wat voor paard kan ik verwachten?

Moderators: RianneH, Neonlight, Ymor, balance, Melissa0304

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Koetje_boe

wat voor paard kan ik verwachten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-21 20:26

hoi!

ik vind dat ik zelf heel leuk nieuws heb! ik krijg namelijk een eigen paard!

ik vraag me alleen een aantal dingen af, ik ben bijna 3 jaar geleden van een paard af gevallen en heb nu eindelijk een diagnose: postcomotioneel syndroom (lichte hersenschade). en krijg hier binnenkort een schade vergoeding van maximaal 10.000 euro voor uitgekeerd. ( ik ga van +- een bedrag van 3.000 uit)
ook heb ik zelf al 1500 gespaard.

nu zal dit mijn eerste eigen paard worden, ik verzorg al bijna 5 jaar 2 paarden in de buurt dus de verantwoordelijkheid kan ik aan.
door mijn beperking heb ik alleen wel een verminderde mobiliteit aan mijn rechterkant en is die over het algemeen ook wat slapper. dit is ook de reden voor een eigen paard.

nu is mijn eigenlijstje:
-tussen de 6 en 12 jaar oud, maar leeftijd is bespreekbaar.
-het liefst boven de 1.60 en breed gebouwd, dat brede vind ik zeker in de kleinere paarden erg belangrijk. maar een lekker compacte knol van 1.55 of een engels volbloed van 1.80 zijn ook prima.
- niveau is niet zo heel belangrijk zolang het paard maar een goed gaspedaal, rem en stuur heeft.
- hij/zij moet wel allround zijn opgeleid
- paard mag fris/voorwaarts of jolig zijn, zolang hij maar niet van elk spook schrikt
-paard moet buiten kunnen rijden.
-een kleine bemerking zoals zomer eczeem of licht krampbeen vind ik niet erg.
-het liefst inclusief toebehoren zoals zadel en hoofdstel.
- en het belangrijkste, paard moet geschikt zijn voor een licht gehandicapte ruiter.

nu vraag ik mij af of dit haalbaar is voor mijn budget.
ik ga voor nu uit van een budget van -+4.500 euro, maar dit kan meer of minder zijn.

ik weet dat paarden de laatste tijd ontzettend duur zijn, maar ik heb geen idee wat ik voor mijn budget kan kopen.

groetjesssssss

koetje_boe

Door hersenschade heb ik moeite met taal!
Sorry....

Koetje_boe

Re: wat voor paard kan ik verwachten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-21 20:55

Oh ja helemaal vergeten te schrijven, ik kan gewoon op een gewoon paard rijden. Alleen zijn er op manege paarden vaak te veel miscommunicaties omdat ik mijn hulpen soms wat anders moet geven. Ik vind het ook logisch dat ik en mijn paard aan elkaar moeten gaan wennen, en vind het ook niet erg om hier een tijdje aan te moeten werken!

Sorry....

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 21:03

Er is best wat leuks te vinden voor je bedrag wat je te besteden hebt. Voor mij zou het belangrijkste zijn dat je een braaf paard treft die niet snel onder de indruk is gezien je lichte handicap. Je hebt er niets aan als je een paard treft wat te heet is, daar ga je denk ik geen plezier aan beleven, je wilt tenslotte een paard waar je lekker mee aan de gang kunt gaan en lekker mee op pad naar buiten. Neem de tijd, ga kijken bij verschillende paarden, neem iemand met verstand van paarden mee die zelf geen band hoeft te hebben met het paard, die kijkt er met andere ogen naar dan jij, denk je een paard te hebben gevonden ga meerdere keren kijken op verschillende tijden. Als je het belangrijk vindt laat het paard keuren. Veel plezier en succes in je zoektocht!

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 21:09

Wat leuk dat je een eigen paard gaat aanschaffen Koetje_boe!
Ik denk dat je voor jouw budget prima een leuk paard zou kunnen vinden. Heb je ook goed nagedacht over de vaste terugkomende kosten iedere maand van stalling, hoefsmid en onverwachtse kosten zoals dierenarts en zadelmaker?

Even zomaar een gek idee, maar voor het vinden van het juiste paard zou je misschien de DVB Foundation kunnen bellen. Zij ondersteunen ruiters met een beperking, wellicht kunnen zij jou ook helpen met het vinden van een goed parapaard? Waarschijnlijk hebben zij meer connecties dan wij bokkers. :) Ik ken verschillende ruiters met een beperking die lessen gesponsord hebben gekregen van DVB, dus wellicht kunnen ze jou ook helpen aan een soort coach die jou kan helpen met het uitzoeken van het beste paard!

Loki Z2+2
Maddox (Dream Boy x Uphill) B+5
Volg ons op instagram! @loki.and.maddox

Koetje_boe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-21 21:16

xLoki schreef:
Wat leuk dat je een eigen paard gaat aanschaffen Koetje_boe!
Ik denk dat je voor jouw budget prima een leuk paard zou kunnen vinden. Heb je ook goed nagedacht over de vaste terugkomende kosten iedere maand van stalling, hoefsmid en onverwachtse kosten zoals dierenarts en zadelmaker?

Even zomaar een gek idee, maar voor het vinden van het juiste paard zou je misschien de DVB Foundation kunnen bellen. Zij ondersteunen ruiters met een beperking, wellicht kunnen zij jou ook helpen met het vinden van een goed parapaard? Waarschijnlijk hebben zij meer connecties dan wij bokkers. :) Ik ken verschillende ruiters met een beperking die lessen gesponsord hebben gekregen van DVB, dus wellicht kunnen ze jou ook helpen aan een soort coach die jou kan helpen met het uitzoeken van het beste paard!

Heel erg bedankt voor de tip! Ik g op dvb kijken!
Mijn ouders gaan in principe de stalling en andere vaste kosten betalen. Voor spoed gevallen heb ik nu al een potje van 500 euro klaarstaan waar maandelijks 7,50 bij komt. De stalling word ook al geregeld. We gaan ons ook goed voorbereiden maar in principe veranderd er qua verantwoordelijkheden ook vrij weinig.

Sorry....

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie