Paard wassen, bang voor water

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Emmyfly
Berichten: 25
Geregistreerd: 12-06-21

Paard wassen, bang voor water

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-21 17:02

Hallo allemaal.
Ik heb een merrie van 6 die bang is voor water. Ik heb haar nu nog maar 4 weken en pas met het warme weer heb ik geprobeerd haar te wassen, dat ging redelijk goed. Ze draaide in het begin de hele tijd weg maar later bleef ze staan. De 2e keer ging hetzelfde. Toen ik het voor de 3e keer ging doen, was ze opeens super bang en ik kreeg de waterstraal in geen mogelijkheid op haar gericht. Ze gooide haar hoofd in de lucht, wilde wegrennen, enz. Nu las ik dat je het met een gieter en een zacht straaltje kon oefenen, maar daar is ze dus ook bang voor!!!! Wie weet wat ik hier aan kan doen zodat ik haar weer lekker kan afspuiten??

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 17:05

of eerst met een spons proberen?
zorg voor een zacht straaltje,daar zijn ze vaak ook wat minder bang voor.
en niet meteen te lang doen.
veel oefenen!

Emmyfly
Berichten: 25
Geregistreerd: 12-06-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-21 17:06

ellepel schreef:
of eerst met een spons proberen?
zorg voor een zacht straaltje,daar zijn ze vaak ook wat minder bang voor.
en niet meteen te lang doen.
veel oefenen!

Dankjewel, nu vind ze een zacht straaltje (zoals een gieter) ook wel eng. Maar met een spons is wel een goed idee

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 17:08

Hoe staat ze vast?

Ik zou ze zo zetten dat ze niet teveel kan draaien. Stevig genoeg halster en touw.

Slang eerst op de grond richten. Dan de voorbenen afspuiten. Even doorgaan, ook als ze veel beweegt. Zodra ze stilstaat slang eraf en uitgebreid belonen.

Dit herhalen, herhalen, herhalen. En dan ook steeds verder op het lijf met het water.

Kwestie van 'wennen', rustig blijven en je paard 'desensibiliseren'.

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard wassen, bang voor water

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 17:35

Je zou inderdaad kunnen desensibiliseren. Omdat het onhandig is om met een slang er achteraan te lopen is het misschien handig om de Tristan Tucker methode te gebruiken met het zakje aan een stok.
Het principe is dat je en paard overal met het zakje aanraakt, zodra het paard enige teken van ontspanning laat zien haal je de "enge" prikkel weg...Zo leert een paard bij een enge prikkel te ontspannen ipv aan te spannen. Bij mijn paard werkt het ook voor oa spuiten van de vliegenspray.

https://youtu.be/ZwSS-JuGo_s

Emmyfly
Berichten: 25
Geregistreerd: 12-06-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-21 17:36

manubres schreef:
Je zou inderdaad kunnen desensibiliseren. Omdat het onhandig is om met een slang er achteraan te lopen is het misschien handig om de Tristan Tucker methode te gebruiken met het zakje aan een stok.
Het principe is dat je en paard overal met het zakje aanraakt, zodra het paard enige teken van ontspanning laat zien haal je de "enge" prikkel weg...Zo leert een paard bij een enge prikkel te ontspannen ipv aan te spannen. Bij mijn paard werkt het ook voor oa spuiten van de vliegenspray.

https://youtu.be/ZwSS-JuGo_s

Wouw zo erg bedankt! Ik kende deze methode niet, ga ik zeker wat aan hebben!

FeverGloves
Berichten: 92
Geregistreerd: 20-08-20

Re: Paard wassen, bang voor water

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 20:52

Ik zou idd ook met een spons beginnen en er vooral een positieve ervaring voor haar van maken. Eventueel zelfs door eerst met een droge spons haar hele lijf af te gaan en dan stap voor stap de spons natter maken. Beloon haar met je stem en/of geef haar iets te eten / snoepen.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Paard wassen, bang voor water

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 20:57

Je heb haar vier weken en al drie keer gewassen. Moet dat zo vaak ( ik heb mijn pony’s zelden gewassen, heel soms voor een wedstrijd)

Wispeltuur
Berichten: 1600
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 21:00

Houd er rekening mee dat niet ieder deel van het lijf even spannend is om af te spoelen. Zo is vaak het afspuiten van een voetje veel minder eng dan de buik of rug. Mijn pony vind het afspuiten richting het hoofd dan weer het aller spannendste gedeelte.

Begin dus laag en doe het vooral niet te lang, als je paard braaf is stop je. Het geeft niks als je tien dagen alleen maar even een hoef nat maakt. Als dat goed gaat kun je het wat hoger nat maken. Begint je paar weer zenuwachtig te worden doordat je haar wat hoger afspuit dan ben je waarschijnlijk iets te snel gegaan en doe je weer een stapje terug.

