Zieke merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Knorretjee

Berichten: 597
Geregistreerd: 27-10-15

Zieke merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-20 18:33

Hoi,

Ik heb een hele lieve merrie die ik verzorg, maar ze is ziek en ik dacht ik vraag bokt wat ze zouden doen in deze situatie. (Ik moet dit even van me afschrijven dus sorry voor het lange verhaal)

Voorgeschiedenis van de merrie: ernstig hoefbevangen geweest (aan 4 hoeven) en heeft in Utrecht daarvoor gestaan. Ook is er vastgesteld dat ze de ziekte van Weil heeft, naar omstandigheden gaat het super goed! (https://www.mcvoordieren.nl/ziekte-van-weil)

Dit jaar besloten om haar weer te dekken (heeft 1 veulen gehad en 1 verworpen). Heel de dracht ging goed, na 10 maanden ook gestopt met de stapbuitenritjes en mocht ze lekker genieten in de wei. Helaas merkte we 14 dagen voordat ze uitgeteld was dat ze moeilijk liep. Even in de gaten houden en de stralen weer teren (is gevoelig voor rotstraal).

De boel escaleerde echter heel snel, een paar dagen later kon ze nog amper lopen. Dierenarts erbij gehaald en die wist niet wat het was, het leek in de eerste instantie niet op hoefbevangenheid maar op spierbevangenheid. Pijnstillers erin en misschien toch een hoefsmid de hoeven na laten kijken. Hoefsmid was geweest en vertelde dat het geen hoefbevangenheid was.

Ondanks dat de merrie nog steeds stond te rillen van de pijn, hebben we haar verhuisd naar een andere stal, waar ze beter in de gaten gehouden kan worden. Eenmaal op de nieuwe stal weer de dierenarts laten komen, het ging alleen maar slechter. Ze kon amper staan en de spieren in de achterhand waren aan het verkrampen (zag er heel raar uit). Dierenarts spuit medicatie in en verteld dat hij denkt dat ze toch hoefbevangen is en dat ze in de modder moet staan. De merrie staat een paar uur per dag in de modder en als we terug naar stal liepen, liep ze echt beter.

We kregen de hoop dat ze zou genezen en gewoon haar veulen kon werpen, maar deze hoop is ook weer vergaan. Vandaag heeft ze een grote terugval gehad. Ze lag plat in de stal, dierenarts gebeld want we dachten dat ze ging veulenen, dit bleek niet het geval. De merrie kon niet meer opstaan en is met een soort stroomstootstok overeind geholpen. Momenteel is de merrie uitgeteld over 7 dagen, maar we vermoeden dat ze die bevalling niet zal overleven…..

We wachten nog op de uitslag van het bloedonderzoek en ze krijgt elke dag pijnstilling (vrij hoge dosis) maar we zien geen verbetering en ze staat echt te rillen van de pijn in haar hoeven. De eigenaar wil wachten tot ze het veulen heeft verworpen, maar mijn gevoel zegt dat we haar gewoon moeten laten gaan. De kans is volgens de dierenarts groot dat haar hoefbeen kantelt en ze heeft momenteel zoveel pijn. Het voelt echt inhumaan om haar zo te zien lijden….

Wat zouden jullie doen?

Deugenietje

Berichten: 2006
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Zieke merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 18:42

Oh jeetje heftig. Sterkte.

Phuddle
Berichten: 482
Geregistreerd: 01-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 18:44

Jeetje wat een verhaal... En wat een dilemma... Ik weet het antwoord niet. Maar over 7 dagen uitgerekend betekend niet dat het ook over 7 dagen komt... Maar 7 dagen te vroeg? Is dat levensvatbaar? Stel het is levensvatbaar kunnen ze dan geen keizersnede doen om het veulen te halen? Wat zegt de dierenarts ervan. Immers gaat het om 2 paarden eigenlijk... En wat doe je als het veulen er is. Zit dan nu alvast opzoek gaan naar een pleegmerrie ofzo.

BigOne
Berichten: 38255
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 18:46

Het is je verzorg paard dus zal niet al te hard zijn. Wat een belachelijk plan om een zeer ernstige hb merrie nogmaals drachtig te maken. En ik denk dat ze het niet red en ze samen met het veulen dood gaat.

