Shetlander kopen

Moderators: balance, Sica, Neonlight

 
 
Evie3
Berichten: 34
Geregistreerd: 20-03-21

Shetlander kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-21 08:48

Mijn vriendin wil een shetlander kopen en hier stallen. Ik moet hem inrijden (heb er ervaring mee). Hebben jullie ideeën om te leren aan de shet, onder het zadel?

*\o/*


kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Re: Shetlander kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 08:53

wat denk je van gewoon de basis gangen en goede hulpen, op zich is dat je eerste basis!

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

Palmera

Berichten: 9450
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 08:53

Als je er ervaring mee hebt, waarom heb je dan ideeën nodig?

Evie3
Berichten: 34
Geregistreerd: 20-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-21 09:03

kwita schreef:
wat denk je van gewoon de basis gangen en goede hulpen, op zich is dat je eerste basis!


Dankjewel, maar dat wist ik al, haha. Ik dacht meer aan dingen zoals wijken.

Evie3
Berichten: 34
Geregistreerd: 20-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-21 09:04

Palmera schreef:
Als je er ervaring mee hebt, waarom heb je dan ideeën nodig?


Ik dacht aan dingen zoals wijken. Of barrel race. Iets wat je normaal niet doet. :)

LiannePuthzy

Berichten: 6940
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 09:06

Evie3 schreef:
Palmera schreef:
Als je er ervaring mee hebt, waarom heb je dan ideeën nodig?


Ik dacht aan dingen zoals wijken. Of barrel race. Iets wat je normaal niet doet. :)

Ik zou eerst maar beginnen met de echte basis onder het zadel dus stap, draf en galop. En dan rustig opbouwen onder begeleiding van een instructiese naar wijken ect

Puthzy 1996~07-07-2020
Pinokio 15-05-2015

Strooigoed

Amado7Jarig

Berichten: 10724
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Shetlander kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 09:26

Wat versta je onder ervaring ? :)

Het is natuurlijk altijd leuk om een dressuurshet te voorschijn te toveren. Op de juiste manier :)

Niet perfect is ook goed

Evie3
Berichten: 34
Geregistreerd: 20-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-21 10:30

Amado7 schreef:
Wat versta je onder ervaring ? :)

Het is natuurlijk altijd leuk om een dressuurshet te voorschijn te toveren. Op de juiste manier :)


Ik heb 5 shets ingereden. 2 voor een manege, 1 voor mezelf toen ik 6 jaar was en 3 andere, van kennissen. Ook heb ik nog een arabiertje ingereden voor een kennis. Ik heb dus ervaring. Ik wil dat het voor de pony leuk is en het leek me ook leuk om een keer iets anders te doen, zoals bijvoorbeeld dressuur. alleen dan op hoger niveau als alleen maar stap, draf, galop.

Jessix

Berichten: 16419
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Shetlander kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 10:36

Inrijden oftewel beleren is nooit wat anders. Dat is altijd het leren van de basis. Als die er goed in zit kun je verder. Barrel racen heeft niets met inrijden te maken maar is een sportonderdeel wat je later zou kunnen doen.

Evie3
Berichten: 34
Geregistreerd: 20-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-21 10:36

Jessix schreef:
Inrijden oftewel beleren is nooit wat anders. Dat is altijd het leren van de basis. Als die er goed in zit kun je verder. Barrel racen heeft niets met inrijden te maken maar is een sportonderdeel wat je later zou kunnen doen.


Dat bedoelde ik ook *D Iets voor na de bassis

Anoniem

Re: Shetlander kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 10:41

Op je zesde een pony volledig inrijden vind ik heel bijzonder
Laat het professioneel doen, ik weet dat het leuk is, maar ook als een professional hem inrijdt kun je heus nog wel helpen. Je vriendin kan niet altijd op de pony blijven rijden want op een gegeven moment wordt ze te groot, en het is voor een nieuwe eigenaar ook wel fijn als de pony echt goed veilig is, omdat er meestal kleine kinderen op moeten

Evie3
Berichten: 34
Geregistreerd: 20-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-21 10:46

Sammiex2000 schreef:
Op je zesde een pony volledig inrijden vind ik heel bijzonder
Laat het professioneel doen, ik weet dat het leuk is, maar ook als een professional hem inrijdt kun je heus nog wel helpen. Je vriendin kan niet altijd op de pony blijven rijden want op een gegeven moment wordt ze te groot, en het is voor een nieuwe eigenaar ook wel fijn als de pony echt goed veilig is, omdat er meestal kleine kinderen op moeten


Op mijn 6e deed ik dit met iemand anders die erbij liep . Het was een mini shet. Ik rijd hem heel veilig in. De pony word niet verkocht als:
de pony kan stappen, draven en galopperen zonder fratsen.

