Gelder vs Ostfrieschse Alt Oldenburger

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nelly7
Berichten: 18
Geregistreerd: 08-07-21

Gelder vs Ostfrieschse Alt Oldenburger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-21 14:36

Hey iedereen!

Mijn veulen (geboren in april) heeft behoefte aan gezelschap. Hij valt de merrie en onze 2 oude gepensioneerde paarden wat lastig. Hij wil graag spelen, maar daar gaat niemand op in.
Ik krijg adviezen van hem naar een veulen weide te brengen.
Maar ik heb eenmalig voor een eigen veulen gekozen om hem dagelijks in handen te hebben en er een band mee op te bouwen.
Dus zochten we een veulen erbij, aangezien mijn moeder haar paard nu ook al 2 jaar op pensioen is bij ons, had ze ook graag een nieuwe uitdaging.
2 rassen in het specifiek hebben onze aandacht fel getrokken. Wij houden van wat robuustere, stevige paarden. (Zware warmbloed)
Met de Gelderse paarden hebben we al ervaring.
De Ostfrieschse Alt Oldenburger minder maar lijken mij erg interessant.
We gaan naar ze allebei kijken.
Maar nu horen wij links en rechts pro’s en contra’s en we weten het niet meer.

Het zou dienen om over 3 a 4 jaar recreatieve wandelingen te maken. En ik zou ook graag af en toe wat willen dressuur rijden ermee.
Max 2x per week.
En ik zou mijn moeder er mee moeten vertrouwen, dus geen nerveus bloedpaard.

Natuurlijk speelt karakter en opvoeding ook een rol,..

Maar, na verschillende verhalen zijn wij nu bang dat de Ostfrieschse Alt Oldenburger te zwaar gaat zijn om fijn bij elkaar te rijden en ook eens leuk te dressuren.

En dat de Gelder misschien toch nét teveel bloed gaat hebben waarvoor hij bij ons zou dienen.

Qua karakter en uitstraling vind ik ze beiden top!
Maar ik ken alleen maar mensen die met ze in de koets werken en niet bereden.
Luxe probleem? Misschien wel, maar tis een vriend voor het leven en niet maar voor even. En ik had graag jullie ervaringen met beide rassen eens gehad aub.

Alvast bedankt!


mino1
Berichten: 361
Geregistreerd: 24-07-09
Woonplaats: Thuis

Re: Gelder vs Ostfrieschse Alt Oldenburger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 14:47

Al gedacht aan een Groninger volgens mij ziten die kwa type en fokdoel vrij dicht bij elkaar.

`Helaas Mino is niet meer !

Padoertje
Berichten: 1517
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 14:54

mino1 schreef:
Al gedacht aan een Groninger volgens mij ziten die kwa type en fokdoel vrij dicht bij elkaar.


Hier dacht ik ook gelijk aan. Groningers lopen prima mee in de basissport/Z niveau, dus daar kun je heel prima mee dressuren (spreekt uit ervaring) :j

Training, verkoop, fok-en opfok van talentvolle dressuurpaarden.
Binnenkort weer twee fijne 3 jarigen klaar om iemand heel gelukkig mee te maken!

Hevonen

Berichten: 5609
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 15:19

Groningers zijn fantastische veelzijdige paarden. Werkwillig, moedig en betrouwbaar. Geschikt voor alle vormen van recreatief gebruik en sommige voor veel meer dan dat. Het fijne is dat je er zo opstapt, ook na een lange rustperiode.

Ik ken wel wat Gelderse paarden, maar (dat kan toevallig zijn), deze zijn allemaal koppiger en 'heter' dan de Groningers die ik ken.
De Alt-Oldenburgers en Groningers zijn overigens verwant.

Dit was mijn Groninger

Afbeelding


Afbeelding

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

Olympia96

Berichten: 3295
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 15:27

In mijn omgeving zie ik niet dat de Groningers makkelijker zijn in karakter dan de Gelderse paarden… qua beweging vind ik Gelderse paarden echt een flinke slag beter dan Groningers. Ik generaliseer een beetje, maar ze hebben vaak een stuk meer ‘sport’ in het lijf.

