eerste (grote) paard aanschaffen, het mag. en nu ?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
freedomshet

Berichten: 484
Geregistreerd: 12-06-18
Woonplaats: Elst

eerste (grote) paard aanschaffen, het mag. en nu ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-20 12:32

hoi hoi,

Nou ik ga proberen het een beetje uit te leggen.
Ik ben Mila, bijna 15 jaar al mijn hele leven heb ik 1 grote droom : Een eigen paard.

Op mijn 7de ben ik begonnen op de manege, heb hier 6 jaar gereden en rij nu ruim anderhalf jaar een pony bij.
Ik heb ook een tijd een shet verzorgd om deze daarna over te kopen.
Zij is afgelopen september naar een ander huisje gegaan doordat dit het beste was om te doen.

Samen met mijn ouders ben ik de laatste tijd in gesprek over de mogelijkheid van een eigen paard, en gister is de knoop doorgehakt, Het mag *\o/*
ik ben natuurlijk superblij, maar nu.
Ik heb natuurlijk al een shetlander gehad maar dat is een heel groot verschil met een paard (of grote pony).

Ik ben al aan het kijken naar stallen in de buurt en heb er nu 3 die me erg goed klinken.
Maar ik heb ook een aantal vragen waarvoor dit mij de goede plek lijkt.
Als we echt naar het paard gaan kijken neem ik iemand mee, ik hoop dat mijn instructeur mee wilt en anders kan ik nog wel wat mensen die er verstand van hebben
Ik ga klinisch laten keuren en ik horde dat je dat dan niet moest laten doen door hun dierenarts (?)

Ik had gekeken maar kon enkel erg persoonlijke topics vinden voor t aanschaffen van een paard .
Ik heb ook een paar algemene vragen over jullie ervaringen en wat jullie aanraden (bv welk merk) :) .


Ik heb al even een lijstje gemaakt met wat spullen en vroeg me af of jullie nog aanvulling hadden (ik wil recreatief gaan rijden, buitenrijden, een keer een sprongetje en gewoon lol met je knol) ?

- Zadel
- Hoofdstel
- Peesbeschermers
- weide Halster(s)
- Dekje(s)
- Borstels (heb ik op zich al)
- Longeerlijn, longeersingel en als nodig zweep.
- Poetskist (mogelijk al in huis)
- Zoutsteen
- Hoefschoenen(bij ijzers)
- Zadelhoes
- Shampoo
- Leeronderhoud
- Vliegenspray
- Vliegendeken voor met zadel
- Bijzetteugel voor longeren
- (voer) emmers
- Uitrijdeken (ook een vliegenversie voor het bos ?)
- Ehbo set

ik vermoed dat er nog wel wat dingen ontbreken dus als jullie nog iets weten +:)+
Tot nu toe kwam ik op deze vragen :

Wel of geen vliegendeken en vliegenmasker ? en welke dan ?
Welk voer ? wat voeren jullie je (recreatie) paard ?
Welk merk zadel ? en welke zadelmaker omgeving Elst ?
Verzekeren ja of nee ? waar ?


Ik kom zeker op nog wel meer vragen maar om even te beginnen :)
Als er nog andere dingen zijn die jullie weten zeg het maar.
(ik hoop dat het topic goed staat, vind dat altijd zo lastig)

LoveBodin

Berichten: 4353
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: eerste (grote) paard aanschaffen, het mag. en nu ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 12:38

Ik zou eerst op zoek gaan naar een goede, fijne pony. Laat hem inderdaad keuren, door je eigen dierenarts. Dat is omdat (vooral vroeger) sommige handelaren en dierenartsen een dealtje sloten.
Verder: vraag goed door en wordt niet te snel verliefd op de eerste de beste pony.

