Pony kopen, wat kost het?

Moderators: Sica, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Pony kopen, wat kost het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 17:28

Ik wil als eerste zeggen ik wil GEEN pony kopen, ik heb het de tijd en het geld er niet voor. Het is gewoon puur interesse, Stel ik had de tijd ervoor hoe duur zou het ongeveer kunnen worden? Waarzo zou je goedkope maar gezonde paarden kunnen vinden, waarzo moet je opletten? Is laten keuren een must?
Voor misverstanden zeg ik dit nog een keer puur uit interesse met de financiële kant! Het klinkt heel vaag dat ik dit weer zeg maar sommige kunnen heel bot reageren.


Yenni
Berichten: 5450
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Pony kopen, wat kost het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 17:32

Een paard is duur. De aankoop zelf is het goedkoopste. Ik spiek regelmatig even op marktplaats of sporthorses... Brave gezonde paarden daar betaal je tegenwoordig voor ;)

Simoontje04
Berichten: 107
Geregistreerd: 06-01-18

Re: Pony kopen, wat kost het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 17:42

Keuren is echt een must. Daar was ik gelijk al de fout ingegaan. Er zijn best leuke paardjes, maar die zijn ook prijzig. Bij een handelaar kan, maar check eerst bokt voordat je erheen gaat. Ik was lekker eigenwijs en ondanks alle slechte recensies was ik toch gewoon naar die handelaar gegaan, waar ik niet heel blij mee was uiteindelijk..

Veraaaaah

Berichten: 2330
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 18:32

De aankoop is inderdaad ‘het goedkoopste’. Ik ben voor stalling >€300 euro kwijt zonder hoefsmid, DA etc. Ik weet niet precies wat een pony kost maar brave gezonde paarden zijn behoorlijk aan de prijs.

Natuurlijk kun je een pony’tje kopen bij een handelaar voor weinig geld, maar daar kun je best veel ellende mee krijgen. (Al kan dat helaas met elk paard) :(

Nuelle nieuwe hoofdstuk in mijn leven!
Glamour Girl je hebt me zoveel gegeven, ik ga je missen 20-01-2021
Rinda, you're a star in heaven 7-6-2017

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 18:52

Ik heb twee keer een gezond en braaf en goedkoop paard gekocht. Dat lukt naar mijn ervaring alleen maar in je omgeving, beide heb ik van kennissen overgenomen. Op marktplaats ook wel eens paarden gekocht, niet goedkoop, en dan vaak nog niet eens helemaal gezond. Paard kopen moet je sowieso geluk mee hebben. Ik ben ongeveer het volgende kwijt voor m’n fjord de paarden die erbij lopen betaal ik niet zelf:
Aanschaf € 2500 ik was te eigenwijs om te laten keuren, heb ik spijt van, zadel voor € 800, halsters dekjes touwen peesbeschermers beugels beugelriemen en dat soort spullen € 100, Allemaal van marktplaats, hoofdstel kreeg ik erbij, zadelpasser € 90, pad voor onder het zadel € 110, anatomische singel € 130.
En de terugkerende kosten:

Stalling niks, paard staat thuis
Hooi, ongeveer € 900 per jaar, Koop ik bij familie, paard kan vanwege gevoeligheid voor suiker niet op het gras.
Hoefsmid: € 45 per 10 weken.
Tandarts: € 85 per jaar.
Verzekering, heb ik nog niet maar wil ik gaan afsluiten vanwege medische tegenvallers, € 260 per jaar, dan heb je nog een eigen risico van geloof ik € 120 of zo en moet je 20% van de dierenartskosten alsnog zelf betalen.
Vitaminekorrel betaal ik ongeveer € 200 per jaar voor.
Lessen verschilt heel erg waar je rijdt.
En ik heb heel vaak kleine dingetjes nodig, dan maak ik het niet eens duur aan halsters en dekjes, maar nu krijgt mijn paard weer een lymfedrainage behandeling vanwege eczeem, ik geef twee keer per jaar een reinigingsskuur A € 20 per keer, dan moet hij nog eens ontwormd worden, mestonderzoekje van € 17,50 per keer geloof ik, wordt er eens een deken gesloopt, koop ik zalf nummer zoveel tegen zomereczeem, de mok crème die ik nu gebruik werkt niet meer dus moet weer een nieuwe pot komen, laatst weer betadine scrub gekocht, onderschatte kleine dingetjes ook niet. En ik ben vast nog iets vergeten

idefix4

Berichten: 4355
Geregistreerd: 15-07-08
Woonplaats: bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 11:14

Ik loop al heel lang rond in paardenland. Paarden zijn duur. Het beste kan je wat jongs kopen en wachten tot het oud genoeg is. En dan liefst van de fokker en hopen dat die eerlijk is. Ik heb zo veel gebreken inmiddels gezien. Vaak verborgen en ook niet te achterhalen door de verkoper. Niet elke verkoper is oneerlijk, een aantal zijn ook echt onwetend, omdat sommige dingen zich pas openbaren als een paard in een totaal andere omgeving moet manifesteren. Mijn huidige paard is jawel 20 jaar. Gekocht toen ie anderhalf was en ook met gebruiksaanwijzing, maar met wat ouderdomsgebreken, wel heel gezond geweest altijd. Mijn geluk! Zadels zijn duur, onderhoud is duur, en paard aan huis vergt een duurdere woning, dus ook meer kosten, of je zet hem op een manege. Ik verbaas me er altijd over als ik dan weer van die stommeriken tegenkom, die voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten. Paarden zijn echt heel duur. Accepteer het of ga op een manege je rondjes rijden. Ga er niet op beknibbelen. Ik zie door dat bezuinigingsgedrag heel veel ellende. Verborgen ellende. Geen weidegang of een heel klein postzegeltje (want dat is te duur of onhandig), te veel of te weinig eten, goedkopere zadels (want anders kost die meer dan het paard) enz. Ook zie ik heel veel onwetendheid van ouders die nog nooit een paard hebben gehad en dus echt volledig onwetend beginnen. Of dochterlief wil een pony, maar pa en ma willen er geen tijd aan spenderen. Als ik dat allemaal optel, begrijp ik mensen die zeggen dat je beter niet kunt paardrijden omdat het dieronvriendelijk is. Paarden zijn naast hoge kosten ook gewoon levende wezens, waar je verantwoordelijkheid voor moet nemen. En dat laatste zie ik weinig. Vaak door onkunde en onwetendheid, maar soms ook uit bespaarzucht. Dat mag van mij best eens aan de kaak gesteld worden. Ik vind dat schrijnender dan de huidige regel van het KNHS dat je met een max gewicht op een paard mag gaan zitten. Ze zouden de stallen eens moeten checken waar veel paarden bivakkeren. En dan heb ik het over thuissituaties en niet over de maneges, want daar hangt de controleur vaak zat aan het koffiemachien.

Groetjes, Anouk!
Engels gediplomeerd (Qualified) zadelmaker en lid van Society of Mastersaddlers in Engeland. Tevens zadel fitter. Kijk eens op mijn site: http://www.wellsaddle.nl

