Paard afspuiten

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Cowgirlll
Berichten: 21
Geregistreerd: 03-08-21

Paard afspuiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-21 15:51

Hallo allemaal, ik ben net nieuw op Bokt en weet nog niet zo goed hoe het helemaal werkt, maar toch was ik blij dat ik eens mijn vraag aan andere paardenmensen kon stellen.
Ik heb een eigen paard bij mij thuis, nu, ze is doodsbang voor water, en echt doodsbang. Ze slaat bekant op hol als ik met water in de buurt kom. Toch is het soms fijn om haar na een zwetende buitenrit lekker af te koelen met de tuinslang, of soms met shampoo even wassen. Is er nog een mogelijkheid dat dit ooit zal lukken? En wat moet ik doen?
Groetjes Emelie

Er is geen geheim zo groot als dat tussen de ruiter en zijn paard.


Bowo
Berichten: 2811
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Paard afspuiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 15:53

Bij zo'n extreme angst is de enige verstandige oplossing om hulp in te schakelen van een gedragsdeskundige oid

ElCamino

Berichten: 8929
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Paard afspuiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 15:58

Gewoon beginnen met afsponsen met spons en emmer..... dit verder opvoeren en dan met een slang beginnen, zachtjes water over de voeten en als dat lukt naar boven toewerken.
Laat je paard vasthouden door iemand of zet haar goed vast.
En niet direct stoppen met wassen / sponsen wanneer ze even tegenspartelen.... als ze even braaf stilstaa tijdens je behandeling dan beloon je door ermee te stoppen. Zo steeds verder opbouwen...

Cowgirlll
Berichten: 21
Geregistreerd: 03-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-21 16:16

ElCamino schreef:
Gewoon beginnen met afsponsen met spons en emmer..... dit verder opvoeren en dan met een slang beginnen, zachtjes water over de voeten en als dat lukt naar boven toewerken.
Laat je paard vasthouden door iemand of zet haar goed vast.
En niet direct stoppen met wassen / sponsen wanneer ze even tegenspartelen.... als ze even braaf stilstaa tijdens je behandeling dan beloon je door ermee te stoppen. Zo steeds verder opbouwen...

Ja, maar wat ik zeg, ik kan niet bij haar in de buurt komen met water. Ook niet met een spons

Er is geen geheim zo groot als dat tussen de ruiter en zijn paard.

MarliesV

Berichten: 15171
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Paard afspuiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 16:22

Dat is wel heel extreem, verder loop je nergens tegenaan qua angsten of dingen niet kunnen doen met dit paard?

Vliegenspray, zalfjes, alles aanraken? Of is het dier heel sensibel en dit nooit geleerd?

Life is short....SMILE while you still have teeth!

c_alsemgeest

Berichten: 20626
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Paard afspuiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 16:27

eerst met een droge spons, daarna natte niet druppende spons... dan natte spons en zo verder?
En elke keer veel belonen en vooral niet te lang.

Loop je niet tegen andere zaken aan met dit paard, of is het echt puur het water?

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

goldyc

Berichten: 750
Geregistreerd: 31-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 16:28

Wat doe je dan als ze een wondje heeft dat je wilt schoonmaken? Of lukt dat ook niet? (bijvoorbeeld met een washandje).

Als ze zo panisch is, zou ik er een gedragsdeskundige of goede trainer bij halen. Je zal namelijk hoe dan ook een tweede persoon nodig hebben bij sommige oefeningen (iemand houdt het paard vast, de ander het water) en t is dan wel handig als die persoon kennis van zaken heeft en weet hoe ie zo'n issue moet aanpakken.

ik heb een paard dat als jong dier erg bang was voor water, in die mate dat ze in paniek sloeg als iemand en tuinslang of kraan aanzette. Ze was ook bang van modder en plassen, ik ben begonnen met daaraan te werken (anders kreeg je haar namelijk niet op of van de weide; in de herfst en winter liggen daar nou eenmaal plassen). Wat haar 'wassen' betreft, ik ben begonnen met een washandje nat te maken en daarmee haar aan te raken. Daarna langzaamaan opgebouwd naar emmers met sponzen en toen naar de tuinslang. Daarbij had ik dan eerst hulp, ik hield t paard vast en een ander de spons/slang.

Ik heb haar nu bijna 6 jaar. Nu spoel ik haar benen steevast af na een wandeling (omdat ze dan beenbeschermers draagt, dus ik koel haar benen achteraf. Weet niet of dat wat uithaalt, maar kwaad kan het ook niet), maar verder spoel ik haar zo min mogelijk af/was ik haar zo min mogelijk. Ze laat het afspoelen van haar benen wel toe, maar ze is altijd nog enigszins gespannen. Ze vindt water echt maar niks en het evert ons beiden vooral frustraties op naar mijn idee, dus als het niet nodig is, doe ik het eenvoudigweg niet. Maar ik weet ook dat ik haar kan wassen als het wél eens nodig is. Als we op wandeling een plas tegenkomen zal ze er ook alles aan proberen doen om er niet in te moeten springen; ze springt er nog liever overheen.

