Welk eigen paard

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Abcdperer
Berichten: 12
Geregistreerd: 12-04-21

Welk eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-21 09:07

Hoi Hoi,

Ik heb een vraagje. Ik heb nu 7 jaar ervaring en ook ervaring met het doorrijden van een jonge pony. (Jonge pony was mijn verzorgpaardje) heb hier eventueel filmpjes en foto's van maar alleen via pb vanwege privacy.

Nou ben ik aan het twijfelen tussen een paar keuzes. Ik wil graag wel wat gaan springen het liefst ook een keertje een oefencross. Het beleren gaat met goede begeleiding

Een leuke Barock Pinto met mooie bewegingen, sprong en geschikt voor het crossen (zeggen ze) van 2,5 met een cool karakter die al wel wat dingen kent :j zoals longeren en alles van het poetsen en wassen

Een kwpn van 3 met springbloed

Of een leuke D of E pony met wat spring vermogen van een jonge leeftijd

Als je meer info nodig hebt zeg je het maar!
Hopelijk hoor ik snel wat,

Groejtes :D

LiannePuthzy

Berichten: 6959
Geregistreerd: 10-05-13

Re: Welk eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 09:11

Als je echt wil gaan springen zou ik voor een jong warmbloedpaard gaan met springbloed, of eventueel een e pony

Abcdperer
Berichten: 12
Geregistreerd: 12-04-21

Re: Welk eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-21 09:14

Hoe bedoel je? Kan het ook een paard zijn denk je? Bijv een kruising van een kwpn en een rustiger paard? Ik hoef niet zo zeer heel erg in de springsport. Maar het is wel een must dat het paardje minimaal een meter (uiteindelijk) kan springen :o Hoeft niet meteen maar pas na een tijdje bijv 5 jaar ofzo.

Heeft iemand anders zelf een leuke kruising of een goede tip met leeftijd etc? *D

Selina

Berichten: 14284
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 09:16

Als het je eerste eigen paard is en je graag wilt springen, zou ik een wat ouder paard kopen die al springervaring heeft. Dat hoeft niet direct eentje van 15 te zijn of die Z springen is. Op die manier weet je ook hoe het paard met springen is. Bij een 2.5 jarige moet je maar afwachten of het dier überhaupt springen leuk vindt/kan en of hij bv. heel heet is dan.

LiannePuthzy

Berichten: 6959
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 09:18

Romy_Nochi schreef:
Hoe bedoel je? Kan het ook een paard zijn denk je? Bijv een kruising van een kwpn en een rustiger paard? Ik hoef niet zo zeer heel erg in de springsport. Maar het is wel een must dat het paardje minimaal een meter (uiteindelijk) kan springen :o Hoeft niet meteen maar pas na een tijdje bijv 5 jaar ofzo.

Heeft iemand anders zelf een leuke kruising of een goede tip met leeftijd etc? *D


Ja het kan natuurlijk ook gewoon een rustig paard zijn. Ik denk dat de meeste paarden wel 1 meter zou kunnen springen.
Ikzelf heb afgelopen zomer een E pony (rad onbekend, maar we vermoeden iets van Engelse volbloedxdraver) waarmee ik wil gaan springen/crossen

Cookie2222

Berichten: 844
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 09:19

Ik zou idd zoals Selina ook zegt, kijken naar een paard die al onder het zadel is. Dan heb je wat meer bevestiging over wat hij kan en evt gaat kunnen. Plus dan kun je er al eens op gaan om te testen of hij wel bij jou past

Eva_de_Beer

Berichten: 185
Geregistreerd: 30-11-20
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 09:21

TS heeft in een ander topic al een post gemaakt dat ze al een Barock Pinto van 2,5 heeft die ze zelf gaat opleiden. En ohja, ook dat ze 13 is. Ze liegt dus over haar leeftijd op haar profiel. En iemand van 13 heeft echt geen 7 jaar ervaring met jonge paarden opleiden := Voor de mensen die wel reageren, hou er dus wel rekening mee dat dit geen serieus topic is, maar fantaseren.

Zitten we in de schoolvakantie?
Laatst bijgewerkt door Eva_de_Beer op 14-04-21 09:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Abcdperer
Berichten: 12
Geregistreerd: 12-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-21 09:21

Oke bedankt voor de tip! En stel dat het een 5-4 jarig paard is waar al duidelijk mee is gesprongen (foto's en filmpjes)

Er is hier thuis gewoon goede begeleiding maar ben toch wel erg benieuwd naar de meningen en ervaringen

LiannePuthzy

Berichten: 6959
Geregistreerd: 10-05-13

Re: Welk eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 09:23

Wat is eigenlijk de reden dat je een jonkie wil?