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 11:33

idefix4 schreef:
Ik loop al heel lang rond in paardenland. Paarden zijn duur. Het beste kan je wat jongs kopen en wachten tot het oud genoeg is. En dan liefst van de fokker en hopen dat die eerlijk is. Ik heb zo veel gebreken inmiddels gezien. Vaak verborgen en ook niet te achterhalen door de verkoper. Niet elke verkoper is oneerlijk, een aantal zijn ook echt onwetend, omdat sommige dingen zich pas openbaren als een paard in een totaal andere omgeving moet manifesteren. Mijn huidige paard is jawel 20 jaar. Gekocht toen ie anderhalf was en ook met gebruiksaanwijzing, maar met wat ouderdomsgebreken, wel heel gezond geweest altijd. Mijn geluk! Zadels zijn duur, onderhoud is duur, en paard aan huis vergt een duurdere woning, dus ook meer kosten, of je zet hem op een manege. Ik verbaas me er altijd over als ik dan weer van die stommeriken tegenkom, die voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten. Paarden zijn echt heel duur. Accepteer het of ga op een manege je rondjes rijden. Ga er niet op beknibbelen. Ik zie door dat bezuinigingsgedrag heel veel ellende. Verborgen ellende. Geen weidegang of een heel klein postzegeltje (want dat is te duur of onhandig), te veel of te weinig eten, goedkopere zadels (want anders kost die meer dan het paard) enz. Ook zie ik heel veel onwetendheid van ouders die nog nooit een paard hebben gehad en dus echt volledig onwetend beginnen. Of dochterlief wil een pony, maar pa en ma willen er geen tijd aan spenderen. Als ik dat allemaal optel, begrijp ik mensen die zeggen dat je beter niet kunt paardrijden omdat het dieronvriendelijk is. Paarden zijn naast hoge kosten ook gewoon levende wezens, waar je verantwoordelijkheid voor moet nemen. En dat laatste zie ik weinig. Vaak door onkunde en onwetendheid, maar soms ook uit bespaarzucht. Dat mag van mij best eens aan de kaak gesteld worden. Ik vind dat schrijnender dan de huidige regel van het KNHS dat je met een max gewicht op een paard mag gaan zitten. Ze zouden de stallen eens moeten checken waar veel paarden bivakkeren. En dan heb ik het over thuissituaties en niet over de maneges, want daar hangt de controleur vaak zat aan het koffiemachien.

Met het meeste wat je schrijft ben ik het eens,maar je raad om een jong groen paard te kopen,dat lijkt me zeker voor ts die nog nooit een paard gehad heeft, zeker niet aan te bevelen.

idefix4

Berichten: 4355
Geregistreerd: 15-07-08
Woonplaats: bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 12:03

Daar heb je gelijk in. Het is wel de veiligste optie als je een gezond paard wil helaas. Dat is wel mijn ervaring. Maar je hebt gelijk. Er zijn maar weinig mensen die een groen paard aan kunnen. Ik zou het moeten weten. :o

Soms kun je bij de fokker een ouder paard kopen. Mijn Anda was 4 en onder het zadel toen we hem kochten. En die stond nog bij zijn fokker! :j En ook die mankeert niks. Maar ik begrijp je punt

Groetjes, Anouk!
Engels gediplomeerd (Qualified) zadelmaker en lid van Society of Mastersaddlers in Engeland. Tevens zadel fitter. Kijk eens op mijn site: http://www.wellsaddle.nl

Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 12:13

TS, idefix4 schrijft een hele sterke post! Zeker heel goed doorlezen!

Enkel het deel over het aankopen van een jong paard ben ik het niet eens. Ook een jong paard kan zich verstappen in de wei en zo gebrekkig worden. Een jong paard kopen is geen garantie op een gezond paard zonder gebreken. Wat je wel zeker weet is dat het inrijden etc... niet eenvoudig is. Zeker als je zelf nog geen eigen paarden hebt gehad en geen ervaring hebt met jonge paarden. Een jong paard inrijden en de hele begeleiding kan ook ontzettend veel geld kosten.

Koop zeker geen groen paard als eerste eigen paard. Zoek een ervaren leerpony. Daar leer je het meeste van en dan heb je veel meer plezier! Je kunt beter een iets duurder paardje kopen dat goed is opgeleerd, dan een paard waar nog ontzettend veel werk aan is (ook dat kost veel geld en energie).

