Te snel voor eigen paard

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Julie
Berichten: 47
Geregistreerd: 08-07-20

Te snel voor eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-21 10:58

Hallo Bokkers,
Ik zie de laatste tijd zoveel mensen die na 1 jaar paardrijden al hun eigen paard krijgen en dan ben ik blij voor hen alleen ik vraag me af, is dit niet veel te snel?
Sinds dat ik in de paardenwereld zit leer ik zo veel en ik weet nu ook hoeveel er bij een eigen paard komt kijken. Ik rij nu zelf bijna één jaar en mijn droom is natuurlijk om een eigen paard te hebben, maar ik weet dat ik veel te weinig over de verzorging van paarden weet om er zelf een te hebben.
Ik ben nu gewoon heel nieuwsgierig en vraag me af hoe andere het dan wel lukt. Hebben hun ouders veel paardenkennis en zo niet hoe doen ze het doen.

Dit is absoluut niet stom bedoeld maar ik vraag me het gwn af

Loei

Berichten: 1308
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Nijverdal

Re: Te snel voor eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 11:03

Anderen lukt het waarschijnlijk op jonge leeftijd als pap of mams ervaring heeft in de paardenwereld. Die helpen hun kind erbij en helpen ze financieel.

nine1987

Berichten: 8324
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Te snel voor eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 11:11

Mijn man heb ik een veulen gekocht, terwijl zijn kennis van paarden zeer minimaal was..

Inmiddels is het veulen 8 jaar en mennen ze samen heel wat kilometers door de bossen van Elspeet en omgeving.. Het kan wel.. Mits voldoende begeleiding.. :)

pjer
Berichten: 1577
Geregistreerd: 18-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 11:12

Ik denk dat je aldoende wel leert. Vooral zorgen voor goede begeleiding.

Ik rijd al sinds mijn 8e en ben nu 46 en nooit heb ik de stap aangedurft of er waren wel andere redenen om mijn droom niet waar te maken. En dan nu ineens is het zover. En ondanks dat ik in totaal iets van 20 jaar rijervaring heb waarvan zeker 8 jaar met bijrijdpaarden vind ik het vreselijk spannend. Want dat rijden dat moet wel lukken maar juist de zaken er omheen: hoe kies je een paard wat bij je past. Hoe weet je wat je moet doen als je paard iets onduidelijks heeft (zeg maar een kwaaltje waar je niet direct de DA voor belt). Hoe bepaal je het voerbeleid.. dat soort dingen. ik heb geen idee want daar heb ik me nooit mee bezig gehouden. Maar als je maar optijd hulp vraagt aan mensen die er wel ervaring mee hebben dan moet het wel goed komen.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 11:37

Eris eigenlijk nog een verschil...
Staat het paard op een stal onder volpension of op een wei/doe-het-zelf-stal.

Bij volpension heb je als eigenaar alleen de zorgen voor smid, dierenarts en beweging geven aan het dier. Uitmesten, voeren, binnen-buiten zetten wordt door stalbaas of personeel gedaan.

Bij doe-het-zelf of een wei heb je veel meer werk naast het rijden alleen. Soms kom je dan ook niet aan rijden toe. Deze stallen zijn vaak wel goedkoper. Maar meestal moet je wel zelf voer en werkmateriaal aankopen.

Ik heb op beide gestaan. En ik kies resoluut voor een wei, ik heb al die luxe voor de ruiter niet nodig.

Ik heb nu al een aantal jaar eigen paarden. Maar ben wel met verzorgpaarden begonnen en zo ervaring opgedaan.

DuoPenotti

Berichten: 29465
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Te snel voor eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 11:42

Als een paard vol pension staat en de mensen daar ook een oogje in het zeil houden kan het prima.

Helemaal zelf doen kan ook wel als de andere mensen je de dingen willen leren. Maar willen ze dat niet zou ik het niet doen.

Maar zelf geen ik de voorkeur aan eerst een verzorgpaard, waar je ook echt mee moet helpen met de verzorging.

Sabbientje

Berichten: 4700
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 11:51

Alles valt en staat met de begeleiding die je kan krijgen.
Ben je nog maar net met paarden bezig bent, dan is goede begeleiding wel heel belangrijk.
Iemand waarvan je kan leren waar je op moet letten bij de verzorging en hoe je kan zien dat een paard ziek is.
Dat kunnen ook gewoon de staleigenaar of stalgenoten zijn.

Je kan ook een hoop leren door je in te lezen en/of lessen te volgen.

Dus op zich is het geen probleem om als je na 1 jaar rijden een paard aanschaft.

Appeltje_1

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-05-21
Woonplaats: Ergens in de stad

Re: Te snel voor eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 11:55

Ik denk dat je best na een jaar rijden een eigen paard kan nemen, mits je goede begeleiding hebt.
1 jaar of 3 jaar op een manege, ik weet niet of het erg veel verschil heeft… op een manege keer je niet de verzorging, alleen wat rijden.

MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 12:02

Ik rij al 36 jaar en heb sinds een tijdje zelf paarden. Aan huis. Altijd bijrijdpaarden gehad, ik heb zelfs een jaar lang voor een paard gezorgd wiens eigenaar een jaar in het buitenland zat, alle verantwoording lag bij mij. Dus ik ben er vol goede moed in gestapt. Hoe moeilijk kon het zijn?

In de praktijk blijk ik niet zo’n goede paardeneigenaar te zijn. Wel voor de paarden, zij hebben het hier hartstikke goed en dat krijg ik ook vaak te horen. Niet voor mezelf. Alles moet perfect in orde zijn. Ik zie altijd en overal apen en beren, maak me over futiliteiten veel te druk, ik geniet er eigenlijk niet van.
Maar ik heb ze nu eenmaal, en ik moet er voor zorgen. Verkopen is geen optie, ze hebben allebei wat zaken die verkoop naar een goed tehuis lastig maakt en ik wil ze niet weer de handel in hebben, dus dan zijn er niet zoveel opties meer.

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 12:18

Al rijd je tien jaar op een manege, dan kan het zijn dat je nog niks weet en als je een jaar rijdt, maar je zit altijd met je neus in de boeken om meer te leren, weet je meer dan de gemiddelde mange ruiter. Het zit niet aan je manegetijd vast.
En verder, alle eerste paarden hebben wel een beetje te lijden zonder dat we dat echt bewust zijn, maar je leert gewoon van je eigen paarden het meest en helemaal als je ze aan huis hebt.
En daarmee ook meteen een ander punt: als je een eigen paard hebt en het blijftop de manege staan of in pension en je komt eigenlijk alleen rijden en poetsen, wat is dan het grote verschil met een manegepaard? Je leert dan langzaam wel wat dingen bij omdat je dan de verantwoording draagt voor bv hoeven doen en inenten enzo, maar je hebt altijd hulp bij de hand en voorbeelden.

Ik ken mensen die na tien lessen een eigen paard krijgen en ik zou dan niet aanraden, maar als het paard op de manege blijft en je bent niet te arrogant om dingen aan te nemen van anderen, kan het goed gaan, maar vaak zijn dit ook net weer kinderen van ouders die ze de hemel in prijzen en als gevolg denken ze dat ze het allemaal wel weten. Het ligt ook altijd aan het paard als het niet gaat, dus paard na paard wrdt versleten tot het kind, inmiddels volwassen, het opgeeft omdat ze andere interesses krijgen...
Maar het blijft een mentaliteits ding, het zit niet in het aantal lessen of jaren dat je rijdt/op een manege rondhangt. Want als je geen verantwoordelijkheden hebt, leer je daar natuurijk ook niks van. Rijden en poetsen is wat anders dan de volledige verantwoording dragen voor het welzijn van je paard.

xPabloBokt

Berichten: 9398
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 12:20

Ik vind dat persoonlijk wel snel, ja. Ik rij nu 14 jaar paard en heb sinds kort een verzorgpaard waar ik soms ook het een en ander mee krijg van het houden van paarden en ik merk dat ik eigenlijk nog niks weet :+ theoretisch ansich wel, in de praktijk? Nee.

Ik denk als ik straks gezegend ben met een eigen woning, hopelijk vrijstaand met plek voor een paard, nog steeds ga twijfelen of ik er wel klaar voor ben om er zelf een hélemaal in eigen beheer te hebben :')
Laatst bijgewerkt door xPabloBokt op 03-08-21 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Majabeestje
Berichten: 3808
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 12:21

Je leert het meest als je een eigen paard hebt. Als je je lerende opstelt en de juiste hulp/begeleiding kan krijgen wil het prima.

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 12:22

Na een jaar een eigen paard krijgen is in mijn optiek niet veel te snel. Mijn ervaring is dat je met een eigen paard in rap tempo dingen leert, veel sneller dan wanneer je 1x per week op een manege rijdt.

Afhankelijk van wat je met een verzorgpaard kan en mag, daar ben je toch altijd afhankelijk van de eigenaar, leer je ook meer en sneller met een eigen paard dan met een verzorgpaard. Een verzorgpaard kan daarentegen wel een mooie tussenstap zijn naar het hebben van een eigen paard.

Bij het hebben van een eigen paard is het wel aan te raden om in het begin, als je nog niet zo veel weet en kunt, je paard te stallen op een volpensionstal waar je zelf niet zo veel aan de dagelijkse verzorging hoeft te doen, of op een doehetzelfstal waar veel ervaren paardeneigenaren rondlopen zodat je daarvan kunt leren.

mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 12:23

Het hangt er vanaf waar je je paard gaat stallen denk ik.
Als je paard op een all in stal komt te staan, goed wordt verzorgd en in de gaten wordt gehouden.
Je neemt veel privé lessen zodat jij en je paard groeien als combinatie.
Dan lijkt het mij helemaal niet te snel.

Op zo'n manier zou iemand nog wel een eigen paard kunnen aanschaffen, die nog nooit in zijn leven op een paard heeft gezeten en het op deze manier wil gaan leren.