Pas ik nog op een c-pony?

Moderators: Sica, Neonlight, balance

 
 
Elin_

Berichten: 9622
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 23:13

SwPck schreef:
superpony schreef:
Ik vind de eerste wel meevallen. En de tweede is duidelijk waarom ze erop is gestapt. Ik heb ook ooit 2x op onze shet gezeten heel kort omdat mn zoon er 6x in 5 minuten af lag. Ik was toen nog lichter en hij leeft nog steeds. ( 20jr later )

Onze zoon was 3 dat hij hem kreeg en toen hij rond zijn 5e echt ging rijden, liep je weleens ergens tegenaan. Dan zijn er heel weinig die zo een kleine pony even netjes kunnen doorpakken. En dat is eigenlijk met alle kleine pony's zo tm de C maat wel.

En verder is het ook wat men gewend is geraakt qua beeld. Bij ons waren vroeger pony's en paarden apart, dus kleine kinderen zaten eerste altijd op kleine pony's, dan grote pony's en daarna paarden. Op de manege daarna was alles gemengd en vond ik kleine kinderen op een groot paard weer geen gezicht en ook niet effectief met rijden.

In mijn tijd was de E-pony er nog niet en ik ben op de pony's gebleven. Nooit naar de paarden gegaan. En ze zakken hier nog steeds niet door hun hoeven als we erop gaan.


Ik vind dit altijd zulke bizarre uitspraken.. 'ik heb dit gedaan, maar hij leeft nogsteeds dus het zal wel goed zijn' en 'ze zakken hier nogsteeds niet door hun hoeven als we erop gaan'..
Paarden wijken voor druk, wanneer ze iets niet fijn vinden en dat aangeven, zijn wij degene die extreme druk uitoefenen om te zeggen 'nee jij mag dit gedrag nooit tonen', dus al hebben ze er wel last van, zullen ze dit nooit laten merken tot er idd 110+ kilo op springt en het dier wel in elkaar zakt.
Zeer vaak is er een touw wat ze vast houd (misschien met bit), of een bakrand wat ze tegenhouden om te voorkomen dat ze naar stal toe rennen, dus vertrekken kan niet/doet pijn.. uiteindelijk zijn ze zo gewend dat ze moeten doen wat wij zeggen dat ze inderdaad geen tegenslag geven wanneer wij iets van ze vragen. Ze weten de consequenties. Consequent hard slaan/schoppen gaan ze toch ook niet dood van, maar het is toch zielig en je weet toch dat ze pijn hebben..
Net als mensen, de 1 is van nature sterker dan de ander. Daarom is het bekijken van de bouw ook wel belangrijk (al uit dat zich ook weer in gewicht, dus zodoende mijn uitspraak hier onder)


Zelf zou ik zeggen, hou maximaal 20% van het lichaamsgewicht aan, het liefste 15%. Zolang het er inderdaad niet absurd uit ziet en je prima kan rijden, zou ik er geen probleem bij zien.

Nou inderdaad ja!!
Of mensen die beginnen over hoe goed Ze kunnen rijden. Dat heeft er niks mee te maken dat je alsnog gewoon te groot bent.
En dan niet over de IJslanders gesproken.
Dat is ook zo'n grijs gebied net als zwaardere paarden. Dan mag de ruiter ook zwaarder zijn %)

Het is grappig dat hier begonnen wordt over leerlingen en ouders die niks aannemen, terwijl de bokkers hier in dit topic al direct in de verdediging schieten op het moment dat je zegt dat het gewoon niet meer past.

Of het dier na zoveel jaar nog leeft of niet. Het is gewoon te groot.



superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Pas ik nog op een c-pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 23:47

Er is gewoon veel meer dan alleen naar lengte en plaatje kijken, wat hier wordt gedaan.

Daarnaast, als men zo stellig naar gewicht of een paard in de weg zitten wil kijken, moet je ook naar ruiters op grote paarden kijken. Denken mensen nou echt dat iedereen maar op een paard van 1.60m/1.70m bijv past of kan? Ook grotere rijpaarden kan je niet onbeperkt belasten als het daar dan om gaat.

Een goede zit is gewoon altijd van essentieel belang en scheelt enorm bij de belasting.

