Schuivende dekjes

Moderators: Sica, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
parisvanasch
Berichten: 27
Geregistreerd: 06-07-18

Schuivende dekjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-21 17:56

Hey
Ik heb sinds mijn nieuw zadel het probleem dat pijn dekjes enorm hard schuiven. Als ik ze vast maak schuiven ze tot de max weg en zitten dubbel achter mijn zadel en als ik ze niet vast maak schuiven ze er helemaal onderuit en vallen op de grond (na een half uur rijden). Ik heb al verschillende soorten, maten en merken van dekjes geprobeerd maar alles schuift. Mijn zadel ligt perfect (net nieuw) en mijn singel zit vast. Ik ben een beetje ten einde raad...

Mijn trainster had voorgesteld om plakspray (wat je normaal gezien op je zadel sprayt om steviger te blijven zitten) onder mijn zadel te spuiten zodat de dekjes 'vastplakken' aan mijn zadel. Dit ga ik misschien binnenkort dus wel eens proberen. Weet er iemand misschien nog een oplossing?


Hommage

Berichten: 2767
Geregistreerd: 07-09-07

Re: Schuivende dekjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 17:58

Ik vraag me dan oprecht af of het zadel wel daadwerkelijk zo goed ligt als dat je denkt. Bij een goed passend zadel zouden dekjes nooit zo erg verschuiven. Gebeurt het ook echt bij alle soorten dekjes?

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Schuivende dekjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 18:05

als het en nieuw zadel met wol gevulde kussens is zou het kunnen dat hij bijgevuld moet worden. Nieuwe wolvullingen moeten "inklinken" door gebruik en een paar keer bijgevuld worden in de eerste maanden van gebruik.

Een schuivend dekje betekent meestal dat je zadel niet past. Maar dat kan dus ook aan de vulling liggen. Ik zou geen plakspul op je zadel sprayen. ook niet op de bovenkant overigens.

Of degene die het zadel aangemeten heeft weet niet wat hij doet of het paard is sinds het aanmeten erg veranderd. dat zijn ook nog opties. Dat een zadel nieuw is wil helaas niet altijd zeggen dat het ook past...
of heb je een zadel met Flair? die zijn berucht om schuivende dekjes door de beweging van de lucht.

lessen in bewustzijn, Rebalancingsessies en hulp met paarden icm centered riding.
http://www.mensenbewustzijn.nl

parisvanasch
Berichten: 27
Geregistreerd: 06-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-21 18:16

Hommage schreef:
Ik vraag me dan oprecht af of het zadel wel daadwerkelijk zo goed ligt als dat je denkt. Bij een goed passend zadel zouden dekjes nooit zo erg verschuiven. Gebeurt het ook echt bij alle soorten dekjes?


Ja hebben er al een 7 tal verschillende opgelegen, 3 verschillende stoffen, 3 verschillende modellen en verschillende manieren van vastmaken

parisvanasch
Berichten: 27
Geregistreerd: 06-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-21 18:18

Sas_Mon schreef:
als het en nieuw zadel met wol gevulde kussens is zou het kunnen dat hij bijgevuld moet worden. Nieuwe wolvullingen moeten "inklinken" door gebruik en een paar keer bijgevuld worden in de eerste maanden van gebruik.

Een schuivend dekje betekent meestal dat je zadel niet past. Maar dat kan dus ook aan de vulling liggen. Ik zou geen plakspul op je zadel sprayen. ook niet op de bovenkant overigens.

Of degene die het zadel aangemeten heeft weet niet wat hij doet of het paard is sinds het aanmeten erg veranderd. dat zijn ook nog opties. Dat een zadel nieuw is wil helaas niet altijd zeggen dat het ook past...
of heb je een zadel met Flair? die zijn berucht om schuivende dekjes door de beweging van de lucht.


Het is een dressuurzadel van Bates, heb het nu een 2 tal maanden dus erg hard kan mijn paard niet veranderd zijn denk ik dan... Er is nog eens kort gecontroleerd door mijn trainster ook of het zadel goed ligt en dat is het geval. We weten niet goed waar het probleem ligt.

DuoPenotti

Berichten: 28829
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 18:19

Dan zou ik toch twijfelen aan het passen van het zadel.
Dekjes horen niet te schuiven.
Ik maak ze niet vast, sommige hebben niet eens lusjes. En die blijven gewoon liggen.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 18:24

je zou eens met een drukmeetpad kunnengaan rijden, oa beschikbaar bij country mill. dan weet je zeker of hij past.

en paarden kunnen heel veel veranderen in korte tijd maar daar moet wel een aanleiding voor zijn. hier door de kou van vorige week zijn er een paar flink afgevallen. dat zie je direct in de bespiering en dus de pasvorm van het zadel. degenen die geen last van de kou hadden zijn niet afgevallen. dit waren wel oudere paarden en het zal wel weer even duren voor het gewicht er weer aanzit.

lessen in bewustzijn, Rebalancingsessies en hulp met paarden icm centered riding.
http://www.mensenbewustzijn.nl

Cheentje
Berichten: 1
Geregistreerd: 07-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 22:57

parisvanasch schreef:
Het is een dressuurzadel van Bates, heb het nu een 2 tal maanden dus erg hard kan mijn paard niet veranderd zijn denk ik dan... Er is nog eens kort gecontroleerd door mijn trainster ook of het zadel goed ligt en dat is het geval. We weten niet goed waar het probleem ligt.


Dekjes horen niet te schuiven, dan zit er te veel beweging in het zadel.
Ik heb zelf ook een Bates zadel 1,5 jaar geleden gekocht. Ik weet dat mijn zadel destijds na 2 weken alweer aangepast moest worden door de groei die hij doormaakte. Mijn zadelmaakster laat ik ongeveer elk kwartaal een check doen.

Thestral

Berichten: 1231
Geregistreerd: 27-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 23:13

parisvanasch schreef:
Sas_Mon schreef:
als het en nieuw zadel met wol gevulde kussens is zou het kunnen dat hij bijgevuld moet worden. Nieuwe wolvullingen moeten "inklinken" door gebruik en een paar keer bijgevuld worden in de eerste maanden van gebruik.

Een schuivend dekje betekent meestal dat je zadel niet past. Maar dat kan dus ook aan de vulling liggen. Ik zou geen plakspul op je zadel sprayen. ook niet op de bovenkant overigens.

Of degene die het zadel aangemeten heeft weet niet wat hij doet of het paard is sinds het aanmeten erg veranderd. dat zijn ook nog opties. Dat een zadel nieuw is wil helaas niet altijd zeggen dat het ook past...
of heb je een zadel met Flair? die zijn berucht om schuivende dekjes door de beweging van de lucht.


Het is een dressuurzadel van Bates, heb het nu een 2 tal maanden dus erg hard kan mijn paard niet veranderd zijn denk ik dan... Er is nog eens kort gecontroleerd door mijn trainster ook of het zadel goed ligt en dat is het geval. We weten niet goed waar het probleem ligt.



Maar zoals er al gezegd wordt, het kan dat het wol in de kussens wat is ingeklonken en dus opnieuw opgevuld moet worden. Even naar laten kijken denk ik dan en met de zadelpas service bespreken wat er met je dekjes gebeurt tijden het rijden.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 6 bezoekers