Abcdperer
Berichten: 12
Geregistreerd: 12-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-21 09:27

Kijk. Ik heb niet mijn echte leeftijd ingesteld en ja ik reageer op sommige dingen. Dat is mijn verantwoordlijkheid.
En ja wij zijn opzoek naar een eigen paard. Een jonkie (niet jonger dan 2) omdat het mij erg leuk lijkt om hem op te lijden. Dit is dan ook alleen mogelijk met de juiste begeleiding en dat hebben wij. Van verschillende mensen.

Maar als jullie het niet kunnen accepteren dat ik liever niet mijn volledige leven op bokt zet moeten jullie maar niet reageren. Want ik ga er niks aan doen.

Alles wat in dit topic staat is waar bereid je daar maar vast op voor.

@eva ik vat het op als haat ik probeer hier vriendelijk wat tips en ervaringen te krijgen en dit hoef ik niet. Mensen jonger dan 20 kunnen wel degelijk ervaring hebben. Maar als we hier nu over in dicussie gaan ga ik niet verder. Ik wil het er gewoon rustig over hebben maar blijkbaar kan dat niet. Wat een gezeur
Laatst bijgewerkt door Abcdperer op 14-04-21 09:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 09:27

TS als je 13 bent, kun je een mod vragen om je topic naar YoungRiders te verplaatsen. Misschien leuker om met leeftijdsgenoten hierover te praten?

Abcdperer
Berichten: 12
Geregistreerd: 12-04-21

Re: Welk eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-21 09:28

Oh kan dat. Wist ik niet, zoals je ziet ben ik er pas net.

LiannePuthzy

Berichten: 6959
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 09:30

Romy_Nochi schreef:
Kijk. Ik heb niet mijn echte leeftijd ingesteld en ja ik reageer op sommige dingen. Dat is mijn verantwoordlijkheid.
En ja wij zijn opzoek naar een eigen paard. Een jonkie (niet jonger dan 2) omdat het mij erg leuk lijkt om hem op te lijden. Dit is dan ook alleen mogelijk met de juiste begeleiding en dat hebben wij. Van verschillende mensen.

Maar als jullie het niet kunnen accepteren dat ik liever niet mijn volledige leven op bokt zet moeten jullie maar niet reageren. Want ik ga er niks aan doen.

Alles wat in dit topic staat is waar bereid je daar maar vast op voor.

@eva ik vat het op als haat ik probeer hier vriendelijk wat tips en ervaringen te krijgen en dit hoef ik niet


Oww oké, ik was gewoon zeer benieuwd waarom je een jonkie wilt. Ik zou dan inderdaad voor iets gaan van een jaar of 4 iets wat al zadelmak is maar bijvoorbeeld nog wel doorgereden moet worden. Als je echt nog 13 bent zou ik een D of e pony nemen, dan kan je nog tussen de pony’s starten op wedstrijd inplaats van tussen de volwassenen met een paard. Is denk ik nog een stuk leuker

Abcdperer
Berichten: 12
Geregistreerd: 12-04-21

Re: Welk eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-21 09:32

Oke bedankt voor jouw reactie! Even voor de duidelijkheid lianne; ik ben niet boos op je hoor ik waardeer je goede tips. Ik vind het gewoon niet fijn hoe iemand hier reageert

Echt onwijs bedankt voor jouw tips die gaan zeker helpen

Selina

Berichten: 14284
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 09:32

Maar die barock pinto heb je al toch? Want dan snap ik dit topic niet helemaal.

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Welk eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 09:37

Ik zou voor een wat ouder paard gaan als je zo graag wil rijden. Ze is nog te jong om nu al in te rijden en voordat je fanatiek kan gaan springen en crossen ben je zo weer een tijd verder. Er zijn genoeg leuke 4 jarige die nog doorgereden moeten worden en waar je veel van kan leren

Eva_de_Beer

Berichten: 185
Geregistreerd: 30-11-20
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 09:37

Je mag het 'haat' noemen als je dat wil hoor, maar jíj bent niet eerlijk in dit topic. Ik snap dat je dat niet fijn vind want je verwacht niet dat iemand een oudere post ziet, maar leg nou maar niet de schuld bij mij ;) Ik zie hier ook net iets te veel parallellen met het doodgelopen 'een eigen pony'-topic.

