drukke fjord!

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jaydaax
Berichten: 6
Geregistreerd: 09-02-21

drukke fjord!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-21 22:11

Hoi Hoi!.. ik rijd zelf een fjord van 16 jaar.. ze is nogal bang voor wind en zaterdag ging ik op haar rijden.. t ging helemaal fout ze bleef maar snel draven en lopen en op een duur zelfs aangaloperen en bokken! ik heb alles geprobeerd ( dus ook de tips van mijn instructrice) wat helaas niet holp.. ze was heel gespannen wat kan ik het beste doen in zo'n situatie? of hoe zorg ik ervoor dat ze niet meer zo hard wegrent en bokt? ( ze word vrij vaak bereden!.. ook is ze normaal wat druk maar de laaste tijd is het toch net ff wat meer normaal vraag ik niet zo snel om hulp maar ja nu wist ik het ook ff niet meer )
Laatst bijgewerkt door Jaydaax op 09-02-21 22:33, in het totaal 1 keer bewerkt

jowien
Berichten: 977
Geregistreerd: 11-04-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 22:17

Heel veel oefeningen kort achter elkaar. Zodat de aandacht bij jou komt/ blijft. Voltes groot en klein, achtjes, keertwendingen, verzin zelf figuren.
En natuurlijk belonen als ze wat ontspant.

Wat zei je instructrice? Die heeft jullie zien rijden.

Jaydaax
Berichten: 6
Geregistreerd: 09-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-21 22:27

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Jaydaax op 09-02-21 22:31, in het totaal 2 keer bewerkt

Jaydaax
Berichten: 6
Geregistreerd: 09-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-21 22:27

jowien schreef:
Heel veel oefeningen kort achter elkaar. Zodat de aandacht bij jou komt/ blijft. Voltes groot en klein, achtjes, keertwendingen, verzin zelf figuren.
En natuurlijk belonen als ze wat ontspant.

Wat zei je instructrice? Die heeft jullie zien rijden.


Buig hem om je binnenbeen en rijd hem naar je buitenteugel. Door de buiging en de extra activiteit kun je het tempo makkelijker onder controle houden , en goed op de volte houden!

SweetVanille
Berichten: 1772
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 22:29

Tja, achtergrondinfo is wel handig. Hoe lang staat ze buiten, op hoeveel m3? Hoe vaak wordt ze bereden? Wat voer je haar? Past haar tuig goed?
Kan allemaal meewegen in de oorzaak :)

Veel paarden zijn druk met dit weer, dan helpt soms even longeren vantevoren wel. Mits bovenstaande in orde is :)

sofiepaard

Berichten: 16
Geregistreerd: 06-02-21
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: drukke fjord!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 22:49

heyy wat vervelend voor jullie. voor jou is het natuurlijk niet fijn dat de fjord tegenwerkt maar voor de fjord is het misschien wel net zo verveldend. het kan zijn dat ze ergens pijn heeft of ergens echt heel hard van is geschrokken. goed onderzoeken dus. verder zoals al gezegd werd is het goed om de fjord af te lijden. veel doen. probeer ook eens wat nieuws uit. misschien helpt het om niet te rijden maar eens een keer grondwerk te doen. zodat de fjrd waar nodig zelfvertrouwen opbouwt. succes xx

Jaydaax
Berichten: 6
Geregistreerd: 09-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-21 22:16

Hoi Hoi ik ga Over een paar daagjes rijden.. ik ga ff longeren en kijken hoe het dan gaat!

wat een stuiterbal :D

Shenavallie
Berichten: 11573
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 22:20

Is het alleen als het wat harder waait of doet ze het ook op andere momenten? In het laatste geval: is het dan wel alleen de wind waar ze op reageert of is er iets anders aan de hand? Ben jij - al dan niet onbewust - gefocust op 'wat als', waar zij op kan reageren? Of heeft ze ergens last van: zit je te verkrampt misschien? Of is het toch weer iets anders, zoals lichamelijk ongemak?

Jaydaax
Berichten: 6
Geregistreerd: 09-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-21 09:51

Shenavallie schreef:
Is het alleen als het wat harder waait of doet ze het ook op andere momenten? In het laatste geval: is het dan wel alleen de wind waar ze op reageert of is er iets anders aan de hand? Ben jij - al dan niet onbewust - gefocust op 'wat als', waar zij op kan reageren? Of heeft ze ergens last van: zit je te verkrampt misschien? Of is het toch weer iets anders, zoals lichamelijk ongemak?


Ze is zowieso al wat bang voor de wind / harde geluiden waar ik dan tijdens het rijden ook op let!
ik aai haar tijdens het rijden en probeer haar zoveel mogelijk op gemak te stellen Normaal doet ze het ook wel maar nog niet zo als vorige week zaterdag.. en we hebben al gecheckt wat het misschien zou kunnen zijn maar het is gewoon pure angst denken ze!

Kairos
Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 09:58

Jaydaax schreef:
Shenavallie schreef:
Is het alleen als het wat harder waait of doet ze het ook op andere momenten? In het laatste geval: is het dan wel alleen de wind waar ze op reageert of is er iets anders aan de hand? Ben jij - al dan niet onbewust - gefocust op 'wat als', waar zij op kan reageren? Of heeft ze ergens last van: zit je te verkrampt misschien? Of is het toch weer iets anders, zoals lichamelijk ongemak?


