Gevallen tijdens 1ste privéles

Moderators: Sica, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
boel1106
Berichten: 6
Geregistreerd: 28-06-21

Gevallen tijdens 1ste privéles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-21 22:32

Hoi,

Deze avond had ik dus mijn 1ste privéles.
De instructrice vroeg of ik al ervaring met paardrijden had, en ik zei dat ik al één keer een paardrijkamp had gevolgd.
Tijdens de les vroeg ze me of ik al galop had gedaan, en ik zei dat ik dat ook al eens op dat kamp had gedaan, maar dat het niet veel voorstelde (rustig paard, in een rechte lijn, heel kort...)
Ze zei dat ik ook eens galop ging proberen aan de lijn. Ik had dit gedaan, maar ik had een heel pittig en snel paard en ik reed in een kleine ronde om de instructrice heen, waardoor ik men evenwicht begon te verliezen, ik probeerde het zadel nog vast te nemen, maar mijn voeten gingen uit de beugels en ik viel af het paard. Gelukkig stond ik direct terug recht en had ik niet te veel pijn... Ik stapte daarna terug op het paard maar ik deed wel geen galop meer. Ik heb nu toch wat schrik om terug galop te doen... Ik heb ook het gevoel dat ik te snel galop deed en dat ik er nog niet helemaal klaar voor was. Heeft er iemand tips om geen of om minder schrik te hebben om te vallen, galop te doen en om ervoor te zorgen dat ik meer evenwicht en controle krijg tijdens het paardrijden?

Byee! ( PS. Voor de rest vond ik het paardrijden fantastisch!)


san4nie
Berichten: 3543
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Gevallen tijdens 1ste privéles

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 22:38

Dat was helaas niet het mooiste begin dat je kon wensen.
Ik denk dat het inderdaad wat snel ging. Zou vooral rustig gaan opbouwen. Vraag om een rustig en braaf paard. En ga eerst lekker werken aan gevoel en controle op een wat lager tempo.

In galop aan de longeerlijn heeft je lijf de neiging rechtdoor/ naar buiten te gaan. Voor je gevoel wat naar binnen leunen en daardoor goed op 2 billen en beugels blijven zitten.

Maar zou vooral eerst rustig aan doen. Indien je het een goed gevoel geeft zou je een bodyprotector aan kunnen schaffen. En veel plezier, vallen hoort er helaas bij, maar paardrijden is te leuk om het daarom te laten!

Gezocht: trust inno sense bustrens 13,5cm. Stuur gerust een pb als je iets hebt!

musiqolog
Berichten: 3310
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Re: Gevallen tijdens 1ste privéles

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 22:51

Hoi TS,

Sorry dat ik in dit topic voor jonge ruiters inbreek. Ik wil maar één ding zeggen: wat fantastisch dat je toch weer opstapt en door blijft gaan!

Toen ik mijn eerste les had, dorst ik nauwelijks op mijn paard te klimmen, en een drafje aan de longe vond ik al doodeng. Voordat ik aan de galop toe was, waren we zo een jaar verder en zelfs nu nog vind ik het eng. Als ik er de eerste keer was afgevallen, was ik hoogstwaarschijnlijk mijn verdere leven paardvrij gebleven!

Een dwaas is niet geïnteresseerd in inzicht, hij wil alleen zijn eigen mening kwijt. (Spreuken 18:2)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Gevallen tijdens 1ste privéles

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 22:57

Goed dat je weer opgestapt bent.

Vraag me alleen af waarom je lesgever meteen de 1ste les al galop wil doen?
Ik persoonlijk zou liever eerst werken aan een goede houding en balans in stap en draf. Eventueel met oefeningen waarbij je 1 of beide handen los laat, ogen toe moet doen voor goede concentratie op het gevoel van de bewegingen die het paard maakt. (uiteraard aan de longe en met een zeer betrouwbaar paard).

Nouja zo zou ik het doen als iemand nog niet heel veel ervaring heeft.

Galop volgt later wel.

Leef en laat leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 23:05

Art_Ificious schreef:
Goed dat je weer opgestapt bent.

Vraag me alleen af waarom je lesgever meteen de 1ste les al galop wil doen?
Ik persoonlijk zou liever eerst werken aan een goede houding en balans in stap en draf. Eventueel met oefeningen waarbij je 1 of beide handen los laat, ogen toe moet doen voor goede concentratie op het gevoel van de bewegingen die het paard maakt. (uiteraard aan de longe en met een zeer betrouwbaar paard).

Nouja zo zou ik het doen als iemand nog niet heel veel ervaring heeft.

Galop volgt later wel.
Helaas is dit tegenwoordig een zeldzaamheid bij het leren paardrijden. :=

Goed dat je weer bent opgestapt en neem vooral je tijd, TS! :) Vraag of je instructrice eerst met je gaat werken aan je zit - juist privélessen zijn daar de uitgelezen kans voor -, inderdaad met (onder andere) de oefeningen die Art_Ificious hier noemt, dan komt het vanzelf goed. Waar je naartoe moet, is in balans zitten in alle gangen zonder dat je je handen nodig hebt, oftewel een onafhankelijke zit.

Vallen hoort er nu eenmaal bij, maar dit is een beetje een onnodige val geweest. Laat je hierdoor niet afschrikken - je gaat echt nog vaker vallen in je paardrijcarrière, maar je zult merken dat een paard steeds meer nodig heeft om je uit het zadel te krijgen naarmate je vordert en daar haal je ook weer (zelf)vertrouwen uit. ;)

Anastasia24

Berichten: 2680
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 23:10

Wees eerlijk tegenover je instructrice ts, als jij nog niet klaar bent voor de galop ga je des noods eerst een jaartje draven, het komt vanzelf wel weer dat je die drempel over wilt. Misschien kun je aankaarten dat je liever op een paard rijd die rustiger is en misschien zelfs al los door de bak, heb je net wat meer evenwicht.

De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 23:13

Anastasia24 schreef:
Wees eerlijk tegenover je instructrice ts, als jij nog niet klaar bent voor de galop ga je des noods eerst een jaartje draven, het komt vanzelf wel weer dat je die drempel over wilt. Misschien kun je aankaarten dat je liever op een paard rijd die rustiger is en misschien zelfs al los door de bak, heb je net wat meer evenwicht.
Zou ik juist niet doen, want dan moet je meteen zelf sturen etc. Juist aan de longe kun je je puur focussen op je eigen zit en je evenwicht en hoef je nog niet na te denken over je paard op de hoefslag houden, figuren etc.

Anastasia24

Berichten: 2680
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Gevallen tijdens 1ste privéles

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 23:15

Oh zo heb ik het geleerd, toen ik van manege ruilde als 6jarige moest ik ook aan de longe en opeens vond ik de galop doodeng terwijl het op de andere manege, op een fjord door de bak, juist heel goed ging.
Beetje eigen ervaring dus, doen wat jij fijner vind ts. :)

De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.

Anananda
Berichten: 90
Geregistreerd: 20-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 23:20

boel1106 schreef:
Hoi,

Deze avond had ik dus mijn 1ste privéles.
De instructrice vroeg of ik al ervaring met paardrijden had, en ik zei dat ik al één keer een paardrijkamp had gevolgd.
Tijdens de les vroeg ze me of ik al galop had gedaan, en ik zei dat ik dat ook al eens op dat kamp had gedaan, maar dat het niet veel voorstelde (rustig paard, in een rechte lijn, heel kort...)
Ze zei dat ik ook eens galop ging proberen aan de lijn. Ik had dit gedaan, maar ik had een heel pittig en snel paard en ik reed in een kleine ronde om de instructrice heen, waardoor ik men evenwicht begon te verliezen, ik probeerde het zadel nog vast te nemen, maar mijn voeten gingen uit de beugels en ik viel af het paard. Gelukkig stond ik direct terug recht en had ik niet te veel pijn... Ik stapte daarna terug op het paard maar ik deed wel geen galop meer. Ik heb nu toch wat schrik om terug galop te doen... Ik heb ook het gevoel dat ik te snel galop deed en dat ik er nog niet helemaal klaar voor was. Heeft er iemand tips om geen of om minder schrik te hebben om te vallen, galop te doen en om ervoor te zorgen dat ik meer evenwicht en controle krijg tijdens het paardrijden?

Byee! ( PS. Voor de rest vond ik het paardrijden fantastisch!)


Ik zou echt een bodyprotector aanschaffen. Ik ben een keer met en een aantal keer zonder gevallen, het helpt echt tegen de pijn en geeft ook een veilig gevoel. Verder is het goed dat je weer bent opgestapt, als je lang niet rijdt wordt de angst alleen maar erger. Ik spreek uit ervaring... Ik zou rustig opbouwen, maar de galop niet al te veel uitstellen. Begin op een heel rustig en lief paard, en als je hem/haar vertrouwt kan je galop proberen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 23:24

Anastasia24 schreef:
Oh zo heb ik het geleerd, toen ik van manege ruilde als 6jarige moest ik ook aan de longe en opeens vond ik de galop doodeng terwijl het op de andere manege, op een fjord door de bak, juist heel goed ging.
Beetje eigen ervaring dus, doen wat jij fijner vind ts. :)

Ik heb één proefles aan de longe gehad en daarna op een andere manege meteen los mee in de les. Zitten heb ik jaren later pas fatsoenlijk geleerd toen ik bij een vriendin van m’n moeder ging rijden en in het begin weer aan de longe gezet werd, want die dressuurpaarden deden het niet op “manegerijstijl” zonder onafhankelijke zit. := Ik kwam er op de manege de bak mee door, maar met paardrijden had het achteraf weinig te maken.

boel1106
Berichten: 6
Geregistreerd: 28-06-21

Re: Gevallen tijdens 1ste privéles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-21 07:44

Dankjewel allemaal voor de reacties!!

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 08:33

Zo ben ik ooit ook begonnen. Ik was 9 jaar en viel er in galop af, kreeg een hele preek en klaar was het paardrijden.