Shenavallie
Berichten: 11549
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 10:57

Op die leeftijd wilde ik ook wel een Shetje, maar helaas is het maar van korte duur dat je erop kunt rijden (lengte/gewicht). Tenslotte ben je al 11 en je vriendin waarschijnlijk ook. Dus waarom zou je al je aandacht in meer dan de basis steken? Het lijkt mij wijzer om op voorhand te kijken naar een grotere pony, zodat je er nog heel (veel) lang(er) op kunt rijden en ervaring mee kunt opdoen.

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

Storm

Berichten: 20827
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Shetlander kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 11:08

Lieve schat, je hebt geen pony's ingereden, je hebt erop gezeten en ze aan het gewicht laten wennen. Dat is heel goed van je, maar inrijden is iets anders.
Ga lekker aan de slag met de Shet, vanaf de grond (heel belangrijk) en later onder de man. Leer de Shet netjes sturen en op de beenhulp reageren. Gebruik je stem en wees voorzichtig. Zorg dat je goede begeleiding hebt en een goede instructrice.

Is het al lente?

Evie3
Berichten: 34
Geregistreerd: 20-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-21 11:37

Storm schreef:
Lieve schat, je hebt geen pony's ingereden, je hebt erop gezeten en ze aan het gewicht laten wennen. Dat is heel goed van je, maar inrijden is iets anders.
Ga lekker aan de slag met de Shet, vanaf de grond (heel belangrijk) en later onder de man. Leer de Shet netjes sturen en op de beenhulp reageren. Gebruik je stem en wees voorzichtig. Zorg dat je goede begeleiding hebt en een goede instructrice.



Ik heb:
Ik leer mijn shets grondwerk en heb daar veel ervaring mee. Met inrijden bedoel ik:

eerst 'hangen' en laten wennen. Dan zitten, zadeltje wennen, bitje wennen enz. Daarna leer ik draven galop enz. Dan evt. springen of dressuur dingentjes.

Evie3
Berichten: 34
Geregistreerd: 20-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-21 11:38

Shenavallie schreef:
Op die leeftijd wilde ik ook wel een Shetje, maar helaas is het maar van korte duur dat je erop kunt rijden (lengte/gewicht). Tenslotte ben je al 11 en je vriendin waarschijnlijk ook. Dus waarom zou je al je aandacht in meer dan de basis steken? Het lijkt mij wijzer om op voorhand te kijken naar een grotere pony, zodat je er nog heel (veel) lang(er) op kunt rijden en ervaring mee kunt opdoen.



Ik ga niet op die pony rijden na het inrijden. Mijn vriendin mag alleen een shet en is heel klein voor haar leeftijd, de pony is juist weer heel groot. Ik zelf heb een c pony

LiannePuthzy

Berichten: 6940
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 12:09

Wat is de reden dat zij alleen een shet mag? Als ze zo een groeispurt krijgt past ze er namelijk denk ik niet meer op


Ik zou trouwens als je echt de shet gaan inrijden alles doen onder goede begeleiding van een volwassen persoon met ervaring

Puthzy 1996~07-07-2020
Pinokio 15-05-2015

Strooigoed

Evie3
Berichten: 34
Geregistreerd: 20-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-21 12:10

LiannePuthzy schreef:
Wat is de reden dat zij alleen een shet mag? Als ze zo een groeispurt krijgt past ze er namelijk denk ik niet meer op


Kosten.

Maar al kan ze er maar een half jaar op rijden, ik heb veel ervaring met handwerk, dus dat gaan we dan doen

Evie3
Berichten: 34
Geregistreerd: 20-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-21 12:10

LiannePuthzy schreef:
Wat is de reden dat zij alleen een shet mag? Als ze zo een groeispurt krijgt past ze er namelijk denk ik niet meer op


Ik zou trouwens als je echt de shet gaan inrijden alles doen onder goede begeleiding van een volwassen persoon met ervaring



En tenslotte heb ik ervaring

Jessix

Berichten: 16419
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 12:14

Evie3 schreef:
Jessix schreef:
Inrijden oftewel beleren is nooit wat anders. Dat is altijd het leren van de basis. Als die er goed in zit kun je verder. Barrel racen heeft niets met inrijden te maken maar is een sportonderdeel wat je later zou kunnen doen.