SandravdB

Berichten: 2805
Geregistreerd: 13-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 18:46

Begrijp eigenaar wel dat hij wil proberen te redden tot het veulen er is als het nog maar zo kort duurt voordat ze uitgeteld is.

sassefras
Berichten: 2351
Geregistreerd: 08-06-02
Woonplaats: nijkerk

Re: Zieke merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 19:36

ik heb een fokmerrie gehad die zelfde symptomen had. als het veulen er af was knapte ze op . leek op soort van zwangerschapsvergiftiging. daarbij ga je een paard niet laten inslapen als ze nog 1 of 2 weken moet. ff afwachten maar. sterkte

MaritGalinda

Berichten: 371
Geregistreerd: 08-03-11

Re: Zieke merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 19:43

Weet je zeker dat ze nog drachtig is? Vaak worden drachtige merries niet hoefbevangen, omdat de extra energie naar het veulen gaat.

noviceh

Berichten: 4782
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 19:55

MaritGalinda schreef:
Weet je zeker dat ze nog drachtig is? Vaak worden drachtige merries niet hoefbevangen, omdat de extra energie naar het veulen gaat.

Of juist wel onder invloed van hormoonschommelingen? Ik duim dat merrie en veulen dit goed te boven komen, sterkte!

tienus63

Berichten: 12076
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Zieke merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 20:23

Sorry, zo’n merrie had naar mijn mening nooit onder een hengst gemogen. Bedoel ik niet naar ts.


Ik vind laten gaan humaan om te doen.
Merries die ernstige hoefbevangheid krijgen omdat ze aan de nageboorte blijven staan, is ook vreselijk om mee te maken.


Wens je veel sterkte!

harriehoef

Berichten: 704
Geregistreerd: 29-11-11

Re: Zieke merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 23:14

Wat een nare situatie. Sterkte!

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Re: Zieke merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 23:49

Nare situatie!

Kan de veearts de bevalling niet opwekken zodat je in ieder geval het veulen redt?

noviceh

Berichten: 4782
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 23:50

Amy223 schreef:
Nare situatie!

Kan de veearts de bevalling niet opwekken zodat je in ieder geval het veulen redt?

Ik denk dat de merrie dat niet gaat redden in deze conditie. Bevalling = topsport.

Pino96

Berichten: 562
Geregistreerd: 11-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 23:55

Wat een situatie. Ook ik weet het antwoord niet. Vind het heel naar voor de merrie en voor de mensen die hier naar moeten kijken, sterkte.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Zieke merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 23:57

Wat voor ras is de merrie?

Storm

Berichten: 20840
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 00:01

Als de merrie nu sterft, sterft het veulen ook. Ik denk dat een keizersnede de enige kans is en daarna de merrie in laten slapen.
Wat is het voor paard?

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 00:19

Storm schreef:
Als de merrie nu sterft, sterft het veulen ook. Ik denk dat een keizersnede de enige kans is en daarna de merrie in laten slapen.
Wat is het voor paard?

Keizersnede kan niet als het veulen nog niet ‘rijp’ is. En dat gebeurd bij paarden pas in de laatste dagen (die ook nog variëren). Als je een veulen haalt op de uitgerekende dag, maar de merrie zou eigenlijk pas over twee weken willen bevallen, dan overleefd het veulen het niet.

De longen ontwikkelen hun vermogen om zuurstof op te nemen pas op het laatste moment. Een keizersnede zal nu resulteren in een stikkend veulen.

Het enige wat je kan doen is of de merrie euthanaseren, of overgaan op intensere pijnstilling (denk aan morfine). Of dat ethisch is, daar kan je over discussiëren.

Er is gelukkig een dierenarts bij betrokken. Het is zijn verantwoordelijkheid om de juiste keuze te maken.
Laatst bijgewerkt door eilleen333 op 22-02-20 00:28, in het totaal 1 keer bewerkt

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 00:24

Tja op het moment kan je weinig doen. Weinig anders dan hopen dat de merrie die laatste dagen doorkomt tot het veulen er is. Of ze dat overleeft??? Kan niemand je vertellen. Maar mocht ze overleven zou ik testen op PSSM, en ik zou het veulen ook zeker testen. Ga eens lezen op de site van PSSM.eu De symptomen die jij beschrijft sluiten compleet aan op PSSM.

Paardenfann4
Berichten: 1341
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 00:26

Wat vreselijk voor die arme merrie. Ik denk ook dat een keizersnee het beste is. Het veulen zal dan met de hand of met een pleegmoeder moeten opgroeien, maar dan is de merrie eindelijk verlost van de pijn. Als dat arme dier staat te trillen van de pijn dan lijkt mij dat een onhoudbare situatie. Dat kan zo echt niet.

