Ideeën voor paarden speeltjes

Moderators: Sica, Neonlight, balance

 
 
Emmyfly
Berichten: 25
Geregistreerd: 12-06-21

Ideeën voor paarden speeltjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-21 09:23

Hoihoi,
Soms merk ik dat mijn paard zich een beetje verveeld in de wei als ik even weg ben. Ik zou graag zelf wat speeltjes knutselen. Hebben jullie misschien nog leuke ideeën?


Nelly7
Berichten: 18
Geregistreerd: 08-07-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 12:18

[img]
Afbeelding
[/img]

Heb ik niet zelf geknutseld hoor!
Maar ik ben er wel heel blij mee, en de merrie ook ;)


ziyadah
Berichten: 634
Geregistreerd: 06-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 09:23

ik heb het ook niet zelf gemaakt maar heb ook zo'n hooibal van de epplejeck. Normaal vindt mijn hengst niks interessant genoeg maar doordat er hooi in zit vindt hij het toch wel leuk. :P

misschien handig het linkje van de hooibal :) https://www.ej.nl/stal-meer/stal/voerba ... orId=10091

Emmyfly
Berichten: 25
Geregistreerd: 12-06-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-21 09:30

Captain schreef:
Hoe staat je paard op de wei? Met een vriendje?

Nee dat niet, ze staat bij mij thuis en ik ben elk moment van de dag bij haar. Maar als ik even weg ben...

Anoniem

Re: Ideeën voor paarden speeltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 09:33

Een paard hoort niet alleen te staan. Al ben je heel veel bij haar, je bent geen paard. Beste is dus een vriendje / vriendinnetje erbij zoeken.

Sure_lee

Berichten: 10348
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 09:35

Elk moment van de dag bij haar? Je hoeft niet te eten, slapen, naar school, werken?
Een paard heeft een soortgenoot nodig. Dat is 1 van de basisbehoeften van een paard. Je paard alleen laten staan zonder ander paard kan echt niet. Dus in plaats van speetjes zoeken, zou ik op zoek gaan naar een paardenvriendje!

Captain

Berichten: 21335
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 09:45

Emmyfly schreef:
Captain schreef:
Hoe staat je paard op de wei? Met een vriendje?

Nee dat niet, ze staat bij mij thuis en ik ben elk moment van de dag bij haar. Maar als ik even weg ben...


Dat dacht ik al. Gezelschap van een mens mag je nooit als vervanging zien als gezelschap van een soortgenoot. Jij spreekt immers geen paardentaal, en dat is wel waar elk paard behoefte aan heeft.
Geen tijd en moeite spenderen in speeltjes, maar in een soortgenoot. Dat is waar je paard gelukkig van wordt!

Even als voorbeeld: mijn hengst heb ik een paar weken apart gehouden toen ik hem kreeg om hem te laten wennen aan zijn nieuwe omgeving. Telkens als ik kwam, was hij zo blij en kwam hij naar mij toe gedraafd. Tot ik hem samen met een vriendje zette, hij rende toen van mij weg want dat paardenmaatje was veel en veel leuker dan dat ik was!!

Dit duurde maar heel kort, maar voor mij wel nogmaals een eye-opener dat geen enkele vorm en hoeveelheid aandacht een soortgenootje kan vervangen. :)

Emmyfly
Berichten: 25
Geregistreerd: 12-06-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-21 10:00

Snap ik, en nee ik hoef niet naar school, ja ik eet buiten. Jullie kennen mij niet en mijn paard ook niet. Ze is zielsgelukkig en doordat ze misschien geen 'paardenmaatje' heeft, hebben wij wel een extra sterke band. Er zijn paarden die dagen op stal staan zonder aandacht, ik ken er meer dan zat. Dat is zielig! Niet dit. Ze is altijd blij me te zien en we gaan super vaak op buitenrit. Nee, ik vraag jullie of jullie ideeën hebben voor een speeltje, niet om je met mijn paard te bemoeien.

Emmyfly
Berichten: 25
Geregistreerd: 12-06-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-21 10:02

Sure_lee schreef:
Elk moment van de dag bij haar? Je hoeft niet te eten, slapen, naar school, werken?
Een paard heeft een soortgenoot nodig. Dat is 1 van de basisbehoeften van een paard. Je paard alleen laten staan zonder ander paard kan echt niet. Dus in plaats van speetjes zoeken, zou ik op zoek gaan naar een paardenvriendje!

