik dat het beestje zes jaar oud is.
Dan kan ze misschien nog ietsje breder worden.
Al zal ze misschien niet echt rond worden.
Als je zelf nog doorgroeit moet je natuurlijk ook weer even opnieuw kijken.

prugelpiet

Berichten: 12562
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Lange ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 11:33

Valt zonder foto eigenlijk niet veel zinnigs over te zeggen. Qua gewicht kan het natuurlijk prima, maar wij kunnen zo niet inschatten hoe lang je lijkt op je paard.

Digi
Berichten: 435
Geregistreerd: 30-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 12:53

Rex_Rolfo schreef:
Emeliedamen schreef:
Ik weeg 60-62 Kilo

Maak je geen zorgen, gewoon lekker rijden.

Niet teveel naar dressuurplaatjes van kleine meisjes op grote paarden kijken. Gewoon naar western foto's staren, normaal formaat mensen (vaker ook mannen) op minder grote paarden. Of pak er oudere foto's bij, dan zie je ook mensen van alle lengtes op paarden die gemiddeld een stuk kleiner waren.


Precies. Probeer dat gecreëerde ideale plaatje los te laten. Zolang je je paard niet in de weg zit gewoon genieten van elkaar.

Digi
Berichten: 435
Geregistreerd: 30-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 12:56

Poekkie schreef:
Als jij je houding er op aan aan het passen bent, is dat vaak toch een teken dat het paard voor jou te klein is.


Uit haar verhaal maak ik op dat ze haar houding aanpast om kleiner te lijken. Ik herken dat van toen ik jong was. Niet te paard maar gewoon tussen leeftijdsgenoten, een beetje gebogen gaan staan om jezelf kleiner te maken.
Tot je tot de conclusie komt dat het veel mooier is als je rechtop staat en blij met jezelf en je lengte bent. Dat geldt ook te paard, misschien nog wel meer omdat je met een gebogen houding ook je paard in de weg zit.

kampioen2be
Berichten: 365
Geregistreerd: 05-08-21
Woonplaats: Groene hart

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 12:58

Ik ben zelf ook lang, rond de 1.85, en was hier ook lange tijd onzeker over. Wat mij geholpen heeft is inderdaad te kijken naar langere ruiter die op 'normale' paarden reden, ipv dressuur ruiters (die qua lengte niet echt lang zijn) die op paarden van 180+ reden.
Hoe lastig het ook is, probeer het los te laten. Je bent niet alleen ;)

Cowgirlll
Berichten: 21
Geregistreerd: 03-08-21

Re: Lange ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-22 13:21

Zo erg bedankt, het bemoedigd me echt en helpt anders naar mezelf te kijken. Ik waardeer de lieve reacties echt. Bedankt!!!!

KiKiDo

Berichten: 79
Geregistreerd: 21-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 13:38

Ik was ook al 1.78m op mijn dertiende en had toen een C pony van 1.36m. Ik herken het.. Stond ook altijd achteraan te verstoppen tijdens feestjes ed.
Het zal echt niet zo'n gek gezicht zijn als jij je inbeeld. Wel goed dat je erkend dat je je kleiner probeert te maken. Bij mij zijn mijn lange benen destijds ook een eigen leven gaan leiden.
Misschien kan je eens een filmpje maken en dat bespreken met een vriendin of stalgenoot. Vervolgens kan deze persoon met het rijden meekijken en jou helpen je houding te bewaken. Je went jezelf zo snel iets verkeerds aan, en afleren is veeeeel lastiger!

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 13:39

Lengte maakt minder uit dan gewicht. Het grootste deel van je gewicht zit immers niet in je uitenden (hoofd en voeten) maar ongeveer in het midden. En dat is wat je paard draagt. En met jou gewicht hoef je je voorlopig nergens zorgen over te maken met dit paard.
Als je je rug bolt en voorover zit betekent dit dat je je paard meer in de weg zit, helemaal als je langer bent, dan wanneer je netjes je gewicht in balans in het midden houd. Hoe langer je bent en je leunt voorover, hoe meer hefboomeffect je krijgt op het gewicht wat voorover hangt en hoe meer jij of je paard dat moeten compenseren. Ga trots rechtop zitten en dan heeft je paard minimaal last van je, en krijg jij geen rugklachten.
En idd kijk naar westernruiters of ijslander ruiters. Daar rijden ook volwassen mannen op pony's die nog wel wat kleiner zijn dan jou paard.
Gewoon lekker gaan rijden en je niets aantrekken van wat anderen misschien wel niet zouden kunnen vinden.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 13:52

Ik heb met 178 op een pony van 142 gereden. Ik was er Z springen mee en ik merkte dat de pony toch echt wel last had van mijn lengte. Ook al woog ik echt niet veel(50 kilo op dat moment)
Ik zat echt met korte beugels anders staken mijn benen er echt teveel onder vandaan.
Pony was een haflo Arabier en dus niet een heel smal typetje. Maar ik heb gewoon echt lange benen.