Koop ook geen paard als je al op voorhand weet dat je amper het stalgeld kunt betalen. Een paard kost veel meer dan alleen dat. Naast het stalgeld moet je rekenen op heel wat extra kosten: dierenarts, geneesmiddelen, hoefsmid, materiaal, lesgeld, etc...

PownyOwner
Berichten: 14
Geregistreerd: 29-12-18

Re: Pony kopen, wat kost het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 12:39

Je kunt het zo duur maken als dat je zelf wil.. ook afhankelijk wat je doel is met het paard.
Ik heb twee pony's, die ik echt voor de knuffel, kijk, wandel, poets heb..dus voor de hobby.
Als ze niet ziek worden en er geen gekke dingen gebeuren ben ik voor beide pony's samen €200 kwijt en dan staan ze in een grote wei 24/7 buiten. Maar er zal regelmatig een hoefsmid moeten komen. Nu doe ik alleen bekappen en dat kost ongeveer €20-25 per pony.
Daarnaast wormkuur a +-€25, gelukkig kan ik er 1 voor beide pony's gebruiken.

Het hoeft dus allemaal niet zo duur uit te pakken...maar is geheel afhankelijk van de situatie en je doel met de pony.

StillAngel

Berichten: 6166
Geregistreerd: 03-03-07
Woonplaats: Vlakbij Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 12:44

PownyOwner schreef:
Je kunt het zo duur maken als dat je zelf wil.. ook afhankelijk wat je doel is met het paard.
Ik heb twee pony's, die ik echt voor de knuffel, kijk, wandel, poets heb..dus voor de hobby.
Als ze niet ziek worden en er geen gekke dingen gebeuren ben ik voor beide pony's samen €200 kwijt en dan staan ze in een grote wei 24/7 buiten. Maar er zal regelmatig een hoefsmid moeten komen. Nu doe ik alleen bekappen en dat kost ongeveer €20-25 per pony.
Daarnaast wormkuur a +-€25, gelukkig kan ik er 1 voor beide pony's gebruiken.

Het hoeft dus allemaal niet zo duur uit te pakken...maar is geheel afhankelijk van de situatie en je doel met de pony.


Hier ben ik het mee eens! Door al die horrorverhalen van mensen had ik ook bijna niet meer de zin om er een te kopen. Maar het kan dus ook meevallen ipv tegen maar het ligt er echt aan wat je ermee doet. Ik kreeg een super kwaliteit zadel wat goed past incl alle toebehoren erbij. Sober ras, bekappen en wormen hoort er inderdaad bij maar dat zijn ook niet echt de hoge kosten.

Natuurlijk kunnen ze ziek worden maar het risico dat je ineens veel geld kwijt ben heb je ook in het normale leven door weet ik veel wat.

Connie, oftewel in leuke buien: sponsje :D I will never forget you! Mijn lieve konijntje voor altijd in mijn hart..
01-09-2001
30-05-2010

Anoniem

Re: Pony kopen, wat kost het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 12:47

Ben ik het ook mee eens, ik heb de pech dat mijn paard niet in de wei kan want dan zou het echt een stuk goedkoper zijn geweest

PownyOwner
Berichten: 14
Geregistreerd: 29-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 13:02

Als je een hele dure hobby ervan wil maken.. dus een duur sportpaard, op een hele luxe stalling met alles erop en eraan. Het allerbeste is goed genoeg voor je paard... Het duurste voer, beslag, massages etc. Meerdere keren per week privélessen, wedstrijden etcetera.
Ja, dan kunnen de kosten wel eens heel hoog oplopen.. €500-1000 al dan niet meer...


Even uit gaan van een redelijk normale stalling a €250 per maand. 4 prive lessen a€25 per keer is €100 per maand.
Om de 8a9 weken nieuw beslag a €80 is zeg €40 per maand.
Koop je eigen voer a€15 per maand.