Cowgirlll
Berichten: 21
Geregistreerd: 03-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-21 16:51

MarliesV schreef:
Dat is wel heel extreem, verder loop je nergens tegenaan qua angsten of dingen niet kunnen doen met dit paard?

Vliegenspray, zalfjes, alles aanraken? Of is het dier heel sensibel en dit nooit geleerd?

Verder niks nee, een super lief, braaf, bomproof paard. Ja vliegenspray wel, want dat lijkt op water, ik kan haar ook helemaal aanraken...

Er is geen geheim zo groot als dat tussen de ruiter en zijn paard.

Cowgirlll
Berichten: 21
Geregistreerd: 03-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-21 16:52

c_alsemgeest schreef:
eerst met een droge spons, daarna natte niet druppende spons... dan natte spons en zo verder?
En elke keer veel belonen en vooral niet te lang.

Loop je niet tegen andere zaken aan met dit paard, of is het echt puur het water?

Ja echt puur water, niet bang voor de grootste lawaaierigste tractoren, nergens bang voor. Alleen water...
Bedankt voor de tip!

Er is geen geheim zo groot als dat tussen de ruiter en zijn paard.

Anastasia24

Berichten: 2703
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Paard afspuiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 17:03

Drinkt ze wel dan? gewoon uit een emmer bijv. Is er ooit iets geweest wat aanleiding heeft tot een trauma voor haar? Als ik jou was zou ik hier echt elke dag mee oefenen, spons met nat water en als ze het met haar neus(of poging tot snuffelen) aanraakt; snoepje. Als ze dat zelfvezekerd doet(evt eerst met droge spons inderdaad) kun je eens de spons wat hoger houden of via een lage omweg naar haar borst, laat haar ook wegstappen als ze dat wilt, het moet geen dwang worden uiteraard. Als zij wegstapt is ze er niet klaar voor dus gewoon zelf weer een paar pasjes terug en interesse vanuit haar naar de spons(evt dus met snoep) aanwakkeren.
Succes, klinkt als een moeilijk probleem..

De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.

c_alsemgeest

Berichten: 20626
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Paard afspuiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 17:56

Kan natuurlijk zijn dat ze een keer een hele slechte ervaring heeft gehad...
Stroom erop oid.

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Janneke2

Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 10:36

ElCamino schreef:
Gewoon beginnen met afsponsen met spons en emmer..... dit verder opvoeren en dan met een slang beginnen, zachtjes water over de voeten en als dat lukt naar boven toewerken.
Laat je paard vasthouden door iemand of zet haar goed vast.
En niet direct stoppen met wassen / sponsen wanneer ze even tegenspartelen.... als ze even braaf stilstaa tijdens je behandeling dan beloon je door ermee te stoppen. Zo steeds verder opbouwen...


Taal kan lastig zijn.
Dit werkt bij 'angst' als in: 'Hmm, ik weet het zo net nog niet.'

Dit werkt NIET bij angst van het type
'Help!! Weg!! Monster!!'

Als een dier (of mens, qua angst verschillen we niet zo veel) vertrouwen heeft in jou, en het is type angst 'ik voel spanning want ik vertrouw het water niet echt' dan kan jouw rust 'water kan fijn zijn hoor' worden overgenomen.

Bij het heftiger type ('monster, nee, ik ga dood, rennen') zou je het vertrouwen alleen maar beschadigen.
Vastbinden, confrontatie met het monster en geen acht slaan op angst en verzet - brrr.

Wat wel kan, is wat technisch heet R+.
Het dier mag zelf kiezen.
Je zet het dier niet vast, maar Knollie staat los in de paddock.
Op een veilige afstand ga jij 'met water spelen', er volgt een beloning als ze dichterbij komt.
Het kan een tijd duren (als in: maanden lang regelmatig vijf minuten) maar het is veilig, respectvol en geeft stevige resultaten.

PS: ik heb een paard gehad dat afspuiten maar niets vond, maar als ze pijn had liep ze probleemloos de spuitplaats op....

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

DuoPenotti

Berichten: 29337
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Paard afspuiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 11:20

Mijn merrie was ook zo angstig. Niets negatiefs mee gemaakt.
Ik heb het echt in ieniemienie stapjes aangeleerd. En dan weer als het een poos geleden is dat ik water heb gebruikt moet ik weer een paar stapjes terug doen.