Ik denk dat je bij bepaalde bloedlijnen zou kunnen zeggen dat ze over het algemeen wat makkelijkere paarden zouden geven dan bij andere bloedlijnen (heb het over Gelderse paarden nu).
Van horen zeggen en eigen ervaring: over de WvSarons en Casarons hoor ik vaak dat ze heel braaf zijn (mijn eigen zou ik niet in de categorie makkelijk schuiven, maar braaf is ze wel meestal). Ook van Rubus nakomelingen hoor je dat bijvoorbeeld.

Daarnaast denk ik dat ruinen makkelijker en gelijkmatiger zijn, dat helpt ook al een hoop :-)

Nelly7
Berichten: 18
Geregistreerd: 08-07-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-21 17:36

Padoertje schreef:
mino1 schreef:
Al gedacht aan een Groninger volgens mij ziten die kwa type en fokdoel vrij dicht bij elkaar.


Hier dacht ik ook gelijk aan. Groningers lopen prima mee in de basissport/Z niveau, dus daar kun je heel prima mee dressuren (spreekt uit ervaring) :j



Ja oorspronkelijk was ik opzoek naar een Groninger ☺️ , maar op mijn weg daarnaartoe een Gelder en alt oldenburger tegen gekomen. Ze zijn niet makkelijk te vinden en ik was ook geschrokken van de prijzen...

Nelly7
Berichten: 18
Geregistreerd: 08-07-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-21 17:39

Hevonen schreef:
Groningers zijn fantastische veelzijdige paarden. Werkwillig, moedig en betrouwbaar. Geschikt voor alle vormen van recreatief gebruik en sommige voor veel meer dan dat. Het fijne is dat je er zo opstapt, ook na een lange rustperiode.

Ik ken wel wat Gelderse paarden, maar (dat kan toevallig zijn), deze zijn allemaal koppiger en 'heter' dan de Groningers die ik ken.
De Alt-Oldenburgers en Groningers zijn overigens verwant.

Dit was mijn Groninger

[ [url=m/pYDhpF.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/TIB5qi.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wow super mooi! Ja ze hadden mij gezegd dat ik het verschil niet zou kunnen zien/ merken tussen de alt oldenburger en een Groninger.

Nelly7
Berichten: 18
Geregistreerd: 08-07-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-21 18:04

Olympia96 schreef:
In mijn omgeving zie ik niet dat de Groningers makkelijker zijn in karakter dan de Gelderse paarden… qua beweging vind ik Gelderse paarden echt een flinke slag beter dan Groningers. Ik generaliseer een beetje, maar ze hebben vaak een stuk meer ‘sport’ in het lijf.

Ik denk dat je bij bepaalde bloedlijnen zou kunnen zeggen dat ze over het algemeen wat makkelijkere paarden zouden geven dan bij andere bloedlijnen (heb het over Gelderse paarden nu).
Van horen zeggen en eigen ervaring: over de WvSarons en Casarons hoor ik vaak dat ze heel braaf zijn (mijn eigen zou ik niet in de categorie makkelijk schuiven, maar braaf is ze wel meestal). Ook van Rubus nakomelingen hoor je dat bijvoorbeeld.

Daarnaast denk ik dat ruinen makkelijker en gelijkmatiger zijn, dat helpt ook al een hoop :-)



De hengst van het Gelder veulen is Floris.
Mijn kennis hierover is helaas erg beperkt.
Ja ik geloof ook wel dat het iets met de bloedlijnen kan te maken hebben idd.

Ja heb ik ook al gemerkt, dat ruinen gelijkmatiger zijn. Das de reden dat ik bewust voor een hengsten veulen ga. Ondanks iedereen rondom mij, mij daarvoor gek verklaard,...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 bezoekers