Wat spullen betreft: het kan zijn dat je dingen mee krijgt/overkoopt van de vorige eigenaar, soms krijg je ze ook mee met enkel een halster. Wat je moet kopen: ik heb gewoon afgewacht en gekeken wat ik nodig had op het moment dat ik het nodig had.
Dat geldt vooral voor voer/dekens/zadel etc, dat is zo afhankelijk van je paard. Zelfs stalling is per paard verschillend wat ze prettig vinden, al zijn er wel basis voorwaarden natuurlijk.
Verzekering is nodig als jij en je ouders het niet zelf kunnen betalen als er iets ernstigs gebeurt. Wij hebben een potje voor de huisdieren en dus geen verzekering.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70510
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 12:38

Ik verplaats dit topic naar Young rider talk.

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 12:41

Ik heb eerst een paard gekocht, en daarna ook maar wat spulletjes erbij want een halster enzo was toch wel handig. :+

Zonder gekheid, mijn paard heeft nog ongeveer een half jaar bij de fokker gelopen nadat ik hem kocht, dus hij had in die periode al zijn "eigen" uitrusting en gaandeweg heb ik de boel bij elkaar gesprokkeld.

Ik zou wel even goed opletten en een lijst maken voor dingen die je van tevoren graag in huis wilt hebben voordat het paard jouw kant op komt, en de dingen die je juist beter kunt aanschaffen als het paard al bij je is, omdat ze bijvoorbeeld niet voor elk soort paard geschikt zijn en niet alles voor elk paard hetzelfde werkt. Daarnaast kun je soms ook spullen overnemen die al bij het paard aangemeten zijn.

Zo had ik allerlei fijne anti-jeuk zalf varianten aangeschaft, om uiteindelijk alles in de prullenbak te kunnen mieteren omdat het enige wat zowel werkte als door hem verdragen werd, doodnormale sudo-creme bleek te zijn.

Dekens en de juiste maat komt ook erg nauw. Vraag bijvoorbeeld ook even na welke maat en model hij al bij de verkoper draagt, dan heb je een aanwijzing in welke hoek je moet zoeken.

Mijn advies: zorg voor de basis en doe de rest als je je paard uitgekozen hebt. Peesbeschermers zijn niet altijd nodig, soms wel, soms alleen voor, soms alleen achter, etcetera. Vliegendeken of eczeemdeken, hangt ook weer van het paard af, en welke aan te raden is bijvoorbeeld. Zo ook voor het voer en het zadel. Daar is zo in het algemeen geen antwoord op te geven eigenlijk.

Met betrekking tot voer speelt ook mee wat hij al gewend is, want ineens zomaar veranderen kan enorme problemen geven. Ga je het paard aan huis stallen of op een stalling? In dat laatste geval moet je soms ook rekening houden met wat er op de stalling mogelijk en bespreekbaar is. Dan moet je dus ook weer kijken of de stalling wel bij de behoefte van je paard past.

AlphaDaemon
Berichten: 542
Geregistreerd: 24-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 13:21

Ik zou eerst een paard / pony zoeken (want dat kan best een tijdje duren) en daarna heb je de essentiële dingen zo gekocht en de rest komt wel. Als je een indicatie wilt hebben van de kosten is het natuurlijk wel handig alvast een lijstje te hebben, maar ik zou er dan wel bij zetten wat echt prioriteit heeft en wat niet.

Uit jouw lijstje vind ik dat peesbeschermers, longeersingel en bijzet, zoutsteen, hoefschoenen, uitrijdeken tamelijk overbodig zijn. Als in: de ene persoon gebruikt ze, de ander niet en zonder kan dus echt prima. Hoefschoenen zijn fijn als je merkt dat je veel in het bos / op asfalt rijdt en je paard daar gevoelig van gaat lopen, maar ijzers zouden dan ook kunnen. Uitrijdeken is leuk / kan handig zijn, maar kan ook echt prima zonder (ik gebruik 'm in ieder geval nooit).

In je ehbo set zou ik sowieso het volgende doen:
- Betadine (shampoo)
- Thermometer
- Uierzalf
- Pleisters voor jezelf voor als je een keertje een wondje hebt wat niet vies mag worden

En ik zou oude handdoeken op stal willen hebben (altijd handig om iets droog mee te maken). En voertonnen (al hangt dit ook van je stal af, soms eet je paard op een stal met de pot mee :Y) ).