Water (warm) uit te tuinslang heel zacht laten lopen zodat er amper wat uit kwam, want harder was al direct paniek.
Op haar voetjes was sowieso paniek, terwijl dat vaak te de tip is daar te beginnen, werkte dat voor haar niet. Dan sloeg ze alles bij elkaar.

Ik ben begonnen met haar laten drinken uit de slang. Niet dat ze echt dronk, maar er naar kijken vond ze wel wat.
Dan mijn hand wat nat maken en haar aaien in de hals, richting borst. Ja dat was eng, maar ook wel lekker (het is een enorme kroelerd, dat scheelt misschien.)
Vandaar uit dus heel zacht de waterslang een beetje richting borst bij mijn hand dus dat ze wist waar het water zou komen. En als ze dan stil stond snoepje en klaar.

Keer er op net zo beginnen en dan 5 seconde langer die slang bij de borst. En toen iets meer richting schouder.
Braaf, weer stoppen.
En zo keer bij keer wat uitbreiden.

Spons was net zo in het begin, ook dat was eng.

Ondertussen kan ik haar helemaal doen, maar genieten doet ze er nog altijd niet van. Maar laat het wel toe zonder over de rooie te gaan.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 12:31

Zoals hier al door iedereen aangegeven.. geduld ..

Na je poetsbeurt kan je beginnen met een droge spons of washandje te introduceren.
Laat haar eerst snuffelen en inspecteren. Beloon pas als ze rustig is. Staan proesten, sneuven en trappelen is niet rustig en dus niet belonen.
Daarna kan je proberen haar lichaam ermee aan te raken, is ze rustig, stop dan even als beloning. (Jij bent kalm, monster gaat weg).
Daarna kan je, zoals gezegd, het washandje of de spons licht nat maken en daarmee hetzelfde proces weer herhalen. Ook kan je dit bvb 1st met een zachte borstel proberen die je natmaakt.

Qua tuinslang.
Hier heeft het geholpen om de tuinslang zachtjes te laten lopen en deze dan op de poetsplaats te leggen. 1st lukte het zelfs niet om gewoon IN het water te staan. Maar na enige poos was ze de tuinslang en in het water staan gewend, daarna kwam ze al wat nieuwsgieriger naar de tuinslang waardoor ik hem al wel eens kon optillen en ze wou snuffelen, zo uitgebreid naar hoeven afspoelen, ....... uiteindelijk kon ik haar helemaal sponzen en ook afspoelen.
Dwang helpt vaak averechts in ieder geval. Kijk even aan tot waar haar comfortzone ligt. Is ze in paniek, dan ga je eigenlijk al te snel.

Is ze ook bang van een emmer met water bvb,laat deze dan gewoon staan.
Is de emmer OK, ga dan gewoon wat plonzen in het water, zonder haar aan te raken. Ook kan je bvb gewoond emmer oppakken en ergens anders plaatsen of ermee rondlopen. Is het plonzende water OK en de emmer niet meer eng?, ga dan wat rondspetteren, raak haar neus aan en laat snuffelen,
Is dat OK? Spetter wat water op haar borst bvb.

Is de spons en de emmer OK? Bouw dan hiermee rustig op.
Doe alles in kleine stapjes. Dan gaat het vaak het snelste.

Het enige waar je spijt van krijgt zijn de risico's die je niet neemt
All men will be sailors, untill the sea shall free them

fjord100
Berichten: 52
Geregistreerd: 04-07-11

Re: Paard afspuiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 13:18

Mijn pony was ook doodsbenauwd voor water. Zoals al eerder hier gemeld, geduld. Ik heb mini stapjes gemaakt met emmer en spons. Vorig jaar eindelijk heel voorzichtig begonnen met slang. Dit jaar was het bijna niet nodig om af te spuiten, maar afgelopen week was het toch opeens nodig en ze vond het gelijk prima. Het hele lijf behalve haar hoofd. Ik hoef niet te proberen om door plassen of in een vijver te gaan, ook langs een tuinsproeier is nog steeds doodeng, maar het afspuiten hebben we gered. Vliegenspray moet nog steeds op een doekje, want complete paniek als ik dat vanuit de fles doe.

Sherivey
Berichten: 8591
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Paard afspuiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 14:05

Of het ooit gaat lukken, vast wel :j

Wat vaak helpt is om kleine stapjes (en dan ook echt ministapjes) te nemen.

Is lastig uit te leggen zo vanachter een beeldscherm. Het is wel handig als je er hulp bij hebt van een tweede persoon.

Weet niet in welke omgeving je zit, maar zitten door heel Nederland wel mensen die verstand hebben van het aanpakken van dit soort problemen :)

:wave:


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 bezoekers