2 jaar later ben ik pas weer verder gegaan op een andere manege en wilde nog steeds niet in galop.
Uiteindelijk was er een les op mijn favoriete paard en die viel vanzelf in galop en ik bleef zitten :D .
Toen was het best wel leuk en deed ik vervolgens altijd mee in galop.

Lang en breed volwassen nu en de nodige strandrace's gehad. Maar wat mijn instructice toen heeft gedaan namelijk geduld hebben, heeft er toch voor gezorgd dat ik weer durfde.
Wij deden toen wel regelmatig oefeningen in het zadel voor het evenwicht. Dat is zeker een aanrader waar te weinig aandacht an besteed word.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Janneke2

Berichten: 22658
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 08:49

boel1106 schreef:
Ik had dit gedaan, maar ik had een heel pittig en snel paard en ik reed in een kleine ronde om de instructrice heen, waardoor ik men evenwicht begon te verliezen, ik probeerde het zadel nog vast te nemen, maar mijn voeten gingen uit de beugels en ik viel af het paard. Gelukkig stond ik direct terug recht en had ik niet te veel pijn...

Veel mensen in de paardensport kennen vooral de trucjes.

Wat je hier beschrijft is het schrikreflex. Je handen gaan omhoog (Moeder Natuur wil dat we ons hoofd beschermen)
en je knieën gaan ook omhoog (Moeder Natuur wil dat we onze buik beschermen).
Veel instructrices roepen op spannende momenten 'hakken laag' of 'handen laag', je kunt stommere dingen zeggen, maar wie haar evenwicht kwijt is, doet zo, punt.
Nadeel is dat je voeten idd uit de beugel gaan en het zadel beetpakken niet meer kan.

Vroegah in het leger reed men uren en uren aan de longe - zonder beugels. Met goede begeleiding leer je dan uitstekend zitten. (Zitles geven is een vak.)
Tegenwoordig zou ik zeggen: doe voltige. Is minder saai en werkt uitstekend. (Dat is meteen tip 1.)
Citaat:
Ik stapte daarna terug op het paard maar ik deed wel geen galop meer. Ik heb nu toch wat schrik om terug galop te doen... Ik heb ook het gevoel dat ik te snel galop deed en dat ik er nog niet helemaal klaar voor was. Heeft er iemand tips om geen of om minder schrik te hebben om te vallen, galop te doen en om ervoor te zorgen dat ik meer evenwicht en controle krijg tijdens het paardrijden?

Byee! ( PS. Voor de rest vond ik het paardrijden fantastisch!)


Paardrijden is fantastisch!
Voor galop heb je nodig: sterke buikspieren (je moet sterk genoeg zijn om in draf zonder beugels rechtop te zitten)
aan de longe heeft het zin om de beugels gekruist voor het zadel te leggen, met je buitenhand het zadel aan de voorkant vastpakken (evt twee handen, mag best) en dan meewiegen met de galopbeweging. Het zit makkelijker dan draf, maar het vraagt dus wel veel van je buikspieren.
Komen de hals en het hoofd van je paard omhoog, ga jij iets voorover zitten met een rechte rug, daarna ga je rechtop zitten en maak je lang. Blijf vooral in het zadel! (Klein puntje: niet met je schouders 'wiebelen' linkerschouder naar voor als de rechterschouder naar achter gaat, houd ze beiden haaks tov de wervelkolom van jezelf en je paard.)

Evenwicht bouw je op met voltige, en je hebt dus sterke buikspieren nodig.
Op basis daarvan krijg je controle.
Wat kan helpen zijn de twee boeken van centered riding van Sally Swift, een vrouw die met een moeilijk lichaam werd geboren maar het zichzelf kon leren om goed in balans te rijden. Vooral de tekeningen zijn erg helpend.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 03-07-21 09:06, in het totaal 1 keer bewerkt

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Britt_xxx
Berichten: 1023
Geregistreerd: 05-03-19
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 08:53

Ik wil ook graag benadrukken dat de galop geen must is. Vooral pas doen zodra jij er klaar voor bent. Zoals iemand hierboven al schreef, lang niet gedurfd, en ineens gaat het dan en blijkt het nog leuk te zijn ook!

Flip. <3 Van mij sinds 03/07/20.
Yeah with every broken bone, I swear I lived

troi
Berichten: 16985
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Gevallen tijdens 1ste privéles

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 09:05

Even een compliment, de instructrice vond het zo goed gaan dat ze de galop met je aandurfde! Dus blijkbaar deed je het gewoon retegoed! Knap hoor voor zo'n eerste les.


boel1106
Berichten: 6
Geregistreerd: 28-06-21

Re: Gevallen tijdens 1ste privéles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-21 09:52

Bedankt!!! Ik denk dat ik volgende keer gewoon eerlijk ga zeggen dat ik galop nog niet helemaal durf, en dat ik eerst nog wat wil oefenen in draf op mijn evenwicht, doorzitten enz...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 0 bezoekers