Ik ben dus met 15 jaar naar de paarden over gegaan. De E maat kwam net dat jaar in gebruik. Dat heb ik net gemist.

Maar het ligt er maar aan hoe de pony erop reageert. Heeft hij last van je lengte of niet. En wat doe je ermee. Ritjes in het bos of een spring parcours.

KiKiDo

Berichten: 79
Geregistreerd: 21-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 14:46

NatasjavE schreef:
Ik heb met 178 op een pony van 142 gereden. Ik was er Z springen mee en ik merkte dat de pony toch echt wel last had van mijn lengte. Ook al woog ik echt niet veel(50 kilo op dat moment)
Ik zat echt met korte beugels anders staken mijn benen er echt teveel onder vandaan.
Pony was een haflo Arabier en dus niet een heel smal typetje. Maar ik heb gewoon echt lange benen.

Ik ben dus met 15 jaar naar de paarden over gegaan. De E maat kwam net dat jaar in gebruik. Dat heb ik net gemist.

Maar het ligt er maar aan hoe de pony erop reageert. Heeft hij last van je lengte of niet. En wat doe je ermee. Ritjes in het bos of een spring parcours.


Voor mij idem. Een vermoedelijk welsh-arabier. Mijn beugels moesten met springen serieus korter en ik lag met mijn neus op het kopstuk. Nog geen E-pony's destijds dus een maand voor mijn 14de naar de paarden.

Je hoeft je echt niets van je omgeving aan te trekken! Juist niet! Maar hou je houding in de gaten. In de eerste plaats voor jezelf, je moet nog een leven met je rug. En je pony heeft geen gemak van een ruiter uit balans.
Maar daar ben je je bewust van, anders had je hier niet gepost. Goed van je!

Maeve
Berichten: 1871
Geregistreerd: 12-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 14:52

Oh ik herken dit helemaal. Ik ben 1.90 en hoe groot het paard ook is, op foto's denk ik altijd mijn hemel wat ben ik groot. Maar sinds ik alleen nog recreatief rijd en me geen zorgen meer maak over het plaatje interesseert het me eigenlijk niet meer. Ik denk dat mijn houding er zelfs op vooruit is gegaan sinds ik het heb losgelaten.

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 15:04

    KiKiDo schreef:
    NatasjavE schreef:
    Ik heb met 178 op een pony van 142 gereden. Ik was er Z springen mee en ik merkte dat de pony toch echt wel last had van mijn lengte. Ook al woog ik echt niet veel(50 kilo op dat moment)
    Ik zat echt met korte beugels anders staken mijn benen er echt teveel onder vandaan.
    Pony was een haflo Arabier en dus niet een heel smal typetje. Maar ik heb gewoon echt lange benen.

    Ik ben dus met 15 jaar naar de paarden over gegaan. De E maat kwam net dat jaar in gebruik. Dat heb ik net gemist.

    Maar het ligt er maar aan hoe de pony erop reageert. Heeft hij last van je lengte of niet. En wat doe je ermee. Ritjes in het bos of een spring parcours.


    Voor mij idem. Een vermoedelijk welsh-arabier. Mijn beugels moesten met springen serieus korter en ik lag met mijn neus op het kopstuk. Nog geen E-pony's destijds dus een maand voor mijn 14de naar de paarden.

    Je hoeft je echt niets van je omgeving aan te trekken! Juist niet! Maar hou je houding in de gaten. In de eerste plaats voor jezelf, je moet nog een leven met je rug. En je pony heeft geen gemak van een ruiter uit balans.
    Maar daar ben je je bewust van, anders had je hier niet gepost. Goed van je!