En Elin_ ik haalde onze shet erbij die nu nog leeft die we al 20jr hebben en waar ik misschien 17jr geleden 2x heel kort op ben gestapt nadat zoonlief ( toen 5) er 10x naast lag in 5min.
De rest heb ik altijd vanaf de grond gedaan.

Of als je op mijn NF of quarters reageert waar ml en ik beiden op rijden.......Ja, die lopen nog vrolijk rond. Dat zegt wel degelijk iets, want als je een paard kapot rijdt, is dat niet mogelijk.

Het is voor kleine kinderen veel beter om op kleine pony's te beginnen, maar ze kunnen ze moeilijk zelf inrijden. Dat er zeer lichte handige ruiters zijn die met regelmaat kleine pony's inrijden is dan gewoon wel nodig. Of je moet alle kleine pony's in de wei zetten en kinderen maar niet meer laten rijden.

Maar zeggen dat goed kunnen rijden niet uitmaakt is echt onzin. Dan moet je ook dat gehobbel van volwassenen op grotere paarden gelijk afschaffen, want dat gebeuk in een zadel is voor een groot paard echt 10x erger dan een lichte ruiter, met goede zit op een kleine pony als ze net even te lang is.

Elin_

Berichten: 9622
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 00:04

superpony schreef:
Er is gewoon veel meer dan alleen naar lengte en plaatje kijken, wat hier wordt gedaan.

Daarnaast, als men zo stellig naar gewicht of een paard in de weg zitten wil kijken, moet je ook naar ruiters op grote paarden kijken. Denken mensen nou echt dat iedereen maar op een paard van 1.60m/1.70m bijv past of kan? Ook grotere rijpaarden kan je niet onbeperkt belasten als het daar dan om gaat.

Een goede zit is gewoon altijd van essentieel belang en scheelt enorm bij de belasting.

En Elin_ ik haalde onze shet erbij die nu nog leeft die we al 20jr hebben en waar ik misschien 17jr geleden 2x heel kort op ben gestapt nadat zoonlief ( toen 5) er 10x naast lag in 5min.
De rest heb ik altijd vanaf de grond gedaan.

Of als je op mijn NF of quarters reageert waar ml en ik beiden op rijden.......Ja, die lopen nog vrolijk rond. Dat zegt wel degelijk iets, want als je een paard kapot rijdt, is dat niet mogelijk.

Het is voor kleine kinderen veel beter om op kleine pony's te beginnen, maar ze kunnen ze moeilijk zelf inrijden. Dat er zeer lichte handige ruiters zijn die met regelmaat kleine pony's inrijden is dan gewoon wel nodig. Of je moet alle kleine pony's in de wei zetten en kinderen maar niet meer laten rijden.

Maar zeggen dat goed kunnen rijden niet uitmaakt is echt onzin. Dan moet je ook dat gehobbel van volwassenen op grotere paarden gelijk afschaffen, want dat gebeuk in een zadel is voor een groot paard echt 10x erger dan een lichte ruiter, met goede zit op een kleine pony als ze net even te lang is.

Dat er meer meetelt ben ik met je eens en dat is ook juist wat ik ook wil zeggen maar dan wbt lengte en gewicht. Tuurlijk een stuiterende ruiter die wbt plaatje past is slecht, maaarrr dat wil niet goedpraten dat je met goed rijden (en toch te lang of te zwaar) ineens alsnog wel past, enkel omdat je beter zit. Te groot blijft gewoon te groot.

Wbt de rijpaarden haal ik ook hetzelfde aan als wat jij zegt. Namelijk feit dat mensen altijd over IJslanders of zwaardere paarden zeggen: jawel past wel. Hij is fors gebouwd.

Gaat mij er puur om dat er vanalles bijgehaald wordt (ik rij goed, ik heb een goede balans, mijn paard leeft nog) terwijl je wel gewoon te groot of zwaar bent. Zo simpel is het. En ja dan spelen nog meer factoren mee of je überhaupt wel op een paard moet stappen (iemand te zwaar en geen balans is helemaal een funeste combi) maar terug naar de basis blijft te groot gewoon te groot en te zwaar gewoon te zwaar.
En natuurlijk snap ik dat je een klein kind niet op een net beleerde pony zet, maar praat dat goed dat je zelf met de kennis dat je gewoon te groot bent erop mag stappen? Dan zul je toch naar iemand opzoek moeten die klein is en goed kan rijden. Bij wijze van.


superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Pas ik nog op een c-pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 00:54

Maar er wordt nu beoordeelt op een stilstaand plaatje zonder verdere info. Dan gaat men alleen op een plaatje af en dat is niet oke.