Succes er mee en kijk goed naar hoe je merrie reageert. :)

Emmyfly
Berichten: 25
Geregistreerd: 12-06-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-21 21:23

FeverGloves schreef:
Ik zou idd ook met een spons beginnen en er vooral een positieve ervaring voor haar van maken. Eventueel zelfs door eerst met een droge spons haar hele lijf af te gaan en dan stap voor stap de spons natter maken. Beloon haar met je stem en/of geef haar iets te eten / snoepen.

Een super goed idee

Emmyfly
Berichten: 25
Geregistreerd: 12-06-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-21 21:24

Napie schreef:
Je heb haar vier weken en al drie keer gewassen. Moet dat zo vaak ( ik heb mijn pony’s zelden gewassen, heel soms voor een wedstrijd)

Ja het was de laatste tijd erg warm, en om het goed te oefenen. Ik vind het niet erg om lekker elke keer na het rijden af te spuiten.

Emmyfly
Berichten: 25
Geregistreerd: 12-06-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-21 21:25

Wispeltuur schreef:
Houd er rekening mee dat niet ieder deel van het lijf even spannend is om af te spoelen. Zo is vaak het afspuiten van een voetje veel minder eng dan de buik of rug. Mijn pony vind het afspuiten richting het hoofd dan weer het aller spannendste gedeelte.

Begin dus laag en doe het vooral niet te lang, als je paard braaf is stop je. Het geeft niks als je tien dagen alleen maar even een hoef nat maakt. Als dat goed gaat kun je het wat hoger nat maken. Begint je paar weer zenuwachtig te worden doordat je haar wat hoger afspuit dan ben je waarschijnlijk iets te snel gegaan en doe je weer een stapje terug.

Succes er mee en kijk goed naar hoe je merrie reageert. :)

Heel erg bedankt voor de goede tips! Ga ik zeker doen, lekker rustig aan dus...

marga1
Berichten: 898
Geregistreerd: 11-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 21:29

gebruik indien mogelijk lauw water dit vinden ze minder erg dan koud water.

Emmyfly
Berichten: 25
Geregistreerd: 12-06-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-21 21:30

marga1 schreef:
gebruik indien mogelijk lauw water dit vinden ze minder erg dan koud water.

Dankjewel!!!! Super slim

troi
Berichten: 17005
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 21:33

Tja, het kan ook zijn dat je paard er simpelweg een hekel aan heeft. Mijn kerel accepteert het van me als het echt moet maar liever niet en dat maakt hij ook duidelijk. Wegdraaien, boos kijken etc. Ik doe het daarom zo weinig mogelijk een alleen als het echt nodig is, zo kort mogelijk. Dan eis ik trouwens gehoorzaamheid en dan luisterd hij ook keurig, wel met een blik in zijn ogen die kan doden :')

Emmyfly
Berichten: 25
Geregistreerd: 12-06-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-21 21:35

troi schreef:
Tja, het kan ook zijn dat je paard er simpelweg een hekel aan heeft. Mijn kerel accepteert het van me als het echt moet maar liever niet en dat maakt hij ook duidelijk. Wegdraaien, boos kijken etc. Ik doe het daarom zo weinig mogelijk een alleen als het echt nodig is, zo kort mogelijk. Dan eis ik trouwens gehoorzaamheid en dan luisterd hij ook keurig, wel met een blik in zijn ogen die kan doden :')

Ja inderdaad mogelijk. Goede tip

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Paard wassen, bang voor water

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 22:28

Maar dan doe je het omdat jij het lekker lijkt terwijl je paard aangeeft het niet fijn te vinden. Dan kan je beter de zweetvlekken een beetje afsponsen.

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Paard wassen, bang voor water

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 22:54

Hier ook een bangerik voor water. Vlaggen, rood-wit geblokt lint, vlaggetjes het maakt hem niks uit..maar water...

Ik begon met sponzen, dat gaat redelijk. Wil binnen kort de stap gaan maken naar zo'n spray ding waar je water in doet, dan pompen en dan heb je een slang met stok. Dus er komt water uit in nevel en met weinig geluid (ik merk dat dikkere druppels of een heftig geluid hem triggeren).

Hopelijk werkt dat. Wil niet dattie bang blijft voor water.

Amber_anne

Berichten: 6915
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Paard wassen, bang voor water

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 23:13

Die van mij houdt ook absoluut niet van water. Ook niet van een spons. De benen zijn het ergste, de rug gaat wel als in het erop laat vallen alsof het regent en haar hoofd vindt ze dan wel super leuk om mee te spelen

Ik spuit het omhoog als regen en dan valt het neer, dan vindt ze het wel lekker en koelt ze ook af