Cioccolato

Berichten: 6608
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Zieke merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 00:32

Arm beest.. Ik zou niet weten wat nu te doen.. Dit dier had niet gedekt moeten worden. Nu is het te laat voor de merrie en misschien zelfs voor het veulen..

Ik zou dit enkel met de dierenarts en kliniek bespreken. Die zien de merrie. En heel goed voorbereiden om een moederloos veulen, overleden merrie, hoge dierenarts rekening.

Eigenlijk is de post vooral voor de eigenaar. En niet voor jou. Ik vind het erg vervelend voor jou, het is zeker niet jou fout en keuze geweest. Ik hoop dat je dit een plekje kunt geven, want voor jezelf lijkt me dit ook een heel heftig voorval.

Sharonaa_

Berichten: 2686
Geregistreerd: 25-08-05

Re: Zieke merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 01:01

Jeetje wat heftig, buiten het feit dat het wellicht onverstandig was te dekken. Hoe stellen de dierenartsen de kansen in. Wat is hen advies?
Als de merrie zo'n intense pijn ervaart en wss de bevalling al niet zal overleven, zou ik haar toch uit haar lijden verlossen hoe heftig ook.
Dan kun je het maar beter nu voor zijn dan dat de merrie straks vanzelf gaat, of tijdens de bevalling, want dan ben je te laat geweest.
Heel veel sterkte en dat het maar een wijs en juist besluit mag zijn.

xPenny
Berichten: 1715
Geregistreerd: 11-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 01:49

TS, hoeveel dagen is de merrie dragend?

Een veulen is vanaf 320 dagen “klaar” voor de wereld, in ieder geval de organen, je hebt veulens die langer blijven zitten en dus ook langer nodig hebben voordat ze klaar zijn om te bevallen. Maar veulens kunnen gerust tot 360 dagen (uitzonderingen zelfs langer) blijven zitten.
Gemiddelde draagtijd is 340 dagen.

Dus wat is bij jullie over 7 dagen uitgerekend?
Laatst bijgewerkt door xPenny op 22-02-20 02:08, in het totaal 1 keer bewerkt

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 01:50

Als het perse om het veulen gaat zou ik als de sodemieter een pleegmerrie zoeken, en de merrie platspuiten en een keizersnee doen en daarna merrie laten inslapen. Heb alleen geen idee of er uberhaupt een dierenarts is die hier achter staat, of dat dit een optie is.

Je kan dat paard niet zo nog weken laten lijden voor een veulen die het waarschijnlijk heel moeilijk gaat krijgen.

xPenny
Berichten: 1715
Geregistreerd: 11-03-08

Re: Zieke merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 01:57

Ik had dit paard sowieso al naar een kliniek gebracht. Mocht een keizersnede nodig zijn, zijn ze daar vakkundig bevoegd voor om dit uit te voeren. :j

Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Zieke merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 02:04

Een keizersnede voorkom je het liefst, zie uitleg hierboven.
Zoals ik het lees weten jullie dus niet wat er aan de hand is, hoefbevangen, spierbevangen of wat anders.
In dit geval zou ik, mits de merrie het waard is, haar richting kliniek verhuizen; pijnstilling ophogen, diagnose achterhalen, behandelen en hopen dat het veulen er levend afkomt.
Indien de pijnstillers niet voldoende werken is het voor mij einde verhaal.
Overigens zou je niet de eerste zijn met een hoogdrachtige hoefbevangen merrie, dit komt regelmatig voor door de hormoonwaardes en invloed hiervan op het metabolisme.
Ik heb ooit een merrie op 10 mnd dracht welke accuut hb stond moeten afspuiten omdat het lijden ondragelijk werd.
Heel sneu.

Sterkte TS!

Melvern
Berichten: 4410
Geregistreerd: 14-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 07:43

Wat een afschuwelijke situatie.

Een oude kennis van mij had ook een paard met zware beenproblemen en haar laten dekken. Man wat heeft dat dier afgezien. Lag altijd omdat de pijn in haar benen te erg was om te blijven staan. De bevalling was heel erg zwaar en het veulen heel erg klein en zwak. De eerste weken steeds met de fles moeten bijvoeden. Toen het veulen beter ging kon de merrie het niet bijhouden in de wei als het een sprintje trok. Het is toen heel vroeg afgespeend en merrie is ingeslapen. Ik vind ook hier dat het niet eerlijk was.

Je kunt de achterstand van het veulen ( nu een volwassen paard ) nog steeds zien.

Voor jou hoop ik op een wonder voor de merrie en haar veulen.