Áls je al serieus op zoek bent naar een paard (waar ik niet van uit ga, aangezien je zelf zei de BP al te hebben gekocht) kan je niet verwachten dat mensen je gedegen, passend advies geven over het kopen van een jong, onervaren dier als je niet eerlijk bent over je ervaring en leeftijd. Je hebt geen 7 jaar ervaring met het opleiden van jonge paarden, zo simpel is het. Dus dan is het ook niet handig als mensen je advies geven alsof dat wel zo is. Een jong paard opleiden is niet niks.

Anoniem

Re: Welk eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 09:40

Heb mod gevraagd topic te verplaatsen naar het YoungRiders gedeelte.

Babootje

Berichten: 26239
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 09:40

Romy_Nochi schreef:
Kijk. Ik heb niet mijn echte leeftijd ingesteld en ja ik reageer op sommige dingen. Dat is mijn verantwoordlijkheid.
En ja wij zijn opzoek naar een eigen paard. Een jonkie (niet jonger dan 2) omdat het mij erg leuk lijkt om hem op te lijden. Dit is dan ook alleen mogelijk met de juiste begeleiding en dat hebben wij. Van verschillende mensen.

Maar als jullie het niet kunnen accepteren dat ik liever niet mijn volledige leven op bokt zet moeten jullie maar niet reageren. Want ik ga er niks aan doen.

Alles wat in dit topic staat is waar bereid je daar maar vast op voor.

@eva ik vat het op als haat ik probeer hier vriendelijk wat tips en ervaringen te krijgen en dit hoef ik niet. Mensen jonger dan 20 kunnen wel degelijk ervaring hebben. Maar als we hier nu over in dicussie gaan ga ik niet verder. Ik wil het er gewoon rustig over hebben maar blijkbaar kan dat niet. Wat een gezeur


Dan begint het met de waarheid te vertellen. Wat is het nu? Ben je 13 of 18 want dat maakt heel wat verschil namelijk. Als je 13 bent zou ik het eigen paard opleiden even in de ijskast zetten en eerst ervaring opdoen met paarden. Als je 18 bent zou het misschien met heel veel begeleiding kunnen maar zou ik je ook adviseren een paard te kopen wat al wat langer onder het zadel is.
Ik hoop dat je je realiseert dat je met een 2 jarige nog een paar jaar zal moeten wachten eer je er een sprongetje mee kan gaan maken. Zadelmak maken begint pas op 3 a 3,5 jaar.
Een paard opleiden daar moet je wel ervaring voor hebben. Dat je ervaring hebt met een jonge pony is daar echt niet mee te vergelijken.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70520
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Welk eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 12:17

Ik verplaats dit topic naar young rider talk.

Mars

Berichten: 33260
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Welk eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 12:37

In een ander topic zeg je dat je al een eigen paard hebt??

De fantasie topics rijzen wel de pan uit de laatste tijd :=

Vealosz

Berichten: 4556
Geregistreerd: 16-07-07
Woonplaats: ‘s-Heerenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 12:42

Mars schreef:
In een ander topic zeg je dat je al een eigen paard hebt??

De fantasie topics rijzen wel de pan uit de laatste tijd :=

Precies dit indd. Lijkt wel zelfde gebruiker als het topic waar ze dat in zei.

Malbec
Berichten: 1948
Geregistreerd: 09-06-10
Woonplaats: Gorinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 12:49

Vealosz schreef:
Precies dit indd. Lijkt wel zelfde gebruiker als het topic waar ze dat in zei.


Mijn gedachten ook. Hier wordt ook weer heel snel gezegd dat iets als 'haat' gevoeld wordt bijvoorbeeld, op precies dezelfde manier...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 12:58

Benthhh schreef:
Vealosz schreef:
Precies dit indd. Lijkt wel zelfde gebruiker als het topic waar ze dat in zei.


Mijn gedachten ook. Hier wordt ook weer heel snel gezegd dat iets als 'haat' gevoeld wordt bijvoorbeeld, op precies dezelfde manier...

Meisje is 13, topic staat nu ook in young riders talk

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34617
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 13:09

Als je 13 bent koop dan een leuke brave, wat oudere pony. Ga je veel meer plezier van hebben.