    Jullie zeggen beiden dat de pony last had van jullie lengte, maar ondertussen zeggen jullie dat het wel kan en ze zich van niemand iets hoeft aan te trekken?

    KiKiDo

    Berichten: 79
    Geregistreerd: 21-12-16

    Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 15:39

    Dat klopt, wat mij betreft. Ik vond lang zijn sowieso lastig, ook op school. (destijds was het echt lang, zeker vergeleken met jongens van 12-13). Ik ging krommer zitten, waarschijnlijk omdat er veel bovenlijf (wellicht met groeiende borstjes?) boven mijn pony uitstak. Als ik mijzelf wel had durven presenteren, was het beeld en balans waarschijnlijk wel anders geweest.
    En zoals Natasja aangaf, heeft het ook te maken met wat je met je pony wil doen. Met springen had ik op een gegeven moment geen hals meer voor me, en rechtop blijven boven de sprong is geen optie.
    En we hadden destijds ook minder kennis over bijvoorbeeld de mogelijkheden van diverse zadels.

    Ik vind dat er dus meerdere factoren meespelen.
    Ik bedoel met "niets van de omgeving aantrekken", dat er iets geroepen wordt over je lengte waardoor je in je schulp kruipt. Als er iemand in je directe omgeving, met verstand van zaken een opmerking plaatst, vind ik dat iets anders. Maar ik ga er vanuit dat zo iemand dat met TS gaat bespreken en niet zomaar zegt.

    Poekkie

    Berichten: 7349
    Geregistreerd: 29-10-16
    Woonplaats: Belgie

    Re: Lange ruiter

    Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 15:53

    @Kikido, ik begrijp je uitleg, maar ben het er niet mee eens. Wat jij beschrijft is gewoon DE beschrijving van iemand die veel te groot is voor haar pony en daar (ook voor het dier) gewoon niet meer op zou moeten rijden. Dat heeft niets met in je schulp kruipen te maken, maar met eerlijk naar jezelf en je pony durven kijken. Een zadel had daar ook niet bij kunnen helpen trouwens.

    Of dit in TS haar geval ook geldt weet ik niet. zonder beschrijving of foto durf ik mij daar niet over uitspreken. Maar indien TS zich in jouw beeld herkent zou ik wel met klem aanraden te stoppen met rijden en andere leuke dingen te doen met de pony of over te schakelen naar een grotere.

    Elin_

    Berichten: 9636
    Geregistreerd: 11-11-09

    Re: Lange ruiter

    Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 15:57

    Hoe kan iedereen beweren dat het past zonder foto? Per paard scheelt het enorm en heel eerlijk met mijn 1.72 was ik echt al te groot voor mijn new forest, maar op een breder paard leek het wel.

    Ik denk dat enkel een foto of beeld irl genoeg kan zeggen

    Rex_Rolfo

    Berichten: 5379
    Geregistreerd: 27-07-13

    Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 16:05

    Pony is een koudbloed van 1.44. Zelfs zonder extreem breed te zijn is dat nog steeds geen iel Welshje. TS is 1.80, weegt 60-62 kg en rijdt volgens profiel recreatief. Dan heb ik echt geen foto nodig om te zeggen "gaan met die banaan".


    Dat wil niet zeggen dat de pony geen last van de ruiter kan krijgen, maar dat heeft niets met de lengte van TS te maken. Scheef of bijvoorbeeld met weggedrukte rug lopen is onder geen enkele ruiter goed.

    Sas_Mon

    Berichten: 1637
    Geregistreerd: 06-04-07
    Woonplaats: Ede

    Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 16:08

    Het hangt af van de pony, de verhouding benen-lichaam, wat je er mee doet, hoe je rijd etc..

    Als je topsport wilt doen is ie wrs wat klein in in de meeste disciplines. Maar vind maar eens een goede ijslander of reiner die veel groter is maar die wel wereldkampioenschappen loopt met een volwassen man... die zijn er niet. Die beesten zijn allemaal dit maatje of kleiner.

    En de meeste kruisingen tinker haf zijn niet echt iel. Nog gaan de meeste mensen daar Z of hoger mee springen of crossen.

    Als je gewoon recreatie rijd met een gezonde pony, let op je houding en op de bespiering en belasting van de pony dan zie ik geen probleem. En kijk naar je pony. Als die aangeeft dat er niets aan de hand is en je hebt een passend zadel voor zowel jezelf als je pony dan zou ik me niet druk maken.