Ben je ongeveer zo'n €405 kwijt. Doe daar nog wat bij van de aanschaf van een zadel/hoofdstel. Dat bedrag geef je in een keer uit normaal. Maar zeg dat je goed tuig aanschaft voor zeg €2000. Goed aangemeten zadel. Je doet met het tuig zo'n 5 jaar.. je paard veranderd natuurlijk ook en je zult het steeds moeten laten aanpassen.
Is €400 per jaar gemiddeld genomen.
Is afgerond €35 per maand.

Even dat erbij genomen kost het paard je dan zo'n €440 per maand.
Even afronden en laten we zeggen €450.

Ghostattack

Berichten: 11225
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 13:12

[VSW] Wat kost een paard nu daadwerkelijk?
Dit topic doornemen geeft al heel realistisch weer hoe veel het kan kosten, maar ook hoeveel verschillen er zijn bij iedereen.

Zo zit ik bijvoorbeeld op gemiddeld €700 per maand met 2 paarden en dat vind ik eigenlijk pittig veel :') Voordat ik een paard kocht riep ik al: Ik koop een paard dat geen supplementen of dingen nodig heeft, gewoon lekker basic! Leuk geprobeerd, maar zo werkt dat dus niet :D

idefix4

Berichten: 4355
Geregistreerd: 15-07-08
Woonplaats: bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 22:16

Riel schreef:
Koop ook geen paard als je al op voorhand weet dat je amper het stalgeld kunt betalen. Een paard kost veel meer dan alleen dat. Naast het stalgeld moet je rekenen op heel wat extra kosten: dierenarts, geneesmiddelen, hoefsmid, materiaal, lesgeld, etc...

Zoooo waar! Het wordt me regelmatig voorgerekend. En ik verplicht niemand een paard te kopen. Paarden houden is duur en de onwetendheid eromheen is soms schokkend.

Groetjes, Anouk!
Engels gediplomeerd (Qualified) zadelmaker en lid van Society of Mastersaddlers in Engeland. Tevens zadel fitter. Kijk eens op mijn site: http://www.wellsaddle.nl

idefix4

Berichten: 4355
Geregistreerd: 15-07-08
Woonplaats: bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 22:18

PownyOwner schreef:
Je kunt het zo duur maken als dat je zelf wil.. ook afhankelijk wat je doel is met het paard.
Ik heb twee pony's, die ik echt voor de knuffel, kijk, wandel, poets heb..dus voor de hobby.
Als ze niet ziek worden en er geen gekke dingen gebeuren ben ik voor beide pony's samen €200 kwijt en dan staan ze in een grote wei 24/7 buiten. Maar er zal regelmatig een hoefsmid moeten komen. Nu doe ik alleen bekappen en dat kost ongeveer €20-25 per pony.
Daarnaast wormkuur a +-€25, gelukkig kan ik er 1 voor beide pony's gebruiken.

Het hoeft dus allemaal niet zo duur uit te pakken...maar is geheel afhankelijk van de situatie en je doel met de pony.
enten is niet nodig? Jouw landje is gratis? Zelfs mijn jack russell kan in een maand meer kosten aan kapotgevreten tennisballen?

Groetjes, Anouk!
Engels gediplomeerd (Qualified) zadelmaker en lid van Society of Mastersaddlers in Engeland. Tevens zadel fitter. Kijk eens op mijn site: http://www.wellsaddle.nl

idefix4

Berichten: 4355
Geregistreerd: 15-07-08
Woonplaats: bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 22:25

PownyOwner schreef:
Als je een hele dure hobby ervan wil maken.. dus een duur sportpaard, op een hele luxe stalling met alles erop en eraan. Het allerbeste is goed genoeg voor je paard... Het duurste voer, beslag, massages etc. Meerdere keren per week privélessen, wedstrijden etcetera.
Ja, dan kunnen de kosten wel eens heel hoog oplopen.. €500-1000 al dan niet meer...