Qua voer: vraag inderdaad wat hij al kreeg op de oude stal en verder is het redelijk per paard anders. Iets van een muesli is denk ik wel meestal een aardig idee om mee te beginnen en dan hangt het af van wie je voor je hebt welke muesli dat dan moet zijn (Pavo Nature's best / care4life of van Equifyt een basis muesli met vitamine korreltje).

_Bianca

Berichten: 709
Geregistreerd: 03-01-12

Re: eerste (grote) paard aanschaffen, het mag. en nu ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 13:37

Wat leuk, en wat spannend, een eigen paard!

Ik sluit me aan bij wat de mensen hiervoor ook al hebben gezegd. Koop vooral niet teveel van te voren!! Of je iets nodig hebt, verschilt per paard. Heb je het dan nodig, dan verschilt nog welk merk, welke maat, welk soort...

Bij mijn eerste paard kwamen alle spullen die je echt nodig hebt, mee. Hoofdstel, zadel, dekjes, een halster en poetsspullen. Meer heb je eigenlijk niet nodig.

Het is handig om te weten welk voer het paard krijgt, zodat je langzaam kunt omschakelen (of datzelfde voer kunt blijven geven). Datzelfde geldt voor beschermers, dekens, bit etc. Eigenlijk alles wat in verschillende maten verkrijgbaar is. Vraag aan de verkoper welk soort en welke maat het paard heeft, of neem het eventueel mee over als dat kan. Dan weet je zeker dat je geen spullen vooraf koopt, die je achteraf niet kunt gebruiken.

En een extra tip: spiek vooral bij mensen om je heen, als je paard er eenmaal is. Wat hebben je stalgenoten voor spullen? Is het handig? Zou jij dat ook kunnen gebruiken? Of hebben ze juist iets niet, gewoon omdat het niet nodig is? Daar kun je heel veel van leren!

Succes!!

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: eerste (grote) paard aanschaffen, het mag. en nu ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 14:30

Leuk! Een eerste paard!

Allereerst: koop eerst het paard en kijk daarna wat je nodig hebt. Niet elk paard heeft dezelfde maten dus dekens halsters zadels etc kan je pas kopen als je je paard hebt.
Universele dingen als ehbo etc kunnen wel. Hoefschoenen heb je niet nodig bij ijzers. Sommige paarden hebben ze nodig die geen ijzers hebben. Ook longeermateriaal zou ik voorzichtig mee zijn. Als je nooit longeerles hebf gehad kan je je paard met een setje bijzetteugels of een slof flink in de kreukels helpen.
Wat wel goed is is een spaarpotje voor in het geval dat. Een paard heeft standaard kosten als inentingen tandartskosten etc maar als er iets gebeurd is een pak met geld achter de hand hebben heel nuttig.

Voor jou beeldvorming nav je lijstje: peesbeschermers, zadelhoes, uitrijdeken en vliegenuitrijdeken heb ik in de 14 jaar dat ik eigen paarden heb nooit gebruikt of gewoon nooit gemist. Daarmee zeg ik niet dat het verkeedde items zijn maar als ik jou was zou ik eerst een paard kopen met minimale spullen en dan kom je vanzelf tegen wat je mist ipv veel geld uitgeven aan spullen die je misschien nooit gebruikt.

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 14:47

Sas_Mon schreef:
Leuk! Een eerste paard!

Allereerst: koop eerst het paard en kijk daarna wat je nodig hebt. Niet elk paard heeft dezelfde maten dus dekens halsters zadels etc kan je pas kopen als je je paard hebt.
Universele dingen als ehbo etc kunnen wel. Hoefschoenen heb je niet nodig bij ijzers. Sommige paarden hebben ze nodig die geen ijzers hebben. Ook longeermateriaal zou ik voorzichtig mee zijn. Als je nooit longeerles hebf gehad kan je je paard met een setje bijzetteugels of een slof flink in de kreukels helpen.
Wat wel goed is is een spaarpotje voor in het geval dat. Een paard heeft standaard kosten als inentingen tandartskosten etc maar als er iets gebeurd is een pak met geld achter de hand hebben heel nuttig.

Voor jou beeldvorming nav je lijstje: peesbeschermers, zadelhoes, uitrijdeken en vliegenuitrijdeken heb ik in de 14 jaar dat ik eigen paarden heb nooit gebruikt of gewoon nooit gemist. Daarmee zeg ik niet dat het verkeedde items zijn maar als ik jou was zou ik eerst een paard kopen met minimale spullen en dan kom je vanzelf tegen wat je mist ipv veel geld uitgeven aan spullen die je misschien nooit gebruikt.



Mee eens, en ik heb bijvoorbeeld bij 2 gekochte paarden (en 1 verkocht paard) het zadel erbij gekocht/verkocht. Bij de laatste zelfs inclusief winterdekens, hoofdstel, bit, singel, dekje en beenbeschermers. Alles was compleet om te gaan rijden

huricane
Berichten: 788
Geregistreerd: 05-01-09

Re: eerste (grote) paard aanschaffen, het mag. en nu ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 14:59

Wel of geen vliegendeken en vliegenmasker ? en welke dan ? Ligt helemaal aan het paard of omgeving waar die staat.
Welk voer ? wat voeren jullie je (recreatie) paard ?als je in pension staat wordt er meestal voor je gevoerd, dus het voer wat de pensionhouder heeft ingekocht.
Welk merk zadel ? en welke zadelmaker omgeving Elst ? Soms kun je dit overnemen bij het betreffende paard. Maar kijk naar een zadel wat goed ligt op je paard en staar je niet blind op een merk.
Verzekeren ja of nee ? waar ? Dat moet je afwegen, maak je een spaarpotje waar je geld in legt mochten er dierenartskosten komen, of betaal je iedere maand premie. Ik persoonlijk heb een spaarpotje voor mijn dieren.

freedomshet

Berichten: 484
Geregistreerd: 12-06-18
Woonplaats: Elst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-20 22:27

Hey Hey,
Bedankt voor alle reactie's
Zie al heel wat handige tips staan.

per ongeluk niet bijgezet, maar ben zeker niet van plan eerst spullen te kopen. eerst een paard lijkt me inderdaad handig :j
Vind het wel fijn om als we dan gaan "inkopen" een beetje weten wat ik moet halen zegmaar.
Ik zie veel dat Uitrijdeken, hoefschoenen, bijzet voor t longeren, peesbeschermers overbodig zijn.

En aan de hand van jullie berichtjes ben ook al gaan rondkijken naar het paard zelf.
Ik ben nu een beetje aan het rondkijken op marktplaats en bokt.
weten jullie nog andere plekken/site's ? (sporthorses ken ik maar stond 1 paard met mijn eisen, oeps)

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 22:32

Heb je al een beetje een idee wat je zoekt? Wellicht kunnen mensen dan ook gerichte tips geven zoals bepaalde fokkers of handelsstallen.

- Leeftijd
- Trainingsniveau
- Ras
- Hoogte

freedomshet

Berichten: 484
Geregistreerd: 12-06-18
Woonplaats: Elst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-20 22:45

Serenity350 schreef:
Heb je al een beetje een idee wat je zoekt? Wellicht kunnen mensen dan ook gerichte tips geven zoals bepaalde fokkers of handelsstallen.

- Leeftijd
- Trainingsniveau
- Ras
- Hoogte



Ja sommige dingen staan wel hoog andere helemaal niet.

ik zoek tussen de 1,50 en 1,70, Hoger mag op zich ook maar kleiner word krap.
Een Merrie of Ruin, geen hengst
Tussen de 4 en 10 jaar, vind ik nou een leuk 12 jarig paard is dat geen probleem.
Hij moet ingereden zijn of in het proces zitten en dat hij daar blijft tot hij goed gereden is, hier heb ik nog niet genoeg ervaring voor.
Ras maakt me heel weinig uit.
Ik wil voor nu vooral een goed en vriendelijk karakter, mag opzich wel een keer wat pit hebben.
maar ik zoek wel naar een wat makkelijker paard zodat ik gewoon lekker ontspannen ritjes kan maken.

SaraViavia

Berichten: 1796
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 22:47

Hee Mila,

Ik zie dat je in de buurt woont. Ik woon zelf in Gendt, maar ik heb wekelijks privéles op een springstal in Elst (wellicht dat je daar ook al bent wezen kijken, want ze doen ook pensionstalling). Je kan me via pb alles vragen wat je nog wil weten. Ik heb al mijn hele leven eigen pony's en paarden. Succes en geniet van alle leuke dingen!

Simbaa
Berichten: 3962
Geregistreerd: 17-12-04

Re: eerste (grote) paard aanschaffen, het mag. en nu ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 22:57

Pb gestuurd! Denk vooral dat het belangrijk is om iemand mee te nemen die er veel verstand van heeft.

Qua spullen; wacht vooral op een kortingsactie voor verschillende dingen. Kan veel geld schelen ;)

freedomshet

Berichten: 484
Geregistreerd: 12-06-18
Woonplaats: Elst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-20 23:11

Simbaa schreef:
Qua spullen; wacht vooral op een kortingsactie voor verschillende dingen. Kan veel geld schelen ;)


oehh dat is handig, bedankt.

Saraviavia schreef:
Hee Mila,

Ik zie dat je in de buurt woont. Ik woon zelf in Gendt, maar ik heb wekelijks privéles op een springstal in Elst (wellicht dat je daar ook al bent wezen kijken, want ze doen ook pensionstalling). Je kan me via pb alles vragen wat je nog wil weten. Ik heb al mijn hele leven eigen pony's en paarden. Succes en geniet van alle leuke dingen!


hee, ik denk dat ik weet welke stal je op doelt.
bedankt voor de tip was ik nog niet langsgekomen maar ga der zeker wat informatie van ophalen.

freedomshet

Berichten: 484
Geregistreerd: 12-06-18
Woonplaats: Elst

Re: eerste (grote) paard aanschaffen, het mag. en nu ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-20 17:58

misschien een aparte vraag, maar hoe kan ik het beste een berichtje sturen naar een verkoper ?
wat zet ik der in zeg maar :?

Amado7

Berichten: 10727
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 18:05

Wat je wilt weten :) Ik vraag meestal toch een richtprijs, na een heel verhaal natuurlijk waar ik naar op zoek ga. Als ik geen richtprijs weet hoef ik ook niet te kijken. Bijv als mijn budget 7500 is en hun richtprijs 15.000.

Verder zou ik willen weten qua niveau maar dat staat meestal in de beschrijving . Is hij verkeersplan lijkt me van belang. Wat is zijn karakter? Hoe is hij met rijden, hoe is hij met kinderen, is hij braaf met poetsen oid. Eventueel filmpjes. En lekker gaan kijken vooral. Dat doet toch het beste.

Firefly289

Berichten: 179
Geregistreerd: 22-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 18:08

Heb je nog informatie die je vooraf zou willen weten? Dan zet je dat erin. Dus een voorbeeld van een manier waarop je kunt reageren is:

Geachte ...,

Hierbij wil ik reageren op uw advertentie X. Ik heb wel interesse in het paard dat u te koop aanbied. Vervolgens kun je wat over jezelf vertellen. (waar ben je naar opzoek, waarom trok dit paard je aan. Als de eigenaar dan denkt, hm mijn paard past daar niet bij, kan diegene dat dan ook aangeven)

Echter vroeg ik mij nog wel enkele dingen af (Zet vervolgens wat vragen neer. Vraagprijs, meer info over het karakter, beeldmateriaal)

Alvast bedankt voor uw reactie.

Met vriendelijke groet,
.....

In een reactie terug, als je nog steeds interesse hebt, kun je aangeven dat je graag zou willen komen kijken.

0000
Berichten: 5471
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 18:09

freedomshet schreef:
misschien een aparte vraag, maar hoe kan ik het beste een berichtje sturen naar een verkoper ?
wat zet ik der in zeg maar :?


