Rijden op wat oudere paarden.

Moderators: Sica, Neonlight, balance

 
 
horsegg
Berichten: 71
Geregistreerd: 13-11-16

Rijden op wat oudere paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-19 11:09

Wij hebben 2 Hafjes van 20 en 23 staan die we zo rond de 4x per week rond de 40 minuutjes rijden. Nu wil ik ook nog wel eens een stukje wijken erbij voegen. Puur omdat alleen maar rondjes draven door de bak best saai gaat worden. Nu vind ik dat de ponys het makkelijk aankunnen en ze het zelf ook vertonen leuk te vinden. Maar hoe denken jullie erover?

Work in progress..


_Reneee

Berichten: 5779
Geregistreerd: 24-09-07

Re: Rijden op wat oudere paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 11:14

Waarom zou dat niet gaan? Ik heb die van mij tot zijn 23ste fanatiek gereden, daarna kreeg hij een peesblessure en was het wel klaar. Zolang ze fit zijn kun je ze best dressuurmatig rijden hoor.

Britta31

Berichten: 13065
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 11:15

Het kan wel,ik rij met onze ruin van 24 ook allerlei figuren.Wel simpel,ik ben geen Anky eerder een Manky.Maar ongeveer 1 of 2 keer per week een half uur.Soms ook een week niet.

Britta, OUWE TAAIE.Mijn kerstmutsje.Old but still going samen met onze knuffelruin Nappie.Britt, ik mis je.

Boompje1985

Berichten: 5445
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 11:15

Zo lang je maar de tijd neemt, oudjes kunnen een hoop zolang je ze maar niet overvraagt en een goede warming up en cooling down doet/geeft.

Broken crayons still color

horsegg
Berichten: 71
Geregistreerd: 13-11-16

Re: Rijden op wat oudere paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-19 13:36

Bedankt voor de reacties. Naar mijn weten kan het inderdaad ook gewoon. Maar toen ik de oefeningen een beetje deed kreeg ik te horen dat het zielig was etc en dat ze te oud zijn. Al ken ik meerdere paarden van 24+ in het Z dressuur

Work in progress..

Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 13:54

Je mag gewoon rustig met de diertjes trainen. Daar worden ze alleen maar beter van! Rust roest! Enkel als je paardje een aandoening heeft zoals artrose (of een andere ziekte in de knietjes en/of gewrichten) raad ik niet aan om scherpe bochten te maken/te wijken. Goed dat je ze regelmatig rijdt! Zo blijven ze gezond en fit! Overleg regelmatig met je dierenarts en instructeur en zolang ze kunnen! DOEN!

Nancy96
Berichten: 77
Geregistreerd: 05-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 13:56

Het is toch goed om de spieren in conditie te houden, super juist!
opwarmen is belangrijk, en niet alles op hoog tempo. Voldoende afwisseling en lekker blijven rijden.
goed bezig!

Anoniem

Re: Rijden op wat oudere paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 14:00

Als de paardjes goed in hun vel zitten en je een goede warming up en cooling down doet waarom niet.
Ik rij met mijn oudje van 26 ook gewoon nog, ook wijken etc hoor.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Re: Rijden op wat oudere paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 14:04

Het is zelfs belangrijk niet heel de tijd een paard op dezelfde manier te belasten :j kleine cirkels voor lange tijd is natuurlijk nefast (zoals longeren), maar ook heel de tijd in draf op de hoefslag is niet wenselijk! Lekker afwisselen met gezond verstand (je weet zelf ook wel dat je geen parcours meer moet gaan springen) en met uitgebreide op- en afbouw is het beste dat je kan doen voor je oudjes! Ik denk dat je heel goed bezig bent.

Men mag nooit vergeten dat de dressuur er is voor het paard. Het paard is er niet voor de dressuur.

Nicky1963

Berichten: 1984
Geregistreerd: 26-03-13

Re: Rijden op wat oudere paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 14:52

Als je dieren gezond zijn en het qua conditie en kracht kunnen, moet je lekker blijven rijden. Juist veel afwisselen en niet te eenzijdig werk is goed voor ze. Van oefeningen zoals wijken worden ze alleen maar leniger (als het goed uitgevoerd wordt, natuurlijk).
Mijn appaloosa is 21 en we zijn nu bezig met aantreden richting piaffe en pirouetten in galop. Zolang hij wil en kan blijven we lekker doortrainen.
Succes met je 'ouwetjes', TS!

ʇɟıɹɥɔsuǝʌoqǝʇsɹǝpuo

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Re: Rijden op wat oudere paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 14:58

Ook hier pak ik met Kelan, 28 jaar, nog alles mee hoor.
Natuurlijk houd je net wat meer rekening met zijn leeftijd maar dat hoort erbij vind ik.
Maar je merkt snel genoeg hoe hun dag is en past je daarop aan

LLouisee

Berichten: 56
Geregistreerd: 11-05-19

Rijden met ouderen paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 15:08

Hoi, ik heb samen met een vriendin 2 haflingers (21 en 23) jaar. Ik vind dat al best op leeftijd en ze hoeven daarom van mij (en de andere verzorger) niet veel te doen. Wel nagefelijk en wat figuren maar geen travers of wijken etc. Nou zegt een andere vriendin dat dit prima kan (die rijd af en toe ook mee). Naar mijn mening kan het wel maar ze hoeven het niet meer. De ene heeft artrose. Wat is jullie mening en weten jullie iets om te doen om het rijden voor de paardjes (en ons) leuk te maken ?

Femke_Tweety

Berichten: 11952
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 15:10

Hangt van paard, ruiter en dag af...

Nicky1963

Berichten: 1984
Geregistreerd: 26-03-13

Re: Rijden met ouderen paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 15:10

Denk dat je vriendin ook een topic hierover heeft geopend.

ʇɟıɹɥɔsuǝʌoqǝʇsɹǝpuo

Onali

Berichten: 18379
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 15:12

Er was net iemand met dezelfde hafs en dezelfde vraag en nu heb jij 3 verzorghafs?

Schduwaccount?

Black is the colour of my true love's hair

Nicky1963

Berichten: 1984
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 15:12

horsegg schreef:
Wij hebben 2 Hafjes van 20 en 23 staan die we zo rond de 4x per week rond de 40 minuutjes rijden. Nu wil ik ook nog wel eens een stukje wijken erbij voegen. Puur omdat alleen maar rondjes draven door de bak best saai gaat worden. Nu vind ik dat de ponys het makkelijk aankunnen en ze het zelf ook vertonen leuk te vinden. Maar hoe denken jullie erover?


Is het in de bak rondjes rijden het enige dat je met ze doet? En het wijken, is dat een oefening die ze al beheersen? Zijn ze gezond, als in geen artrose of andere slijtage of andere blessures?

ʇɟıɹɥɔsuǝʌoqǝʇsɹǝpuo

LLouisee

Berichten: 56
Geregistreerd: 11-05-19

Re: Rijden met ouderen paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 15:13

Klopt dat is die vriendin

Nicky1963

Berichten: 1984
Geregistreerd: 26-03-13

Re: Rijden met ouderen paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 15:14

Heeft een haflinger artrose? Zijn ze van jou of van je vriendin?

ʇɟıɹɥɔsuǝʌoqǝʇsɹǝpuo

Devitootje
Berichten: 298
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Tussen Dordrecht en Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 15:15

Weet niet waar de artrose precies zit, maar in principe is extra goed/lang instappen en veelal rechtuit het beste om te doen. Korte, scherpe bochten en/of kleine voltes zou ik je afraden. En goed blijven kijken of de paarden het (nog) wel leuk vinden en zonder fysiek ongemak kunnen doen wat je vraagt.

Rust roest, dus zeker lekker blijven stappen/bewegen (kan ook ernaast ;-)).

Jos - 26 maart 1988-26 januari 2017 - Bijna 29 jaar geworden... Mijn grote paardenliefde!"
Holly - 10 mei 2012 - Mijn nieuwe paardenliefde ...

LLouisee

Berichten: 56
Geregistreerd: 11-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 15:16

Het zijn mijn verzorgpaarden maar ze helpt af en toe mee met rijden etc ( zodat de 2 samen rijden en niet alleen) de haf van 21 heb artrose

Nicky1963

Berichten: 1984
Geregistreerd: 26-03-13

Re: Rijden met ouderen paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 15:19

Dan zou ik, afhankelijk van de plaats en vorm van artrose, met de 21-jarige toch een beetje verstandig rijden. Stappen, lange stukken rechtuit, buitenritten, rustig draven, ruime bochten en simpel tempo. Dat soort dingen. Maar nogmaals, o.a. afhankelijk van waar de artrose zit.

ʇɟıɹɥɔsuǝʌoqǝʇsɹǝpuo

Avalanche

Berichten: 15794
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Rijden met ouderen paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 17:44

Nageeflijkheid is geen oefening.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

LLouisee

Berichten: 56
Geregistreerd: 11-05-19

Re: Rijden met ouderen paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 17:47

Klopt maar vindt ik wel belangrijk voor de rug van het paard. Met de hafjes rijden we regelmatig buitenritten en veel variatie zoals zonder zadel af en toe een sprong. Maar wijken hoeven ze niet meer van mij

Marije_jiplover

Berichten: 25241
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Rijden met ouderen paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 17:50

Mijn 31jarige haflinger gaat nog af en toe mee naar het bos.
Soms met ruiter op z'n rug, soms als handpaard naast de ander, soms wandel ik er naast en soms mag die mee langs de fiets.
Zeker bij artrose geldt: rust roest.
Dus op een lichte manier in beweging houden is juist wel belangrijk.

Mijn opaatje loopt 24/7 op de wei en gaat zo'n 3 keer per week mee om iets te doen, maar dat is dus nooit 3x per week onder het zadel.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Avalanche

Berichten: 15794
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 17:55

LLouisee schreef:
Klopt maar vindt ik wel belangrijk voor de rug van het paard. Met de hafjes rijden we regelmatig buitenritten en veel variatie zoals zonder zadel af en toe een sprong. Maar wijken hoeven ze niet meer van mij

Wijken is dood simpel, is gewoon je paard opzij duwen met je been. Absoluut geen zware oefening, en nageeflijkheid is al helemaal geen oefening.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler en 6 bezoekers