Dat bedoelde ik ook *D Iets voor na de bassis

Maar waarom heb je het dan over inrijden? En waarom ga je er niet gewoon mee starten en zie je over een half jaar wel wat de pony eventueel leuk vind om te doen?

Als ik een paard ga inrijden denk ik echt niet al na over barrel racen tenzij het een paard betreft dat er voor is gefokt en gekocht.

Start, zorg voor een goede basis. Doe een keer een sprongetjes meepakken, bosritjes, een obstakel parcours (is ook leuk om vanaf de grond te doen) en kijk dan waar z'n talent en mogelijkheden liggen.

Evie3
Berichten: 34
Geregistreerd: 20-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-21 12:19

Inrijden oftewel beleren is nooit wat anders. Dat is altijd het leren van de basis. Als die er goed in zit kun je verder. Barrel racen heeft niets met inrijden te maken maar is een sportonderdeel wat je later zou kunnen doen.
[/quote]

Dat bedoelde ik ook *D Iets voor na de bassis[/quote]
Maar waarom heb je het dan over inrijden? En waarom ga je er niet gewoon mee starten en zie je over een half jaar wel wat de pony eventueel leuk vind om te doen?

Als ik een paard ga inrijden denk ik echt niet al na over barrel racen tenzij het een paard betreft dat er voor is gefokt en gekocht.

Start, zorg voor een goede basis. Doe een keer een sprongetjes meepakken, bosritjes, een obstakel parcours (is ook leuk om vanaf de grond te doen) en kijk dan waar z'n talent en mogelijkheden liggen.[/quote]


Ik vertel alleen dat ik de pony ga inrijden. Haha. Ik heb vaker barrel racing gedaan met shets, op een manege (vroeger). Ik vroeg het alleen om te kijken van, kijk zegmaar:
als iemand zegt, voltige is echt leuk voor een shet.
Kan ik dat miss later, over een tijdje, gaan doen. Het was meer voor de leuk *D

Jessix

Berichten: 16419
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 12:55

Evie3 schreef:
Ik vertel alleen dat ik de pony ga inrijden. Haha. Ik heb vaker barrel racing gedaan met shets, op een manege (vroeger). Ik vroeg het alleen om te kijken van, kijk zegmaar:
als iemand zegt, voltige is echt leuk voor een shet.
Kan ik dat miss later, over een tijdje, gaan doen. Het was meer voor de leuk *D


Maar dat voor daarna is toch aan jouw vriendin om te bepalen? Het is toch haar pony en jij doet toch alleen maar het inrijden?

Je geeft aan het allemaal wel te weten en al eens gedaan te hebben, dus wat dat betreft heb ik je niets meer te leren. Succes ermee!

AmyJamess

Berichten: 2115
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 12:59

Als je alles al weet en al zoveel ervaring hebt waarom dan nog dit topic plaatsen?

Het zijn allemaal goed bedoelde adviesen van mensen die zich een beetje zorgen maken over het feit dat een jong meisje alleen een pony wil gaan inrijden.
Dan hoef je niet zo vijandig te doen, je kunt ook gewoon 'dankjewel voor de tip' zeggen en wat je er verder mee doet is aan jou.

Diverse boeken en leuke kleding.

https://www.vinted.nl/member/67934478-amyjames28

Mirre1415

Berichten: 341
Geregistreerd: 17-10-19
Woonplaats: Somewhere only we know

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 13:51

AmyJamess schreef:
Als je alles al weet en al zoveel ervaring hebt waarom dan nog dit topic plaatsen?

Het zijn allemaal goed bedoelde adviesen van mensen die zich een beetje zorgen maken over het feit dat een jong meisje alleen een pony wil gaan inrijden.
Dan hoef je niet zo vijandig te doen, je kunt ook gewoon 'dankjewel voor de tip' zeggen en wat je er verder mee doet is aan jou.


Mee eens...

Regenboog!
*pum* :O

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 14:48

Storm schreef:
Lieve schat, je hebt geen pony's ingereden, je hebt erop gezeten en ze aan het gewicht laten wennen. Dat is heel goed van je, maar inrijden is iets anders.
Ga lekker aan de slag met de Shet, vanaf de grond (heel belangrijk) en later onder de man. Leer de Shet netjes sturen en op de beenhulp reageren. Gebruik je stem en wees voorzichtig. Zorg dat je goede begeleiding hebt en een goede instructrice.


Dat dus, maar ik heb wel eens eerder een 12-jarige uit proberen te leggen maar ze moeten blijkbaar eerst hun nek breken... ouders vaak ook geen verstand van paarden en die weten niet half waar kind mee bezig is


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 bezoekers