Ze is zowieso al wat bang voor de wind / harde geluiden waar ik dan tijdens het rijden ook op let!
ik aai haar tijdens het rijden en probeer haar zoveel mogelijk op gemak te stellen Normaal doet ze het ook wel maar nog niet zo als vorige week zaterdag.. en we hebben al gecheckt wat het misschien zou kunnen zijn maar het is gewoon pure angst denken ze!

Pas je op dat je dan niet de angst juist bevestigd? Dat zeggen ze ook altijd rond oud en nieuw, als huisdieren er bang voor zijn, moet je er juist niet teveel aandacht aan besteden, want dan bevestig je het dat het een reden is om bang te zijn.

Je moet zorgen dat de aandacht bij jou blijft. Geen rondje rechtuit rijden, continu schakelen en figuren rijden, zodat ze er niet bij na kan denken dat het misschien eng is.

Sintara

Berichten: 7393
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 10:00

Waarschijnlijk voelde ze aan dat het weer ging omslaan.
Zet het uit je hoofd, en straks weer met frisse moed opstappen ;)

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 10:46

En, als jij denkt: oei het waait, het waait! En ook zo gaat gedragen dan neemt je paard het over.
Als jij doet of er niks aan de hand is wordt dat ook beter. En aan het werk houden, zodat ze geen tijd heeft om te schrikken.

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: drukke fjord!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 11:04

Aaien en geruststellen doe ik nooit. Dan leer je ze juist dat even wegschieten de goede reactie is en dan alle druk even wegvalt. Gewoon op volte sturen, benen erin en doorrijden. Die van mij begon het ook ooit eens te doen als er helemaal niets was in een piste waar die bijna dagelijks reed, nou die kreeg er nog een tik bij en na een paar keer was het over. Als je toch wil belonen, beloon dan juist op momenten dat ze gewoon braaf en rustig loopt.

Maar... wel met de kanttekening dat ze de Kans moet hebben om haar energie ook kwijt te kunnen. Dus meerdere uren per dag buiten, regelmatig rijden en niet volsteken met kilo’s sportbrok. En desnoods even longeren op voorhand als je zelf gespannen bent.

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: drukke fjord!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 11:12

Let op dat je niet jouw aandacht bij het enge weer legt, maar in plaats daarvan zorgt dat je paard zijn aandacht ergens anders op kan richten (op jou dus).

Kortom, zorg dat hij iets te doen heeft waar hij zo druk mee is, dat hij niet meer bezig is met het weer.

Liefst met veel buiging in zijn lijf. Paarden met spanning vinden buigen heel lastig, die maken zich liever recht want dan zijn ze minder kwetsbaar. Maar als je die buiging wel bewerkstelligt, zal hij minder snel spanning opbouwen.

Appel_Pony
Berichten: 127
Geregistreerd: 22-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 16:49

Hoi Jaydaax,
Zoals hierboven staat moet je goed letten op: genoeg ruimte om haar energie kwijt te raken, voer, tuig, lichamelijke dingen die eventueel belangrijk zijn om te checken, andere paarden?


Als je op buitenrit bent en het waait (als je deze bovenstaande dingen gecheckt hebt en er was niks mee) als ze dan een beetje onrustig wordt, moet je haar afleiden met iets, een grote bocht, rustig draven oid. Als ze rustiger wordt en gaat ontspannen moet je gelijk belonen, het belonen met even aaien als ze onrustig is, geef je aan dat het goed is om dat te doen.


Natuurlijk weet ik niet hoe het precies gaat, want ik ben er natuurlijk niet bij. Probeer zo veel mogelijk (professionele) hulp in te schakelen.

Verder veel succes!

Jaydaax
Berichten: 6
Geregistreerd: 09-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-21 13:20

Hoi Hoi.. ik wil volgende week woensdag zonder zadel gaan rijden aangezien ze gister echt vet rustig was (buiten is ze sowieso vet rustig net als de laaste tijd..)

sofiepaard

Berichten: 16
Geregistreerd: 06-02-21
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: drukke fjord!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 13:42

Nou dat is dan toch fijn. Wel kijken of ze volgende week dan nog steeds rustig is hé

Kairos
Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 16:16

sofiepaard schreef:
Nou dat is dan toch fijn. Wel kijken of ze volgende week dan nog steeds rustig is hé

Hier ga ik in mee. Het kan best aan het weer liggen, dus ik zou gewoon starten met zadel en als ze braaf is je zadel wegleggen.

Shenavallie
Berichten: 11573
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 16:49

Jaydaax schreef:
Shenavallie schreef:
Is het alleen als het wat harder waait of doet ze het ook op andere momenten? In het laatste geval: is het dan wel alleen de wind waar ze op reageert of is er iets anders aan de hand? Ben jij - al dan niet onbewust - gefocust op 'wat als', waar zij op kan reageren? Of heeft ze ergens last van: zit je te verkrampt misschien? Of is het toch weer iets anders, zoals lichamelijk ongemak?


Ze is zowieso al wat bang voor de wind / harde geluiden waar ik dan tijdens het rijden ook op let!
ik aai haar tijdens het rijden en probeer haar zoveel mogelijk op gemak te stellen Normaal doet ze het ook wel maar nog niet zo als vorige week zaterdag.. en we hebben al gecheckt wat het misschien zou kunnen zijn maar het is gewoon pure angst denken ze!

Geruststellen (aaien of praten) is meestal een vorm van aanmoedigen van het gedrag. Een paard is namelijk in de eerste plaats niet bang voor wind, anders zou het ook niet buiten in het land kunnen staan. De kans is groot dat jij al (onbewust?) gespannen bent bij de gedachte dat het waait, waardoor je het aan haar doorgeeft. ;)