Misschien geen leuke tip maar wel een nuttige, laat je ouders contact opnemen. Of stuur zelf een berichtje met de vragen die je nog hebt (als er voor jou echt belangrijke dingen nog niet in de advertentie staan). En vraag dan in datzelfde berichtje naar een telefoon nummer waarmee je ouders contact kunnen opnemen om eventueel een kijk afspraak te maken.
Reden hiervoor is dat als je een paard te koop hebt staan je best wel doodgegooid word met berichtjes van jongere meiden en daarvan is 99% helaas niet serieus. Die willen of lekker gratis komen rijden (ja, dat gebeurt echt) of zijn vooral dromers waarvan de ouders helemaal niet van plan zijn om een paard te kopen en zijn op zoek naar iets 'voor over een tijdje' en hebben nog geen flauw idee of dat mag en hoe ze dat gaan betalen. Vervelend voor jou maar wil je serieus overkomen zorg dan dat je in ieder geval ook duidelijk maakt dat je samen met je ouders op zoek bent. En verder natuurlijk de vragen stellen die je hebt naar aanleiding van de advertentie. Eventueel een beetje vertellen wat voor type paard je zoekt en of ze denken dat hij in dat plaatje zou kunnen passen.

En verder veel plezier, kritisch zijn en geduld hebben. Oh en als je ergens gaat kijken, nooit maar dan ook nooit!!!! opstappen als het paard niet voorgereden word! Ongeacht wat voor verhaal ze erbij hebben en hoe goed de reden ook lijkt te zijn, als ze niemand hebben om voor te rijden stap je gewoon niet op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 18:18

Peesbeschermers Echt niet gebruiken tenzij je ze echt nodig hebt omdat je paard anders zijn pezen kapot trapt. Benen worden er heel heet van en dat is slecht voor de pezen. Als je ze wel echt nodig hebt, crossbeschermers nemen die zijn veel luchtiger. En laat bijzetteugel tijdens het longeren alsjeblieft achterwege! Er loopt momenteel al een topic over hulpteugels, misschien kun je dat doorlezen? hou er bij de aanschaf van een zadel ook rekening mee dat de zadelmaker ook het nodige kost. een recreatiepaard heeft ruwvoer nodig, vooral veel ruwvoer en meestal geen krachtvoer. Om het ruwvoer aan te vullen kan Je een vitamine brokje geven zodat je paard niks tekort komt. Ook hier over loopt een topic van intussen zo’n 100 pagina’s. Verder, heel veel plezier met je toekomstige paard!
Edit: ik zou niet voor een vierjarige gaan, zou voor een eerste paard denk ik gaan voor vanaf een jaar of 7

ElCid

Berichten: 9221
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 18:32

freedomshet schreef:
- Zadel
- Hoofdstel
- Peesbeschermers
- weide Halster(s)
- Dekje(s)
- Borstels (heb ik op zich al)
- Longeerlijn, longeersingel en als nodig zweep.
- Poetskist (mogelijk al in huis)
- Zoutsteen
- Hoefschoenen(bij ijzers)
- Zadelhoes
- Shampoo
- Leeronderhoud
- Vliegenspray
- Vliegendeken voor met zadel
- Bijzetteugel voor longeren
- (voer) emmers
- Uitrijdeken (ook een vliegenversie voor het bos ?)
- Ehbo set


Ik heb een aantal dingen weggestreept. Bijzetteugels heb je niet nodig; beter zonder en paard op eigen benen laten lopen met een goed kaptoom. Uitrijdeken is niet nodig, behalve als je van plan bent je paard te scheren en in de vrieskou buiten te rijden. Hoefschoenen zijn niet nodig als je een paard op ijzers zou zetten. Beter paard blootsvoets laten lopen! Hoefschoenen zijn alleen in uitzonderingsgevallen nodig als er geen ijzers onder zitten.

Zadel: zorg dat je een goede zadelpasser vind.
Bij een hoofdstel hoort een bit ( wat ook goed moet passen) maar bitloos is ook een optie.
Zadelhoes is geen noodzaak'een deken erover werkt ook en in de praktijk gebruik je zo'n ding niet.
Ik mis de dekens ( regen/ winter/ etc. ). Die zijn niet perse nodig, paard kan prima zonder, maar je hebt het wel over een uitrijdeken! Dan kan je beter in gewone dekens investeren.
Longeerzweep is wel een must omdat je die gebruikt als verlenging van je arm om hulpen te geven ( niet om mee te slaan ;) ). Longeren kan je dus het best doen aan een kaptoom en nooit aan het bit, daarmee verpest je (de gevoeligheid van) de paardenmond.