Dat iemand lang is, zegt niet of iemand het ponietje inde weg zit. Dat zie je gewoon niet en hangt echt wel af van de rijkunsten van de persoon.

En die 2x keren dat ik op de shet ben gestapt destijds voor hooguit 5 minuten, was ik A) super licht en B) dan zit je in een situatie en ga je niet eerst weken op zoek naar een kind wat hem even had kunnen doorpakken. Ik heb hem ook niet mishandeld, maar even weer een rondje gereden zonder eraf te vallen, zoonlief laten zien hoe hij het koppie tussen de voorbenen kon oplossen en vertrouwen weer terug om er weer op te stappen.

En bij quarters is het heel normaal dat grote mannen erop rijden en ik zie heel weinig goede ruiters het paard in de weg zitten. Sowieso is 9 van de 10x de zit van een western ruiter gewoon veel beter. Klinkt rot, maar is gewoon zo.

Maat maakt voor een paard niet uit wat het kan dragen in principe. En ik heb echt meer dan genoeg ruiters zien stuiteren en zie iets te grote meiden op pony's keurig netjes rond rijden. Je kan wel zeggen dat het niet goed te praten is. Maar feit is als de pony er niks aan over heeft gehouden, gezond is, blessure vrij en oud wordt, het echt geen letsel heeft veroorzaakt. Hoeveel meer bewijs wil je dan?

Iemand van 80kg of meer op een groot paard met slechte zit is echt 10x erger zoals ik al zei. Daar helpt een goede zit en goede training echt wel bij.
Onze quarter merrie van 27 gaat nog gewoon mee naar het bos en heb er nog 3 van 20+, waarvan 2 gereden nog. ( andere is dus de shet )
Ik heb een grens bij mn New Forest, maar mijn man past daar nog prima op ( is niet groot en zwaar ) Mijn quarter ruin van enkele cm's hoger is echt 10x sterker en breder en kan wel 30kg meer hebben bij wijze van ( ik noem maar even een gewicht )

Met ervaring en kennis zie je ook wanneer een paard of pony wel of niet last heeft. Daar hoef je geen meetlint of weegschaal bij te houden.

Elin_

Berichten: 9622
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 21:18

superpony schreef:
Maar er wordt nu beoordeelt op een stilstaand plaatje zonder verdere info. Dan gaat men alleen op een plaatje af en dat is niet oke.

Dat iemand lang is, zegt niet of iemand het ponietje inde weg zit. Dat zie je gewoon niet en hangt echt wel af van de rijkunsten van de persoon.

En die 2x keren dat ik op de shet ben gestapt destijds voor hooguit 5 minuten, was ik A) super licht en B) dan zit je in een situatie en ga je niet eerst weken op zoek naar een kind wat hem even had kunnen doorpakken. Ik heb hem ook niet mishandeld, maar even weer een rondje gereden zonder eraf te vallen, zoonlief laten zien hoe hij het koppie tussen de voorbenen kon oplossen en vertrouwen weer terug om er weer op te stappen.

En bij quarters is het heel normaal dat grote mannen erop rijden en ik zie heel weinig goede ruiters het paard in de weg zitten. Sowieso is 9 van de 10x de zit van een western ruiter gewoon veel beter. Klinkt rot, maar is gewoon zo.

Maat maakt voor een paard niet uit wat het kan dragen in principe. En ik heb echt meer dan genoeg ruiters zien stuiteren en zie iets te grote meiden op pony's keurig netjes rond rijden. Je kan wel zeggen dat het niet goed te praten is. Maar feit is als de pony er niks aan over heeft gehouden, gezond is, blessure vrij en oud wordt, het echt geen letsel heeft veroorzaakt. Hoeveel meer bewijs wil je dan?

Iemand van 80kg of meer op een groot paard met slechte zit is echt 10x erger zoals ik al zei. Daar helpt een goede zit en goede training echt wel bij.
Onze quarter merrie van 27 gaat nog gewoon mee naar het bos en heb er nog 3 van 20+, waarvan 2 gereden nog. ( andere is dus de shet )
Ik heb een grens bij mn New Forest, maar mijn man past daar nog prima op ( is niet groot en zwaar ) Mijn quarter ruin van enkele cm's hoger is echt 10x sterker en breder en kan wel 30kg meer hebben bij wijze van ( ik noem maar even een gewicht )

Met ervaring en kennis zie je ook wanneer een paard of pony wel of niet last heeft. Daar hoef je geen meetlint of weegschaal bij te houden.

