Ik mag een pony maare... welk ras past bij mij?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
TessaHoog
Berichten: 2
Geregistreerd: 05-03-20

Ik mag een pony maare... welk ras past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-20 20:14

Ja hoor het is zo ver! Na 11 jaar lang zeuren mag ik een pony/paard.
Ik zoek een pony/paard dat vooral heel braaf is en graag met je werkt.
Ik wil graag gaan springen met hem/haar.
Weet iemand een ras? Ik ben nu 150 cm en word ong 170 cm(dat zecht mijn doctor) en wil er nog lang op kunnen rijden. Elk ras mag. Hoop dat ik snel reacties krijg.


theadora99

Berichten: 3630
Geregistreerd: 26-05-11

Re: Ik mag een pony maare... welk ras past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 20:16

Ik zou niet te veel focussen op 1 ras maar zoeken binnen budget en leeftijdscategorie naar het paard wat goed bij je past. En of dit een Arabier of een haflinger wordt, maakt dan niet uit denk ik!

♡♡♡♡♡

TessaHoog
Berichten: 2
Geregistreerd: 05-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-20 20:18

theadora99 schreef:
Ik zou niet te veel focussen op 1 ras maar zoeken binnen budget en leeftijdscategorie naar het paard wat goed bij je past. En of dit een Arabier of een haflinger wordt, maakt dan niet uit denk ik!


Bedankt voor de tip! Weet jij goede sites?

ODonoghue

Berichten: 1516
Geregistreerd: 17-03-14

Re: Ik mag een pony maare... welk ras past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 20:24

Rijd je op een manege? Dan kan je misschien vanuit daar je instructeur / instructrice vragen om mee te gaan kijken, die kent je niveau namelijk het best! En misschien staat er op de manege een pony die goed bij je past, dan weet je zeker dat ie veelzijdig is.

Verder kan je eventueel op E-Horses kijken of hier op de bokt markt!

Mijn tip is om wel sowieso iemand erbij te betrekken die er veel verstand van heeft en jouw niveau goed kent :)

"Opinions are like assholes, everybody has one" - Mark Sheehan

Abe <3

Annet73
Berichten: 787
Geregistreerd: 01-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 20:26

TessaHoog schreef:
theadora99 schreef:
Ik zou niet te veel focussen op 1 ras maar zoeken binnen budget en leeftijdscategorie naar het paard wat goed bij je past. En of dit een Arabier of een haflinger wordt, maakt dan niet uit denk ik!


Bedankt voor de tip! Weet jij goede sites?


Je zou op sporthorses kunnen kijken.

2 Tips:
- Neem je tijd, geen overhaastte beslissingen nemen. Jouw droompaard zit er ècht tussen, vroeg of laat!
- Neem iemand mee die verstand van paarden heeft. Jij kijkt met andere ogen dan iemand die geen belang heeft bij aanschaf.

Veel plezier en succes met je zoektocht!

Jabari_nl
Berichten: 36
Geregistreerd: 03-08-19

Re: Ik mag een pony maare... welk ras past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 13:33

Mijn paard is een kwpn'er en is ee heel goed springpaard en heeft in het verleden ook in de sport gelopen. Het zijn paarden die graag voor je werken en bartsen van de energie! Nog veel succes met je zoektocht!

xxx-Anne-Jasmijn

Anastasia24

Berichten: 2703
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 13:41

Wat leuk dat je een pony mag! Ik zal gewoon je tijd nemen om te zoeken naar jóuw perfecte paardje. Een tinker word gezien als ''sloom'' maar sommige vinden springen geweldig. Zet een limiet qua leeftijd en schofthoogte, maar voor de rest kán elk ras wel aan je eisen voldoen. Neem ook je huidige niveau mee. Het is jammer als je eenmaal je eigen paardje hebt, dat je er 'bang' voor word omdat hij nog niet goed doorgereden is\schrikt van alles.
Veel succes!

De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.

Lindsey_99
Berichten: 2475
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Ik mag een pony maare... welk ras past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 13:47

Een grote New Forest?

Over de IJssel

ReadTheRulez
Berichten: 1429
Geregistreerd: 20-11-10
Woonplaats: friesland

Re: Ik mag een pony maare... welk ras past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 14:15

Ik zou me idd ook niet op het ras maar op de 'wensen' focussen.

Wat vind je mooi? Wat kun je en wat wil je? Het ras zegt namelijk niks over het dier zelf.

Gepassioneerd Recreatieruiter ♡

amaniblauw

Berichten: 228
Geregistreerd: 17-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 14:57

Kijk ook naar jezelf, ben je fanatiek, wil je wedstrijden gaan rijden, wil je een brave pony / paard maar wel één die doorloopt?
Dan zou ik zeggen een kwpn of een sportpony. Maar maak eerst een wensenlijstje zoals al gezegd en kijk vanuit daar verder.

Lampjes
Berichten: 25
Geregistreerd: 11-03-20

Re: Ik mag een pony maare... welk ras past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 14:59

Connemara is goed met springen en veelzijdig. Succes met je zoektocht

anjali
Berichten: 15043
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Ik mag een pony maare... welk ras past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 15:24

Allerlei rassen kunnen passen bij jou. Ga maar eens advertenties kijken. Veel plezier!

koend
Berichten: 1240
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 15:32

TessaHoog schreef:
Ja hoor het is zo ver! Na 11 jaar lang zeuren mag ik een pony/paard.
Ik zoek een pony/paard dat vooral heel braaf is en graag met je werkt.
Ik wil graag gaan springen met hem/haar.
Weet iemand een ras? Ik ben nu 150 cm en word ong 170 cm(dat zecht mijn doctor) en wil er nog lang op kunnen rijden. Elk ras mag. Hoop dat ik snel reacties krijg.


Als je met springen echt jumping bedoelt is new-forest, connemara, Duitse rijpony of Belgische rijpony aangeraden.

Je wil er nog lang op kunnen rijden, en dat is een moeilijke. Een connemara kan best een middelmatige wolwassene aan, maar dan moet je toch weer geen wedstrijd gaan springen. Als je voor sport gaat, zul je normaal gezien moeten aanvaarden dat de pony die nu optimaal is voor jou, binnen een jaar of 5 ingewisseld moet worden voor een ander dier.

Jaren geleden kwamen onervaren mensen met "manegekinderen" mijn raad vragen. Ik heb ze eerst voor enkele miskopen behoed en tenslotte een brave new-forest gevonden, met stofallergie. Hij kreeg een stal thuis, met een weide, dus die allergie was te managen. Het liep goed.
Maar andere kinderen reden béter en ze dachten dat het aan de pony lag.
Op eigen initiatief kochten ze een pony met topafstamming, wat nooit goed gekomen is. En nog een beetje later (helemaal tegen mijn advies) een paardenveulen, "om samen op te groeien".

Beide kinderen zijn intussen gestopt met rijden en als ze nu terugkijken, hebben ze veruit het meest plezier gehad aan hun eerste, eenvoudige pony.

Net zoals de anderen raad ik je dus aan om een vertrouwenspersoon-paardenman in de arm te nemen. (Je instructrice? ) En geloof hem/haar dan a.u.b.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 bezoekers