Even uit gaan van een redelijk normale stalling a €250 per maand. 4 prive lessen a€25 per keer is €100 per maand.
Om de 8a9 weken nieuw beslag a €80 is zeg €40 per maand.
Koop je eigen voer a€15 per maand.

Ben je ongeveer zo'n €405 kwijt. Doe daar nog wat bij van de aanschaf van een zadel/hoofdstel. Dat bedrag geef je in een keer uit normaal. Maar zeg dat je goed tuig aanschaft voor zeg €2000. Goed aangemeten zadel. Je doet met het tuig zo'n 5 jaar.. je paard veranderd natuurlijk ook en je zult het steeds moeten laten aanpassen.
Is €400 per jaar gemiddeld genomen.
Is afgerond €35 per maand.

Even dat erbij genomen kost het paard je dan zo'n €440 per maand.
Even afronden en laten we zeggen €450.

Ik zie de droogte. Stro en hooi worden schaars en dus duur. Wij halen het van eigen land. We tellen de kosten daarvan niet mee? Mijn paarden kosten feitelijk weinig, omdat het land van ons is. Je kan het dus tzt verkopen. Maar er zijn daar ook kosten aan onderhoud. Ik heb geleerd in Engeland dat je jaarlijks je zadel zou moeten laten checken. Paardentandarts komt jaarlijks nog, enting, voer idd. Wij doen ook geen gekke dingen. En wat koop je? Koop je een scharminkel die je opknapt of een heel duur paard? De opknappers redden vaak geen 5 jaar met hetzelfde zadel. Sommigen veranderen sneller.

Groetjes, Anouk!
Engels gediplomeerd (Qualified) zadelmaker en lid van Society of Mastersaddlers in Engeland. Tevens zadel fitter. Kijk eens op mijn site: http://www.wellsaddle.nl

Mizora

Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Pony kopen, wat kost het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 22:34

Wij zijn tot nu toe 50, 75, 500, 1200, 1600 , 1750 en 3000 euro kwijt geweest aan de verschillende aanschaffen. Waarbij die van 50 en 75 shethengstveulens waren, die zijn voor 100-150€/shet na een jaar gecastreerd. 500€ is voor een reddertje geweest, 1200€ voor een jaarlingkruising Fries x Haflinger, al geruind, 1600€ en 1750€ voor hetzelfde paard, de eerste keer een koopje, toen stond hij er goed bij, de tweede keer was het aan de bovengrens van wat hij waard was. 3000€ was voor een Groningerruin die hengstveulenkampioen van zijn jaar was, bij aanschaf was hij 4.5, maar in slechte conditie door een tandprobleem. Dat was van dusdanige aard dat het een gok was, maar gelukkig goed uitgepakt.

Moraal van het verhaal, er is geen pijl op te trekken. Wij (mijn moeder en ik) vallen op het goedkopere segment paarden. De jonge dieren zijn op gangbare wijze gekocht. De volwassen dieren waren alle drie uitgebreid bekend en zijn dus gekocht op hoe ze waren, niet op prijsklasse.

Vanaf een budget van 1500€ heb je best wel wat keuze tussen pony's en dravers. Met 3000€ kan je echt al serieus kiezen op sportpaarden en zeldzame rassen na.

Qua kosten per maand moet je zonder te blozen 500€/maand kunnen missen. Uiteraard kan het goedkoper, maar het komt er toch wel vaak op neer. [VSW] Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

Mar_Buddy

Berichten: 3
Geregistreerd: 31-05-19
Woonplaats: Alkmaar

Re: Pony kopen, wat kost het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 11:51

Het verschilt in aankoop behoorlijk naar ras, papieren en naar kunnen.
Stallingskosten is in de randstad ook vele malen duurder dan in bijv. Friesland. Je kunt het zelf zo gek mogelijk maken als je wilt! Paarden zijn een hele dure hobby en dat vergeten helaas sommige mensen wel eens

buddy❤

immanuela29

Berichten: 654
Geregistreerd: 16-07-12

Re: Pony kopen, wat kost het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 16:06