Stilstaand plaatje ben ik deels met je eens. Een foto kan vertekenen, maar aan de andere kant je kan op verschillende foto's wel duidelijk zien hoe groot iemand is ten opzichte van de pony.
Rijkunsten tellen zeker mee, maar je blijft vanalles eromheen zeggen terwijl het feit gewoon blijft dat paarden maximaal 15 procent (tussen 15 en 20 vaak. Ligt aan het type paard volgens onderzoeken) van zijn eigen gewicht mag dragen. En om dan eigen ervaring op basis van 3 tot 5 paarden mee te tellen is niet relevant, want de populatie is te klein om uitspraken te mogen doen over de gehele groep.
Ik vind het best een kwalijke zaak als mensen iets goed praten om wille van hun eigen hobby te mogen / kunnen uitvoeren, terwijl de onderzoeken gewoon een percentage aangeven en daarboven is gewoon te zwaar.
En ja als je de goede lengte hebt, maar niet fatsoenlijk kunt lichtrijden is dit zeker ook belastend, maar dat praat niet goed dat je wanneer je te zwaar bent maar wel goed kan lichtrijden ineens er wel op mag.
En ik snap je voorbeeld van de shet. Vooral als het eenmalig is. Ik noem je ook geen dierenbeul en ik denk ook zeker dat jouw paarden blessurevrij kunnen blijven, maar blijf wel bij de feiten die gebaseerd zijn op onderzoeken waarvan wel een steekproef gedaan is waardoor je wel over een populatie mag spreken. :)


Ineke2

Berichten: 33043
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Pas ik nog op een c-pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 21:37

Maar er word nergens over te zwaar gesproken en dat is ook niet van toepassing op de Ts momenteel.

Als je te zwaar bent als ruiter nee dan moet je niet opstappen, maar dat is ook zo op een kwpn’er of een shire.
Een groot dier is geen vrijbrief om met 100 + kilo wel op te stappen.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Elin_

Berichten: 9622
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 23:55

Ineke2 schreef:
Maar er word nergens over te zwaar gesproken en dat is ook niet van toepassing op de Ts momenteel.

Als je te zwaar bent als ruiter nee dan moet je niet opstappen, maar dat is ook zo op een kwpn’er of een shire.
Een groot dier is geen vrijbrief om met 100 + kilo wel op te stappen.

Te groot idem dito...
Gewoon "niet passend" . Laat ik dat begrip even ervan maken :+


Ineke2

Berichten: 33043
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 07:16

Nee te lang is wat mensen gewend zijn qua beeld. Het zegt helemaal niets over hoe de pony onder je loopt.

Andersom ( groot paard met klein poppetje erop) vind ik weer lachwekkend.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Getup

Berichten: 8217
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Pas ik nog op een c-pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 07:27

lachwekkend, maar minder storend voor het paard...

Ineke2

Berichten: 33043
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Pas ik nog op een c-pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 07:54

Minder storend is helemaal niet op een paard gaan zitten :)*
Heb zeker al combi’s gezien al trekkend en stuiterend omdat het paard gewoon te groot was voor de ruiter.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Elin_

Berichten: 9622
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 08:47

Ineke2 schreef:
Nee te lang is wat mensen gewend zijn qua beeld. Het zegt helemaal niets over hoe de pony onder je loopt.

Andersom ( groot paard met klein poppetje erop) vind ik weer lachwekkend.

Hoezo gewend zijn? Ten opzichte van vroeger? Natuurlijk, want we zijn met de jaren meer aan het welzijn gaan denken.
Te klein idem dito.

Basisregel: alles waar te voor staat... :)*


Ineke2

Berichten: 33043
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Pas ik nog op een c-pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 08:50

Nee gewend aan het dressuurplaatje is men hier in Nederland vooral en ja dan kan al het andere niet.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

MyWishMax

Berichten: 25056
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Pas ik nog op een c-pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 08:51

Daar gaat het niet om. Het hoeft niet het perfecte plaatje te zijn, maar er is ook gewoon een grens qua lengte. En die is lastiger, want die kan je niet op een % zetten zoals gewicht.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

Ineke2

Berichten: 33043
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Pas ik nog op een c-pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 08:57

Als ik alleen al naar de reactie kijk op stalnollie. Daar word op gezegd dat haar voeten een halve meter onder die pony uit komen. Dat is gewoon niet zo.
Zij zit er heel netjes op en het de pony is fijn aan het lopen.

De grens qua lengte is er als het niet ( meer) fijn gaat. Maar die grens is ruimer als de grens mbt gewicht.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

capopjekop

Berichten: 30613
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Pas ik nog op een c-pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 09:02

Het probleem is vaak dat als je het aan het dier gaat zien het dus al langer over de grens is gegaan. Paarden laten niet snel zwakte zien. Pas als ze er echt last van krijgen. Ik zou dat persoonlijk mijn dieren niet aan willen doen en ik ben blij dat ik toentertijd gestopt ben met rijden op mijn grote c. Terwijl er mensen waren die zeiden dat ze me prima kon dragen en dat ze netjes liep.

MyWishMax

Berichten: 25056
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 09:11

Nee, ik zou me bij haar meer zorgen maken om het gewicht. Niet dat ze dik is oid, absoluut niet, maar wat weegt zo'n kleintje? Voeten komen er wel onderuit, maar het valt mij mee. Bovenlijf vind ik wel aan de lange kant. Dus als dit een pony zou zijn waar ze op zou blijven rijden zou ik wel mijn twijfels hebben. Maar als ik het goed begrepen heb rijdt zij ze in? En weet je, dan liever iemand die misschien wel iets te groot is, maar ze goed kan beleren en op kan leiden en zo te zien is dat van toepassing. Dan geef je die pony wel een hele goede basis en dat is lastig met die kleintjes.

Maar daarom reageerde ik in mijn 1e reactie ook op de opmerking dat TS zou blijven groeien. Ik was op mijn 11e uitgegroeid. Ik ben net zo groot, oke 1 cm groter, als StalNollie, maar ik paste absoluut niet meer op een C pony. Bovenlijf te lang, maar ik heb vooral lange benen. Ik ben gestopt met mijn D pony, omdat ik echt te groot werd en dat ten koste van mijn houding ging. Mijn benen kwamen verder onder de buik uit O:) Maar stellen dat iemand nog wel gaat groeien en er dus binnen no time uitgroeit, nee, dat hoeft niet. Het kan wel, maar hoeft niet. Het enige jammere is dat je na het uitgroeien ook nog uit gaat zwaren. :')

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

Change3x

Berichten: 6575
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Pas ik nog op een c-pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 09:13

Ik snap sowieso niet waarom mensen op een pony willen gaan zitten waar ze overduidelijk te lang voor zijn. :Y) Met uitzondering van zadelmak maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 09:19

superpony schreef:
SwPck, zo rijden wij niet hoor, haha Je leest niet helemaal goed, maar paarden kunnen bij ons alle kanten op en als iemand naar zijn paarden kijkt en luistert ben ik dat 100% zeker wel. Ik kan met elk paard alles hier en dat doen ze niet voor niks voor ons. Zonder enige druk of dwang.


Oh jawel, ik lees wel goed, want wat ik zei zegt namelijk niks over de situatie, maar de uitspraak erna :D
Bedoel, de eerste situatie kan ik me zeker wat bij voorstellen, de 2e kan ik niks over zeggen want ik weet niks over de details van de situatie..

Maar net als in latere posts die je stuurt, waar Elin_ op heeft geantwoord, ben ik het alsnog met Elin eens.
Want je gooit weer een uitspraak als 'maar het is heel normaal dat volwassen mannen van 80kg+ op een quarter gaan zitten, dit gebeurd al decennialang en is dus normaal'
Laat ik een groffer beeld erbij halen.. stiergevechten met paarden. Al eeuwenlang een traditie, nogsteeds dierenmishandeling, maar omdat het traditie is, moet het allemaal maar kunnen? :o?
Paardenrennen, paarden breken de benen/knieën etc en vallen (half)dood neer op de baan, maar omdat het al gigantisch lang bestaat, betekend dat dat het moet kunnen? Ieder kan zijn/haar eigen antwoord invullen.
Ik ben zelf van mening dat we tegenwoordig meer onderzoeken hebben van erkende wetenschappers die echt wel weten waar ze het over hebben, dat iets lang word gedaan, betekend niet dat het prima/goed is.
Zulke situaties gebeuren gelukkig al minder vaak, men rijdt bv tegenwoordig niet vaak meer dagelijks op een 3,5 jarige. Betekend dat dat elk paard van vroeger nu verrot is? Nee zeker niet, maar wat zou een extra jaartje nu uitmaken? Er is vaak zat aangetoond dat op die leeftijd intensief rijden een no-go is, plus ik ben van mening dat je sowieso geduld moet hebben bij paarden en naar het paard in kwestie moet luisteren, dus als je om het paard geeft dat je dan luister je daar ook echt naar :j

Maar, als ik de OP lees dan zou ik zeggen; te lang als je hier vaak/intensief mee rijd.
Af en toe en ritje is prima.. al is dat nooit goed te bepalen zonder foto's
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-02-20 09:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Ineke2

Berichten: 33043
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 09:21

Dat uitzwaren hoeft ook niet hoor. Hebben mensen jaren tegen mij gezegd; je word nog wel zwaarder. Nope :n

Maar op je 11de uitgegroeid zijn is wel uitzonderlijk. Net als dat niet uitzwaren van mij.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

MyWishMax

Berichten: 25056
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Pas ik nog op een c-pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 09:26

Ben je nog steeds even zwaar als op je 11e?
Mensen zeiden dat ook tegen mij, wacht maar tot je 20e of 30e, dan vliegen de kilo's er aan. Is niet zou, maar tussen mijn 11e en 16e ben ik wel zwaarder geworden. Op mijn 11e zat ik ruim onder de 50 kilo, op 16e was ik zo'n 15 kilo zwaarder. Daarna wel geschommeld, maar altijd rond de 60 gebleven.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 09:29

Mooi voorbeeld waar het hier dus mis is gegaan:
Ikzelf ben flink lang maar wel licht van gewicht ( 1,78m bij 62 kilo)

Ik heb een merrie van 1,35 (Cpony) die ik als lespony had aangekocht. Ivm geen ervaring heb ik haar 1,5 jaar bijgereden/ingereden en zelfs nog L2 tussen de paarden gestart. Niet het perfecte plaatje, maar het kan/kan prima.


Hierna wilde ik een nieuwe merrie, en kocht er eentje van 1,41 met als idee..daar pas ik zeker weten op, ze is immers 6 cm groter!
Nou... forget it... gekocht als 2 jarige en met 3,5 jaar in bruikleen maar weggegeven want het zag er niet uit.
Ik was er echt veel te groot voor ondanks dat ze breder was gebouwd dan het gemiddelde dier en ze een stuk hoger was dan mijn C merrie.

Het is echt per dier afhankelijk.

De C pony:

Afbeelding


De D pony die te klein was:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Lowara op 07-02-20 09:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+

Ineke2

Berichten: 33043
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 09:31

Ik ben 5 kilo zwaarder als op mijn 11-12de ^) weeg nu 52 kilo

Flink verschil Lowara, bizar wel :o

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

MyWishMax

Berichten: 25056
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Pas ik nog op een c-pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 09:37

_O- Nou, dan schudden we elkaar de hand als uitzonderingen, Ineke. ;)

Lowara, wow. Dat is een flink verschil, ja.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 09:39

Ja he? Baalde ( en nog steeds) flink van, de onderste is echt een pracht merrie met mooie gangen.
Wilde haar als wedstrijd merrie aanhouden en had grootste plannen. Maar helaas.... mijn reken logica gooide roet in het eten :')

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+

Change3x

Berichten: 6575
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 09:41

Wel een leuke pony zeg die onderste!

Ik rij zelf gewoon op paarden maar heb tot mijn 18de bij de pony’s gereden met D maat Connemara’s. Ik noem dat altijd paarden op korte benen omdat ze veel body hebben. Dat zag er prima uit.

Ik op een gewone of ielige D pony zag er echt niet uit hoor, en ik ben maar 166 en weeg 55kg.

Ik kan me niet voorstellen om op een smalle D pony of C pony te gaan zitten. :+

Dus verbaas me er ook echt over dat mensen die nog langer zijn dan ik dat wel doen. :D


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 bezoekers