Peesbeschermers zijn ook niet noodzakelijk en als je ze al koopt zorg dan voor beschermers die goed ventileren; warmte is nl. slechter voor de pezen dan wat dan ook. Een paard wat goed in balans loopt zal zichzelf niet aantikken.

Succes met het zoeken en vinden van het perfecte paard! :D

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: eerste (grote) paard aanschaffen, het mag. en nu ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 19:36

Als aanvulling op dat voorrijden verhaal van 0000, als ie al helemaal opgezadeld en bezweet is als je aankomt ook meteen omdraaien en wegwezen. Het liefst loop je zelf mee en kijk je hoe het paard uit de stal/paddoc gehaald word en opgezadeld word en dan voorgereden word. Dit voorstuk geeft je al heel veel informatie over hoe het paard reageert op normale dingen in zijn eigen omgeving. Pas dan ga je zelf rijden als het paard je aanspreekt.

Als ie al helemaal nat gereden is als je aankomt betekent dat dat ie al gelopen heeft en je dus geen eerlijk beeld krijgt. Dan hebben ze alle energie er al uitgelopen en dan is ie vast braaf nu. Maar de dag erop niet meer.

freedomshet

Berichten: 484
Geregistreerd: 12-06-18
Woonplaats: Elst

Re: eerste (grote) paard aanschaffen, het mag. en nu ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-20 20:16

bedankt voor alle Tips, ga ze zeker meenemen :)

freedomshet

Berichten: 484
Geregistreerd: 12-06-18
Woonplaats: Elst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-20 18:04

Hey Hey,

Nou we zijn een paar weken verder en gaan een paardje laten keuren <3 .
Het is een 11 jarige Hannoveraan en ik merkte bijna meteen wel een klik, het is een brave ruin.
het is een ander paard dan ik eerst in gedachten had maar voldoet wel aan mijn eisen :):) .

We hebben op advies van mijn instucteur en zijn vriendin (zij helpen ook met de hele zoektocht) een dierenarts gekozen en zijn nu ook aan het kijken naar verzekeringen.

maar nu moeten we ook een zadel etc. aanschaffen en ik heb geen idee waar ik moet beginnen.
moe ik eerst een zadelmaker vinden en daar een zadel kopen ? of juist een zadel van bv de Divoza en dan laten aanpassen op de rug ?

Kwa stalling willen we eerst een tijdje op de stal gaan staan waar mijn lease pony van nu staat omdat ik de mensen daar nu ken.
Als ik het paard dan een beetje/beter ken gaan we (waarschijnlijk) naar een andere stal.

Sjoos
Berichten: 6683
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 18:12

freedomshet schreef:
Hey Hey,

Nou we zijn een paar weken verder en gaan een paardje laten keuren <3 .
Het is een 11 jarige Hannoveraan en ik merkte bijna meteen wel een klik, het is een brave ruin.
het is een ander paard dan ik eerst in gedachten had maar voldoet wel aan mijn eisen :):) .

We hebben op advies van mijn instucteur en zijn vriendin (zij helpen ook met de hele zoektocht) een dierenarts gekozen en zijn nu ook aan het kijken naar verzekeringen.

maar nu moeten we ook een zadel etc. aanschaffen en ik heb geen idee waar ik moet beginnen.
moe ik eerst een zadelmaker vinden en daar een zadel kopen ? of juist een zadel van bv de Divoza en dan laten aanpassen op de rug ?

Kwa stalling willen we eerst een tijdje op de stal gaan staan waar mijn lease pony van nu staat omdat ik de mensen daar nu ken.
Als ik het paard dan een beetje/beter ken gaan we (waarschijnlijk) naar een andere stal.


Leuk! Spannend !

Jouw instructeur weet vast wel een zadelmaker in de buurt. Die laat je langskomen, niet eerst een zadel kopen.