Ik eet buiten, ja slapen doe ik wel, ga niet naar school en werk ook nog niet!

mvdbijl

Berichten: 3663
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Re: Ideeën voor paarden speeltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 10:05

De oplossing, je paard een vriendje geven. Een paard heeft soortgenoten nodig, niet enkel mensen om zich heen..

Emmyfly
Berichten: 25
Geregistreerd: 12-06-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-21 10:08

En trouwens, ze woont op een boerderij en heeft heel de dag andere dieren om zich heen (geit, kippen, honden etc), daar vermaakt ze zich ook kostelijk mee. Vooral de geit is een groot speelkameraadje.

prugelpiet

Berichten: 12523
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 10:09

Hoogste tijd dat het in Nederland verboden gaat worden om een paard alleen te houden.

TS, ik snap dat het misschien lastig of confronterend is om te lezen, en dat een paard erbij nog wel moeilijker is, maar een paard helemaal in z'n uppie hebben is echt niet leuk voor een paard.

I am because you were

Niece
Berichten: 1512
Geregistreerd: 28-10-11

Re: Ideeën voor paarden speeltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 10:11

Hoe zou jij het zelf vinden als je nooit meer met een soortgenootje kan praten? Geen ouders, familie, vrienden, vreemden… ik denk dat je na een poosje gillend gek zou worden.

Zoek een leuk maatje of plaats het paard op een plek met soortgenoten. Dat verhoogt de kwaliteit van leven ontzettend. Dit is sneu.

Sure_lee

Berichten: 10348
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 10:11

Ik denk dat het verstandig is dat je je eens verdiept in de behoeftes van een paard. Daar is echt heel veel informatie over te vinden op internet. Dat er paarden zijn die het slechter hebben dan jouw paard dat doet er niet toe.
Je hebt ook al meerdere topics geopend met uiteenlopende vragen zie ik. Dat is niet erg maar het zou wel fijn zijn als je wat mensen in je omgeving hebt die bekend zijn met paardenwelzijn. Heb je hulp in je omgeving?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 10:13

Emmyfly schreef:
En trouwens, ze woont op een boerderij en heeft heel de dag andere dieren om zich heen (geit, kippen, honden etc), daar vermaakt ze zich ook kostelijk mee. Vooral de geit is een groot speelkameraadje.


Een paard is een kuddedier. Geen mens, geit, kip of welk dier dan ook kan een paardenvriendje vervangen. Ik weet niet waar je woont maar in sommige landen is het zelfs verboden om een paard zonder soortgenoten te laten staan. Dat is niet voor niets.

Lughnassadh

Berichten: 1772
Geregistreerd: 11-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 10:22

Emmyfly schreef:
Snap ik, en nee ik hoef niet naar school, ja ik eet buiten. Jullie kennen mij niet en mijn paard ook niet. Ze is zielsgelukkig en doordat ze misschien geen 'paardenmaatje' heeft, hebben wij wel een extra sterke band. Er zijn paarden die dagen op stal staan zonder aandacht, ik ken er meer dan zat. Dat is zielig! Niet dit. Ze is altijd blij me te zien en we gaan super vaak op buitenrit. Nee, ik vraag jullie of jullie ideeën hebben voor een speeltje, niet om je met mijn paard te bemoeien.

Mijn paard heeft ook vriendjes en verkiest mij gewoon boven zijn vriendjes als ik er ben. Dat zegt iets over onze relatie. Dat ik er heel veel tijd en moeite in heb gestoken. Want je wordt niet zo maar leuker dan andere paarden. Ik kan me zo maar voorstellen dat dat ze zo is omdat ze jou als enig alternatief heeft. En hoe je het ook went of keert wij kunnen nooit dat zijn wat anderen paarden voor elkaar wel kunnen zijn. En wat anderen nog minder goed doen dan jij maakt jouw keuze niet oké. Paarden hebben vriendjes nodig. Dus ik zou me ook eens gaan verdiepen in de behoeften van een paard.

First you go with your horse.
Than the horse goes with you.
Than you go together.

Matheno

Berichten: 7930
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Buitengebied Urk

Re: Ideeën voor paarden speeltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 10:33

Ik kan me niet voorstellen dat dit echt is.
Is het vakantie tijd?

If you could kick the person in the pants responsible for most of your trouble, you wouldn’t sit for a month.
--
[PP] Edje heeft een nieuw baasje! *Updates vanaf pag 13*

Kalea

Berichten: 410
Geregistreerd: 02-04-21
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 10:37

Hier word ik toch ook even stil van.. Buiten je goede bedoelingen om weet je toch gewoon dat een paard een kuddedier is? Hij kan op dit moment met niemand “echt” communiceren.. Hoe zou je dat zelf vinden? Paarden alleen zien staan breekt steeds mijn hart.. Met constant een mens in de wei staat hij nog alleen.

Kalea

Berichten: 410
Geregistreerd: 02-04-21
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 10:38

Matheno schreef:
Ik kan me niet voorstellen dat dit echt is.
Is het vakantie tijd?


Laten we hopen dat het gewoon dit is ;)

Emmyfly
Berichten: 25
Geregistreerd: 12-06-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-21 10:41

Laat maar allemaal, jullie kennen mij niet, waar ik woon en mijn paard niet. Bemoei je er dan ook niet mee!!! Jullie weten niet hoe gelukkig mijn paard is, jullie zotten alleen maar: 'hij moet een vriendje, blablabla.' ik vraag om een speeltje. Maar laat maar. En nee het is geen vakantietijd, ik krijg thuis onderwijs. Al mijn hele leven

marley93

Berichten: 6018
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 10:42

Het is zomervakantie, ik gok dat hier een trolletje bezig is. Zo niet, dan is het wel in en in triest voor dit paard.

Dat gezegd hebbende: ik ben het 100% eens met Prugelpiet. Tijd dat het verboden wordt om paarden alleen te houden. Het is echt een vorm van sociale verwaarlozing van zo'n dier.

Vavoom.
&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Sure_lee

Berichten: 10348
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 10:45

Het maakt echt niet uit of we jou kennen, je paard kennen of weten waar je woont.
Een paard heeft een soortgenoot nodig. Welk paard dan ook. Dus ook jouw paard. Je hebt je paard pas een paar weken. Ga asjeblieft onderzoeken wat een paard nodig heeft. Dan ga ja algauw lezen dat wij geen onzin verkondigen en dat een mens of een ander dier geen vervanging is voor een ander paard.
Misschien kan degene die jou thuisonderwijs geeft daar wat over opzoeken en daar een les aan besteden? Super leerzaam!

Autumnn

Berichten: 8011
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 10:48

Emmyfly schreef:
Laat maar allemaal, jullie kennen mij niet, waar ik woon en mijn paard niet. Bemoei je er dan ook niet mee!!! Jullie weten niet hoe gelukkig mijn paard is, jullie zotten alleen maar: 'hij moet een vriendje, blablabla.' ik vraag om een speeltje. Maar laat maar. En nee het is geen vakantietijd, ik krijg thuis onderwijs. Al mijn hele leven


Een paard erbij is het enige juiste speeltje ;)

Juist jij moet weten hoe belangrijk gezelschap is als je thuisonderwijs krijgt.

Ik vind het echt dieptriest dat je goedpraat dat je paard alleen staat. Wordt inderdaad eens tijd dat dit verboden gaat worden.

Je kan ieder bericht negeren, maar niemand doet dit om te pesten of plagen. Jij vraagt om raad en wij geven dat. Je hoeft niet onaardig te doen of met uitroeptekens te smijten. Als je het niet in wilt zien, moet je je toch eens echt gaan verdiepen in je beste vriendje.
Lees dit eens: https://www.dierenbescherming.nl/paarden

Citaat:
Het is voor het welzijn van paarden dus belangrijk dat ze met andere paarden om zich heen leven en niet geïsoleerd staan. Het is voor paarden stressvol om langdurig alleen te staan en dit kan leiden tot gedragsproblemen. Ze voelen zich onveilig en ongelukkig.


Is dat wat je wilt?
Laatst bijgewerkt door Autumnn op 13-07-21 10:51, in het totaal 3 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 10:50

Emmyfly schreef:
Laat maar allemaal, jullie kennen mij niet, waar ik woon en mijn paard niet. Bemoei je er dan ook niet mee!!! Jullie weten niet hoe gelukkig mijn paard is, jullie zotten alleen maar: 'hij moet een vriendje, blablabla.' ik vraag om een speeltje. Maar laat maar. En nee het is geen vakantietijd, ik krijg thuis onderwijs. Al mijn hele leven



Stel dan ook geen vragen op bokt als je het allemaal zo goed weet en geen commentaar wilt. Gezien je overige vragen en je reacties moet je nog een hoop leren. Niets mis mee, maar doe dan ook wat met de tips die je krijgt en reageer niet als een klein kind.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 2 bezoekers