Het verschilt idd heeeeel erg! De ene koopt een goedkoop paardje voor 500 euro (zeg maar wat) en stalt hem gratis of heel goedkoop bij een boer.
De ander koopt een wat duurder of duur paard. En als je ook nog eens de pech hebt dat je in de randstad woont, betaal je ook nog eens best wel flink voor de stalling. (Dan praat ik al over de 400+ per maand.)
Daarnaast heb je natuurlijk de hoefsmid, tandarts, entingen, osteopaat... Noem maar op.
Je moet allemaal spullen kopen. En als je denkt dat je alles hebt... Dan is er weer wat wat je moet hebben. :')
Het houd eigenlijk niet op. De ene maand is nog duurder dan de andere.
Keuren is daarnaast echt een must! En niet alleen klinisch maar ook rontgenlogisch zou ik zeggen! Ja, het is duurder, en ja het zegt niet altijd alles. Maar dan weet je wel dat je op DAT moment in ieder geval wel nog een goed paard hebt. (Ook al kan een dierenarts en foto's soms ook niet alles zeggen, ja dat weten we.)
Laten we het erop houden dat het duur is. En ook elk jaar lijkt het weer duurder te worden. :j
Maar ja, ik woon in de randstad, wie weet is het wel wat beter in het noorden van het land. :')

[o]

Roberto_Love
Berichten: 2
Geregistreerd: 19-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 22:26

hii ik heb een tijdje geleden geken naar ponys die ik miss wou kopen maar het is inderdaat wel heel duur ongeveer rond de 100-200 voor stalling 20-80 voor hoefsmit 30-60 voor tantarts 10-veel voor dieren arts 200-500 verzekering en dan moet je ook nog spullen aan schaffen

upendo

Berichten: 22259
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 22:51

Puur voor maandelijkse kosten ben ik zo'n 500 euro kwijt. Stalling (volpension), lessen, lidmaatschap van vereniging, startkaart, wedstrijden en dan nog het nodige grut wat ik aanschaf.

Dit is voor een paard.
Ik moet zeggen dat ik 2 lessen per week rijd, een privé, een groepsles. En onze vereniging is behoorlijk duur in verhouding. Maarja, alle faciliteiten aan de overkant van de weg... :P

XRuby_SymmyX

Berichten: 1074
Geregistreerd: 18-06-17
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 03:07

Dat is zo verschillend wat eigelijk prijs bepalend vaak is:

- stokmaat
- leeftijd
- kwaliteiten
- stamboek/fokker/bloedlijn
- uiterlijk
- eventuele bemerkingen
Je kan al een shetlanderveulen halen voor pak hem beet €500 maar je kan ook een topsportpaard die aanzielijk op hoog niveau presteert voor €50.000 of hoger kopen

Keuren zou ik sowieso doen
Mijn new forest grote maat c pony was €5.500

Onderhouden van mijn pony:
Januari: €771,80
Februari: €18,10
Maart: €189,99
April: €286,50
Is wel met bijdrage van mijn bijrijdster van €115 en daarvoor €180

Stalling inclusief extra kluis: €332
Hoefsmid €8,75 per maand
Lessen wisselend prive les €29 per half uur en groepsles €9 per uur
Pavo vital, lijnzaadolie en sportmusli €17,50
Reserve potje €100

Tandarts, enting en wormenkuuren achterwege gelaten net als benzine kosten maar hij staat 4 minuten van mijn huis af

Ik moet naar country mill want mijn pony heeft een moeilijke rug en het zadel €1200 wat ik een jaar terug heb aangeschaft past totaal niet meer. Daar mag ik ook €2000 voor reserveren.

♡Every step I take, I take with you
and if I ride, I fly with you♡
Volg ons op Instagram: newforestpony_kulbergs_orion
Dressuur L2+2


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers