Dilemma betaling

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Wat zou jij doen?

Gewoon laten betalen
118 (52%)
Korting geven
35 (15%)
Betaling niet accepteren
22 (9%)
Betaling accepteren en volgende shoot kado
49 (21%)

Totaal aantal stemmen: 224


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 19:34

maaikemuis schreef:
Ik zie het persoonlijk op meer fronten fout gaan. Ik zie foto’s met een te hoge Iso als gevolg van een hoge sluitertijd en een groot diafragma, daarnaast klopt de witbalans ook niet helemaal, de foto’s zijn erg roze. Probleem wat je krijgt in de nabewerking is dat ruis zich manifesteert bij het oplichten van foto’s , maar ook bij aanpassingen aan kleur.

Uiteindelijk zijn de foto’s die je aan de wereld laat zien het visitekaartje van jou als fotograaf. Of het het geld waard is of niet, daar laat ik me niet over uit. Maar zijn dit foto’s waarvan je vind dat ze representatief zijn voor wat jouw werk is? Zijn dit de foto’s waarvan je wilt dat de wereld ze ziet en waar jouw naam aan verbonden is? Dat is de vraag die je moet stellen.


Klopt zeker dat het er niet zo goed uit ziet..
Ben nog zo’n 3 uur bezig geweest om de ruis nog enigsinds weg te krijgen...
roze was op aanvraag van model, die wild dat graag zodat de hei beter uit zou komen!

mvdende

Berichten: 5691
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 19:39

Kuggur schreef:
Art_Ificious schreef:
Uiteraard is model akkoord gegaan maar als ik akkoord ga verwacht ik wel een beetje meer kwaliteit dan dit hoor

Ook voor slechts 15 euro? Dat is een schijntje...


Ja, ook voor €15 verwacht ik wel meer kwaliteit dan dat ik zelf met een simpele compactcamera kan maken. Anders zie ik namelijk geen reden om te betalen voor een fotoshoot. Dan kan ik net zo goed aan mam/pap kennis of vriendin vragen of ze wat kliekjes willen schieten.

Anomien

Berichten: 7385
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 20:14

Koetje_boe schreef:
Knert schreef:
15 euro is geen geld... dus wat belemmerd je ?

Je zou het ook kunnen vragen. Of het oké is? Als ze niet wil betalen, stel je voor elkaar tegemoet te komen.

Ach.. ik zou zelf die 15 euro hoe dan ook betaald hebben.


Het zijn foto’s voor een Kenisje van mij van ongeveer mijn leeftijd, voor een 16 jarige is 15 euro misschien best veel geld...


Het was vooraf toch al besproken? 15 euro is in dat tijdsbestek niet ineens zo aan inflatie onderhevig geweest.

Kortom. Toen was 15 euro ook al 15 euro.

Incroyable
Berichten: 1828
Geregistreerd: 19-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 20:15

Oei TS, voor deze foto's zou ik zeker geen geld vragen. Deze foto's zou ik beschouwen als een mooi oefenrondje, maar zeker nog niet op het niveau dat je er geld voor kan (zou moeten willen) vragen. Ik zou haar inderdaad aanbieden om nog een shoot te doen, maar dan bij beter weer, en die 15 euro lekker laten zitten. Helemaal als het een meisje van zestien is.

Je zou nog kunnen kijken of je de nabewerking opnieuw kunt doen, om haar een beetje tegemoet te komen. De foto's hebben bijvoorbeeld een hele warme kleur, maar de hei ziet er daardoor niet per se beter uit. De lucht krijgt daardoor een onnatuurlijk warme kleur.

Hoe staat het model er zelf in, is zij tevreden met de foto's/zijn ze naar verwachting?

WowAmigo
Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05

Re: Dilemma betaling

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 20:21

Nou het kost jou ook een hoop tijd, misschien is het geen supertopkwaliteit, maar ze zijn echt wel leuk, ik zou je alleen voor je tijd al die 15 euro geven:)

WowAmigo
Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 20:21

Nou het kost jou ook een hoop tijd, misschien is het geen supertopkwaliteit, maar ze zijn echt wel leuk, ik zou je alleen voor je tijd al die 15 euro geven:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 20:29

Incroyable schreef:
Oei TS, voor deze foto's zou ik zeker geen geld vragen. Deze foto's zou ik beschouwen als een mooi oefenrondje, maar zeker nog niet op het niveau dat je er geld voor kan (zou moeten willen) vragen. Ik zou haar inderdaad aanbieden om nog een shoot te doen, maar dan bij beter weer, en die 15 euro lekker laten zitten. Helemaal als het een meisje van zestien is.

Je zou nog kunnen kijken of je de nabewerking opnieuw kunt doen, om haar een beetje tegemoet te komen. De foto's hebben bijvoorbeeld een hele warme kleur, maar de hei ziet er daardoor niet per se beter uit. De lucht krijgt daardoor een onnatuurlijk warme kleur.

Hoe staat het model er zelf in, is zij tevreden met de foto's/zijn ze naar verwachting?


Zij was er erg tevreden mee en heeft zelfs afdrukken bested!
Ben nu van plan om de afdrukken kado te doen
Om toch nog een beetje compensatie te geven :o

Incroyable
Berichten: 1828
Geregistreerd: 19-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 20:46

Koetje_boe schreef:
Incroyable schreef:
Oei TS, voor deze foto's zou ik zeker geen geld vragen. Deze foto's zou ik beschouwen als een mooi oefenrondje, maar zeker nog niet op het niveau dat je er geld voor kan (zou moeten willen) vragen. Ik zou haar inderdaad aanbieden om nog een shoot te doen, maar dan bij beter weer, en die 15 euro lekker laten zitten. Helemaal als het een meisje van zestien is.

Je zou nog kunnen kijken of je de nabewerking opnieuw kunt doen, om haar een beetje tegemoet te komen. De foto's hebben bijvoorbeeld een hele warme kleur, maar de hei ziet er daardoor niet per se beter uit. De lucht krijgt daardoor een onnatuurlijk warme kleur.

Hoe staat het model er zelf in, is zij tevreden met de foto's/zijn ze naar verwachting?


Zij was er erg tevreden mee en heeft zelfs afdrukken bested!
Ben nu van plan om de afdrukken kado te doen
Om toch nog een beetje compensatie te geven :o


Dan neem ik mijn reactie terug! Het is natuurlijk het allerbelangrijkst wat zij zelf vindt :D Goed opgelost zo :)

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 20:59

Ik weet niet hoe serieus je bent met fotograveren.. Maar als je ergens niet achter staat moet je het niet leveren.
Ik vind je tarief ook erg laag, dus wellicht is het wijs om dat te verhogen om serieuzer genomen te worden.
Fotos zijn te donker, is dat afhankelijk van regen?

Ik zou dit gewoon aangeven aan klant van: we doen het opnieuw. Deze fotos mag je hebben voor de helft vd prijs en we doen t opnieuw.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 23:00

Hutcherson schreef:
Ik weet niet hoe serieus je bent met fotograveren.. Maar als je ergens niet achter staat moet je het niet leveren.
Ik vind je tarief ook erg laag, dus wellicht is het wijs om dat te verhogen om serieuzer genomen te worden.
Fotos zijn te donker, is dat afhankelijk van regen?

Ik zou dit gewoon aangeven aan klant van: we doen het opnieuw. Deze fotos mag je hebben voor de helft vd prijs en we doen t opnieuw.


Dat ze zo donker zijn komt indd ook door het weer.
Ook heb ik het probleem van de ruis gevonden...
Door elke keer het water dat op men lens kwam af te nemen met een (brillen)doekje dat niet helemaal schoon was... :Y) das niet zo slim van mij haha

Ik het Ga het model Ook nog aanbieden om de shoot een keer (gratis) opnieuw te doen

Ook denk ik er over om de helft van de afdrukken (van deze fotos) te betalen en de huur van het paard terug te betalen.
Ze heeft namelijk het paard voor 2 uur moeten huren, dus Dan lijkt het me redelijk dat ik de huur voor de 2e shoot vergoed!
Zouden jullie dit een goede oplossing vinden?

Dit zijn trouwens foto’s die ik normaal maak:
(Ik heb toestemming van het model)

Afbeelding


Afbeelding

Denken jullie dat deze wel goed genoeg zijn?
(Door het importeren naar bokt neemt de kwaliteit af... op men galerij zijn ze scherper :D )

Lau

Berichten: 16669
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 23:19

Koetje_boe schreef:
Hutcherson schreef:
Ik weet niet hoe serieus je bent met fotograveren.. Maar als je ergens niet achter staat moet je het niet leveren.
Ik vind je tarief ook erg laag, dus wellicht is het wijs om dat te verhogen om serieuzer genomen te worden.
Fotos zijn te donker, is dat afhankelijk van regen?

Ik zou dit gewoon aangeven aan klant van: we doen het opnieuw. Deze fotos mag je hebben voor de helft vd prijs en we doen t opnieuw.


Dat ze zo donker zijn komt indd ook door het weer.
Ook heb ik het probleem van de ruis gevonden...
Door elke keer het water dat op men lens kwam af te nemen met een (brillen)doekje dat niet helemaal schoon was... :Y) das niet zo slim van mij haha

Ik het Ga het model Ook nog aanbieden om de shoot een keer (gratis) opnieuw te doen

Ook denk ik er over om de helft van de afdrukken (van deze fotos) te betalen en de huur van het paard terug te betalen.
Ze heeft namelijk het paard voor 2 uur moeten huren, dus Dan lijkt het me redelijk dat ik de huur voor de 2e shoot vergoed!
Zouden jullie dit een goede oplossing vinden?

Dit zijn trouwens foto’s die ik normaal maak:
(Ik heb toestemming van het model)

[ [url=m/xkZQB9.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/wTQe1g.jpg]Afbeelding[/url] ]

Denken jullie dat deze wel goed genoeg zijn?
(Door het importeren naar bokt neemt de kwaliteit af... op men galerij zijn ze scherper :D )



Nou mooi dat het model uiteindelijk te vrede was.
Ik mis persoonlijk compositie in je foto’s word je bewust van hoe je je model wil laten zien. Op foto 1 mis ik ruimte bij de neus. Ook vind ik de foto persoonlijk nogal plat. Het is eerder een snelle foto als een foto van een fotograaf. Word je bewust van hoe wil ik dit laten zien en waarom.

Foto 2:
De voeten staan er niet helemaal op en je hebt te veel ruimte boven en rechts. Ooh hier zorg dat het hele model er goed opstaat en ga spelen met composities. Zoek fotografen op die je aanspreken en ga doen wat zij doen. Maak moodboards en zoek voorbeelden zo leer je composities en gebruik van het licht.

Een iso boven de 800 is best een slecht idee je kan beter compenseren met sluitertijd en diafragma. Een te hoge iso geeft snel ruis. Dus probeer daar op te letten.

Ik zou niet betalen voor deze foto’s, ik zou lekker gaan oefenen en portfolio opbouwen. En pas later geld gaan vragen.

Kmbrly

Berichten: 1844
Geregistreerd: 11-05-09
Woonplaats: Rekem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 23:22

Ik zou ook niet te veel gaan compenseren. Eerder of of. Maar niet en en.

Want laten we heel eerlijk zijn voor prof fotos ben je gewoon veel meer geld kwijt.
En dat de klant het paard heeft moeten huren heb jij niet in de hand.

Ik vind het ook niet zo slim dat je alle foto’s al hebt doorgestuurd voor een betaling. Maar dat kan aan mij liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 23:40

Citaat:
Nou mooi dat het model uiteindelijk te vrede was.
Ik mis persoonlijk compositie in je foto’s word je bewust van hoe je je model wil laten zien. Op foto 1 mis ik ruimte bij de neus. Ook vind ik de foto persoonlijk nogal plat. Het is eerder een snelle foto als een foto van een fotograaf. Word je bewust van hoe wil ik dit laten zien en waarom.

Foto 2:
De voeten staan er niet helemaal op en je hebt te veel ruimte boven en rechts. Ooh hier zorg dat het hele model er goed opstaat en ga spelen met composities. Zoek fotografen op die je aanspreken en ga doen wat zij doen. Maak moodboards en zoek voorbeelden zo leer je composities en gebruik van het licht.

Een iso boven de 800 is best een slecht idee je kan beter compenseren met sluitertijd en diafragma. Een te hoge iso geeft snel ruis. Dus probeer daar op te letten.

Ik zou niet betalen voor deze foto’s, ik zou lekker gaan oefenen en portfolio opbouwen. En pas later geld gaan vragen.


De iso in bijna al mijn foto’s licht tussen de 250 en 500 ik weet overigens ook niet of dat “goed”is of niet maar miss dat dat uit maakt

Tieneke

Berichten: 21679
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 23:45

Ik denk dat je zeker nog ruimte hebt om te groeien, dat je met een paar praktische oefeningen op compositie enerzijds en op sluiter/diafragma/ISO anderzijds al snel betere foto's kan maken.

Ook denk je zelf toch in oplossingen naar het model toe. Belangrijkste is een oplossing te vinden die jullie alletwee goed vinden. Je hoeft niet alles voor niks te doen, maar je zoekt ook naar hoe je het model een geste kan doen, daar kom je zeker wel uit.

Betaald fotograferen is meer dan de foto's maken en afleveren. Dit soort dingen horen er ook bij, de afweging maken tussen klantvriendelijkheid en jezelf niet in de voet schieten. Al die dingen zijn leermomenten, je bent goed bezig.

En nog een toevoeging: je bent ook kritisch naar je eigen werk, dat moet je ook zijn om te groeien. Ik zie vaak genoeg tekeningen en foto's van mensen die niet kritisch naar zichzelf kunnen kijken en er genoegen mee nemen om een minderwaardig product af te leveren. Voor die 15 euro vind ik dat je echt meer dan je best doet.
Laatst bijgewerkt door Tieneke op 20-10-20 23:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 23:51

Ik vind het helemaal niet raar om de 15 euro in ontvangst te nemen, als dat is wat jullie op voorhand hebben afgesproken.
Voor een uurtarief van 7,50 kun je misschien wel verwachten dat iemand je een dienst levert, maar het is onrealistisch om te verwachten dat diegene daarvoor een opleiding heeft genoten en zelf (semi)professionele apparatuur meebrengt.
En als de ontvanger er blij mee is.. prima deal toch?

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: Dilemma betaling

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 23:59

Pas je wel op dat je niet zoveel toegeeft als compensatie dat je er zelf op toelegt? En een nieuwe shoot, en afdrukken, en paardenhuur vind ik wel wat overdreven. Ik zou eerder 1 van deze dingen aanbieden ter compensatie maar zeker niet allemaal. Vooral niet als de persoon zelf er op stond om door te gaan terwijl jij het wilde verplaatsen en die persoon ze zo mooi vond dat ze afdrukken wil, dus die prima tevreden is met de geleverde dienst.

Boras
Berichten: 9950
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 00:13

cobiie schreef:
Wil jij bekend staan dat jij deze kwaliteit geld waard vindt? Zo nee, dan voorstellen nieuwe datum te plannen.

Neem zelf voortaan de beslissing fotoshoot af te zeggen als kwaliteit waarschijnlijk niet goed genoeg wordt in jouw ogen.


Ik ben het hier helemaal mee eens.

Zie die 2 uurtjes werk als een oefening om je verder in het vak te bekwamen.

Als werk niet goed genoeg is, dan moet je er geen vergoeding voor vragen.
Ook niet een beetje.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 01:17

Boras schreef:
[
Als werk niet goed genoeg is, dan moet je er geen vergoeding voor vragen.
Ook niet een beetje.

En wie ben jij om dát te bepalen?

De TS heeft een duidelijke afspraak gemaakt met haar model; het werk is niet van professioneel nivo, en de prijs is in overeenstemming daarmee. Haar klant heeft aangegeven hiermee tevreden te zijn.

De dienst is geleverd in overeenstemming met de gemaakte afspraken, er is tijd en energie in gestoken.
De lage vergoeding is in overeenstemming met het nivo van het werk.

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 06:07

je hebt 2 uur in de miezer gestaan foto's te maken, je hebt ze bewerkt, je bent naar de locatie gekomen en je hebt het overlegd. Gewoon je onkosten vergoeding houden. Als ik ga varen met een open boot en het miezert ben ik ook gewoon mijn geld kwijt als ik niet ga, jij hebt het zelfs nog overlegd. je kan haar wel bijvoorbeeld een kortingsbon 10% geven of een andere kleine tegemoetkoming voor een herkansing zoals bijvoorbeeld een extra bewerkte foto oid.

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Dilemma betaling

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 06:48

15 euro is geen geld.. heeft het modem van tevoren andere foto's van je gezien?
Je hebt aangeboden te verzetten, zij wilde niet. En heeft daarmee dus ook er zelf voor gekozen om het paard te huren. Als jij had gezegd dat je niet kwam shooten omdat je met het weet weinig kon, had ze de huur ook moeten betalen, of anders de volgende keer. Dat ze zo roze zijn is niet mijn smaak, maar ook daar heeft het model gekozen.
Je bent gegaan, hebt de foto's toch gemaakt op verzoek ondanks dat het weer niet optimaal was en je dat hebt doorgegeven, en het model is blij met de foto's.

Ik vind dat je zeker recht hebt op die 15 euro. Je hebt van tevoren andere opties aangeboden maar model wilde dat niet. Tijd, moeite, en manuren zitten er in. Ik vind het niet raar dat je het gewoon wil ontvangen :)

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 08:13

Heel eerlijk en ik ben geen fotograaf maar dat is wat ik denk en ik zou ook zomaar een klant kunnen zijn,vind ik bij die andere twee de foto's ook niet zo mooi, en omdat ik geen verstand heb van fotografie is dit echt een mening die misschien niet telt, maar dat bijvoorbeeld de neus net afgesneden is en hetzelfde met de hoeven op de andere foto , dat zou ik zelf niet mooi vinden :o

Maar ik vind het wel heel goed dat je feedback vraagt, dat siert je omdat je daarmee ook aangeeft dat je openstaat voor verbetering.

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Dilemma betaling

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 08:19

Klant is akkoord gegaan. Ze moet dus betalen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 10:05

moonsparkle schreef:
Heel eerlijk en ik ben geen fotograaf maar dat is wat ik denk en ik zou ook zomaar een klant kunnen zijn,vind ik bij die andere twee de foto's ook niet zo mooi, en omdat ik geen verstand heb van fotografie is dit echt een mening die misschien niet telt, maar dat bijvoorbeeld de neus net afgesneden is en hetzelfde met de hoeven op de andere foto , dat zou ik zelf niet mooi vinden :o

Maar ik vind het wel heel goed dat je feedback vraagt, dat siert je omdat je daarmee ook aangeeft dat je openstaat voor verbetering.


Klopt!
De bestandjes waren net te groot om van men computer naar men telefoon te krijgen, Op het origineel staan de hoeven en de neus er ook gewoon op! (Dit is ook de niet bewerkte variant)
Ook waren dit niet de beste die ik van deze heb, het model vond het prima als ik deze 2 foto’s online deelde omdat haar gezicht Daar niet zo goed op te zien is.

Pluttersput schreef:
15 euro is geen geld.. heeft het modem van tevoren andere foto's van je gezien?
Je hebt aangeboden te verzetten, zij wilde niet. En heeft daarmee dus ook er zelf voor gekozen om het paard te huren. Als jij had gezegd dat je niet kwam shooten omdat je met het weet weinig kon, had ze de huur ook moeten betalen, of anders de volgende keer. Dat ze zo roze zijn is niet mijn smaak, maar ook daar heeft het model gekozen.
Je bent gegaan, hebt de foto's toch gemaakt op verzoek ondanks dat het weer niet optimaal was en je dat hebt doorgegeven, en het model is blij met de foto's.

Ik vind dat je zeker recht hebt op die 15 euro. Je hebt van tevoren andere opties aangeboden maar model wilde dat niet. Tijd, moeite, en manuren zitten er in. Ik vind het niet raar dat je het gewoon wil ontvangen :)


Ja ik heb het model heel veel andere foto’s laten zien die ik ook heb gemaakt!
Ondanks dat ik het niet professioneel aanbied heb ik me op aandringen van haar toch in laten huren!

_Julie
Berichten: 47
Geregistreerd: 08-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 16:15

15 euro voor 2 uur is vind ik een koopje. Ik zou gewoon laten betalen.

Boras
Berichten: 9950
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 16:38

Kuggur schreef:
Boras schreef:
[
Als werk niet goed genoeg is, dan moet je er geen vergoeding voor vragen.
Ook niet een beetje.

En wie ben jij om dát te bepalen?



Serieus, op deze toon, Kuggur? Waarom? Totaal onnodig :n

On-topic: ik bepaal niets, dat doet de ts zelf. Zie haar openingsbericht, het staat er heel duidelijk: ze is niet tevreden. Het is de reden waarom ze dit topic opende.